handdator

Visa fullständig version : Upplägg för Athletic Fitness?

emmzan
2002-05-10, 20:00
Klargörande: nu spånar jag bara omkring, har definitivt inte bestämt mig för något!

Men OM man teoretiskt sett skulle satsa på att tävla Athletic Fitness inom något år. Hur ska man då lägga upp träningen?

Hur kan jag på bästa sätt öka muskelmassan utan att samtidigt lägga på mig massa fett? Är det okej att jag fortsätter morgonpromenera minst 5 dagar/vecka?
Ska jag lägga in andra konditionspass?

/emmzan

Kjellstroem
2002-05-11, 06:07
Vet själv inte av egen erfarenhet hur man ska lägga upp. (tävlar först nästa år).

Men angående kondition så är det nog ett het tips att lägga in några pass i veckan.

Förmodligen är någon form av intervall träning bäst. (tänker på hinderbanan).

Självklart bör man även träna upp sin chins och dips förmåga.

Vad det gäller mig själv så har jag gått upp rätt hyffsat med muskler utan att öka i fett sen jag började träna (~15kg på 1½ år).
Under den tiden har jag konditionstränat i snitt 2 gånger per vecka. (mest i början då jag spelade fotboll) och går ut med hunden 2-3 gånger om dagen a 30 min.

Hoppas du får ut något av detta inlägg :)

The Dwag
2002-05-11, 09:18
Ursprungligen skickat av Kjellstroem:
<STRONG>Vet själv inte av egen erfarenhet hur man ska lägga upp. (tävlar först nästa år).

Men angående kondition så är det nog ett het tips att lägga in några pass i veckan.

Förmodligen är någon form av intervall träning bäst. (tänker på hinderbanan).

Självklart bör man även träna upp sin chins och dips förmåga.

Vad det gäller mig själv så har jag gått upp rätt hyffsat med muskler utan att öka i fett sen jag började träna (~15kg på 1½ år).
Under den tiden har jag konditionstränat i snitt 2 gånger per vecka. (mest i början då jag spelade fotboll) och går ut med hunden 2-3 gånger om dagen a 30 min.

Hoppas du får ut något av detta inlägg :)</STRONG>

Vad menar du med att lägga upp dig Kjellan ? :eek:

hehe ;) :D

Kjellstroem
2002-05-11, 14:45
Ursprungligen skickat av The Dwag:
<STRONG>Vad menar du med att lägga upp dig Kjellan ? :eek:

hehe ;) :D</STRONG>

Eh, jaha? ;)

undrar hur verksamheten går till i din skalle ibland :D

supremo
2002-05-11, 16:44
Jag skulle tro att ett upplägg med 3-4 dagar på gymmet och ca. 2 dagar kondition är att föredra, morgonpromenaderna och kondition efter gympassen är nog bäst att lägga under dieten innan tävlingen...då jag tycker att det är lättare att öka i muskelmassa utan för mycket konditionsträningen, men såklart måste man hålla igång

de flesta AF-killarna brukar väl som högst ligga ca. 10 kg över tävlingvikten offseason, mer är nog onödigt, och extra jobbigt vid konditionsträningen, tjejer kanske 5 kg som högst...

Nu tävlar jag inte själv, det är lite gissningar och lite sånt jag hört från tävlande... :cool:

Petrus
2002-05-11, 16:55
Personligen skulle jag inte rekomendera konditionstränign efter styrkepassen... Onödigt att inte passa på att ge kroppen vad den vill ha. Tycker man ska satsa på lite kortare högintensiva konditionspass istället för morgonpromenaderna så långt ifrån styrkepassen som möjligt. (Tidsmässigt alltså)
Vänligen,

Petrus

emmzan
2002-05-11, 17:56
Hur ska jag då göra för att göra morgonpromenaderna mer "skonsamma" för kroppen då? Är tvungen för hundens skull att åtminstone vara ute 45-60 minuter varje morgon i raskt tempo...

Annars får jag nog lägga in mig på avvänjningsklinik! Utan morgonpromenaderna är jag ett komatöst vrak på förmiddagen!

z_bumbi
2002-05-11, 19:42
"komatöst vrak" ??

emmzan: Fortsätt att gå ut med hunden men under perioder då du inte deffar kanske du ska satsa på kortare promenader och lite mer lek för hundens del (Om du nu måste lägga på dig maximalt med muskler och måste vara super seriös.)
Men jag ser inga problem att rasta en hund varje morgon och samtidigt lägga på sig muskler kanske att man försöker skjuta på promisen så att man hinner svälja lite mer än bara en proteindrink. Men jag har för mig att du redan väntar en stund efter proteinet innan du går så det är ju bara att hälla i sig nått mer då, ex mjölk, yoghurt, proteinpulver och en banan i mixern kanske ?

Viveqa
2002-05-11, 19:52
Går det inte väldigt fort att få upp konditionen inför tävling i jämförelse med hur lång tid det tar att lägga på sig muskler?

Så ingen konditionsträning men ev. lite förbränningsträning.

Promenaderna är inget problem för muskeluppbyggnaden så länge du får i dig tillräckligt kal.

supremo
2003-07-05, 23:26
Bumpar denna,
vore kul att se hur AF-utövarna lägger upp sin träning..

spas
2003-07-05, 23:50
Kan vara en bra ide att läsa actions träningsdagbok, även min om nu allt går som det ska :D

Viveqa
2003-07-06, 07:35
Originally posted by Viveqa
Går det inte väldigt fort att få upp konditionen inför tävling i jämförelse med hur lång tid det tar att lägga på sig muskler?

Så ingen konditionsträning men ev. lite förbränningsträning.

Promenaderna är inget problem för muskeluppbyggnaden så länge du får i dig tillräckligt kal.

Hehe, hade tänkt skriva exakt samma sak när jag såg tråden, men såg at tjag gjort det för länge sedan....
Action är ju aktivt tävlande just nu och inte om ett par år, men det kan nog ge en del att titta i hans träningsdagbok!

Ändrar mig till lite konnditonsträningen, men ingen större mängd.

supremo
2003-07-06, 09:13
Originally posted by spas
Kan vara en bra ide att läsa actions träningsdagbok, även min om nu allt går som det ska :D

Jodå, Actions följer jag redan...!
Tänkte mer på hur de lägger upp styrka/kondition, offseason och inför tävling...
Ska börja följa din med...! :cheers: