Logga in

Visa fullständig version : var ifrån tas kcal vid underskott ?

estranegd__
2008-04-23, 11:58
Skulle ni kunna hjälpa mig att reda ut detta exempel?

175cm lång
82 kilo som ska bli 73 kg.

Jag ska ha i mig 2500 kcal för att ha en hyffsad balans för att behålla min vikt. Om jag går ner till ca 1000 kcal om dagen, alltså ett underskott på 1500 kcal om dagen.

Vad jag förstått så tas Max (!?) 700 kcal från fett per dygn om jag förstått det hela rätt vid ett kaloriunderskott?

Men vars tas dom andra 800 kcal ifrån ? musklerna?

Isåfall är det ju meningslöst att ligga så lågt eftersom man i princip förlorar mer muskler än fett ?

red ut detta begrepp :P

Morty
2008-04-23, 12:08
Varje kilo kroppsfett kan släppa ifrån sig va 60-80 kcal per dygn, resten tas av glukogen och aminosyror.

Scratch89
2008-04-23, 13:05
Fettfri massa. Vilket innebär, precis som du anar, att om du ligger på ett alldeles för stort underskott kommer du att förlora på det i långa loppet.

Sniggel
2008-04-23, 13:08
Isåfall är det ju meningslöst att ligga så lågt eftersom man i princip förlorar mer muskler än fett ?

Japp. Nu är det ju så att ju fetare man är desto mer energi kan tas från fett. Ju mer vältränad man är desto mer kan man ta från fett. Men ett underskott på 1500 kcal eller högre är förmodligen inte produktivt för någon förutom feta eller sjukligt feta personer.

Damonk
2008-04-23, 14:26
Skulle ni kunna hjälpa mig att reda ut detta exempel?

175cm lång
82 kilo som ska bli 73 kg.

Jag ska ha i mig 2500 kcal för att ha en hyffsad balans för att behålla min vikt. Om jag går ner till ca 1000 kcal om dagen, alltså ett underskott på 1500 kcal om dagen.

Vad jag förstått så tas Max (!?) 700 kcal från fett per dygn om jag förstått det hela rätt vid ett kaloriunderskott?

Men vars tas dom andra 800 kcal ifrån ? musklerna?

red ut detta begrepp :P

Nu är det inte fullständigt relevant och du har redan fått bra svar, men jag undrar lite hur du ska kunna bete dig som en människa om du äter 1000 kcal om dagen vid 80 kg?

Jag blir ett monster om jag inte får äta rejält tre gånger om dagen och mindre mål då och då, men jag kanske är ett specialfall. :D

Endura
2008-04-23, 16:19
Jag blir ett monster om jag inte får äta rejält tre gånger om dagen och mindre mål då och då, men jag kanske är ett specialfall. :D

It's all in your head... :smash: