Logga in

Visa fullständig version : När höjs ämnesomsättningen?

Ch4rles
2008-04-23, 11:19
Hej!

Jag har förstått att ens ämnesomsättning sjunker under deff. Jag har dumt nog antagligen legat på ett för stort underskott i för lång tid, och det känns som min ämnesomsättning sjunkit ordentligt. Hur lång tid tar det för att den ska återgå till normalt om man börjar äta normalt?

Eddie Vedder
2008-04-23, 11:28
Det går fort. Kan inte svara konkret men kroppen anpassar sig både upp och ner utifrån givna förutsättningar.

Men har du gått ner i vikt får du komma ihåg att en lättare kropp i sig kostar mindre energi, ditt BMR kommer alltså vara något lägre jämfört med startpunkten p.g.a. den lägre vikten. Även om ämnesomsättningen i övrigt är som den skall när bantningen upphört.

gorillan11
2008-04-23, 11:40
Får man inte ökad ämnesomsättning efter man har tränat? upp till 48timmar vad jag har förstått det?

Eddie Vedder
2008-04-23, 11:44
Den kan vara något förhöjd efter intensiv träning jo. Men vi pratar låga siffror, vågar mig inte på någon direkt gissning men räkna inte med särskilt mycket. EPOC (excess post-exercise oxygen consumption) som är den ökade träningsinducerade vilometabolismen är överskattad. Visst ökar den, dock inte mängder som jag skulle ta i beaktning.

Det är energin du förbrukar UNDER aktiviteten som är och förblir det väsentliga, eventuell påverkan därefter får ses som en liten bonus.:)

Ch4rles
2008-04-23, 11:46
Okej! Tack för snabbt svar. Läste i deffguiden om formeln som räknar ut ens basala energibehov, så jag antar att ens ämnesomsättning sjunker med 13.75 kcal per kg man går ned, i mitt fall ~140kcal. Låter inte så extremt mycket, men jag antar att den siffran kan skifta från individ till individ.

Scratch89
2008-04-23, 13:06
Sen har jag själv märkt, att de första veckorna går bäst och snabbast. Sedan tröttnar man, man rör sig mindre omedvetet, man håller inte lika hårt på dieten osv. Detta, tillsammans med en lägre BMR, gör att man stannar.

King Grub
2008-04-23, 13:24
Okej! Tack för snabbt svar. Läste i deffguiden om formeln som räknar ut ens basala energibehov, så jag antar att ens ämnesomsättning sjunker med 13.75 kcal per kg man går ned, i mitt fall ~140kcal. Låter inte så extremt mycket, men jag antar att den siffran kan skifta från individ till individ.

Ämnesomsättningen sjunker med mer än vad som förklaras med enbart förlust av kroppsmassa.

Ch4rles
2008-04-23, 14:03
Ämnesomsättningen sjunker med mer än vad som förklaras med enbart förlust av kroppsmassa.

Vet du ungefär med hur mycket? Är det den minskningen i BMR som återgår till normalnivåer när man börjar äta "normalt" igen, som Eddie nämnde?

Nigle
2008-04-25, 23:32
Lånar tråden lite. Har hört att viss föda så som chilin och liknande sätter fart på ämnesomsättningen. Vet någon om det finns någon sanning i detta?

Rahf
2008-04-25, 23:58
Lånar tråden lite. Har hört att viss föda så som chilin och liknande sätter fart på ämnesomsättningen. Vet någon om det finns någon sanning i detta?

Ja det är sant eftersom chili skapar termogenes. Dock så krävs en stor mängd för att påverkan på din BMR ska vara signifikant. I längden så anser jag personligen att det nog inte är värt mödan, du skiter förmodligen glödande kolbitar under varje toasittning och magen kommer nog vara konstant orolig, för att inte tala om att du måste äta "brinnande" mat under varje måltid.

Eddie Vedder
2008-04-26, 05:58

Ämnet heter capsaicin. Och det har en termigen effekt som Rahf säger. Allt som inbegriper ordet "termo" har på sätt och vis med värme att göra, ordet "genes" är nybildningen av något kan man säga (t.ex. är glukoneogenes bildandet av glukos från glukogena aminosyror eller fett).

Så termogenes är alltså värmebildning och bidrar något till ökad ämnesomsättning. Samma sak med t.ex. koffein och grönt té. All mat har en en termogen effekt till en viss grad och makronutrienterban TeF är redan medräknade från början. Man brukar göra en uppskattning på ca.10% av ens dagliga energiförbrukning utgörs av kostens TEF, siffror som såklart varoerar lite för olika kroppar samt olika kost.

Tolkia
2008-04-26, 08:56
Sen har jag själv märkt, att de första veckorna går bäst och snabbast. Sedan tröttnar man, man rör sig mindre omedvetet, man håller inte lika hårt på dieten osv. Detta, tillsammans med en lägre BMR, gör att man stannar.
Detta tror jag är en viktig komponent som ofta förbises; tycker mig ha iakttagit det på både mig själv och andra. Särskilt dåligt om man är en "lugnare" sorts person som inte heller i normalläget skalar runt väggar och tak.

amincissez
2008-04-26, 11:20

Hej så hur fungerar det för mig då,,när jag tex under deff äter mindre .
Jag har underfunktion i sköldkörteln,,vilket jag medic med levaxin.

När jag drar ner på mat,,så rasar jag i vikt ,,för mina nivåer e konstanta med medic ,,plus att min läkare höjde dosen från 125mkg,,till 150 mkg.

Måste säga att jag känner mig piggare nu än för 6 veckor sen,,då dosen höjdes.

Jag har massa energi ogått ner till 48 kg lättsomenplätt.

Koloftw
2008-04-26, 11:23
Hej så hur fungerar det för mig då,,.

Du äter mindre än vad du förbrukar och går därför ner i vikt?

amincissez
2008-04-26, 11:28
Du äter mindre än vad du förbrukar och går därför ner i vikt?

De går så himla fort,o de känns som kroppen går på högre varv på senare tid.
Får man energi kick av att inte äta socker o kolisar.

Johan_P
2008-04-27, 13:13

Mycket bra inlägg Scratch.

Detta tror jag är en viktig komponent som ofta förbises; tycker mig ha iakttagit det på både mig själv och andra. Särskilt dåligt om man är en "lugnare" sorts person som inte heller i normalläget skalar runt väggar och tak.

+1.