Visa fullständig version : Byta övningar?
God kväll!
Jag har hört att man skall byta övningar på varje muskel nästa gång man tränar den. Annars vänjer sig musklerna vid den övning/övningar.
T.ex om jag kör benpress så ska ja köra en annan övning nästa gång ja kör ben.
Är detta sant?
mvh
von huff
2008-04-22, 18:08
Inte måste man byta varje pass.Många tränar t.ex 6 veckor samma övning och byter sedan ut den osv.Själv byter jag ofta för att det gör träningen roligare:)Om du märker att du stagnerar i en övning an det vara en bra ide att byta ut den
forslund
2008-04-22, 18:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103691
Bara några snäpp ner, läs den. Tycker att många tips dyker upp där som mer än väl svara på din fråga. :)
Canucks_
2008-04-22, 18:11
Jag skulle nog säga att det viktigaste är att variera vikten. T.ex. kan man köra i fyraveckorsperioder. 4 v. tungt, 4 v. lätt, 4 v. mittemellan.
Men byte av övning är också en variation som säkerligen påverkar positivt. Efter varje pass är lite väl ofta enligt min mening.
Finns en nästan exakt likadan tråd på SAMMA sida.
Jag skulle nog säga att det viktigaste är att variera vikten. T.ex. kan man köra i fyraveckorsperioder. 4 v. tungt, 4 v. lätt, 4 v. mittemellan.
Jag höjer vikt efter varje pass.
Och började ändra övningar förra veckan. Jag undrar om jag kan fortsätta med samma övning hela tiden till exempel bänkpress och variera på resten av övningarna?
Tackar för svaren!
Finns en nästan exakt likadan tråd på SAMMA sida.
Okej, ursäkta!
Tror bestämt att z_bumbi tyckte att man som nybörjar inte alls skulle byta övningar speciellt ofta (antar att du är nybörjare).
Commando1980
2008-04-23, 15:52
God kväll!
Jag har hört att man skall byta övningar på varje muskel nästa gång man tränar den. Annars vänjer sig musklerna vid den övning/övningar.
T.ex om jag kör benpress så ska ja köra en annan övning nästa gång ja kör ben.
Är detta sant?
mvh
nej, byt inte övningar varje gång. blir svårt att hålla ordning på eventuella styrkeökningar.
Det kan nog vara bra, att som nybörjare, lära sig övningarna ordentligt innan man börjar byta ofta.
Edit: Men nu stog det inget om nybörjare. Läste inte allt för bra. men tipset var bra. Ke ke.
Variera så lite så att du blir bra på vad du gör, men tillräckligt för att inte slita ut dig/tröttna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.