Visa fullständig version : Sanningens Ögonblick
Granstr0m
2008-04-21, 13:03
Japp igår var första programmet av Sanningens Ögonblick på Kanal 5 :), Så vad tyckte ni ? Jag kan säga att de va ett av som bästa vinna-pengar-program ja sett :D *popcorn*
Jo, jag tyckte också om det. Helt sjukt att den första killen avslöjade massor av ytterst privata saker och sen gick hem med 0 kr :)
Missade ju det, nån som vet när det går i repris?
Upplägger är ju helt skumt. De försöka få det att verka spännande i helt fel situation. Som när skylten "sant" eller "falskt" ska dyka upp. Exempel:
Frågan är "Har du varit otrogen mot din man?" (exempel). Och den tävlande svarar "ja", sen ska det vara spännande att se om hon ljuger eller ej? Som om det vore ett alternativ att säga att man varit otrogen om det inte är sant liksom.
Men ja, jag såg en del, och det var ju ganska kul. Fast det har ju ganska många brister i upplägget. Lögndetektorer är dels inte 100 %-iga, och dels handlar det mycket om att tolka frågorna. Reagerade framför allt på frågan "Har du några lån du inte kan betala tillbaka?". Svaret beror ju helt på hur man tolkar frågan.
Men ja, programmet utger sig ju inte för att vara något annat än underhållning, och som det funkar det ju.
MasterChief
2008-04-21, 13:49
Det verkar handla om värsta formen av förnedringsprogram och sånt är bara så b.
Missade ju det, nån som vet när det går i repris?
Här:
http://kanal5.se/web/guest/webbtv/k5videoplayer/playlist-name/sanningensogonblick101/none/
Håller på och kollar på det nu. Ryser verkligen när vissa frågor ställs och tanken utav behöva svara på dom.
Missade iofs första halvan av programmet men tycker inte att frågorna var så farliga. "Tycker du att du är snyggare än din syster", "Är din fru den snyggaste du varit ihop med" eller "skulle du bli glad om din tjej var gravid"... Skulle inte bry mig nämnvärt vad svaret på dessa frågor var!! Frågan om han gjort något snällt mot ngn bara för att få ärva är dock känsligt. Eller rättare sagt att han svarade ja på den var jäkligt osmakligt. Men han verkade ju inte ha ett bra förhållande till pengar så det kanske inte var ngn överraskning...
Kollat nu var rätt lungt, skulle inte ha något problem att svara på någon fråga öht iof men har inte gjort så mycket skit heller :) Amerikanska var lite bättre iaf.
Njaa tyckte inte heller de var så farliga. Endel kan ju bli lite pinsama som t.ex. "känner du dig attraherad av någon av din frus vänninor?" eftersom jag tror nästan alla kan göra det. Det betyder ju inte att man vill sätta på dem eller dumpa sin fru för dem men det låter lite dumt när man svarar på frågan.
Gud vad pinsamt! :/
"HAR DU NÅGON GÅNG SERVERAT MAT SOM DU TAPPAT PÅ GOLVET?"
*spänningsmusik*
*avbrott*
JA *skakar lite på huvudet*
:confused:
Fattade inte hur det slutade för den första killen bara, "Är din fru den bästa sexpartner du har haft?"
så säger han "Ja" och sen kommer det "FALSKT". Varför i h-vete började han ljuga då helt plötsligt? När han redan avslöjat värre saker minuterna innan? :confused:
Tricklev
2008-04-21, 16:32
Gud vad pinsamt! :/
"HAR DU NÅGON GÅNG SERVERAT MAT SOM DU TAPPAT PÅ GOLVET?"
*spänningsmusik*
*avbrott*
JA *skakar lite på huvudet*
:confused:
Ja, tänkte ge skiten en chans, men det var ju helt olidligt, hälften av frågorna var inte ens nära besvärlighetsgränsen, och dom var ärliga på majoriteten, även sådana där dom erkänna idioti/whatever, och ändå fick man vänta på det slöa jävla svaret, samt att småpratandet mellan hosten och idiotgästerna var tråkigt för absolut alla förutom dom, deras mamma och tanterna i publiken som skratta varje gång en fråga kom upp som berörde "Lololokvinnanbestämmer!".
Skit.
Är det bara jag som får akut cancer av att se alla former av familjetävlingsprogram hallaballoj på tv?
Jag har inte sett programmet men hur vet dom om dom pratar sanning eller ljuger?
Ryska_raketen
2008-04-21, 17:36
Jag har inte sett programmet men hur vet dom om dom pratar sanning eller ljuger?
Lögndetekor
Var helt okey.
sleep is the enemy
2008-04-21, 17:38
Innan programet fick de svara på en massa frågor, under lögndetektortest. Seda valdes vissa av dssa frågor ut (antagligen dom som gett det smaskigaste svaret). Så han svarade då är det man utgår ifrån.
sleep is the enemy
2008-04-21, 17:42
Jag tyckte det var lite kul, då han (och hans familj) verkade vara så måna om att ha en bra fasad utåt, när det kom fram att han verkade göra allt för pengar, å satt utan jobb med skulder han inte skulle kunna betala tillbaks.
Innan programet fick de svara på en massa frågor, under lögndetektortest. Seda valdes vissa av dssa frågor ut (antagligen dom som gett det smaskigaste svaret). Så han svarade då är det man utgår ifrån.
Heh, hela upplägget är ju bullshit då eftersom produktionsbolaget I princip kan bestämma om han ska förlora eller vinna. För frågorna han svarade fel på kommer han med all säkerhet svara fel på igen. Enda chansen att vinna då är att svara rätt på samtliga frågor före sändningen.
Pudzianovski
2008-04-21, 17:57
Heh, hela upplägget är ju bullshit då eftersom produktionsbolaget I princip kan bestämma om han ska förlora eller vinna. För frågorna han svarade fel på kommer han med all säkerhet svara fel på igen. Enda chansen att vinna då är att svara rätt på samtliga frågor före sändningen.
Hur tänkte du nu? :confused:
sleep is the enemy
2008-04-21, 17:59
Nej, men alltså. Om han ljuger så syns ju det på testet också.
-"Har du varit otrogen?"
-"Nej"
Om det var en lögn så ser dom det. Och han måste svara "ja" i direktsändingen.
Pudzianovski
2008-04-21, 18:00
Men ett polygraftest är långt ifrån säkert. Så, nu fick jag det sagt med.
sleep is the enemy
2008-04-21, 18:02
Hur säkert? Eller hur osäkert snarare...
Pudzianovski
2008-04-21, 18:05
Det råder väl delade meningar om det kan jag tänka mig. Kolla här till att börja med: http://en.wikipedia.org/wiki/Polygraph (under rubriken tillförlitlighet)
Tricklev
2008-04-21, 18:08
There is little scientific evidence to support the reliability of polygraphs.[16][17] Despite claims of 90% - 95% reliability, critics charge that rather than a "test", the method amounts to an inherently unstandardizable interrogation technique whose accuracy cannot be established. A 1997 survey of 421 psychologists estimated the test's average accuracy at about 61%, a little better than chance.[18] Critics also argue that even given high estimates of the polygraph's accuracy a significant number of subjects (e.g. 10% given a 90% accuracy) will appear to be lying, and would unfairly suffer the consequences of "failing" the polygraph. In the 1998 Supreme Court case, United States v. Scheffer, the majority stated that “There is simply no consensus that polygraph evidence is reliable” and “Unlike other expert witnesses who testify about factual matters outside the jurors' knowledge, such as the analysis of fingerprints, ballistics, or DNA found at a crime scene, a polygraph expert can supply the jury only with another opinion...”.[19] Also, in 2005 the 11th Circuit Court of Appeals stated that “polygraphy did not enjoy general acceptance from the scientific community”.[20] In 2001 William G. Iacono, Distinguished McKnight University Professor of Psychology and Neuroscience and Director, Clinical Science and Psychopathology Research Training Program at the University of Minnesota, published a paper titled “Forensic “Lie Detection": Procedures Without Scientific Basis” in the peer reviewed Journal of Forensic Psychology Practice. He concluded that
Although the CQT [Control Question Test] may be useful as an investigative aid and tool to induce confessions, it does not pass muster as a scientifically credible test. CQT theory is based on naive, implausible assumptions indicating (a) that it is biased against innocent individuals and (b) that it can be beaten simply by artificially augmenting responses to control questions. Although it is not possible to adequately assess the error rate of the CQT, both of these conclusions are supported by published research findings in the best social science journals (Honts et al., 1994; Horvath, 1977; Kleinmuntz & Szucko, 1984; Patrick & Iacono, 1991). Although defense attorneys often attempt to have the results of friendly CQTs admitted as evidence in court, there is no evidence supporting their validity and ample reason to doubt it. Members of scientific organizations who have the requisite background to evaluate the CQT are overwhelmingly skeptical of the claims made by polygraph proponents. [21]
Polygraph tests have also been criticized for failing to trap known spies such as double-agent Aldrich Ames, who passed two polygraph tests while spying for the Soviet Union.[22] Other spies who passed the polygraph include Karl Koecher,[23] Ana Belen Montes,[24] and Leandro Aragoncillo.[25] Pseudoscience debunker Bob Park said, "The polygraph, in fact, has ruined careers, but never uncovered a single spy."[26] Polygraph examination and background checks also failed to detect Nada Nadim Prouty, who was not a spy but was convicted for improperly obtaining US citizenship and using it to obtain a restricted position at the FBI.[27]
Prolonged polygraph examinations are sometimes used as a tool by which confessions are extracted from a defendant, as in the case of Richard Miller, who was persuaded to confess largely by polygraph results combined with appeals from a religious leader.[28]
Ganska osäkert.
Fan heller att Pontus Gårdinger ska tjäna pengar på mitt privatliv. Hade aldrig satt mig i den stolen.
Hade varit betydligt mer underhållande om det varit större summor.
"Kommer du lämna din fru om du kammar hem storvinsten?". Som om det skulle ge honom möjligheten att leva något slags glidarliv.
Tricklev
2008-04-21, 22:49
Hade varit betydligt mer underhållande om det varit större summor.
"Kommer du lämna din fru om du kammar hem storvinsten?". Som om det skulle ge honom möjligheten att leva något slags glidarliv.
Haha ja, vad skulle han göra med dom pengarna, flytta in i någon etta och gå på studentfester med sina nya grannar?
Vältänkt dröm, man kommer långt på 200papp. ;)
Nej, men alltså. Om han ljuger så syns ju det på testet också.
-"Har du varit otrogen?"
-"Nej"
Om det var en lögn så ser dom det. Och han måste svara "ja" i direktsändingen.
Det är väl just det som är poängen. Om han försökt ljuga på frågorna före programmet så lär de ju ta ut dem. Ju större antal frågor de har baserat sitt urval på, desto större chans är det ju också att han åker dit. Tar man också i åtanke att polygrafmetoden är allt annat än perfekt, så har vi ju ett läge där produktionsbolaget i princip kan välja vilka som vinner och vilka som förlorar. Speciellt om personen i fråga är skyldig att ge samma svar inför publik som han gjorde tidigare när de använde polygrafen.
De får ju ändra sina svar såklart, men inte så många som gör det kanske.
ManuelIT
2008-05-11, 22:22
Varför blir deltagarna så överraskade och nervösa inför frågorna då när samma frågor tydligen redan ställts före programmet?
Larsson85
2008-05-11, 22:42
ponera att testet är 95% säkert. Sannolikheten att du får pengarna om du svarar sanning på 21 frågor är då:
(0.95)^21 = 34%
Jävla skitprogram. Sen tror jag säkert att dom kan se vilka frågor som har gett svagt utslag, dvs att det är störst sannolikhet att han failar trots att han svarar sanning. Det ser man t.ex på detta klippet där personen i heta stolen först får skitjobbiga frågor, sen kommer en bagatellfråga som hon åker ut på.
http://www.youtube.com/watch?v=FzZWqYWhdQw
Som sagt, skitprogram och förnedringstv när den är som sämst
Enligt AB så är det 1-11% chans att vinna storvinsten. http://www.aftonbladet.se/nojesliv/tv/article2426074.ab
NiXPhoenix
2008-05-12, 00:47
Missade första avsnittet där den där killen som varit otrogen m.m. var med, men reklamen fick mig verkligen att vilja se programmet.
- Skulle du vilja att din flickvän hade silikonbröst?
Tjejen ser mindre glad ut över frågan...
- Jag får svara ja på det.
Och så ser man tjejen som ser smått förtvivlad ut, hahaha fyfan, tyckte fett synd om henne.
Såg andra avsnittet med killen och ja, inte konstigt om de gjort slut som nån skrev.
Han tyckte ju tom det själv.
Litecore
2008-05-12, 01:01
fan jag blir ändå lite sur på hans tjej som inte verkade fatta att alla frågor redan hade
färdiga svar liksom, och blir skitbitchig när frågan "vill du gifta dig med din flickvän" kommer..
Mattedextrin
2008-05-12, 01:01
hon linn som hade en pojkven som va me hon va rätt het eller hur?!!? *drool*
hon linn som hade en pojkven som va me hon va rätt het eller hur?!!? *drool*
Absolut inte.
Genomuselt program, har så många brister i upplägget att jag inte förstår hur någon kan vilja vara med, det är ju ren rysk roulette med en lögndetektor inblandad och i en hel del fall frågor som öppnar för flera tolkningar. Att de tävlande sen ska sitta och se ut som de tvekar med svaret, och vänta på att nån lampa tänds för att få avge sitt svar, är bara ännu ett exempel på dålig produktion. En del tävlande verkar dessutom få riktigt jobbiga frågor, när andra får frågor som "Brukar du borsta tänderna varje dag".
Förnedrings-tv, och tyvärr finns det många som är beredda att förnedra sig gratis.
fan jag blir ändå lite sur på hans tjej som inte verkade fatta att alla frågor redan hade
färdiga svar liksom, och blir skitbitchig när frågan "vill du gifta dig med din flickvän" kommer..
Du kan alltså inte förstå hennes reaktion?
Plus tuseeeeeeeeeen. Ju spattigare försöksperson desto större risk för falska positiva, dessutom.
När kommer avsnittet med frågan "Har du som vuxen haft sexuella fantasier om din mamma"? Den frågan är ju bara sjuk.
Borde det inte funka om man svarar "ja" på alla sjuka frågor? Svarar man "nej" så tappar ju hela progammet sin poäng.
Syndicate
2008-05-12, 08:10
När kommer avsnittet med frågan "Har du som vuxen haft sexuella fantasier om din mamma"? Den frågan är ju bara sjuk.
Det avsnittet har redan varit. Killen slapp dock svara på den frågan eftersom hans polare tryckte på knappen.
Det avsnittet har redan varit. Killen slapp dock svara på den frågan eftersom hans polare tryckte på knappen.
Äkta vänskap, hade gett polaren alla pengar om jag vunnit.
Eddie Vedder
2008-05-12, 08:27
Äkta vänskap, hade gett polaren alla pengar om jag vunnit.
Ja och det var en väldigt bra förklaring också. Han menade på att det räcker ju med att en person säger "Tänk dig dina föräldrar i sängen höhö!" och vips ser man det framför sig varesig man vill eller inte.
Då blir ju svaret helt godtyckligt, man har ju de facto tänkt på sin morsa i en sexakt men inte för den skull haft erotiska fantasier. Det är den typen av frågor som gör att programmet känns som rent lurendrejeri, samma sak med killen som åkte ut då han svarade ja på frågan om hans fru är den bästa sexpartnern han haft. Varför skulle man ljuga om det om man precis suttit och erkänt att man har obetalda skulder, att man stulit pengar o.s.v. (vilket jag vill minnas att den deltagaren gjorde).
Granatgiraffen
2008-05-12, 08:29
Hon som torkade sig med gästhanddukar när toalettpappret var slut är ju en gäst man skulle vilja ha hemma hos sig!
Granstr0m
2008-05-12, 13:01
Men de värsta som kan hände vore ju om nån svarade JA på ex Har du som vuxen haft sexuella fantasier om din mamma"? då har man ju erkänt att man haft det, Men så blir svaret Falskt, då åker man ut utan att få nåra pengar och så har man erkänt i TV för hela sverig att man haft sexuella fantasier om sin mamma :D haha
shut teh face
2008-05-12, 13:08
Skulle aldrig vara med i det där programmet. :laugh:
Jag har inte sett programmet (bara reklamen) men det verkar som något man skall fundera över om man verkligen vill förnedra sig själv genom att se.
Spontant så tror jag hellre att jag börjar följa Ebbas modeblogg och verkligen försöka ta in allt på riktigt eller kanske kolla in rotten.com regelbundet med det fasta målet att inte beröras längre.
http://kanal5.se/web/guest/webbtv/k5videoplayer/playlist-name/sanningensogonblick101/none/
För dem som vill se avsnitten och som har missat det. Kan påpeka att svenska versionen är "light" i jämförelse med Amerika där de alltid ska komma med extrema saker.
Ett exempel:
http://youtube.com/watch?v=FzZWqYWhdQw
Äckligare människa är nog relativt svårt att hitta. Stackars snubbe.
Granstr0m
2008-05-12, 18:47
Amerika ska vara störst bäst värst på alla sätt och vis, de säger sig självt när man säger att nåt är amerikanskt :D
Tycker faktiskt inte att den amerikanska är värre, den enda som är något att ha är just den bugulu länkade till.
Hur funkar det där egentligen? Hörde en fråga som löd "Har du någonsin tänkt sexuella tankar om din mamma?". Även om man inte har tänkt dessa tankar förut, så har man det samma sekund som de frågar, eftersom man börja resonera i huvudet hur det skulle vara om man tänker sexuella tankar om sina föräldrar. På så sätt så kan man ju inte svara "Nej"?
Eller har jag helt fel? :p
shut teh face
2008-05-12, 19:02
Vikket slödder. HOppas hon förlorade alla pengar. :naughty:
shut teh face
2008-05-12, 19:02
Hahahah där åkte hon! Vikket dumarsle.
Ett exempel:
http://youtube.com/watch?v=FzZWqYWhdQw
Äckligare människa är nog relativt svårt att hitta. Stackars snubbe.
Jag fattar inte. Frågorna har hon ju svarat på innan, varför ser hon så överaskad ut? :S
Enlig McGyver kan ju starka känslor också trigga en lögndetektor. Som kärlek, ångest, ilska osv. Inte nödningsvis en lögn.
Tycker programmet är genialt elakt. Få folk att avslöja hemligheter inför hela Sverige, splittar familjer och vänner, och låta deras girighet förstöra möjlighet till de pengar de är utlovad. :hbang:
Jag fattar inte. Frågorna har hon ju svarat på innan, varför ser hon så överaskad ut? :S
Hon verkar ju allmänt korkad så..
Nemen de svarar på 50 frågor varav 21 frågor väljs ut, jag antar att hon hoppades på att just de mest elaka frågorna inte skulle komma.. vilken nitlott för henne, inte nog med att hon torskade alla sina pengar, hon torskar killen också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.