Visa fullständig version : Halloumi
Som många andra älskar jag halloumi. Men tyvärr är jag ganska dålig på att variera sättet jag äter det på. Det blir samma sallad varje gång. Hur äter ni halloumi? Har ni något favoritrecept med halloumi?
Jag brukar grilla den.
Måste man variera den? Det är inget jag äter varje dag.
Lammfärsbiffar med potatis, grekisk sallad och grillad halloumi
Pasta med en god tomatsås, oliver och stekta halloumikuber
Bulgursallad med tomat, gurka och dressing på finhackade soltorkade tomater i olja + lite av oljan + lite vitvinsvinäger med stekt halloumi
aahaaa du menar så, jag trodde hon pratade om olika sätt att tillaga det inte vad man kan ha det till.
Jag brukar har det som tillbehör till grillade middagar.
aahaaa du menar så, jag trodde hon pratade om olika sätt att tillaga det inte vad man kan ha det till.
Jag brukar har det som tillbehör till grillade middagar.
Jag uppfattade det så :)
Man kan säkert hitta på en massa saker, det är nog gott att fylla färsbiffar med en bit halloumi, kanske ha på pizza, i lasagne, att äta den rå funkar också utmärkt.
Ja, det var alltså hur man äter den, till vad jag syftade på. Bra förslag hitills. :) (TS från sambons konto)
Stekt med... vilken mat som helst!
Eller så små bitar i kaffekoppen :D
Ganymedes
2008-04-22, 12:25
Grillar den som den är. Får nästan stånd, så gott är det!
Stekt med... vilken mat som helst!
Eller så små bitar i kaffekoppen :D
Blää! Nej, hoppas du inte är seriös.
Visst funkar denna goda ost till det mesta, men att ha den i kaffet är bara för mycket! *spy*
Blää! Nej, hoppas du inte är seriös.
Visst funkar denna goda ost till det mesta, men att ha den i kaffet är bara för mycket! *spy*
Nä, till att ha i kaffet ska man ha riktig kaffeost (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffeost) :thumbup:
Nä, till att ha i kaffet ska man ha riktig kaffeost (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffeost) :thumbup:
Kaffeost är i sig självt ganska gott, men att ha det i kaffet? Eller är det kanske det som är tanken?
Har aldirig reflekterat över namnet förr. Men ost i kaffe? Kan det vara gott?
Kaffeost är i sig självt ganska gott, men att ha det i kaffet? Eller är det kanske det som är tanken?
Har aldirig reflekterat över namnet förr. Men ost i kaffe? Kan det vara gott?
Japp! :thumbup:
Halloumi
http://www.popwink.com/wp-content/uploads/2007/08/homer%20drooling.jpg
Eddie Vedder
2008-04-24, 05:18
Kaffeost har jag aldrig testat, men kaffe och ost är ju annars en vinnande kombination. Kex med ost som doppas i en svart kopp kaffe så kexet suger åt sig kaffet och osten smälter.:thumbup:
Västerbottenost och blåbärssylt på digestivekex som doppas i en kopp kaffe, det skulle jag nog leva på rent smakmässigt.*drool*drool*
...jag har faktiskt inte provat halloumi än :em: men är sugen på att testa.
verkar vara så lustigt med en gnisslande ost :Virro
Har inte provat det heller, men varit sugen. Grillat lät gott. Men jag äger ingen grill ens.
Har inte provat det heller, men varit sugen. Grillat lät gott. Men jag äger ingen grill ens.
Testa i ugn, grillstekpanna eller stekpanna. Släng ner i din favoritsallad. Ät och njut =)
Testa i ugn, grillstekpanna eller stekpanna. Släng ner i din favoritsallad. Ät och njut =)
ååhååh. Måste prova det.
...jag har faktiskt inte provat halloumi än :em: men är sugen på att testa.
verkar vara så lustigt med en gnisslande ost :Virro
det är det. störde mig som fan på gnisslet. *gah!*
det är det. störde mig som fan på gnisslet. *gah!*
:D
Tycker det förhöjer upplevelsen.
:D
Tycker det förhöjer upplevelsen.
I feel inclined to agree.
Kaffeost utan gnissel är som skorpor som är mjuka.
machine gun
2008-04-27, 14:35
Gillar man inte gnisslet är det bara att köpa lightvarianten, den gnisslar inte alls (helt värdelöst!).
ni som inte testat haloumi bör skämmas, och köpa det snarast. punkt
jag brukar ha det till grillat, eller bara steka på lite som förrätt, så jävla gott!
Hehe, är uppväxt på haloumi, stekt med aubergine och squash till pasta blandad med pesto och soltorkade tomater.
Tänkte köpa det igår men jag glömde.
Nu har ja upplevt gnisslet, det va lite obehagligt.
lamerica
2008-04-28, 14:29
Haloumi är ju våldsamt gott, speciellt som förrät på den grekiska restaurnangen för att sedan inta grillspett, lambracks, tzatziki och potatis med 2-3 kalla starköl.
Men hur är det med näringsvärdet?
halloumi mackor jag brukar göra ibland
* ett "fluffigare" typ av bröd (härlig förklaring ja vet)
* halloumi
* real mayo
* tomat, gurka, salladsblad, salt, peppar
Stek halloumin så den får fin färg. lägg på grönsakerna och droppa på majonäsen mellan grönsaker och halloumin
ÄT!
enkelt, ingen dietmat, men nån gång ibland så =)
Halloumi på macka ska jag testa någon gång. Bidrar själv med ett recept jag hittade på tasteline. Riktigt gott blev det. Jag använde vanlig pasta.
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&lngRID=7148&intChannelID=
Hur ser det ut med laktos i halloumi? Är ganska osäker på framställningen, men när det gäller vanlig ost iaf så "försvinner" laktosen när den lagras en viss tid (?)
Jag tycker inte det är gott. Som att tugga på gammalt torrt gummi när det gnisslar och håller på. Eller så det är bara jag som tillagat fel - har bara ätit grillad... :confused:
Ganymedes
2008-05-15, 16:01
Men hur är det med näringsvärdet?
Mycket protein! :hbang:
MyungChul
2008-05-16, 15:20
Den kallas ju inte gnisselost för intet. Också är jag beroende av tuggummi så den här osten passar mig perfekt.
Såhär tätt inpå sommaren(vilken sommar? årstiden syftar jag på även om det är kallt), så kan en grillad halloumi späckad med mynta och jordgubbar bli en riktigt schysst sallad. En bra balsamico och en bra olivolja till det.
Den kallas ju inte gnisselost för intet. Också är jag beroende av tuggummi så den här osten passar mig perfekt.
Såhär tätt inpå sommaren(vilken sommar? årstiden syftar jag på även om det är kallt), så kan en grillad halloumi späckad med mynta och jordgubbar bli en riktigt schysst sallad. En bra balsamico och en bra olivolja till det.
Får lov att instämma i påståendet att balsamico passar med halloumi. Det söta i vinägern skapar en god kontrast mot det lite salta i osten. Russin är ett annat tillbehör som faktiskt platsar ganska bra.
Får lov att instämma i påståendet att balsamico passar med halloumi. Det söta i vinägern skapar en god kontrast mot det lite salta i osten. Russin är ett annat tillbehör som faktiskt platsar ganska bra.
Nu går jag lite utanför ämnet, men är balsamvinäger och balsamico och crema di balsamico olika saker? Hur är det egentligen?
Nu går jag lite utanför ämnet, men är balsamvinäger och balsamico och crema di balsamico olika saker? Hur är det egentligen?
Crema di Balsamico är mer tjockflytande. Liknar nästan sirap i konsistensen. Smaken är också mer koncentrerad.
Balmsamvinäger och Balsamico är dock samma sak. Det ena är på svenska, det andra på italienska.
Så har jag alltid utgått ifrån att det är.
Någon med en annan synpunkt?
Crema di Balsamico är mer tjockflytande. Liknar nästan sirap i konsistensen. Smaken är också mer koncentrerad.
Balmsamvinäger och Balsamico är dock samma sak. Det ena är på svenska, det andra på italienska.
Så har jag alltid utgått ifrån att det är.
Någon med en annan synpunkt?
Det verkar stämma, såg i alla fall att det stod Balsamico på vinägerflaskan jag har hemma. Ska köpa en Crema di Balsamico också och testa till Halloumi, det låät väldigt gott!
MyungChul
2008-05-18, 20:46
Crema di balamico är en lagrad balsamico om jag förstått det rätt. Altenativt en reducerad balsamico.
Går att googla om man orkar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.