Visa fullständig version : Barnäktenskap och kulturer?
J de Koof
2008-04-17, 23:05
Nu kan det hända att jag är olovligt upprörd, men:
Men vad är det med alla dessa kulturer som tolererar pedofili inom äktenskapets ramar?
8-åring beviljad skilsmässa (http://sydsvenskan.se/varlden/article316648.ece)
Vad är det för j*#¤a folkslag egentligen som har så högt i tak att en 30-årig karlslok hävdar rätten att få vara gift med sin 8-åring? När man tänker efter verkar ju icke ringa delar av världen vara besudlade med fenomenet...... och plötsligt känner jag att rasism är en alldeles förträfflig ideologi.:confused:
Eller är det bara jag som missat något intelligent?
Tja, äktenskapet är ju bara en ovidkommande detalj i sammanhanget, det bör ju inte ge några rättigheter alls förutom vad gäller arv. Eller hur?
Att det sen är sjukt att en pappa ger bort sin 8-åriga dotter till en man för att misshandla och ha sex med, det kan jag verkligen hålla med om. Så vitt jag vet förekommer det i alla delar av världen, fast kanske mer i vissa delar. Tror dock inte det är norm någonstans, men rätta mig gärna.
Jag ser inte vad Ras har med saken att göra?
Kultur är ett problem dock, jag tycker vi avskaffar kulturer.
J de Koof
2008-04-17, 23:32
Jag ser inte vad Ras har med saken att göra?
Kultur är ett problem dock, jag tycker vi avskaffar kulturer.
Okej, kanske inte är rasbetingat då. Men var skriver jag på för kulturell överhöghet och hatisk aggression mot andra kulturer? Den skandinaviska mentaliteten är kanske trots allt suveränt överlägsen alla medelhavs-mellanöstern-asiatiska kulturer.
Fattigdom är svaret? My ass heller. Om vuxna män vill utnyttja fattigdom till att lägra 8-åringar lagligt så är den kollektiva mentaliteten defekt, trasig, obrukbar, värdig att förintas med våld och bomber.
Tänk på alla skandinaver som åker till asien för att köpa 8 åringar att ha sex med. Vad fan är det för något kan man ju undra då, vi som inte ens har det som kultur! Sluta snacka om ras när det kommer till sådana frågor
Tänk på alla skandinaver som åker till asien för att köpa 8 åringar att ha sex med. Vad fan är det för något kan man ju undra då, vi som inte ens har det som kultur! Sluta snacka om ras när det kommer till sådana frågor
Det finns väl ingen kultur där det tillhör det vanliga att ha sex med 8åringar? Nu underlättar ju islam och den kulturen där nere det hela men att överhuvudtaget tända på och se något sexuellt med en 8åring är inte normalt.
J de Koof
2008-04-18, 00:03
Ja, hon vietnamesen/kambodjanen som skall motta pris i Sverige (var det väl?) för sin heroiska och i alla avseenden beundransvärda kamp mot barnprostitution i sitt hemland pratade om européer.
Och visst, skadade mentaliteter hos oss är tillräckligt illa och skall också bekämpas och vridas rätt, men det ingår inte i vår kultur att ta 8-åringar till fruar. Det gör det i andra kulturer. Hos oss åker man i buren om man visar handfasta tendenser bara, i de andra kulturerna är detta inte ens tabu.
Vad innebär detta i djupet av respektive folksjäl?
Blir arg för att man inte kan göra något åt saken *grr* Helt oacceptabelt. Vår värld är stor, finns olika delar i den världen, man blir ju påmind att vi lever i den bästa delen av den när man läser sånt här.
medelhavs kulturer.
Vilka kulturer syftar du på då?
Okej, kanske inte är rasbetingat då. Men var skriver jag på för kulturell överhöghet och hatisk aggression mot andra kulturer? Den skandinaviska mentaliteten är kanske trots allt suveränt överlägsen alla medelhavs-mellanöstern-asiatiska kulturer.
Fattigdom är svaret? My ass heller. Om vuxna män vill utnyttja fattigdom till att lägra 8-åringar lagligt så är den kollektiva mentaliteten defekt, trasig, obrukbar, värdig att förintas med våld och bomber.
Snälla N00b, stfu. Kan man ens uttrycka sig på ett dummare sätt.
J de Koof
2008-04-18, 01:42
Jamen snälla då. Rätta mig då! Visa mig ljuset!
Lätt att sitta där vid tantentbordet och hacka på mig för mina formuleringar grundade i blind upprördhet över kulturellt accepterad pedofili.
Förklara istället för mig hur jag skall acceptera människor från "dessa kulturer" där småbarnsäktenskap är ganska okej.
Nu försöker inte jag på något sätt försvara dessa seder, men vet vi att sex är inblandat, bara för att det är ett äktenskap?
Kan det inte mer ha med att "tjinga" en viss person tills denne kommer upp i myndig ålder och till exempel ärver ett familjeföretag eller liknande?
Blir arg för att man inte kan göra något åt saken *grr*
Har du försökt?
Nu försöker inte jag på något sätt försvara dessa seder, men vet vi att sex är inblandat, bara för att det är ett äktenskap?
Kan det inte mer ha med att "tjinga" en viss person tills denne kommer upp i myndig ålder och till exempel ärver ett familjeföretag eller liknande?
Läste du ens länken?
Blir arg för att man inte kan göra något åt saken *grr* Helt oacceptabelt. Vår värld är stor, finns olika delar i den världen, man blir ju påmind att vi lever i den bästa delen av den när man läser sånt här.
Gör något åt saken! (http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-milse/Sok-utlandstjanst/)
Jag tycker det var en bra artikel. Att det i första hand är ett fattigdomsprobelm. Domarens uttalande visar på det med. Sen kan vi ha åsikter om lagarna.
Läste du ens länken?
Jo, men jag tänkte i mer allmänna fallet och inte just detta.
http://www.gettingit.com/article/56
"f you boys don't drink semen, you won't grow big," a Sambian elder tells prepubescent initiates. "You should not be afraid of eating penises ... it is just like the milk of your mother's breast. You can ingest it all of the time and grow quickly. A boy must be ... inseminated... If [he] doesn't eat semen, he remains small and weak."
:smash:
Jag har hög tolerans för väldigt många kulturer, men den här artikeln fick mig att må illa. Stod och lagade mat igår när jag läste den, tappade den lustan ganska snabbt.
Hur som, att det är ett problem och fel i min åsikt är det inget snack om, men jag har väldigt svårt att definiera vartifrån problemet kommer och vad som behöver rättas till.
Den skandinaviska mentaliteten är kanske trots allt suveränt överlägsen alla medelhavs-mellanöstern-asiatiska kulturer.
Och varför skulle den vara det?
Den skandinaviska mentaliteten är kanske trots allt suveränt överlägsen alla medelhavs-mellanöstern-asiatiska kulturer.
Hur vet du det?
Jag tillhör en "medelhavs-mellan-östern-asiatisk-kultur" och jag känner mig faktiskt djupt kränkt av dina inlägg i tråden. Är min kultur underlägsen din, J de Koof? Är din skandinaviska kultur verkligen så överlägsen? Tillåt mig att betvivla det. Allt det som är bra i din kultur har du fått från ett litet kroknäsigt folk i Mellanöstern som beter sig mycket märkligt. Allt civilisation som din kultur har uppnått har ni fått från judarna. Om inte judarna hade uppfostrat er och lärt er att veta hut så skulle er kultur fortfarande vara en av det mest barbariska uttrycken för kulturell identitet som jorden skådat.
Det du läser om i artikeln är en extrem form av Islam. Ingen här på kolozzeum har någonsin varit en större fiende till Islam än jag, men på denna punkt anser jag att du helt och hållet saknar kunskaper. Och hur var det nu med er högstående européer och era eviga barbariska förföljelser av människor? Vad sysslade ni med under Förintelsen egentligen? Vad hände där borta i Afrika och hur gick det i Indien egentligen? Vad sysslades det med kring gubben Dreyfuss? Och vad i helvete var det för fel på den där belgiske kungen? När ber Leopolds barn och barnbarn ett helt folk av kongoleser om ursäkt? Vad har egentligen hänt där borta i Sydafrika, J de Koof? Varför lämnar ni inte bara afrikanerna i fred?
130kg finsk sisu
2008-04-18, 09:34
För att röra om i grytan så måste jag säga att jag håller med trådskaparen. Jag tycker även att skandinaviska kulturen är överlägsen alla andra. Eller rättare sagt den finlandssvenska där jag är uppvuxen. Precis som Bolio tycker att de värderingar han har växt upp med är de rätta.
Sen är jag väl medveten om att judarna har skapat mycket i vår kultur tillsammans med kristendomen och det är ju bara bra.
Sen är det enligt mina värderingar sett mycket grymt om 8-åringen och äktenskapet. Men det är deras kultur och de måste väl få fortsätta med den.
Sen är det upp till oss att försöka lära de invandrare med dylika värderingar att förstå och LEVA EFTER vår kultur.
Detta blev en massa svammel som vanligt...
Utveckla det där med den judiska kulturen. Lite nyfiken på vad som menas.
För att röra om i grytan så måste jag säga att jag håller med trådskaparen. Jag tycker även att skandinaviska kulturen är överlägsen alla andra. Eller rättare sagt den finlandssvenska där jag är uppvuxen. Precis som Bolio tycker att de värderingar han har växt upp med är de rätta.
Sen är jag väl medveten om att judarna har skapat mycket i vår kultur tillsammans med kristendomen och det är ju bara bra.
Sen är det enligt mina värderingar sett mycket grymt om 8-åringen och äktenskapet. Men det är deras kultur och de måste väl få fortsätta med den.
Sen är det upp till oss att försöka lära de invandrare med dylika värderingar att förstå och LEVA EFTER vår kultur.
Jag tycker inte att de värderingar jag har vuxit upp med är "de rätta".
[QUOTE=Bolio;2940150]text[QUOTE]
Börja inte om afrika araber köpte lika mycke negerslavar som de vita europeerna och det som händer i afrika idag är afrikanernas fel inte de vita´s. :smash:
----
Man mår illa när man läser artikeln.
Profeten Muhammad gift sig med 6åriga Aisha och fullbordade äktenskapet när hon var nio så det finns nog stöd i religonen och kulturen för barnäktenskap
Utveckla det där med den judiska kulturen. Lite nyfiken på vad som menas.
Kristendom såklart.
Börja inte om afrika araber köpte lika mycke negerslavar som de vita europeerna och det som händer i afrika idag är afrikanernas fel inte de vita´s. :smash:
----
Man mår illa när man läser artikeln.
Profeten Muhammad gift sig med 6åriga Aisha och fullbordade äktenskapet när hon var nio så det finns nog stöd i religonen och kulturen för barnäktenskap
Allt som händer överallt är ditt fel.
130kg finsk sisu
2008-04-18, 09:56
Jag tycker inte att de värderingar jag har vuxit upp med är "de rätta".
OK. Berätta gärna då hur din livssyn formats?
OK. Berätta gärna då hur din livssyn formats?
Ptja, jag har lärt mig massa olika från flertalet kulturer och subkulturer. T.ex. har jag på senare år, mycket tack vare människor som Bärs, D Andersson och dig, tagit till mig åtskilligt från den kristna konservativa livssynen. Och då får man betänka att mitt a priori alltid fordrat av mig att först rådfråga Nietzsche, och sedan ha en åsikt om något. Jag har lärt mig hur mycket som helst av buddhistisk kultur också. Min kulturella identitet är i övrigt delad, jag är kurd och jag är svensk: jag tar det bästa från båda världar och kastar bort resten. Och visst fan finns det massa dumheter även i svensk kultur. Saker som kurderna gör mycket bättre, enligt mig.
130kg finsk sisu
2008-04-18, 10:07
Men då är du ju uppvuxen med en blandning av kurdisk och svensk kultur och detta har format dig. Precis som dina kontakter på internet och ditt val av litteratur. Sen har detta format dina värderingar och detta vill du helst inte frångå.
Precis samma för mej. Mina värderingar har formats av mina föräldrar,släkt och omgivning, mitt land. Dessa grundläggande värderingar har sen lett mitt val av kompisar och litteratur. Precis på samma sätt. Och mina värderingar tumamr jag ogärna på, även om jag respekterar andras åsikter och gärna lär mig någonting nytt.
Men då är du ju uppvuxen med en blandning av kurdisk och svensk kultur och detta har format dig. Precis som dina kontakter på internet och ditt val av litteratur. Sen har detta format dina värderingar och detta vill du helst inte frångå.
Precis samma för mej. Mina värderingar har formats av mina föräldrar,släkt och omgivning, mitt land. Dessa grundläggande värderingar har sen lett mitt val av kompisar och litteratur. Precis på samma sätt. Och mina värderingar tumamr jag ogärna på, även om jag respekterar andras åsikter och gärna lär mig någonting nytt.
Tummen upp Freddi. Du påminner mig alltid om varför jag gillar dig. :thumbup:
130kg finsk sisu
2008-04-18, 10:13
Puh, trodde för en sekund att du och jag inte lirade på samma våglängd för första gången. Som tur hade jag fel! puss
lovelysmile
2008-04-18, 10:21
Vad bra herr Bolio, då borde du gilla mig också för jag håller med den snygge Freddi.
De värderingar, åsikter, inställningar, attityder jag har är de jag har här och nu i livet och behöver inte alls vara de rätta 4 ever 'n' ever (det gäller även mina åsikter kring dödsstraff hur ot det än må vara i den här tråden). Imorgon kanske jag tänker och tycker annolunda och hade jag bott någon annanstans hade jag tyckt annolunda, likadant och alla mellanting som finns . Jag välkomnar förändring.
Och du, du gillar ditt "a priori" va? :)
130kg finsk sisu
2008-04-18, 10:23
Jag är snygg!:confused: :Virro *cupid* *drool*
Vad bra herr Bolio, då borde du gilla mig också för jag håller med den snygge Freddi.
De värderingar, åsikter, inställningar, attityder jag har är de jag har här och nu i livet och behöver inte alls vara de rätta 4 ever 'n' ever (det gäller även mina åsikter kring dödsstraff hur ot det än må vara i den här tråden). Imorgon kanske jag tänker och tycker annolunda och hade jag bott någon annanstans hade jag tyckt annolunda, likadant och alla mellanting som finns . Jag välkomnar förändring.
Och du, du gillar ditt "a priori" va? :)
Jepp, jag gillar dig också. Du verkar klipsk och har fin rumpa etc.
När man börjar beskriva en kultur i termer av "överlägsen" har man nog avsagt sig rätten att tillhöra något sånt.
Förra veckan hade jag en besökare från Italien. En svensk dam, gift med en italienare. Den märktes så tydligt att hon efter alla dessa år hade tagit till sig normer, seder och bruk som i mina ögon finns för lite av här i Sverige. Den hövlighet och värme som utmärkte sig hos henne har jag sett hos andra människor från andra kulturer men som sagt väldigt få gånger hos svenskar.
Bland annat hade hon med sig en liten present, trots att vi aldrig tidigare har träffats. Hon var gäst hos mig, men så fort jag försvann hemifrån hade hon städat och lagat mat (!). Vi åt även ute och inte hade jag en chans att betala notan. Jag uppfattade dessa gester som kultiverade och ytterst respektfulla. Att man inte ser mycket av det i Sverige tyder för mig inte på att kulturen är efterbliven och ohövlig utan att det rör sig om skillnader och hur väl vi är medvetna om dem.
När man börjar beskriva en kultur i termer av "överlägsen" har man nog avsagt sig rätten att tillhöra något sånt.
Förra veckan hade jag en besökare från Italien. En svensk dam, gift med en italienare. Den märktes så tydligt att hon efter alla dessa år hade tagit till sig normer, seder och bruk som i mina ögon finns för lite av här i Sverige. Den hövlighet och värme som utmärkte sig hos henne har jag sett hos andra människor från andra kulturer men som sagt väldigt få gånger hos svenskar.
Bland annat hade hon med sig en liten present, trots att vi aldrig tidigare har träffats. Hon var gäst hos mig, men så fort jag försvann hemifrån hade hon städat och lagat mat (!). Vi åt även ute och inte hade jag en chans att betala notan. Jag uppfattade dessa gester som kultiverad och ytterst respektfull. Att man inte ser mycket av det i Sverige tyder för mig inte på att kulturen är efterbliven och ohövlig utan att det rör sig om skillnader och hur väl vi är medvetna om dem.
Jag personligen har STORA problem med den kulturen. Jag får verkligen kortslutning när mina svenska vänner frågar mig saker som "du, när kan jag få mina 20 kr som du lånade?". Jag har otroligt svårt för det.
WHITEFOLKS
2008-04-18, 10:43
Få folk är nog så monetärt fixerade som svenskarna :)
Så sätts Sverige-hatet igång igen ja.. Finns inga som hatar sig själva och klagar så mycket på sig själv som svenskar. Varför begriper jag inte.
130kg finsk sisu
2008-04-18, 10:44
Bland annat hade hon med sig en liten present, trots att vi aldrig tidigare har träffats. Hon var gäst hos mig, men så fort jag försvann hemifrån hade hon städat och lagat mat (!). Vi åt även ute och inte hade jag en chans att betala notan. Jag uppfattade dessa gester som kultiverade och ytterst respektfulla. Att man inte ser mycket av det i Sverige tyder för mig inte på att kulturen är efterbliven och ohövlig utan att det rör sig om skillnader och hur väl vi är medvetna om dem.
Du fattar inte riktigt vad jag menar. Jag tycker min kultur är överlägsen för just mej. Dvs just idag april 2008 passar det mig. Jag har inte sagt att jag ser ner på andra kulturer. Tvärtom är jag mycket öppen att lära mig hur folk från olika länder tänker!
Jag personligen har STORA problem med den kulturen. Jag får verkligen kortslutning när mina svenska vänner frågar mig saker som "du, när kan jag få mina 20 kr som du lånade?". Jag har otroligt svårt för det.
Jag uppfattar det som stötande, men någonstans vet jag att folk inte menar illa även om det så låter. När jag var yngre skämdes jag för att mina vänner inte hälsade på mina föräldrar när de var hemma hos mig, och när jag själv var hemma hos mina vänner brydde sig inte ens föräldrarna om att hälsa eller ta en i handen. Det var för mig väldigt förödmjukande.
Men men, så är det med skillnader.
WHITEFOLKS
2008-04-18, 10:51
Så sätts Sverige-hatet igång igen ja.. Finns inga som hatar sig själva och klagar så mycket på sig själv som svenskar. Varför begriper jag inte.
Ja vad är det svenskarna skäms för egentligen? :)
Vad är den mörka smutsiga hemligheten.
Du fattar inte riktigt vad jag menar. Jag tycker min kultur är överlägsen för just mej. Dvs just idag april 2008 passar det mig. Jag har inte sagt att jag ser ner på andra kulturer. Tvärtom är jag mycket öppen att lära mig hur folk från olika länder tänker!
Då har du missförstått trådskaparens utbrott om just samma ämne när du skriver att du håller med denne, för det du menar är inte alls lika korkad som hans påstående.
Ja vad är det svenskarna skäms för egentligen? :)
Vad är den mörka smutsiga hemligheten.
Jag vet faktiskt inte, men vi gillar inte oss själva, den saken är klar.
Jag vet faktiskt inte, men vi gillar inte oss själva, den saken är klar.
Visst gör vi det.
130kg finsk sisu
2008-04-18, 10:55
Finska tidningsdebattörer tror att Sverige känner skuld över sitt i många ögons "fega" handlande under 2vk. Därför det generösa flyktingmotagandet, därför det stora ansvaret i 3e världen osv.
Detta har stått i både liberala huvudstadsbladet, samt i sossarnas "Demari" samt i kvällspressen flertalet gånger.
Stämmer detta?
Eller varifrån kommer det svenska självhatet?
130kg finsk sisu
2008-04-18, 10:55
Då har du missförstått trådskaparens utbrott om just samma ämne när du skriver att du håller med denne, för det du menar är inte alls lika korkad som hans påstående.
Kan vara att jag missförstått.
Men nu har jag förklarat vad jag tycker så då e saken biff?
Kan vara att jag missförstått.
Men nu har jag förklarat vad jag tycker så då e saken biff?
Visst, såsom du framlägger det förhåller det sig för de flesta.
Och ja du är biff.
Eller så är vi så jävla melodramatiska att reaktionen mot självkritiskhet blir "OMFGZOR".
I många fall är "sverigehatet" så jävla överdrivet och marytaktigt att det blir lite jobbigt. Men självkalrt har du rätt i vissa fall, som när svenskar börjar undvika att ha en svensk flagga på tomten med rädsla för att verka vara rasister. Det är dock en viss skillnad.
I detta läget handlade det väl om personer med stor erfarenhet av andra kulturer som hade en diskussion om vad som de ansåg vara dåligt med den svenska. Jag har svårt att se det som hat.
Förklara istället för mig hur jag skall acceptera människor från "dessa kulturer" där småbarnsäktenskap är ganska okej.
Läste du inte mitt inlägg? Det är det första svaret du fick.
Där förklarar jag att småbarnsäktenskap inte behöver ha något att göra med småbarnssex eller småbarnsmisshandel. Det är inte konstigare än att småbarnsföräldraskap inte behöver vara kopplat till småbarnssex, även fast det förekommer. Fast det kanske inte framgick tillräckligt väl.
För det är väl sexet och misshandeln som stör dig? Det lät så i början. Eller är det äktenskapet? Berätta för mig när du har bestämt dig.
Finska tidningsdebattörer tror att Sverige känner skuld över sitt i många ögons "fega" handlande under 2vk. Därför det generösa flyktingmotagandet, därför det stora ansvaret i 3e världen osv.
Detta har stått i både liberala huvudstadsbladet, samt i sossarnas "Demari" samt i kvällspressen flertalet gånger.
Stämmer detta?
Sorry, men vad är det för brusten logik? Det är i praktiken bara pensionärer som minns andra världskriget, 50-60-70-80-90-tallisterna har inte några minnen av andra världskriget. Vi har bara läst vad som står i historieböckerna, och Sverige som nations framställs inte som någon "fegis" utan som en nation som gjorde det bästa valet de kunde under omständigheterna. Det är nog inte många som kan argumentera mot att Tyskland skulle ha tagit in Sverige extremt snabbt, och vi kunde göra mer nytta genom att fortsätta vara neutrala. Under senare år så har det ju också framkommit att Sverige gjorde bra mycket mer för att hjälpa de allierade än vad som tidigare framkommit.
Nu när vi har halkat in på ämnet. Det finns vissa märkliga inslag som jag inte alls förstår mig på, det här med att inte sjunga nationalsången vid skolavslutningar, att inte veva upp flaggan eller ha den på balkongen. Vet inte om folk uppfattar det som om det vore fel och stötande att göra så, eller så infinner sig inte känslan av stolthet hos individer.
Nu när vi har halkat in på ämnet. Det finns vissa märkliga inslag som jag inte alls förstår mig på, det här med att inte sjunga nationalsången vid skolavslutningar, att inte veva upp flaggan eller ha den på balkongen. Vet inte om folk uppfattar det som om det vore fel och stötande att göra så, eller så infinner sig inte känslan av stolthet hos individer.
Jag undrar hur vanligt det här egentligen är? Det har skildrats i en och annan tidning, och man hör om det i referat av typen "min kompis kompis låtsassyrras killes ...", men hur vanligt är det?
Jag undrar hur vanligt det här egentligen är? Det har skildrats i en och annan tidning, och man hör om det i referat av typen "min kompis kompis låtsassyrras killes ...", men hur vanligt är det?
Inte alls särskilt vanligt tror jag. Tror det mest är folk som blåser upp det. De flesta svenskar gillar ju Sverige och skäms inte för det.
Motorbreath
2008-04-18, 13:03
Kan det vara en del av den Svenska mentaliteten, att foga sig och inte låta sin egen kultur ta uttryck, för att bli accepterad?
Det är ovanligt, men det är vanligt där det borde vara ovanligt. Under hela min skoltid i västerort kan inte jag minnas att vi har hissat flaggan, sjungit nationalsången eller på något märkvärdigt sätt firat nationaldagen.
Frågan är om man inte har större nytta av sådana inslag för att föra individer närmare en önskvärt nationell identitet istället för att försöka neutralisera skolklimatet för att det då tydligen passa alla.
J de Koof
2008-04-18, 13:09
Läste du inte mitt inlägg? Det är det första svaret du fick.
Där förklarar jag att småbarnsäktenskap inte behöver ha något att göra med småbarnssex eller småbarnsmisshandel. Det är inte konstigare än att småbarnsföräldraskap inte behöver vara kopplat till småbarnssex, även fast det förekommer. Fast det kanske inte framgick tillräckligt väl.
För det är väl sexet och misshandeln som stör dig? Det lät så i början. Eller är det äktenskapet? Berätta för mig när du har bestämt dig.
Jag skiljer inte ut sexet eller misshandeln. I barnäktenskap ingår både sex och misshandel, eller finns det några studier som motsäger detta? Mitt problem är att det idag existerar kulturer som i varierande grad accepterar fenomenet.
Att jag singlar ut den "skandinaviska kulturen" som överlägsen indikerar att jag behöver seriös hjälp med att bibehålla en hög toleransnivå inför alla sorters människor. I vanliga fall är jag militant humanist som slår ner på faschistoida tendenser varhelst jag ser dem, men barnäktenskap och kvinnlig omskärelse får mig att ifrågasätta denna grundsyn.
Att vita européer begått skändligheter i historien har inte med saken att göra. Vår nuvarande syn på barn och kvinnor är lik förbaskat överlägsen, vilket skulle kunna tyda på att vi är överlägsna i största allmänhet. Det kan vara en fråga om utveckling - a matter of time, men det svaret känns inte heller tillfredsställande.
Mitt val av ordet "medelhavs-" syftade på norra Afrika, för den som undrade.
Stämmer detta?
Eller varifrån kommer det svenska självhatet?Jag tror du har en poäng här men det är inte nödvändigtvis andra världskriget det handlar om. För min del känner jag dåligt samvete... "white man's guilt" för det mina förfäder gjorde i århundraden och det som vissa i samhället fortsätter göra. Att rangordna människor efter hudfärg/kultur. Jag vill att alla ska födas som tabula rasa, att jag som varelse hamnade på jorden här som en alien, helt främmande för vår historia och mina förfäders bakgrund men så är ju inte fallet.
Även om det stämplas lite som "svenskt", den här litenheten med pengar så tycker jag "det svenska folket" eller hur man nu ska beteckna människor med "svensk" kultur gör upp för det med tolerant synsätt gentemot andra kulturer och det är synd att tråden lämnat det spåret. Idioter finns överallt, i Jemen såväl som Sverige. Den enda skillnaden jag ser länderna emellan är att pappan och ex-maken inte begick ett brott i Jemen för det de gjorde. Det är synd att sådana gärningar inte räknas som brott. Samtidigt har jag svårt att tro att bortgifta 8-åringar som våldtas och misshandlas är något slags praxis. Är säker på att allmänheten i Jemen förkastar det som skedde, att det är en skamfläck för islam och för arabisk kultur. Rashida Al-Hamadani, ordförande för den jemenitiska kvinnoorganisationen WNC, hävdar att detta är "oislamiskt och omänskligt". Att förövarna använder Islam för att försvara sina avskyvärda handlingar hoppas jag alla förstår är trams som inte har med Islam att göra.
Jag skiljer inte ut sexet eller misshandeln. I barnäktenskap ingår både sex och misshandel, eller finns det några studier som motsäger detta? Mitt problem är att det idag existerar kulturer som i varierande grad accepterar fenomenet.
Att jag singlar ut den "skandinaviska kulturen" som överlägsen indikerar att jag behöver seriös hjälp med att bibehålla en hög toleransnivå inför alla sorters människor. I vanliga fall är jag militant humanist som slår ner på faschistoida tendenser varhelst jag ser dem, men barnäktenskap och kvinnlig omskärelse får mig att ifrågasätta denna grundsyn.
Att vita européer begått skändligheter i historien har inte med saken att göra. Vår nuvarande syn på barn och kvinnor är lik förbaskat överlägsen, vilket skulle kunna tyda på att vi är överlägsna i största allmänhet. Det kan vara en fråga om utveckling - a matter of time, men det svaret känns inte heller tillfredsställande.
Mitt val av ordet "medelhavs-" syftade på norra Afrika, för den som undrade.Men du får ju också göra skillnad på om det inträffar i land med kultur x eller om det är vanligt förekommande och legitimt. Nu talar vi om ett enskilt fall, där domare såväl som människorättsorgansationer i landet fördomde fallet. Det tyder väl ändå på att det jemenitiska samhället inte accepterar det som skedde? En ljuspunkt i allt mörka.
Tänk om jemenitiska tidningar skulle skriva hur Englas mördare sitter på psyket för att sedan två år släppas ut (ja jag är medveten om att de flesta hamnar där på livstid men) då skulle Sverige utmålas som ett land som tolererar barnamördare, pedofiler och våldtäktsmän eftersom straffet i sig skulle utmärka sig som väldigt lindrigt i förhållande till den jemenitiska straffskalan.
Enligt mig är det relativt vanligt att folk sammankopplar svenska flaggan alternativt nationalsången med rädsla för att verka rasistisk. När begreppet Nationalsocialistiskfront blev känt bland medelsvensson som ett ord som förknippades med svettiga järnhetteskoklädda nynazister blev stoltheten i form av nationalism ett minne blått hos många, och istället började motsatsen uppstå lite här och var.
Kort sagt . Bror duktigs husbygge raserades av att den store stygga vargen pustade för mycket.
J de Koof
2008-04-18, 18:26
Men du får ju också göra skillnad på om det inträffar i land med kultur x eller om det är vanligt förekommande och legitimt. Nu talar vi om ett enskilt fall, där domare såväl som människorättsorgansationer i landet fördomde fallet. Det tyder väl ändå på att det jemenitiska samhället inte accepterar det som skedde? En ljuspunkt i allt mörka.
Jag anser inte att din beskrivning är rättvisande - att detta skulle vara ett undantag. Undantag är dessa enskilda jemeniter som tycker att företeelsen är barock.
Jag betraktar det som ett obestridligt faktum att det idag existerar kulturer som präglas av att kvinnor är männens ägodelar, vilket enligt den heliga marknadens logik medger att kvinnor köps och säljs som vilken annan vara som helst, oavsett ålder. Man kan väl anta att prisnivån avtar med objektets ålder och "miltal".
I skandinavien, Skåne, Europa, västerlandet eller vad ni vill; är denna tingens ordning antingen avskaffad eller har aldrig funnits på det sättet.
Är nu alltså alla kulturer "lika bra", eller finns det en hierarki?
130kg finsk sisu
2008-04-18, 19:22
Sorry, men vad är det för brusten logik? Det är i praktiken bara pensionärer som minns andra världskriget, 50-60-70-80-90-tallisterna har inte några minnen av andra världskriget. Vi har bara läst vad som står i historieböckerna, och Sverige som nations framställs inte som någon "fegis" utan som en nation som gjorde det bästa valet de kunde under omständigheterna. Det är nog inte många som kan argumentera mot att Tyskland skulle ha tagit in Sverige extremt snabbt, och vi kunde göra mer nytta genom att fortsätta vara neutrala. Under senare år så har det ju också framkommit att Sverige gjorde bra mycket mer för att hjälpa de allierade än vad som tidigare framkommit.
du har väldigt mycket fel här. det är en av de få saker jag kan vara säker på här i livet.
Tar vi Tyskland t.ex så ligger 2vks skugga stark över hela samhället än idag trots att de flesta som var med är döda. Finns otaliga exempel.
Vet bara själv hur 2vk påverkat Finalnds samhälle trots att 65år gått. Och nu är det inte såsom att folk skulel springa runt och tänka "oj det där hände för 65 år sedan". Utan små handlingar och attityder som speglar igenom i vardagen. Som har sitt ursprung i 2vk. Tänkte på det dolda men levande "rysshatet" t.ex.
Därför funderade jag om de finländska debattörerna har rätt eller fel gällande Sverige?
Mitt val av ordet "medelhavs-" syftade på norra Afrika, för den som undrade.
En liknelse här i Sverige är tidelag, som är tillåtet även om 95% av befolkningen inte gillar det. Betyder det att vår kultur är underlägsen?
Enligt mig är det relativt vanligt att folk sammankopplar svenska flaggan alternativt nationalsången med rädsla för att verka rasistisk. När begreppet Nationalsocialistiskfront blev känt bland medelsvensson som ett ord som förknippades med svettiga järnhetteskoklädda nynazister blev stoltheten i form av nationalism ett minne blått hos många, och istället började motsatsen uppstå lite här och var.
Kort sagt . Bror duktigs husbygge raserades av att den store stygga vargen pustade för mycket.
Jag är tveksam. Helt enkelt baserat på att nationalsången fortfarande sjungs i många sammanhang och att flaggstänger med tillhörande flagga är tämligen vanligt förekommande. Vad jag faktiskt har sett folk reagera på är när man hänger flaggor ut genom fönstret, inte på stång, utan som lakan från fönsterblecket (då undrar jag för min del också vad det är man vill demonstrera).
Jag skulle personligen betrakta "förlusten av den svenska nationalstoltheten" som något av en modern myt - jag undrar om det verkligen var så att det fanns så mycket av nationalstolthet att förlora? Jag undrar om genomsnittssvensken någonsin varit i klass med t.ex. (min fördom om) genomsnittsamerikanen. Har inte "nationalstolthet", "nationalism" etc. ganska länge varit något som främst framträder i samband med hockey-VM, Finnkampen och liknande? Eller för den delen när random tidning beskriver barnäktenskap i någon annan kultur.
J de Koof
2008-04-18, 21:46
En liknelse här i Sverige är tidelag, som är tillåtet även om 95% av befolkningen inte gillar det. Betyder det att vår kultur är underlägsen?
Tycker du att liknelsen är tillämplig på ämnet kvinnor som ägodelar?
Djurskyddslagstiftningen i vårt land är ganska hård, det är ingalunda fritt fram att åsamka djur skada av någon form (annat än i vetenskapligt syfte). Själva den sexuella akten med djur anses inte längre vara ett problem av den digniteten att speciell lagstiftning krävs, vilket naturligtvis kommer att ändras den dagen folk börjar kn*lla sina får hejvilt igen.
En utvecklad kultur klamrar sig inte fast vid otidsenliga lagar.
Stämmer detta?
Låter lite som att Finland försöker bortförklara att dom inte tar in flyktingar och skiter i tredje världen ;)
I skandinavien, Skåne, Europa, västerlandet eller vad ni vill; är denna tingens ordning antingen avskaffad eller har aldrig funnits på det sättet.
Menar du på allvar att du tror att kvinnor i Sverige alltid har varit oberoende och myndiga? Eller för den delen gifts bort först i vuxen ålder? Det har de inte.
Ignatius72
2008-04-18, 22:27
Menar du på allvar att du tror att kvinnor i Sverige alltid har varit oberoende och myndiga? Eller för den delen gifts bort först i vuxen ålder? Det har de inte.
Självfallet inte. Men det ser ju inte ut så nu. Innebär det då att vår kultur har kommit längre i sin utveckling? Naturligtvis är det så. Men kulturer är inte statiska utan i ständig utveckling, det innebär troligtvis att andra kulturer som i dagsläget är aningens primitiva också har utvecklat sig.
varför denna kolossala rädsla att värdera olika system?
Varför är det primitivt att förslava kvinnor?
/kurd
NiXPhoenix
2008-04-18, 22:55
N00b, stfu - kan man ens uttrycka sig på ett dummare sätt?
J de Koof
2008-04-18, 22:58
Det hemliga svaret döljer sig som sagt redan i det du citerade. Ledtråd "avskaffat".;)
Ignatius72> Därför att det öppnar för ett värderande av själva människorna. Jag vill gärna tro att alla människor är i princip lika kloka, förståndiga och medmänskliga. Jag klandrar inte i första hand papporna som säljer för överlevnad, men köparna?!? Och kollektivet; "ptjaa det står visst skrivet i bibeln/koranen/stjärnorna att kvinnan är mannens ägodel".
Vilken handling är tabu och förenat med skam för en man i den kultur som den jemenitiska tillhör?
NiXPhoenix
2008-04-18, 23:06
Samtidigt har jag svårt att tro att bortgifta 8-åringar som våldtas och misshandlas är något slags praxis. Är säker på att allmänheten i Jemen förkastar det som skedde, att det är en skamfläck för islam och för arabisk kultur. Rashida Al-Hamadani, ordförande för den jemenitiska kvinnoorganisationen WNC, hävdar att detta är "oislamiskt och omänskligt". Att förövarna använder Islam för att försvara sina avskyvärda handlingar hoppas jag alla förstår är trams som inte har med Islam att göra.
De styrande i Yemen verkar iaf inte ha något större problem med det.
"WNC driver på parlamentet att anta en 18-årsgräns för äktenskap. 61 av 301 parlamentsledamöter har hittills förklarat sig stå bakom deras krav. Av arabländerna är det bara Jemen och Libanon som ännu inte infört en sådan lag, enligt Politiken. "
20% det. Resterande 80% bryr sig inte eller är för.
NiXPhoenix
2008-04-18, 23:10
Låter lite som att Finland försöker bortförklara att dom inte tar in flyktingar och skiter i tredje världen ;)
Bortförklara att de inte gräver ner sig i dyngan som deras svenska "bröder"?
Att finska staten inte står där och öser pengar i de tusentals sjöar de har för skojs skull?
Vet inte om lågt flyktingmottagande är något man behöver skämmas för precis.
Ignatius72
2008-04-19, 08:13
Det hemliga svaret döljer sig som sagt redan i det du citerade. Ledtråd "avskaffat".;)
Ignatius72> Därför att det öppnar för ett värderande av själva människorna. Jag vill gärna tro att alla människor är i princip lika kloka, förståndiga och medmänskliga. Jag klandrar inte i första hand papporna som säljer för överlevnad, men köparna?!? Och kollektivet; "ptjaa det står visst skrivet i bibeln/koranen/stjärnorna att kvinnan är mannens ägodel".
Vilken handling är tabu och förenat med skam för en man i den kultur som den jemenitiska tillhör?
Visst är det så. Problemet blir då att man helt enkelt inte kan skilja på äpplen och päron. Precis som Tolkia påpekat så har vi ju vandrat samma väg vi också. Det är inte så många år sedan som man hade 12 ungar i vart hem och levde och verkade på ett primitivt sätt även i detta land.
En annan aspekt är vad man gör utav en värdering av en människa eller människor. På goda grunder kan man säga att en normalt utvecklad vuxen människa på alla plan är betydligt mer utvecklad än en föståndshandikappad jämnårig. Det innebär (i vårt land) inte att man värderar den ena över den andra.
130kg finsk sisu
2008-04-19, 08:14
Inte vet jag bortförklara. Men vårt ringa flyktingmotagande är även en direkt följd av 2vk. Delvis behövde vi inga flyktingar föräns 90-talet eftersom vi hade arbetskraft själva och delvis så lever den starka enhetliga nationalismen som byggdes upp främst under 2vk kvar.
Så där ser man ännu ett exempel...
De styrande i Yemen verkar iaf inte ha något större problem med det.
"WNC driver på parlamentet att anta en 18-årsgräns för äktenskap. 61 av 301 parlamentsledamöter har hittills förklarat sig stå bakom deras krav. Av arabländerna är det bara Jemen och Libanon som ännu inte infört en sådan lag, enligt Politiken. "
20% det. Resterande 80% bryr sig inte eller är för.Oavsett ålder (jag definierar inte en 17-åring som ett barn per automatik, ett barn är någon som inte gått genom puberteten) så är det värsta när det inte sker frivilligt utan är ett slags köphandel människor emellan, ett slags slaveri. Jag menar, jag har inget emot en 16-åring som frivilligt gifter sig medan jag inte kan tolerera att en 22-åring mot sin vilja blir bortgift.
J de koof: jag har aldrig varit i Mellanöstern så jag tar tillbaka det jag sa och tänker inte uttala mig om vad jag tror sker på regelbunden basis där. Måste åka dit och leva där ett längre tag först. Sedan är det självklart så att du tycker skandinaviska värderingar är överlägsna arabiska om du använder en måttstock som helt och hållet bygger på just skandinaviska värderingar.
Oavsett ålder (jag definierar inte en 17-åring som ett barn per automatik, ett barn är någon som inte gått genom puberteten)
Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte många 17-åringar som gått igenom hela puberteten? :confused:
J de Koof
2008-04-19, 21:14
J de koof: jag har aldrig varit i Mellanöstern så jag tar tillbaka det jag sa och tänker inte uttala mig om vad jag tror sker på regelbunden basis där. Måste åka dit och leva där ett längre tag först. Sedan är det självklart så att du tycker skandinaviska värderingar är överlägsna arabiska om du använder en måttstock som helt och hållet bygger på just skandinaviska värderingar.
Måste leva i ett land ett tag först innan man kan ha åsikter eller diskutera kulturen i landet? Nja, det är nog inte många som anser.
Det är möjligt att min måttstock är skandinavisk, även om detta ord från början valdes av mig för diskussionens skull. Jag har alltid uppfattat mig själv som att ha köpt humanismens principer med hull och hår, och humanismen är möjligen en nordeuropeisk konstruktion.
Är kulturrelativism verkligen en framkomlig väg? Jag ser den som en återvändsgränd, men kan förstås ha fel.
J de Koof
2008-04-19, 23:34
En annan aspekt är vad man gör utav en värdering av en människa eller människor. På goda grunder kan man säga att en normalt utvecklad vuxen människa på alla plan är betydligt mer utvecklad än en föståndshandikappad jämnårig. Det innebär (i vårt land) inte att man värderar den ena över den andra.
Ja, jo. Så det är en fråga om utveckling - en fråga om tid. En ganska vågad liknelse i sammanhanget, måste medges. Man kan ju tänka sig att den förståndshandikappade är "ett hopplöst fall", lönlöst att rehabilitera. Eller så kommer det moderna projektet att slå alla kulturer i sinom tid.
En i viss mån intressant sak från Pernilla Ouis, som konverterat till islam och har forskat i ämnet, säger: De ser inte barnen som barn, begreppet barn är en konstruktion som hör moderniteten till, vad vi ser som barn ser de som små människor. Vilket skulle förklara hur det kommer sig att så många vuxna män i dessa länder anser det fullt legitimt och naturligt att lägra 8-åringar.
Återstår problemet med att kvinnor är mäns ägodelar.
Ignatius72
2008-04-20, 07:00
En i viss mån intressant sak från Pernilla Ouis, som konverterat till islam och har forskat i ämnet, säger: De ser inte barnen som barn, begreppet barn är en konstruktion som hör moderniteten till, vad vi ser som barn ser de som små människor. Vilket skulle förklara hur det kommer sig att så många vuxna män i dessa länder anser det fullt legitimt och naturligt att lägra 8-åringar.
kvinnan har ju blvit duktigt kritiserad då hon inte bara konstaterat detta, för alla normalbegåvade självklara, faktum. Utan även varit explicit om var utvecklingen har längst kvar att gå.
Mitt exempel var kanske lite vågat i sammanhanget men idén var som sagt att man inte behöver se ner på människor som lever i eftersatta kulturer. Hur kloka människorna än är så är det "jobbigt" att hamna i fängelse, få spöstraff etc om man uttrycker en tanke annan än den gängse. Utveckligen hämmas av styret inte av att folket som sådant är imnecillt. Men oasett anledning så är vår kultur i dagsläget mer välutvecklat.
Varför är det ett problem?
Ignatius72
2008-04-20, 10:57
Varför är det ett problem?
Det kan man ju undra. Men en faslig massa kvinnor brukar pipa om att de vill ha samma rättigheter som männen. Om hälften av befolkningen upplever det som bekymmersamt så är det nog ett problem.
Det kan man ju undra. Men en faslig massa kvinnor brukar pipa om att de vill ha samma rättigheter som männen. Om hälften av befolkningen upplever det som bekymmersamt så är det nog ett problem.
Ja, ett problem för dem. Varför skulle det vara ett problem, för oss män, egentligen, att ha kvinnor som slavar? Är det inte mer värt att ha total makt över kvinnorna?
Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte många 17-åringar som gått igenom hela puberteten? :confused:Nä det är sant. Vad jag menar är könsmogen. Som jag ser "barn" så ser jag en individ som inte är befruktsam, iaf om man ska kolla på det vetenskapligt. Jag har inget emot att en 17-åring gifter sig med en 19-åring, trots att det räknas som barnäktenskap. Jag tycker det i första hand är en fråga om tvång/människohandel och i andra hand en fråga om ålder, för ålder på pappret och fysisk/psykisk ålder är två helt olika saker.
lovelysmile
2008-04-20, 12:04
Mangrisar, förenen eder! :)
Mangrisar, förenen eder! :)
Du får gärna förklara varför det skulle vara negativt för oss män att ha er som slavar. Jag skulle t.ex. inte tacka nej till att du var min slav och jobbade för mig i utbyte mot att jag gav dig komplimanger och sa att du gjorde ett bra jobb. Vad skulle jag ha att förlora på det, egentligen?
Ja, ett problem för dem. Varför skulle det vara ett problem, för oss män, egentligen, att ha kvinnor som slavar? Är det inte mer värt att ha total makt över kvinnorna?
Problemet (eller, ett av dem kanske) är väl att det ofta är svårt att få det att fungera rent praktiskt? Jag gissar att "fria" människor egentligen är lättare att styra i långa loppet än ofria som lyder under tvång.
Problemet (eller, ett av dem kanske) är väl att det ofta är svårt att få det att fungera rent praktiskt? Jag gissar att "fria" människor egentligen är lättare att styra i långa loppet än ofria som lyder under tvång.
Nejdå, det fungerar hur bra som helst för oss blattar i våra hemländer och även i viss mån här i Europa. Visst finns det alltid risk för olydiga exemplar som inte gör som de blir tillsagda, men på det stora hela fungerar det oftast hur bra som helst.
Nejdå, det fungerar hur bra som helst för oss blattar i våra hemländer och även i viss mån här i Europa. Visst finns det alltid risk för olydiga exemplar som inte gör som de blir tillsagda, men på det stora hela fungerar det oftast hur bra som helst.
Hur definierar du "fungerar"? Om vi ser till välstånd och stabilitet, ekonomisk såväl som politisk (i brist på bättre ord), öppenhet osv. Att det i viss mån existerar är en sak, men att för den sakens skull säga att det fungerar hur bra som helst är.... att dra på stora växlar kanske?
lovelysmile
2008-04-20, 12:21
Du får gärna förklara varför det skulle vara negativt för oss män att ha er som slavar. Jag skulle t.ex. inte tacka nej till att du var min slav och jobbade för mig i utbyte mot att jag gav dig komplimanger och sa att du gjorde ett bra jobb. Vad skulle jag ha att förlora på det, egentligen?
Jag förstår dig helt och hållet. Jag t.ex. är en stark liten hest eller söt liten ko beroende på hur man väljer att se det. När börjar vi? Tycker du ska passa på nu medan jag fortfarande känner mig undergiven, läs; tills jag hittar piskan.
muuh! *cupid*
Hur definierar du "fungerar"? Om vi ser till välstånd och stabilitet, ekonomisk såväl som politisk (i brist på bättre ord), öppenhet osv. Att det i viss mån existerar är en sak, men att för den sakens skull säga att det fungerar hur bra som helst är.... att dra på stora växlar kanske?
Alltså, att ha makt över kvinnor har alltid fungerat. Att det finns andra problem i vissa länder och bland vissa kulturer är en sak och sin sak, men det har inte med nödvändighet något med denna sak att göra. Men vi kan helt bortse från praktik och diskutera saken helt och hållet principiellt och teoretiskt. Och om vi ser på det så, varför skulle det vara negativt för oss män att äga kvinnor och ha er som slavar? Det vore ju fett kul egentligen. Tänk vad mycket nytta ni tjejer skulle kunna göra då. :)
Helt teoretisk diskussion är halvintressant, och kanske inte ska höra hemma i just den här tråden. (Har du inte skapat en sådan tråd förr?)
Jag ska nu dessutom nyttja min ännu existerande rätt att ströva fritt på gatorna.
Helt teoretisk diskussion är halvintressant, och kanske inte ska höra hemma i just den här tråden. (Har du inte skapat en sådan tråd förr?)
Jag ska nu dessutom nyttja min ännu existerande rätt att ströva fritt på gatorna.
Det är ju just här den hör hemma. Här får man t.ex. läsa att det är primitivt att ha kvinnor som ägodelar. Men varför? Givet vilka antropologiska fakta drar man den slutsatsen? Varför är det mer primitivt att ha slavar än att inte ha slavar? Mycket intressanta och relevanta frågor.
Varför saknar jag inlägg om mormonsekten FLDS (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_765345.svd?showCalendarDate=2008-04-11) här?
Varför saknar jag inlägg om mormonsekten FLDS (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_765345.svd?showCalendarDate=2008-04-11) här?
:thumbup:
För att det handlar om en liten sekt i USA.
Inte ett helt land och en väldigt stor religion med lagar som tillåter det(sharia)
För mig kan inte frågan om barnäktenskap trivialiseras bara för att det råkar vara fler eller färre som håller på med det. Den här sekten är inte heller den enda som misstänks för detta, vare sig i USA eller i Europa. Frågan om varför det ens kan uppstå i ett västerländskt land är onekligen intressant.
Ignatius72
2008-04-20, 16:44
För mig kan inte frågan om barnäktenskap trivialiseras bara för att det råkar vara fler eller färre som håller på med det. Den här sekten är inte heller den enda som misstänks för detta, vare sig i USA eller i Europa. Frågan om varför det ens kan uppstå i ett västerländskt land är onekligen intressant.
Är det konstigt att det finns knäppskallar i ett stort västerländsk land?
Är det konstigt att det finns knäppskallar i ett stort västerländsk land?
Är det konstigt att knäppskalleriet kan få fortgå under många år i ett stort västerländskt land? Svar: ja. Eftersom det inte direkt är det första fallet i modern tid. Och frågan är hur som helst hur det kan återuppstå i ett land där det med hot om militärt våld avskaffades och förbjöds för över hundra år sen.
Ignatius72
2008-04-20, 16:52
Är det konstigt att knäppskalleriet kan få fortgå under många år i ett stort västerländskt land? Svar: ja. Eftersom det inte direkt är det första fallet i modern tid. Och frågan är hur som helst hur det kan återuppstå i ett land där det med hot om militärt våld avskaffades och förbjöds för över hundra år sen.
Kanske just därför. Hur som helst så vore det mer anmärkningsvärt om det inte fanns grupper av knäppskallar.
J de Koof
2008-04-23, 06:45
Det är ju just här den hör hemma. Här får man t.ex. läsa att det är primitivt att ha kvinnor som ägodelar. Men varför? Givet vilka antropologiska fakta drar man den slutsatsen? Varför är det mer primitivt att ha slavar än att inte ha slavar? Mycket intressanta och relevanta frågor.
Av samma orsak som det är ett "faktum" att demokrati är bättre än diktatur. System med härskare/slavar innebär att folk måste delas upp på respektive grupp. Men enligt vilka kriterier? Givet vilka antroplogiska fakta är en människa härskare eller slav?
Utanför internet är dina frågor mycket ointressanta och irrelevanta. Jämlikhet är en högre tanke än förtryck, det saken gäller är hur förtryck kan fortsätta att blomstra.
Av samma orsak som det är ett "faktum" att demokrati är bättre än diktatur. System med härskare/slavar innebär att folk måste delas upp på respektive grupp. Men enligt vilka kriterier? Givet vilka antroplogiska fakta är en människa härskare eller slav?
Utanför internet är dina frågor mycket ointressanta och irrelevanta. Jämlikhet är en högre tanke än förtryck, det saken gäller är hur förtryck kan fortsätta att blomstra.
Vilket flummigt struntprat. Enligt vilka kriterier? Givet vilka antropologiska fakta? Enligt det kriterium som gör att det är skönt, roligt och bekvämt att ha slavar. Högre tanke hit och högre tanke dit. För det första är det skitsnack, och för det andra så bryr väl inte jag mig om det när jag vill att en söt 18-årig tjej skall laga mat åt mig, plocka bort min disk och ha sex med mig närhelst jag behagar. Varför skulle jag?
Ja.
Man kan ju fråga sig vad män har att förlora på att tvinga kvinnor till olika handlingar.
Utöva kontroll.
Men det är en fråga om värderingar.
Det är inte självklart att du accepterar kvinnors lika värda.
Om du inte känner något hinder för att tvinga en människa att leva som slav, så är det självklart att du kan se kvinnor som mindre värda varelser.
Man får komma ihåg hur lätt nazisterna lyckades dehumanisera judarna under andra världskriget.
Ja.
Man kan ju fråga sig vad män har att förlora på att tvinga kvinnor till olika handlingar.
Utöva kontroll.
Men det är en fråga om värderingar.
Det är inte självklart att du accepterar kvinnors lika värda.
Om du inte känner något hinder för att tvinga en människa att leva som slav, så är det självklart att du kan se kvinnor som mindre värda varelser.
Man får komma ihåg hur lätt nazisterna lyckades dehumanisera judarna under andra världskriget.
Jag ser inte kvinnor som "mindre värda". Jag vill bara förslava dem. Kan inte en gammal man få göra det? Jag hade velat förslava männen också om det inte vore för alla komplikationer.
ASroma83
2008-04-23, 12:40
Är varje handling ett uttryck för kulturell tillhörighet?
Jag ser inte kvinnor som "mindre värda". Jag vill bara förslava dem. Kan inte en gammal man få göra det? Jag hade velat förslava männen också om det inte vore för alla komplikationer.
Varför skulle det vara mer kompliaktioner med att förslava män? Mer än att du kanske inte vill ligga med dem.
Varför skulle det vara mer kompliaktioner med att förslava män? Mer än att du kanske inte vill ligga med dem.
Vi är bättre på att göra motstånd.
Nitrometan
2008-04-23, 13:59
Måste man ligga med sina slavar?
J de Koof
2008-04-23, 20:22
Vilket flummigt struntprat. Enligt vilka kriterier? Givet vilka antropologiska fakta?
Ja det är väl klart att du tycker det. Jag använde samma frågor som du själv ställde.
Du tycker att den starkes rätt är en intressant diskussion, och eventuellt en plausibel ideologi?
Ja det är väl klart att du tycker det. Jag använde samma frågor som du själv ställde.
Du tycker att den starkes rätt är en intressant diskussion, och eventuellt en plausibel ideologi?
Nej. Jag tycker överhuvudtaget att diskussioner om "rätt" och "fel" är tråkiga och meningslösa. Kan du nu svara på mina frågor är du snäll.
Huffo the A-LagaRe
2008-04-23, 21:22
Det dummaste jag hört, att kalla den Skandinaviska kulturen överlägsen medelhavs och asiatiska kulturer är befängt.
J de Koof
2008-04-24, 03:00
Det dummaste jag hört, att kalla den Skandinaviska kulturen överlägsen medelhavs och asiatiska kulturer är befängt.
Jag tror bestämt att det framgår i tråden att detta var ett förslag till utväg, uttryckt i upprörd desperation. Bättre förklaringar efterlyses, vilket var själva poängen.
J de Koof
2008-04-24, 03:20
Kan du nu svara på mina frågor är du snäll.
Om varför det är primitivt att förslava kvinnor? "Givet vilka antropologiska fakta drar man den slutsatsen? Varför är det mer primitivt att ha slavar än att inte ha slavar?"
Dom frågorna? Svaret är att det saknas hållbara kriterier på vilka människor som bör förslavas, men du har bestämt att detta är flum och skitsnack (och jag vet vad det beror på). Snopp, muskelstyrka och näskurvatur är primitiva kriterier. Ett någorlunda oprimitivt kriterium vore att de starkaste och snabbaste borde förslavas, därför att de är mest kapabla till arbete.
Om varför det är primitivt att förslava kvinnor? "Givet vilka antropologiska fakta drar man den slutsatsen? Varför är det mer primitivt att ha slavar än att inte ha slavar?"
Dom frågorna? Svaret är att det saknas hållbara kriterier på vilka människor som bör förslavas, men du har bestämt att detta är flum och skitsnack (och jag vet vad det beror på). Snopp, muskelstyrka och näskurvatur är primitiva kriterier. Ett någorlunda oprimitivt kriterium vore att de starkaste och snabbaste borde förslavas, därför att de är mest kapabla till arbete.
Snopp, muskelstyrka och näskurvator? Nu får du allt lägga ned crackpipan och rasismen tror jag. Du är bara psykad för att du är hundra procent införstådd med att en blatte från Mellanöstern kommer att stycka dig i retoriska bitar och äta upp dig om du vågar ge dig in i denna debatt på riktigt. Men det gör du såklart inte.
Så här ligger det till.
Du hävdar att det är primitivt att förslava kvinnor.
Jag vill ha bevis på var exakt denna primitiva komponent går att återfinna. Vad exakt är det som är primitivt och varför?
Vi kan t.ex. hävda att ångloket är primitivt i förhållande till x2000 därför att det är ett äldre och sämre sätt att förflytta massa på genom räls. Det är ett logiskt och riktigt argument. Men vilket är ditt argument?
Jag vill inte förslava kvinnor för att "män är starkare och förtjänar att härska" eller att "vi män har rätten vid vår sida". Jag struntar fullkomligt i alla sådana argument och jag tror heller inte på dem. Jag vill förslava kvinnor med samma motivering som fungerar i vegetariantråden: för att det är gott, dvs. för att det är roligt, bekvämt, behagligt skönt och helt enkelt trivsamt. Det är skönt att ha slavar och skönast om de är enkla att hantera.
Jag har därutöver inga principiella problem överhuvudtaget med att förslava männen också och hade gärna gjort det om jag kunde, men nu är det inte lika praktiskt då det försvårar det hela på ett sådant sätt att det helt enkelt blir en för stor risk.
Har du något alls att komma med själv eller behöver du springa runt frågan som en förvirrad byracka, slingra dig och kasta ur dig random rasistisk kommentar? Kan du inte bättre eller vad är det frågan om? Kan inte det högstående skandinaviska intellektet mäta sig mot en primitiv och ociviliserad kurd? Nå?
Ignatius72
2008-04-24, 11:59
Så här ligger det till.
Jag vill ha bevis på var exakt denna primitiva komponent går att återfinna. Vad exakt är det som är primitivt och varför?
Det är primitivt därför att man förslavar endast genom en överlägsen muskelstyrka.
Det är primitivt därför att man förslavar endast genom en överlägsen muskelstyrka.
Vet du bättre metoder för förslavning av kvinnor?
Mukryian
2008-04-24, 12:06
Sängvägen, fungerar på en del iaf :D
Ignatius72
2008-04-24, 14:46
Du undrade vad det var som var primitivt inte vilka metoder man kan använda.
Sängvägen, fungerar på en del iaf :D
Så talar en riktig kurd. :thumbup:
Du undrade vad det var som var primitivt inte vilka metoder man kan använda.
Men om det inte finns bättre metoder så är det ju inte primitivt utan modernt och aktuellt. Kan du komma på någon bättre metod?
Ignatius72
2008-04-24, 15:04
Men om det inte finns bättre metoder så är det ju inte primitivt utan modernt och aktuellt. Kan du komma på någon bättre metod?
Nä, det är fortfararande primitivt. Din argumentation närmar sig dessvärre lekisnivå.
Nitrometan
2008-04-24, 15:05
En fråga Bolio, de flesta länder har övergivit slaveriet till förmån för svartarbete, minimilöner och oavlönat hushållsarbete. Tyder inte det på att slaveriet som idé är omodernt?
Det har tidigare förekommit över hela världen men alla demokratier har övergivit det. I USA hade de en omrösting och ett inbördeskrig om det.
Nä, det är fortfararande primitivt. Din argumentation närmar sig dessvärre lekisnivå.
Varför är det primitivt? Kan du inte förklara?
En fråga Bolio, de flesta länder har övergivit slaveriet till förmån för svartarbete, minimilöner och oavlönat hushållsarbete. Tyder inte det på att slaveriet som idé är omodernt?
Det har tidigare förekommit över hela världen men alla demokratier har övergivit det. I USA hade de en omrösting och ett inbördeskrig om det.
Jo, slaverit är omodernt i västvärlden men kvinnoförtryck är fortfarande modernt i många andra delar av världen. Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara primitivt att förtrycka kvinnor. Finns det några argument andra än "men vi har ju slutat med det"?
Jo, slaverit är omodernt i västvärlden men kvinnoförtryck är fortfarande modernt i många andra delar av världen. Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara primitivt att förtrycka kvinnor. Finns det några argument andra än "men vi har ju slutat med det"?
Det kostar antagligen mer energi är vad det är värt i bekvämlighet, precis som ångloket.
Det kostar antagligen mer energi är vad det är värt i bekvämlighet, precis som ångloket.
Nix. Titta bara på MÖ. Det kostar inte alls mycket energi och är sjukt bekvämt.
Ignatius72
2008-04-24, 15:42
Varför är det primitivt? Kan du inte förklara?
jag tror inte du förstår vad primitivt betyder. jag har redan förklarat anledningen, om du inte förstår så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Nitrometan
2008-04-24, 15:48
primitiv = förlegad
Det tillhör helt enkelt sånt som vi har slutat med. Både män och kvinnor har rösträtt och behandlas lika (iaf är det meningen).
Nitrometan
2008-04-24, 15:50
Primitiv:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/195/49816.html
jag tror inte du förstår vad primitivt betyder. jag har redan förklarat anledningen, om du inte förstår så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Du är verkligen en inkompetent debattör. :)
Om inte annat frigörs en massa intellektuella resurser genom att avskaffa ett förtryck av halva befolkningen (om vi vågar oss på att tro att dessa resurser exploateras bäst i en "fri" miljö). Primitivt ~ Outvecklat. Den intresserade kan spekulera i hur en dubblering av begåvningsreserven påverkar hastigheten hos en samhällsutveckling (utan att ens lägga in några bra/dåligt-värderingar!).
Mukryian
2008-04-24, 16:07
Men om man går sängävgen, tillfredsställer tjejen som hon aldrig blivit förr vilket gör att, i vissa fall, hon tillåter dig köra med henne, vari ligger det primitiva då? OM det nu anses vara primitivt, men jag har fått den uppfattningen att själva "förslvanadet" i sig som är det primitiva.
Om inte annat frigörs en massa intellektuella resurser genom att avskaffa ett förtryck av halva befolkningen (om vi vågar oss på att tro att dessa resurser exploateras bäst i en "fri" miljö). Primitivt ~ Outvecklat. Den intresserade kan spekulera i hur en dubblering av begåvningsreserven påverkar hastigheten hos en samhällsutveckling (utan att ens lägga in några bra/dåligt-värderingar!).
Det kan stämma, men det spelar ju ingen roll för mig. Dessutom kan man ju tvinga kvinnor till att forska, och så är det ju flest män som kommer på coola tekniska prylar som jag vill använda. Och även mode. Så kvinnorna är i stort sett rätt värdelösa förutom som rena slavar.
Det kan stämma, men det spelar ju ingen roll för mig. Dessutom kan man ju tvinga kvinnor till att forska, och så är det ju flest män som kommer på coola tekniska prylar som jag vill använda. Och även mode. Så kvinnorna är i stort sett rätt värdelösa förutom som rena slavar.
Då ska jag inte stå i din väg :)
För övrigt var din köttätarliknelse bra. Diskussionen har effektivt målat in sig i ett hörn om ena parten säger "Jag skiter väl i djuren, jag äter kött för att det är gott." och den andra "Men vi har ingen rätt att åsamka något levande obehag/lidande/död!"
Då ska jag inte stå i din väg :)
För övrigt var din köttätarliknelse bra. Diskussionen har effektivt målat in sig i ett hörn om ena parten säger "Jag skiter väl i djuren, jag äter kött för att det är gott." och den andra "Men vi har ingen rätt att åsamka något levande obehag/lidande/död!"
Jepp. =D
Ignatius72
2008-04-24, 19:26
Det blir lätt så när den ena sidan håller klassisk lågstadienivå. Du vill gärna få folk att debattera att det är fel att förslava så du får säga att du står över fel och rätt. Trots mycket håvande så fastnade ingen fisk i det nätet och sen var det tomt i argumentlådan.
Men om man går sängävgen, tillfredsställer tjejen som hon aldrig blivit förr vilket gör att, i vissa fall, hon tillåter dig köra med henne, vari ligger det primitiva då? OM det nu anses vara primitivt, men jag har fått den uppfattningen att själva "förslvanadet" i sig som är det primitiva.
Ponera att man kan tillfredställa någon så att man får dem (ett helt kön) att vara slavar. Då är de ju uppenbarligen nöjda med lönen och kan inte anses vara förslavade.
J de Koof
2008-04-25, 04:34
Snopp, muskelstyrka och näskurvator? Nu får du allt lägga ned crackpipan och rasismen tror jag. Du är bara psykad för att du är hundra procent införstådd med att en blatte från Mellanöstern kommer att stycka dig i retoriska bitar och äta upp dig om du vågar ge dig in i denna debatt på riktigt. Men det gör du såklart inte.
Så här ligger det till.
Vi kan t.ex. hävda att ångloket är primitivt i förhållande till x2000 därför att det är ett äldre och sämre sätt att förflytta massa på genom räls. Det är ett logiskt och riktigt argument. Men vilket är ditt argument?
Hur du kunde få min kommentar om näskurvatur till att vara rasistisk är ännu ett bevis i raden på att du roar dig med att spela Bolio-spelet. Till någon annan kunde man replikerat "läs inlägget en gång till", men du spelar spelet, i vilket ingår elementet att få kleta rasism-klistermärken på andra människor som rent tidsfördriv.
Nå, med primitivt argument avses "enstavigt", oreflekterat, t ex snopp, muskelstyrka. Så snart argumentet evolverar till att bli sammansatt av flera tankar, då har det lämnat det mest primitiva stadiet och blivit mindre primitivt, och kan därefter byggas på med fler element varmed det blir ännu mer utvecklat och sofistikerat (eftersom Bolio är närvarande bör förklaras att med "sofistikerat" här inte menas "snobbigt" eller liknande - det vet han förvisso redan men reglerna i Bolio-spelet förestavar nu en gång att man skall drifta med motpartens terminologi).
Ångloket är en jävligt avancerad apparat, på det hela taget mer komplicerad än X2000, men befinner sig på ett något mindre sammansatt teknologiskt utvecklingsstadium. Äldre = primitivt har inte med logik att göra, möjligen boliologik.
Alltså; "alla män bör förslavas, därför att de enligt tillgänglig empirisk erfarenhet visat sig oförmögna till osjälviskt ledarskap" är ett sammansatt, utvecklat argument.
"Alla män bör förslavas för att de är fula" är ett ganska primitivt, outvecklat argument. Det innehåller visserligen en sammansatt tanke men är ohållbart för att vi inte vet vad som menas med fult.
"Alla kvinnor bör förslavas därför att de är svaga" är ett i viss mån utvecklat argument men felaktigt, eftersom många kvinnor är starkare än många män.
"Alla kvinnor bör förslavas därför att de är kvinnor" är ett synnerligen primitivt argument, det går inte att få mer primitivt. Varje minsta tanke skulle göra det mindre primitivt.
"Alla kvinnor bör förslavas därför att jag vill" är inget argument ens. Det är ett sätt att prata, som barn lämnar efter sig långt före tio års ålder.
Som sagt, flera gånger - i upprörd desperation eftersöktes en effektiv strategi till att jag, oskyldigt född och uppväxt i skandinavien, skall kunna bibehålla respekt och tolerans för alla kulturer och alla människor födda däri. Även männen. Trots att de envist klamrar sig fast vid att förtrycka sina kvinnor "för att så har vi alltid gjort". Att vår kultur ännu inte nått fullständig jämlikhet betyder inte att vi är precis likadana.
Och nu åter till Bolio-spelet.
Sverige avskaffade slaveriet först 1945 i.o.m. att statarsamhället då upphörde. Kan vara bra att veta.
Varför gå till ad hominem-angrepp?
Om du nu är intresserad av att på något überintelligent sätt ifrågasätta påståendet att den skandinaviska kulturen är högre stående än andra, så får du nog hitta andra "ingångar" än att debattera för att kvinnor ska vara slavar.
Det blir bara löjligt.
Strunta i att hitta "smarta" liknelser eller underfundiga "finurligheter".
Gå på själva kärnfrågan istället: Jag tycker mig ana att du tycker det är fel att säga att den skandinaviska kulturen är högre stående än andra.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Berätta lite om anledningen till dina invändningar.
Och undvik som sagt gärna idiotiska argumentationer om att införa slaveri för kvinnor och annat som bara gör en sådan här tråd super-tramsig.
Tack på förhand.
För övrigt var det ett tänkvärt inlägg från Ignatius.:D
Gå på själva kärnfrågan istället: Jag tycker mig ana att du tycker det är fel att säga att den skandinaviska kulturen är högre stående än andra.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Berätta lite om anledningen till dina invändningar.
Är det inte den som hävdar att den "skandinaviska kulturen" är överlägsen andra som bör redovisa sina argument för ett sådant nattståndet rasistiskt uttryck för etnocentrism?
Nitrometan
2008-04-27, 18:32
Här är tydligen en österrikare som införde sin egen variant av barnäktenskap:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=764817
En 73-årig österrikare är misstänkt för att i 24 års tid har hållit sin dotter fången och för att vara far till hennes sex barn. Polisen bekräftade misstankarna på söndagseftermiddagen.
Vad säger det om den Österrikiska kulturen?
Här är tydligen en österrikare som införde sin egen variant av barnäktenskap:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=764817
Vad säger det om den Österrikiska kulturen?
Känner man sig tvungen att smyga med något kan det väl knappast anses vara en del av någon större kultur? Den här karln (må han brinna i Gehenna) höll till i källaren, mormonsekten bakom murar och staket.
Jag vill fortfarande veta vad ni tycker om att barnäktenskap eller motsvarande kan växa fram i såpass omfattande form som hos mormonsekten. Det sker ändå i ett land där man tycker de borde vara mer informerade än så. Och hittills är det väl ingen som tagit upp aboriginer, sydamerikanska naturfolk, hinduer och buddhister (jomän!) eller folk i Polynesien,
Nitrometan
2008-04-27, 18:52
Jag tycker inte om barnäktenskap. Folk ska växa upp och bli myndiga för att sedan själv få bestämma vem de vill dela sitt liv med. Det är iaf min åsikt.
I vissa fall kan jag tänka mig att fenomenet växer fram genom en brist på kvinnor (det kan finnas många orsaker till denna brist). För att på nåt sätt säkra gruppens fortbestånd. Det gör det inte rätt.
Men det kan säkert finnas andra orsaker. Ett kontrollbehov från de styrande i gruppen/samhället kanske?
J de Koof
2008-04-29, 01:11
Jamen för helvete skit i uttrycket skandinavisk har jag ju sagt. Kalla den för östlundensisk, sydvästskånsk, nordkalottisk eller überhemsisfärisk eller vad fan ni vill.
Det är för jeflen knappast beteckningen det hänger på väl?
J de Koof
2008-04-29, 01:40
Är det inte den som hävdar att den "skandinaviska kulturen" är överlägsen andra som bör redovisa sina argument för ett sådant nattståndet rasistiskt uttryck för etnocentrism?
Jag vill återigen upplysa de Högre Sfärerna om att själva skandinaviteten icke utgjorde problematiken i fokus.
Men de Högre Sfärerna får gärna blanda sig i diskursen om hur det kan komma sig att äganderätt vad gäller vissa sorters människor fortgår i vår globaliserade värld.
Allan: USA:s religionsfrihet är speciell. Många platser på vår jord är speciella. Översteprofeten Bolio & semantikkandidaten Bärs med flera anser att äganderätt till levande människor allmänt sett är OK.
Hur ska vi bemöta detta fenomen, utan att låta våra fötter snärjas av gruppbeteckningar, klubbmärken, geografiska hänvisningar och namn?
Jag som gärna skyltar lite extra med outbildad oerfaren okunskap vill ju gärna tro att det är verkliga människoliv vi pratar om. "Det kunde drabbat mig..." osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.