Visa fullständig version : Deff/Bulk - Varannan dag
steelgurra
2008-04-16, 18:17
Inget jag tänker pröva på, är bara nyfiken om det funkar i praktiken. Vilka resultat som blir? (Om det nu blir några)
Varannan dag: Styrketräning + 500 kcal överskott
Varannan dag: Vila + 500 kcal underskott
Bodyrecompostition.com/forums har många bra trådar på det.
Vissa lyckas, andra inte; majoriteten skulle nog misslyckas om de försökte.
Ööööh, det är så de flesta lever som håller kaloribalans, utan att direkt tänka på det. De är lite hungrigare dagen de tränar, de hoppar över mellanmålet dagen efter för de har stressigt på jobbet....
kaloriintaget fluktuerar från dag till dag. 500 kcal är ingenting...
Animalistic
2008-04-16, 18:53
jag skulle hellre periodisera med:
4-6veckor överskott
2-3veckor underskott
Three pigs
2008-04-16, 18:57
jag skulle hellre periodisera med:
4-6veckor överskott
2-3veckor underskott
Mm, hellre något sådant.
Du växer ju när du sover, och dagen efter ett pass. Då är det lämpligt att ligga på ett överskott.
Longshot
2008-04-16, 21:38
Resultatet kommer nog bli varken hackat eller malet - så tå spik.
Eddie Vedder
2008-04-17, 04:43
Ett tillkrånglat sätt att eftersträva viktbalans. Som JonasTL säger är det ju bara helt vanlig energibalans så som det ser ut för de flesta människorna, vissa dagar äter man lite för mycket andra dagar för lite.
Jag förstår inte vad som skulle vara bättre jämfört med att försöka vara i energibalans varje dag istället och snarare inrikta sig på näringstimingen kring träning.
Jag förstår inte vad som skulle vara bättre jämfört med att försöka vara i energibalans varje dag istället och snarare inrikta sig på näringstimingen kring träning.
Just fokus på måltiderna kring träningen är den variant av deff/bulk under ett dygn som jag tillämpar just nu, även om jag naturligtvis inte kallar det deff/bulk. Normalt äter jag frukost kl 8, tränar kl 12, och äter lunch efter träningen (c:a 13:30). Förutom frukosten och lunchen som jag håller ganska kolhydratrika (även om det är mycket protein också) så kompletterar jag med nåt rejält eftermiddagsmellanmål runt kl 16. Detta påminner mycket om IF enligt 8/16, men skillnaden är att jag äter även på kvällen, dock ganska lite... mest frukt och magra proteinkällor. Så man skulle kunna se det som att jag har 8 timmars bulk och 16 timmars deff per dygn (med IF, om jag förstått det hela rätt, skulle det istället vara 8 timmars bulk och 16 timmars fastande).
Dagar då jag inte tränar så minskar jag portionsstorleken något (framför allt frukost och lunch), men annars gör jag på ungefär samma sätt.
En fråga till nån kunnig här: jag tränar också fotboll vissa kvällar, men kompenserar inte nödvändigtvis med extra kolhydrater för det (förutom svagt blandad sportdryck). Är detta något som är negativt för min kropp och mina styrketräningsresultat?
Anders The Peak
2008-04-17, 07:57
Jag kör en extremmodell av vad du pratar om ADF 100% dvs 24 timmars fasta följt av 24 timmars ätande. Mina erfarenheter efter ca 5 veckors ADF är att man går rätt snabbt ned i vikt och verkar behålla muskelmassan intakt men styrkan varierar pga av glykogenlager och intracellulärt(Muskulärt)fett. Mina aktuella erfarenheter från den här formen av diet är att det blir inte riktigt likt ABCDE-dieten då fastperioderna och ätperioder troligen är för korta. Vad jag säger är att du kommer aldrig i bulk utan ligger konstant på ett underskott av energi som kanhända varierar i storlek. Jag har påverkat några personer som lider av övervikt att köra ADF 100% och det verkar som om de tycker att modellen är betydligt lättare att hantera än en ordinarie Lågkaloridiet då de verkar slippa matsuget som uppstår vid CR-dieten. Jag tro mig kunna dra slutsatsen att ADF 100% är en bra bantningsmetod för de flesta.
Jag tro mig kunna dra slutsatsen att ADF 100% är en bra bantningsmetod för de flesta.
Folk som tränar mer än ett pass per dag, folk som måste ha något i säg var tredje timme för att inte få blodsockerfall, m.m. Jag tror inte den där dieten är bra bantningsmetod för de flesta, även om jag själv gillar den - jag skulle garanterat köra den idag om det inte vore för att jag bor hemma och är minderårig fortfarande.
Anders The Peak
2008-04-17, 08:20
Folk som tränar mer än ett pass per dag, folk som måste ha något i säg var tredje timme för att inte få blodsockerfall, m.m. Jag tror inte den där dieten är bra bantningsmetod för de flesta, även om jag själv gillar den - jag skulle garanterat köra den idag om det inte vore för att jag bor hemma och är minderårig fortfarande.
Efter några dgrs dietande ställer kroppen om sig till använda mer fett i förbränningen och då minskar suget efter kolhydrater... Jag har inte haft ett enda blodsockerfall under min diet vilket var mer vanligt när jag åt 5-6 ggr per dag. Antagligen har jag lite genetiskt fallenhet för diabetes 2 och är därför lite mer känslig för blodsockerrusningar.
Kanske en dum fråga men om jag ligger på överskott på träningsdagen och sedan nästa dag "råkar" hamna på underskott, byggs det inget då?. Alltså måste man ligga på +kcal i 48h?
Kanske en dum fråga men om jag ligger på överskott på träningsdagen och sedan nästa dag "råkar" hamna på underskott, byggs det inget då?. Alltså måste man ligga på +kcal i 48h?
Det byggs hela tiden.
Det handlar om att mer ska byggas än vad det bryts ner.
Det byggs hela tiden.
Det handlar om att mer ska byggas än vad det bryts ner.
Onödig kommentar. Du förstod vad han menade.
Frågan löd byggs det inget då?
Anders The Peak
2008-04-17, 12:48
Visst byggs det muskler! Du vet muskler är en anpassning till arbetet mer än ett visst överskott av kalorier, men visst underlättar extra kalorierna tillväxten en del.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.