handdator

Visa fullständig version : Intag av fett hur högt/lågt?

Nano-Sekund
2008-04-15, 18:46
Skulle var intressant att veta hur lågt/högt erat intag av fett är? både vid deff och bulk?
Själv så brukar jag försöka ligga runt 25%-30 vid bulk, samt 20-25% vid deff

Blir dock lite kluven när man läser om vissa kända byggare, som ligger extremt lågt på fettet både off och on season...

egna erfarenheter!?

mvh

Koloftw
2008-04-15, 18:55
Allt mellan 10 E% och 60-70 E%.

Nano-Sekund
2008-04-15, 18:57
Allt mellan 10 E% och 60-70 E%.

Ok men vad skulle man kunna säga är de största riskerna med att ligga så lågt som 10 E%?

Pepz
2008-04-15, 18:58
går aldrig under ca80g/dag på deff. ligger nog på det dubbla på bulk

Koloftw
2008-04-15, 19:11
Ok men vad skulle man kunna säga är de största riskerna med att ligga så lågt som 10 E%?

1. Få i sig tillräckligt med essentiella fettsyror.

2. Hormoner.

3. Annat, t.ex. vissa får hudproblem när de äter väldigt lite fett. Detta har iofs. och göra med hormoner, så stryck 3an.

pony
2008-04-15, 19:27
30% höftar jag på. Men helst för mycket än för lite.

King Grub
2008-04-15, 19:38
Mellan 10-15E%.

Eddie Vedder
2008-04-15, 19:38
Det blir ju fel att enbart prata E% om man talar om risker. 10% av hur mycket då? Nano-Sekund nämner ju i sin andra tråd att hans energibehov är 4000kcal per dag, 10E% av det är alltså 400kcal från fett.

Nog för att det inte är särskilt mycket men nog lär det vara tillräckligt för att kunna få i sig de fettlösliga vitaminerna från alla måltider samt att tillgodose sitt behov av EFA varje dag. Förutsatt en välbalanserad kost givetvis.

Är energibehovet däremot 2000kcal om dagen blir 10E% plötsligt väldigt väldigt lite.

auToeXeC
2008-04-15, 19:59
Just nu så ser min kost ut så här:

fett: 25E%
Prot: 40E%
Kol: 35E%

Känns bra, men är svårt att få in rätt mängd fett ibland

Nano-Sekund
2008-04-15, 21:59
Mellan 10-15E%.

Menar du att det räcker med 10-15E%

jag försöker få i mig fetter från nötter fisk avokado och bra olja...

Är det någon annan fettkälla som jag missat, som jag skulle kunna kompletera med?

Nano-Sekund
2008-04-15, 22:50
Skulle vara intresserad att vet vad ni kör för upplägg på er kost?

Fett%
Prot%
kolh%

Eddie Vedder
2008-04-16, 05:17
Är det någon annan fettkälla som jag missat, som jag skulle kunna kompletera med?

Äter du fet fisk regelbundet fixar sig resten vid en bra kost.

Sedan finns ju förstås mer eller mindre välsammansatta livsmedel i övrigt men ser man bara till just FETT i det här fallet så är det nog lugnt.

Det jag menar är att olika livsmedel kan ge samma ungefär samma mängd fett av likvärdig kvalité men sedan kan det variera stort sett till vad de olika livsmedlen bidrar med i övrigt sett till smak och näringsinnehåll.

Själv vet jag inte hur fördelningen ser ut i energiprocent. Mest kolhydrater i alla fall, resten löser ju sig självt om man inte äter hutlöst dåligt.

Waggho
2008-04-16, 05:58
Mellan 10-15E%.
Hur rimmar detta med ditt råd i deff - en guide?

Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på.

Eddie Vedder
2008-04-16, 06:05

Som jag skrev tidigare så är 10E% inte samma mängd för person A som person B.

King Grub har tillräckligt högt energibehov för att kunna ligga på den energiprocenten men ändå få i sig tillräckliga mängder fett alltså. Det var hela min poäng med mitt inlägg, d.v.s. att det blir fel att pratar om vilken E% som är för lågt eller ej. Olika totala energiintag innebär ju givetvis olika kvantiteter i gram från fett även om E% är densamma.

King Grub
2008-04-16, 06:09

Det är allmänna råd för genomsnittsindividen. Inget jag (eller du) måste följa.

Waggho
2008-04-16, 06:29
Det är allmänna råd för genomsnittsindividen. Inget jag (eller du) måste följa.
Ah, sorry. Fick för mig att frågan i den här tråden var allmänt ställd också men det var den ju inte.

Anders The Peak
2008-04-16, 06:34
Menar du att det räcker med 10-15E%

jag försöker få i mig fetter från nötter fisk avokado och bra olja...

Jag tror att man kan säga att ekologiska ägg troligen har den främsta fettsammansättningen efter fet fisk. Om man vill öka energiintag och fettintag så är Antagligen Ägget en ypperlig källa av det mesta som du behöver när du växer.

ulf123
2008-04-16, 09:23
Utfodras ekologiska hönor annorlunda?

Knabb
2008-04-16, 09:33
Ja, oftast. För att det ska få kallas "krav" så finns det regler om att fodret djuren får ska vara "naturligt" foder, dvs som djuret valt om de levt i de vilda. Kan förekomma lite undantag men oftast har ekologiskt och vilt kött en större andel omega 3 jämfört med omega 6.

Nano-Sekund
2008-04-16, 15:18
Waggho du kan absolut skriva! Denna fråga i tråden är absolut allmänt ställd. skriv vad du vill! alltid när jag skriver så hoppas jag att så många som möjligt ska ge sina synpunkter och råd.

Så skriv på bara! =)

Nano-Sekund
2008-04-16, 15:21
Jag tror att man kan säga att ekologiska ägg troligen har den främsta fettsammansättningen efter fet fisk. Om man vill öka energiintag och fettintag så är Antagligen Ägget en ypperlig källa av det mesta som du behöver när du växer.

Jag försöker äta mycket fett från just ekologiska ägg, samt fisk.

Skulle vara intressant att veta vilka måltider på dagen som ni lägger in mest fett på?

Försöker själv att lägga in mest fett runt lunch och middag.

z_bumbi
2008-04-16, 15:45

Ja, oftast. För att det ska få kallas "krav" så finns det regler om att fodret djuren får ska vara "naturligt" foder, dvs som djuret valt om de levt i de vilda. Kan förekomma lite undantag men oftast har ekologiskt och vilt kött en större andel omega 3 jämfört med omega 6.

Varken Krav- eller Ekologiskmärkning ställer upp några hårdare vilkor för att fodrat ska vara "naturligt" utan bara på hur fodret är framställt och var det är producerat. Jag har t ex inte sett något om att man matar hönsen med insekter och maskar vilket vore mer naturligt än att ge dem bara spannmål.
Att fodret är lokalproducerat är kanske bra men har man ingen lin- eller rapsodling i närheten så förhindrar det å andra sidan att man tillsätter det till fodret och då kan en uppfödare som inte är krav- eller ekologiskt inriktat men som tillsätter sådant till fodret producera ägg med "bättre" fettsammansättning.

Nano-Sekund
2008-04-16, 15:58
Okej tackar för den upplysningen! men "spela roll"! jag skulle vilja fokusera mera på den efterföljande texten jag skrev efter mina funderingar om ägg!

nämligen:

Skulle vara intressant att veta vilka måltider på dagen som ni lägger in mest fett på?

Försöker själv att lägga in mest fett runt lunch och middag.

goggen
2008-04-16, 17:24
Mellan 10-15E%.

hver dag hele året:banned

Man and Machine
2008-04-16, 17:40
Jag försöker äta så lite som möjligt sen avsluta dagen med lite olja eller frön beroende på hur dagen varit. Exakt hur mycket det blir vet jag inte för tillfället. Är ert fettintag medvetet eller "råkar" det bara bli så?

Nano-Sekund
2008-04-17, 08:08
Jag försöker äta så lite som möjligt sen avsluta dagen med lite olja eller frön beroende på hur dagen varit. Exakt hur mycket det blir vet jag inte för tillfället. Är ert fettintag medvetet eller "råkar" det bara bli så?

Jag försöker sträva efter ett medvetet fettintag! givetvis är det inte så enkelt varje dag iochmed att man lever ett vanligt Svensson liv.
Jag försöker ligga runt 15-25%E och intar största delen av fettet under lunch och middags tid.