Visa fullständig version : Sugen fast mätt
Märker att alla är så aktiva på forumet idag, så jag får vara snabb och skriva en fråga/påstående till ;-)
Sett att det är fler än jag som berört något liknande utan något fullständigt svar...
Har märk ett samband mellan ju mer "korrekt" mat jag äter under en måltid, desto större sug jag brukar få efter glass eller liknande direkt efteråt. Fast jag är spyfärdig!
När jag äter mindre portioner dyker aldrig detta sug upp på samma sätt.
Finns det några hormoner eller andra ämnen som utsöndras av kroppen när man fyllt magen eller något annat man kan förklara det hela med?
Thai-ger
2008-04-15, 16:55
Märker att alla är så aktiva på forumet idag, så jag får vara snabb och skriva en fråga/påstående till ;-)
Sett att det är fler än jag som berört något liknande utan något fullständigt svar...
Har märk ett samband mellan ju mer "korrekt" mat jag äter under en måltid, desto större sug jag brukar få efter glass eller liknande direkt efteråt. Fast jag är spyfärdig!
När jag äter mindre portioner dyker aldrig detta sug upp på samma sätt.
Finns det några hormoner eller andra ämnen som utsöndras av kroppen när man fyllt magen eller något annat man kan förklara det hela med?
I mitt fall. Är jag mätt, är jag mätt, då är jag inte sugen på något mer:D
Det kanske inte hjälper dig, antagligen kan nog inget hjälpa ditt besvär.
magdalenae
2008-04-15, 17:24
Vätskebrist?
Nä dricker en hel del vatten, så snarare motsatsen i sådana fall.
Skulle kunna vara mentalt. :smash: Att om man inte är tvingad att göra något efter måltiden kommer detta fram till ytan i brist på annat.
Scratch89
2008-04-15, 17:48
Det kan vara en så enkel sak som att mättnadskänslan är fördröjd. Man brukar säga att det tar 20 minuter innan signaler och hormoner har kommit överens om att du är mätt. Om du äter upp på fem minuter har du alltså en hel kvart att gå omkring att vara sugen på saker, innan även detta begär stillas.
Jag orkar inte leta rätt på min Näringslära för Högskolan...
Thai-ger
2008-04-15, 17:54
Det kan vara en så enkel sak som att mättnadskänslan är fördröjd. Man brukar säga att det tar 20 minuter innan signaler och hormoner har kommit överens om att du är mätt. Om du äter upp på fem minuter har du alltså en hel kvart att gå omkring att vara sugen på saker, innan även detta begär stillas.
Intressant, men stämmer verkligen det. Om jag käkar typ en Pizza på 5-10 minuter. Efter som 5-10 minuterna är jag itne sugen på något annat iaf. Men det kan vara ffrån person till person.
auToeXeC
2008-04-15, 20:01
Aldrig hört innan, men kan stämma väldigt bra faktiskt. Ibland kan man trycka i sig en måltid ganska snabbt på ca 600-900kcal och vara hungrig men man vet att man inte brukar vara det och bör inte vara det heller. Men 10-20 minuter senare så är man väldigt mätt och har tankarna på annat.. :)
Eftersom du jämför med pizza som mer mättande, undrar jag om det du kallar "korrekt" mat kanske är för fettfattig (typ ris och kycklingfilé stekt utan matfett i teflonpanna eller något). Innehåller kosten extremt lite fett blir mättnadskänslan ofta sämre.
Eddie Vedder
2008-04-16, 05:21
Eftersom du jämför med pizza som mer mättande, undrar jag om det du kallar "korrekt" mat kanske är för fettfattig (typ ris och kycklingfilé stekt utan matfett i teflonpanna eller något). Innehåller kosten extremt lite fett blir mättnadskänslan ofta sämre.
Ja pizza är knappast något toppenexempel, fettet spelar ju förstås roll men även den "lilla" faktorn att en pizza är enormt stor generellt och så mycket mat gör dom flesta människorna mätta.
Men per energienhet är ju mättnadsgraden på pizza oduglig. En kebabpizzabit på 500kcal skulle jag aldrig känna den minsta mättnaden av.
Det trådskaparen säger är ju dock att han är mätt och sugen. Alltså borde det inte ha med fördröjningen av mättnadskänslan att göra väl? Isf hade han ju inte känt sig mätt öht.
Jag "har hört" att det är för att kroppen känner att den har fått mat och man är mätt, men att det tar ett tag för energin att komma ut i kroppen. Man blir sugen på något sött eftersom kroppen vill ha ngt som snabbt går ut i kroppen... Alternativt var det något att mkt blod (?) gick ner till magen...och.. eh...nevermind... jag minns inte riktigt...
Ett totalt ovetenskapligt svar, jag vet. Borde kanske inte skrivit det öht. Rätta mig gärna!!
Jag upplever iaf samma sak. Att man är mätt som fan men ändå sugen. Väldigt frusterande!
Anders The Peak
2008-04-16, 10:32
Den här kan förklara varför suget kan komma:
http://www.lhv.se/html/blod.gif
Så med andra ord, borde jag försöka äta oftare och mindre portioner än 3 eller 4 större om dagen...? Eller tolkar jag grafen fel.
Tränar rätt hårt, senast jag kände mig riktigt utsövd var nog i slutet på -90 talet.
Kosten är relativt fri från skräpmat. Mycket frukt och grönt.
Brukar "busa" :devil: till det med att typ "steka" havregrynsgröt med nötter och honung. Blir som täcket på en smulpaj ungefär.
Elfsberg
2008-04-17, 07:52
Anders the Peak,
vad är det grafen jämför, vad är Fig A och Fig B?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.