handdator

Visa fullständig version : Fairing @ Glutaminbluffen

-squat-
2003-05-26, 18:47
tycker det är synd att det så eminenta kosttillskottsföretaget Fairing försöker lurapå folk glutamin för att det finns forskning som visar att Intravenöst glutamin är bra.

FONZ i länken nedan förklarar allt:
http://boards.elitefitness.com/forum/showthread.php?threadid=221590

om man intar 100gram Glutamin per dag så tar kroppen max upp 1-2gram av dessa 100gram.. vad det gäller IV(intravenöst) intag så är det en helt annan grej.

så innan IV glutamin finns på marknaden så är nog Glutamin något man inte behöver lägga sina pengar på. visst finns det säkert folk som upplever en vissa effekt av oraltglutamin.

muskelbyggarn
2003-05-26, 19:22
Nja, att det glutamin som tillförs via tillskott och oralt inte tas upp med mer än kanske 60-70% är ju ingen nyhet. Det är inte den omedelbara glutaminupptaget som är intressant i sammanhanget utan vad glutamin gör i andra hand. Eftersom det glutamin som tillförs oralt gör att ex. tarmarna får sin "dos" tillfredsställd så behövs inte lagrat muskelglutamin användas!

Vänl,,,
Tobbe

z_bumbi
2003-05-26, 19:34
-squat-: Två procents upptag ? Betydligt högre är det allt.
Att forskning från sjukhusens intensivvårdsavdelening inte har någon större relevans för att inta det som kosttillskott är ju mer troligt däremot.
Det finns inget forskning på glutamin som har någon betydelse för en styrketränande som äter bra mat över, vad jag kan hitta och jag har letat...
Möjligtvis kan den forskning som finns vara relevant för någon som sysslar med uthållighetsidrott på högre nivå, speciellt om man äter dåligt.

Grahn
2003-05-26, 19:36
Tja vid vissa specialfall, allergier, sjukdom etc kan folk ha användning av det...eller om de av ngn märklig anledning är rädda för protein.

Men den stora massan som köper det pga att det 1) superhnydrerar musklerna och gör en biffig eller 2) ökar GH med X% är ju rätt lurade såvitt jag kan se.

Janna
2003-05-26, 20:26
men varför detta eviga tjat ... jag är skeptisk till det mesta men glutamin har iaf funkat för mig ... att sen jag svarar extra bra på det kan ju bero på att jag i vanliga fall har nån obalans i tarmarna eller liknande .. jag märker att jag blir förkyld mer sällan samt att jag har lättare att öka i muskelmassa samt under diet att jag har lättare att behålla musklerna.

om du inte tror på det så strunta i att köpa det men om du inte testar och fger det en chans kanske du går miste om en del av de resultat som du möjligtvis kunde fått annars

Grahn
2003-05-26, 21:15
Om man inte testar kanske man går miste om resultat http://www.snakelyone.com/URINE.htm

:D

skojja bara

-squat-
2003-05-26, 21:23
Originally posted by Janna
men varför detta eviga tjat ... jag är skeptisk till det mesta men glutamin har iaf funkat för mig ... att sen jag svarar extra bra på det kan ju bero på att jag i vanliga fall har nån obalans i tarmarna eller liknande .. jag märker att jag blir förkyld mer sällan samt att jag har lättare att öka i muskelmassa samt under diet att jag har lättare att behålla musklerna.

om du inte tror på det så strunta i att köpa det men om du inte testar och fger det en chans kanske du går miste om en del av de resultat som du möjligtvis kunde fått annars

klart det står folk fritt att testa det. men man ska inte lura folk genom att hänvisa till studier med intravenöst glutamin.

Nitrometan
2003-05-26, 21:26
Det finns ju elaka kosttillskottsföretag som luras på riktigt också.

Det här känns som ett riktigt i-landsproblem.

Grahn
2003-05-27, 05:54
Jäkla mkt snack om dagens i-landsproblem nuförtiden, får inte folk i i-länderna yttra sig om ngt för att det finns folk i u-länder som har det värre eller?

Låter totalt idiotiskt.

Fairing
2003-05-27, 06:27
Så vitt jag vet har inte jag eller någon annan på Fairing nämt att man skall köpa vårat Glutamin.

Varför jag skrev inlägget beror på att Sverige har som många andra länder börjat använda Glutamin i näringslösningar. Frankrike använda sig av Glavamin (intravenöst Glutamin) redan 1996 när jag vart opererad där för ett benbrott.

Vi samarbetar med dom flesta Elitåkare i Svensk Motocross och där ser vi helt klart att intag av oralt Glutamin ( 30-40g/dag) påskyndar läkningen av ex. benbrott , ledbandskador mm

/Lasse

eiselt
2003-05-27, 19:17
http://www.eiselt.se/Bilder/gl1.gif

Glutaminkoncentration i blodet under återhämntingen efter att testerpersonerna antingen har fått 8 gram L-glutamin, Kolhydrater eller en kombination av Kolhydrater och L-glutamin.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2003-05-27, 19:21
eiselt: Den viktigaste jämförelsen saknas ju i det testet, kolhydrater och protein.

Fairing: Jo du har väl aldrig ansett att det ska användas som ett allmänt tillskott och jag blev lite förvånad att just ni pekades ut i första inlägget.