Visa fullständig version : Hur byta ut margarin mot kesella?
magdalenae
2008-04-14, 12:36
Har sett recept på kladdkaka här på kolo både med kesella och margarin och har nu hittat ett som jag tycker är bra med 50 gram flytande margarin. Om man skulle vilja byta ut detta mot kesella, byter man bara rakt av, alltså samma mängd? Eller hur ser "förhållandena" ut?
Jag hade ett sådant recept, utan margarin och socker, som faktiskt blev riktigt bra. Jag hinner inte leta just nu, men kollar senare. Har postat det på kolo om du orkar gå igenom mina 20k posts :P
magdalenae
2008-04-14, 13:08
Jag hade ett sådant recept, utan margarin och socker, som faktiskt blev riktigt bra. Jag hinner inte leta just nu, men kollar senare. Har postat det på kolo om du orkar gå igenom mina 20k posts :P
Jag orkar allt för at hitta ett bra kladdkakerecept! Det är ju ändå guds gåva till människan:)
magdalenae
2008-04-14, 13:13
Är det denna du tänker på:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=59641&highlight=kladdkaka
För det var faktiskt den jag tänkte på, men som jag tänkte testa byta ut margarinet mot kesella nämligen:)
Kladdkaka utan smör & socker
1 ½ dl vetemjöl
1 ägg
2 tsk bakpulver
½ dl rostad kokos (kan uteslutas)
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
0,75 dl kakao
1 dl fast honung
1 msk rapsolja
1 ½ dl mjölk
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Blanda de resterande ingredienserna i en annan bunke och försök att lösa ut honungen med en visp eller gaffel (använd inte elvisp). Blanda samman smeten med en gaffel och till sist en slickepott. Häll i oljad ugnsform på ca 30*30 cm. Baka på 150 grader i ca 25 minuter. Servera med hallon, blåbär och vaniljkesella.
Hittade den på nätet nån gång, men har tappat bort länken nu. Det var en bra sida dock.
magdalenae
2008-04-14, 20:37
Kladdkaka utan smör & socker
1 ½ dl vetemjöl
1 ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
0,75 dl kakao
1 dl fast honung
1 msk rapsolja
1 ½ dl mjölk
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Blanda de resterande ingredienserna i en annan bunke och försök att lösa ut honungen med en visp eller gaffel (använd inte elvisp). Blanda samman smeten med en gaffel och till sist en slickepott. Häll i oljad ugnsform på ca 30*30 cm. Baka på 150 grader i ca 25 minuter. Servera med hallon, blåbär och vaniljkesella.
Hittade den på nätet nån gång, men har tappat bort länken nu. Det var en bra sida dock.
Åh den känner jag igen från www.nlife.se (http://www.nlife.se)
Kan det vara där du hittade den?
Nån som råkar känna till P/K/F på kladdkakan?
Kladdkaka utan smör & socker1 ½ dl vetemjöl
1 ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
0,75 dl kakao
1 dl fast honung1 msk rapsolja
1 ½ dl mjölk
lite socker är det allt;)
Testade det där receptet då det var uppe förra svängen. Minns att det var ganska gott. Inte lika gott som en riktig kladdkaka, men gudkänd utan tvekan. Bra om man får lite kladdkakecravings så här i defftider.
Jag brukar köra ett recept som jag hittade på Maria Anderssons hemsida, hon har för övrigt mycket fina recept! Hoppas det var okej att jag copy / paste:ade henne recept.
Here you go:
CHOKLAD- OCH JORDNÖTSKAKA
50 g bakepro (proteinpulver som tål värme bättre)
3 mska (20 g) kakao
3 stora ägg
2 tsk bakpulver
55 g rapsolja
30 g smält jordnötsmör
ca 3 dl sötningsmedel
ca 0.75 dl vatten
Sväng ihop allt och lägg i en ugnsäker form. In i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min. Ta ut kakan när den fortfarande är lite kletig i mitten (känn med gaffel).
Det blir 9 ganska stora bitar där var och en innehåller: 133 kcal, 7 g protein, 10 g fett och något gram kolhydrater.
lite socker är det allt;)
Nå, det är inget vitt raffinerat socker iaf, om man nu ska skriva ut hela beskrinvningen. Honung är inte vitt raffinerat socker. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.