Logga in

Visa fullständig version : Friluftsliv - GoreTex - - what's the good shit?

Snafu
2008-04-13, 20:45
Hej,

Jag har på senare tid insett att helger fyllda med superi inte håller i längden, samt att jag saknar naturen. Jag skall även på några resor kors och tvärs genom england and it fucking rains här.

Jag skall således investera i ett stycke GoreTex-jacka (stavning?). Pro Shell verkar vara det häftiga och XCR det gamla (eller förkortningen nu var).

Är såna här jackor helt regntäta eller bör jag titta efter så kallade "tejpade sömmar"? Jag provade en Northface-jacka och det var sööönt i butiken för jag blev inte varm/svettig. Nice!

1. Vad gör jag tänka på?
2. Finns det några bra webbshoppar ni personligen använt?
3. Bör jag köpa en så kallad skaljacka och sen bygga upp med grejsimojs innanför eller bör jag köpa en jacka med fodring inuti?
4. Vad bör jag spendera på en förstajacka? Skall jag köpa det dyraste direkt? Jag kommer använda jackan för promenader, cykelturer etc antagligen året runt och inte i minusgrader.
5. Vilka märken bör jag inte titta på? Haflöfs, fjällräven? Northface? Berghaus?

Har vi någon friluftsmänniska här?

Cilia
2008-04-13, 20:46
Du börjar bli vuxen *EG*

sorry, kan inte bidra med ngt konstruktivt. Jag brukar gå på märkeskläder och hoppas på det bästa.

JJ
2008-04-13, 20:54
Köp en skaljacka, skulle tro att alla kända märken håller bra kvalite. Själv har jag en north face som jag är nöjd med.

Mourten
2008-04-13, 21:00
Patagonia gör skaljackor för kajak/flugfiske dem håller allt vatten för evigt :)
Ganska dyra (runt 6k) men väldigt bra, sök på google men tror det är patagonia.com lr patagoniaclothes.com typ.

wintersnowdrift
2008-04-13, 21:19
Jag skulle också satsat på en skaljacka. Tejpade sömmar är inte så dumt om du vill vara garanterat torr, men det beror ju lite på hur den är sydd osv. Tror precis som JJ att de flesta kända märken håller liknande kvalité i samma prisklass. Själv köpte jag en underbar Berghausjacka i Skottland 2006 som jag använder både till vardags, fjällvandring, långfärdsskridskor etc etc. Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa det absolut dyraste du kan hitta, men samtidigt tycker jag att du ska betrakta köpet som en investering. En bra skaljacka kan hålla samma funktion i 20+ år.

//Kristin

Edit: Så här lycklig kan man vara om man har en bra jacka att idka friluftsliv i:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kskridskor.jpg

Timmi
2008-04-13, 21:24
Absolut en skaljacka som gäller, lager på lager tänket är väldigt funkis. Inte för att goretex funkar på mig (eller pappa för den delen) svettas ändå som en gris, men det lär ju vara bättre än galonprylar. Vettiga underlager är bra att tänka på också, en bomullströja är inte optimalt att ha under.

Jag har en Helly Hansen jacka och farsan en Fjällräven, kan inte säga att jag känner någon skillnad mellan de två, de håller tätt (svenskt hällregn ett par tre timmar är hårdaste testet) och varmt båda två.

Snafu
2008-04-13, 21:33
Absolut en skaljacka som gäller, lager på lager tänket är väldigt funkis. Inte för att goretex funkar på mig (eller pappa för den delen) svettas ändå som en gris, men det lär ju vara bättre än galonprylar. Vettiga underlager är bra att tänka på också, en bomullströja är inte optimalt att ha under.

Jag har en Helly Hansen jacka och farsan en Fjällräven, kan inte säga att jag känner någon skillnad mellan de två, de håller tätt (svenskt hällregn ett par tre timmar är hårdaste testet) och varmt båda två.

Ska man ha något som för bort svett från kroppen m.a.o? Vilka material gör det?

Timmi
2008-04-13, 21:38
Ylle är ju alltid funkis på det sättet. Material som för bort fukt och/eller torkar fort är bra om man har tänkt vara borta längre stunder (lär ett par dagar eller mer).

Arf Pingvin
2008-04-13, 21:46
Det absolut bästa understället jag provat är Aclima Ullnet. Nätbrynjeställ i ull. Luktar inte svett efter flera månaders användning... låter inte så mysigt när man säger det så :/ För riktigt aktiv användning kan nätbrynja i syntet vara bättre, aningen lättare, suger åt sig någon fukt alls och är lite svalare.

Tänker man svettas mycket och inte vara ute i spöregn så är någon form av softshell mycket bättre än en relativt tät Goretexjacka. Men du kanske behöver nånting riktigt tätt.

Snafu
2008-04-13, 22:18
Det absolut bästa understället jag provat är Aclima Ullnet. Nätbrynjeställ i ull. Luktar inte svett efter flera månaders användning... låter inte så mysigt när man säger det så :/ För riktigt aktiv användning kan nätbrynja i syntet vara bättre, aningen lättare, suger åt sig någon fukt alls och är lite svalare.

Tänker man svettas mycket och inte vara ute i spöregn så är någon form av softshell mycket bättre än en relativt tät Goretexjacka. Men du kanske behöver nånting riktigt tätt.

Hum hum jag vet faktiskt inte. Det är väl mest det att det vore nice att ha något som är luftigt men även skyddar mot regn och blåst (hörnstenarna av engelskt väder).

Soft-shell kanske tål att tittas på också. Så mycket att lära sig, teh geekdom is near.

Hobbes
2008-04-14, 00:01
Detta är två jackor jag har stor erfarenhet av, rekommenderar båda två:

Softshell:
http://www.travelcountry.com/images_product2/arc4452_blk_med.jpg

Arc'teryx, Gamma MX Hoody, står emot regn bra upp till en timme, men innan dess hade jag dragit min hardshell över denna. Vindtät, oerhört bra skuren, stor i storlekarna. Ett av mina favoritplagg helt klart, om du nu vill utveckla ditt utelivsintresse så har huvan även rum för en klätterhjälm!!

Hardshell:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/317S2jWT2fL._AA280_.jpg
Arc'teryx, Theta AR, helt vattentät, tejpade sömmar, lite vikt, stor i storlekar, ja, huvan håller för klätterhjälm, ett underbart plagg helt enkelt för året om bruk.

Satsa på skalplagg, köp dig ett underställ i merinoull, eller liknande material, undervik bomull om du vill att det skall "andas".

Fleecejacka eller om du är frusen på vinter en syntetjacka med primaloft fyllning.

De flesta jackor håller en mycket hög kvalitet, att jag valt Arc'teryx är av sentimentala skäl och intresse - det är från Canada, det används i stor utsträkning av alplinister.

Du bodde väl i England, kolla in detta klädmärke då, ruskigt bra kläder till bra priser: http://www.rab.uk.com/

Du får en oerhört bra jacka du kommer att vara nöjd med (läs: torr efter ihållande regn) för runt 3000 - 4000 kronor. Mina jackor kostar 4000 upp till 5-6000 i Sverige, de kostar i Nordamerika ca. 1800 resp. 3300 där. Vet inte hur priserna ser ut i England, men de borde stå sig bra.

De märken du räknat upp är bra märken med bra resume. Är du osäker och vill ha lite mer tips och råd är: www.utsidan.se ett utmärkt forum.

Jag håller med wintersnowdrift, en skaljacka ger dig mest för pengarna till att börja med. Köp till fleece/syntetjacka om du är frusen, samt underställ merinoull är ett hett tips. (Börja inte ens om fåren, man köper givetvis merinoull från Nya Zeeland:) ).

Snafu
2008-04-14, 00:03
Detta är två jackor jag har stor erfarenhet av, rekommenderar båda två:

Softshell:
http://www.travelcountry.com/images_product2/arc4452_blk_med.jpg

Arc'teryx, Gamma MX Hoody, står emot regn bra upp till en timme, men innan dess hade jag dragit min hardshell över denna. Vindtät, oerhört bra skuren, stor i storlekarna. Ett av mina favoritplagg helt klart, om du nu vill utveckla ditt utelivsintresse så har huvan även rum för en klätterhjälm!!

Hardshell:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/317S2jWT2fL._AA280_.jpg
Arc'teryx, Theta AR, helt vattentät, tejpade sömmar, lite vikt, stor i storlekar, ja, huvan håller för klätterhjälm, ett underbart plagg helt enkelt för året om bruk.

Satsa på skalplagg, köp dig ett underställ i merinoull, eller liknande material, undervik bomull om du vill att det skall "andas".

Fleecejacka eller om du är frusen på vinter en syntetjacka med primaloft fyllning.

De flesta jackor håller en mycket hög kvalitet, att jag valt Arc'teryx är av sentimentala skäl och intresse - det är från Canada, det används i stor utsträkning av alplinister.

Du bodde väl i England, kolla in detta klädmärke då, ruskigt bra kläder till bra priser: http://www.rab.uk.com/

Du får en oerhört bra jacka du kommer att vara nöjd med (läs: torr efter ihållande regn) för runt 3000 - 4000 kronor. Mina jackor kostar 4000 upp till 5-6000 i Sverige, de kostar i Nordamerika ca. 1800 resp. 3300 där. Vet inte hur priserna ser ut i England, men de borde stå sig bra.

De märken du räknat upp är bra märken med bra resume. Är du osäker och vill ha lite mer tips och råd är: www.utsidan.se ett utmärkt forum.

Jag håller med wintersnowdrift, en skaljacka ger dig mest för pengarna till att börja med. Köp till fleece/syntetjacka om du är frusen, samt underställ merinoull är ett hett tips. (Börja inte ens om fåren, man köper givetvis merinoull från Nya Zeeland:) ).

Ah, Hobbes, precis såna råd jag letar efter :)

(jämfört med Cilias ...dystra ....hemskheter)

Snafu
2008-04-14, 00:04
Hobbes: Jackan och soft-shellen såg för övrigt riktigt grymma ut.

Brukar man ha softshellet och hard-shellet på samtidigt eller gör man aldrig det?

Hobbes
2008-04-14, 00:17
Hobbes: Jackan och soft-shellen såg för övrigt riktigt grymma ut.

Brukar man ha softshellet och hard-shellet på samtidigt eller gör man aldrig det?

I min neurotiska värld så har jag med mig den hårda skalet, utifall allt! Annars räcker ju ofta en softshell, denna jackan jag visade är ju en allround jacka. Du kan isklättra, klättra, gå på tur, cykla, åka skidor eller bara gå på stan om du så vill. Den håller vinden borta och regnet oxå, som jag sa om det nu skulle ösa ner hundar och katter så kan man dra det hårda skalet över. Inget jag behövt ännu men det är ju gångbart!

Har klättrat mest i Kanada och där kan klippiga bergen ställa om vädret som modet på Sergels torg, ena minuten är det bra väder 5 minuter senare regn. Snöblandat hade jag sist jag satt på 3 pitchen vi bara garvade höll ut och mycket riktigt kom det bättre väder och vi fortsatte.

För att försöka samla ett svar på din fråga, det beror nog helt på vem du frågar. I sverige väljer jag det ena eller andra, smhi är rätt trygga på det sättet! Jag har klättrat mycket i Softshell och älskar det materialet.

Snafu
2008-04-14, 00:20
I min neurotiska värld så har jag med mig den hårda skalet, utifall allt! Annars räcker ju ofta en softshell, denna jackan jag visade är ju en allround jacka. Du kan isklättra, klättra, gå på tur, cykla, åka skidor eller bara gå på stan om du så vill. Den håller vinden borta och regnet oxå, som jag sa om det nu skulle ösa ner hundar och katter så kan man dra det hårda skalet över. Inget jag behövt ännu men det är ju gångbart!

Har klättrat mest i Kanada och där kan klippiga bergen ställa om vädret som modet på Sergels torg, ena minuten är det bra väder 5 minuter senare regn. Snöblandat hade jag sist jag satt på 3 pitchen vi bara garvade höll ut och mycket riktigt kom det bättre väder och vi fortsatte.

För att försöka samla ett svar på din fråga, det beror nog helt på vem du frågar. I sverige väljer jag det ena eller andra, smhi är rätt trygga på det sättet! Jag har klättrat mycket i Softshell och älskar det materialet.

Aha okey I see. Softshell + hardshell är alltså typ "omfg jag kommer dö"-grej, typ :D.

Behövs nog inte i England, nog för att folk fryser ihjäl i bergen här också ibland (ja det snöar i bergen). Jag tänkter inte extrema-till det.

Fan jag blir konfunderad. Kanske borde jag bara köpa ett soft-shell och sen köpa en poncho om det börjar regna. Men ett hardshell verkar ju...nice också.

Jag kanske bara bör köpa båda helt enkelt..arghel. Pengar försvinner så lätt.

Hobbes
2008-04-14, 00:29
Aha okey I see. Softshell + hardshell är alltså typ "omfg jag kommer dö"-grej, typ :D.

Behövs nog inte i England, nog för att folk fryser ihjäl i bergen här också ibland (ja det snöar i bergen). Jag tänkter inte extrema-till det.

Fan jag blir konfunderad. Kanske borde jag bara köpa ett soft-shell och sen köpa en poncho om det börjar regna. Men ett hardshell verkar ju...nice också.

Jag kanske bara bör köpa båda helt enkelt..arghel. Pengar försvinner så lätt.

Softshell är användbart som tusan, fungerar till allt utom riktigt kallt väder och ösregn i mängder.

En hardshell är en uppdaterad version av regnjacka, det står emot allt du i väderlek kastar på den, regn, snö och vind eller i kombination! Den är oftast lite rymligare i storlek, alltså kan du få in en fleecejacka eller liknande. En bra hardshell såsom Arc Theta AR jag visade har dragkedjor under armarna för extra ventilation om du rör dig fort i exempelvis.

Om jag bara skulle välja en utifrån den kravspecen du har: England, regnar en hel del vill ha den under resa genom hela England - hade jag valt en Hardshell!

Du borde kunna köpa en Gore-tex jacka med XCR membranet på utförsäljning, det kan finnas kvar. Har inte provat Proshell ännu, tror i uppriktighetens namn inte jag upplever någon skillnad! Fråga Fredik Sträng, han kanske upplever skillanderna:).

Snafu
2008-04-14, 00:31
Softshell är användbart som tusan, fungerar till allt utom riktigt kallt väder och ösregn i mängder.

En hardshell är en uppdaterad version av regnjacka, det står emot allt du i väderlek kastar på den, regn, snö och vind eller i kombination! Den är oftast lite rymligare i storlek, alltså kan du få in en fleecejacka eller liknande. En bra hardshell såsom Arc Theta AR jag visade har dragkedjor under armarna för extra ventilation om du rör dig fort i exempelvis.

Om jag bara skulle välja en utifrån den kravspecen du har: England, regnar en hel del vill ha den under resa genom hela England - hade jag valt en Hardshell!

Du borde kunna köpa en Gore-tex jacka med XCR membranet på utförsäljning, det kan finnas kvar. Har inte provat Proshell ännu, tror i uppriktighetens namn inte jag upplever någon skillnad! Fråga Fredik Sträng, han kanske upplever skillanderna:).

Tack tack för råden, hard-shell = regnjacka, ich verstehe!

Hobbes
2008-04-14, 00:33

Fast de är lite snyggare och har coolare funktioner än de vi växte upp med:D .

Tips är att prova en storlek som innebär att du får in en fleecetröja under. Den kommer att bli din bästa vän!

otherside
2008-04-14, 00:34

nej nej hardshell= grymt snygg regnjacka=) Köpte en Millet för 4500 för 2 år sedan, kändes dyrt just då men den är helt underbar på våren/hösten plus att den är ritkigt snygg. Så idag känns det som ett mycket bra köp!

Snafu
2008-04-14, 00:42
Fast de är lite snyggare och har coolare funktioner än de vi växte upp med:D .

Tips är att prova en storlek som innebär att du får in en fleecetröja under. Den kommer att bli din bästa vän!

Alltså fleece. Jag har haft fleecejackor-tröjor och de andas verkligen inte för fem öre? Och är det nånstans jag svettas så är det ryggen och det blir bara så grymt mycket ...bläh.

Anyway, nu måste jag sussa men tack för råden allihopa.

Snafu
2008-04-14, 00:42
nej nej hardshell= grymt snygg regnjacka=) Köpte en Millet för 4500 för 2 år sedan, kändes dyrt just då men den är helt underbar på våren/hösten plus att den är ritkigt snygg. Så idag känns det som ett mycket bra köp!

Mmm, jag står i valet och kvalet om jag skall spendera stort eller köpa en windstopper i goretex typ för under 1000:- eller köra all the way.

otherside
2008-04-14, 01:00
Mmm, jag står i valet och kvalet om jag skall spendera stort eller köpa en windstopper i goretex typ för under 1000:- eller köra all the way.

All the way! ett tips är att beställa north face eller liknande från amerikanske outdoorsighter, med dagenns dollarkurs blir det nästan för billigt:D

Snafu
2008-04-14, 11:00
Såg nu att Arcteryx helt klart gör de snyggaste jackorna by far. Nu kanske det inte är snyggheten som jag är ute efter men vafan.

Fråga: Finns det inte en stor risk att man helt enkelt alltid börjar gå omkring med sina Goretex-jackor och gear just eftersom dom är så jävla skön att ha på sig? Jag ser det som en risk att konstant se ut som en skogsmulle. Kan någon bekräfta? Efter att jag hade på mig jackan i affären ville jag helt plötsligt inte dra på mej min vanliga icke-goretexjacka igen - det kändes instängt.

Hobbes
2008-04-14, 11:32
Såg nu att Arcteryx helt klart gör de snyggaste jackorna by far. Nu kanske det inte är snyggheten som jag är ute efter men vafan.

Det är inte bara det att de är snygga. De är skurna för ett aktivt liv. Du kan sträcka armarna uppåt utan att den lyfter i ryggen, bära klättersele till dem osv osv. Arc'teryx ligger i eliten bland alpina kläder, är hyllade överallt även i Sverige trotts sitt höga pris. Jag har svårt att hitta kläder som sitter bra på mig med mina 100kg och 190cm - Arc'teryx är klockrena!

Fråga: Finns det inte en stor risk att man helt enkelt alltid börjar gå omkring med sina Goretex-jackor och gear just eftersom dom är så jävla skön att ha på sig? Jag ser det som en risk att konstant se ut som en skogsmulle. Kan någon bekräfta? Efter att jag hade på mig jackan i affären ville jag helt plötsligt inte dra på mej min vanliga icke-goretexjacka igen - det kändes instängt.

:em: Ja, därför äger man flera outdoorjackor. En god vän och kollega till mig och jag kallas "gore-tex" ligan på jobbet!

Jo, tänkte på dina inlägg om fleece, de är mer för att hålla värmen. Jag använder min fleece på daglig basis, oftast i jobbet då jag jobbar på övningar och står utomhus. Skulle jag röra mig i snabbare takt så rycker fleecen till fördel för ett förstärkningsplagg när jag vilar/äter. Min tanke var nog mer att du köper ett hardshell+fleece så har du en jackkombination för året runt bruk!

Givetvis köper du Maverick fleece jackan från Arc:naughty:

http://www.arcteryx.com/product.aspx?Maverick-AR-Jacket

I polartec, håller värmen enormt bra för sin låga vikt, sitter superbra, snygg och glider lätt in emellan ditt hardshell. Supernöjd med detta köpet!!!

Hade du kollat på RAB deras kläder är ruskigt bra, används av brittiska alpinister bland annat. De börjar säljas även i Nordamerika nu! Erkänt bra produkter även de, rimliga och bra prisbilder oxå!

skaparn
2008-04-14, 11:43
Personligen gillar jag ett tunt hardshell (som Hobbes beskrev en typisk tejpad GT/motsvarande-jacka) framför softshell, men det beror mer bara på känsla och att de oftast är lite svalare vilket ger mig bättre möjligheter att klä mig så svalt som möjligt.

Snafu
2008-04-14, 13:01
Det är inte bara det att de är snygga. De är skurna för ett aktivt liv. Du kan sträcka armarna uppåt utan att den lyfter i ryggen, bära klättersele till dem osv osv. Arc'teryx ligger i eliten bland alpina kläder, är hyllade överallt även i Sverige trotts sitt höga pris. Jag har svårt att hitta kläder som sitter bra på mig med mina 100kg och 190cm - Arc'teryx är klockrena!

:em: Ja, därför äger man flera outdoorjackor. En god vän och kollega till mig och jag kallas "gore-tex" ligan på jobbet!

Jo, tänkte på dina inlägg om fleece, de är mer för att hålla värmen. Jag använder min fleece på daglig basis, oftast i jobbet då jag jobbar på övningar och står utomhus. Skulle jag röra mig i snabbare takt så rycker fleecen till fördel för ett förstärkningsplagg när jag vilar/äter. Min tanke var nog mer att du köper ett hardshell+fleece så har du en jackkombination för året runt bruk!

Givetvis köper du Maverick fleece jackan från Arc:naughty:

http://www.arcteryx.com/product.aspx?Maverick-AR-Jacket

I polartec, håller värmen enormt bra för sin låga vikt, sitter superbra, snygg och glider lätt in emellan ditt hardshell. Supernöjd med detta köpet!!!

Hade du kollat på RAB deras kläder är ruskigt bra, används av brittiska alpinister bland annat. De börjar säljas även i Nordamerika nu! Erkänt bra produkter även de, rimliga och bra prisbilder oxå!

Teh shock: 100kg och 190cm? Jag trodde du var 56kg på 170cm - det är någonting med nicket som får mig att tro det.

Jag kollade på RAB och hittade en butik i Newcastle som sålde men dom verkade ha ett oerhört begränsat sortiment.

Vill ha Arc :(

Hobbes
2008-04-14, 13:12
Teh shock: 100kg och 190cm? Jag trodde du var 56kg på 170cm - det är någonting med nicket som får mig att tro det.

Tack för komplimangen, det var så jag tog det...Hobbes, hehe, lätt förvirrande - ingen annar väl att jag är född 1973 heller*flex* .

Jag kollade på RAB och hittade en butik i Newcastle som sålde men dom verkade ha ett oerhört begränsat sortiment.

Vill ha Arc :(

Synd, har inte provt RAB själv eftersom de säljs begränsat i Sverige. Är stora i den alpina svängen i England, sydda efter deras förhållanden, snö/väta och i kombination med vind.

LD Mountain Centre
34 Dean St
Newcastle upon Tyne,
United Kingdom
NE1 1PG
011.44.19.12.32.35.61

http://www.arcteryx.com/DealerMaps.aspx?country=UK&state=XX

Den som söker han skall finna:D .

Hobbes
2008-04-14, 13:31
http://www.snowandrock.com/Default.aspx

Återförsäljare i England (onlinebutik).

350£ för Theta AR jackan, å andra sidan en Haglöf kostar motsvarande i jämförbar kvalitet.

Skäll inte på mig sen för att fört in dig på Arc'teryx!:em:

Snafu
2008-04-14, 13:41
http://www.snowandrock.com/Default.aspx

Återförsäljare i England (onlinebutik).

350£ för Theta AR jackan, å andra sidan en Haglöf kostar motsvarande i jämförbar kvalitet.

Skäll inte på mig sen för att fört in dig på Arc'teryx!:em:

haha ja fyfan jag tror jag får föra över lite pengar. Jag får gå och känna på allt först också. Men om jag är ...vettig boooorde jag verkligen inte spendera så mkt pengar på något jag EGENTLIGEN inte behöver så oerhört mycket alls...

Men det är ju nice....med prylar...*grr*

Hobbes
2008-04-14, 13:48
haha ja fyfan jag tror jag får föra över lite pengar. Jag får gå och känna på allt först också. Men om jag är ...vettig boooorde jag verkligen inte spendera så mkt pengar på något jag EGENTLIGEN inte behöver så oerhört mycket alls...

Men det är ju nice....med prylar...*grr*

Skulle du inte skippa krogrundorna:D .

Kolla på grejorna, känn efter i hjärtat vad du egentligen behöver. Det är rätt mycket pengar, det är ju en regnjacka du är ute efter har jag förstått.

Kolla in Marmots PreCip, trevlig enkel lättpackad regnjacka som är snygg oxå! Finns i en mängd olika färger om du vill synas:D .

http://www.snowandrock.com/BrandSearch/Travel/Clothing/Jackets/Marmot/M+Precip+Jacket+MAR0064.htm

Kostar 70£

Då har du massor pengar över till att resa!!!:thumbup:

wintersnowdrift
2008-04-15, 15:36

Svar ja, jag är i alla fall fast. Å andra sidan har jag nog alltid varit en skogmulle.

Hobbes har sagt det mesta som behöver sägas redan. Jag har inte något merinoullunderställ själv men har bara hört hyllningar om materialet. Så komplettera med ett sådant + en snygg och skön microfleecetröja (risken är dock stor att du börjar ha den på jobbet också, so beware).

//Kristin

Snafu
2008-04-18, 11:43
I took the plunge men jag körde på reson och tog inte på mig spenderarbyxorna.

Det blev ett stycke Berghaus RG1 outer shell-jacka mumbojumbo i ninjasvart:
http://www.berghaus.com/ProductDetails.aspx?ProductID=1037&Gear=0
http://www.berghaus.com/Images/ProductColourImages/33150_SS2008_Black_Black_Stand.jpg

Berghaus LS zip tech T:
http://www.berghaus.com/ProductDetails.aspx?ProductID=996&Gear=2
http://www.berghaus.com/Images/ProductColourImages/33580_SS2008_Black_Black_Stand.jpg

Craghoppers Mens Kiwi Zip-Off Trousers - Regular Leg
http://www.gaynors.co.uk/shop/656/64/68/70/index.htm
http://www.gaynors.co.uk/shop/images/products/220701260014.jpg

Och en mindre häftig Regatta Mens Buran (den som e längst upp, i ninjasvart naturligtvis)
http://www.gaynors.co.uk/shop/656/36/41/38/index.htm
http://www.gaynors.co.uk/shop/images/products/230101260010.jpg

Jag köpte även ett per Karrimorkängor häromdagen, knappast högsta kvalitet men det f0nka!

Allt som allt blev det 127 pund för kläderna och typ 20 pund för kängorna (70-80 pund nypris).

Och då har jag i stort sett allt jag behöver. Jag såg dock ett par häftiga ryggsäckar också, nästan så jag måste ....prylböga lite där också.

Sen en schysst "ha något på huvudet" grej.

Fråga: Bör jag ha någonting under den där Bergaus ZIP-softshellliknande-grejen också? Typ en t-shirt etc? Nej, ja?

Snafu
2008-04-18, 11:53
[IMG]http://www.gaynors.co.uk/shop/images/products/230101260010.jpg

Provar igen med bildlänk till tröjan.

Hobbes
2008-04-18, 11:54
I took the plunge men jag körde på reson och tog inte på mig spenderarbyxorna.

Det blev ett stycke Berghaus RG1 outer shell-jacka mumbojumbo i ninjasvart:
http://www.berghaus.com/ProductDetails.aspx?ProductID=1037&Gear=0
http://www.berghaus.com/Images/ProductColourImages/33150_SS2008_Black_Black_Stand.jpg

Berghaus LS zip tech T:
http://www.berghaus.com/ProductDetails.aspx?ProductID=996&Gear=2
http://www.berghaus.com/Images/ProductColourImages/33580_SS2008_Black_Black_Stand.jpg

Craghoppers Mens Kiwi Zip-Off Trousers - Regular Leg
http://www.gaynors.co.uk/shop/656/64/68/70/index.htm
http://www.gaynors.co.uk/shop/images/products/220701260014.jpg

Och en mindre häftig Regatta Mens Buran (den som e längst upp, i ninjasvart naturligtvis)
http://www.gaynors.co.uk/shop/656/36/41/38/index.htm
http://www.gaynors.co.uk/shop/images/products/230101260010.jpg

Jag köpte även ett per Karrimorkängor häromdagen, knappast högsta kvalitet men det f0nka!

Allt som allt blev det 127 pund för kläderna och typ 20 pund för kängorna (70-80 pund nypris).

Och då har jag i stort sett allt jag behöver. Jag såg dock ett par häftiga ryggsäckar också, nästan så jag måste ....prylböga lite där också.

Sen en schysst "ha något på huvudet" grej.

Vi är stolta över dig. Du stog emot köpbegäret!

Ser ut att vara riktigt bra grejer, bra priser oxå, nu har du en rejäl uppsättning som kommer att hålla dig torr!

Fråga: Bör jag ha någonting under den där Bergaus ZIP-softshellliknande-grejen också? Typ en t-shirt etc? Nej, ja?

Det är väl ett baselayer? Om du bara vill bära den som den är kan en merinoull tshirt att vara på plats, eller i polyester om du vill annars funkar den som den är.

EDIT: Du menar regatta? Den kan du med lätthet bära ett baselayer under, alt. som ovan en merino tshirt - håller vinden från kroppen och värmen om du rör dig i normal takt och inte står stilla i för kalla temperaturer.

Snafu
2008-04-18, 12:06
Vi är stolta över dig. Du stog emot köpbegäret!

Ser ut att vara riktigt bra grejer, bra priser oxå, nu har du en rejäl uppsättning som kommer att hålla dig torr!

Det är väl ett baselayer? Om du bara vill bära den som den är kan en merinoull tshirt att vara på plats, eller i polyester om du vill annars funkar den som den är.

EDIT: Du menar regatta? Den kan du med lätthet bära ett baselayer under, alt. som ovan en merino tshirt - håller vinden från kroppen och värmen om du rör dig i normal takt och inte står stilla i för kalla temperaturer.

Okey, så baselayer är ...baselayer (dvs mot huden?). Vissa baselayergrejjer verkar se så tjocka ut att det nästan verkar som man ska ha mer grejjer under, typ.

Jo det blev rätt hyffsade priser när man köpte online. Jag var och kollade i affärerna igår för Berghaus började jackorna oftast på typ 70-80 pund.

Det enda jag är lite skeptisk över är Regattan, den kanske inte släpper igenom nånting och sen blir jag dyngsur inuti :(

Stod typ inget om breathability i beskrivningen. Men men.

Hobbes
2008-04-18, 12:16
Okey, så baselayer är ...baselayer (dvs mot huden?). Vissa baselayergrejjer verkar se så tjocka ut att det nästan verkar som man ska ha mer grejjer under, typ.

Jo det blev rätt hyffsade priser när man köpte online. Jag var och kollade i affärerna igår för Berghaus började jackorna oftast på typ 70-80 pund.

Det enda jag är lite skeptisk över är Regattan, den kanske inte släpper igenom nånting och sen blir jag dyngsur inuti :(

Stod typ inget om breathability i beskrivningen. Men men.

Ok, stalltips, om du går med exempelvis skaljacka eller softshell och vinden ligger på men du känner att du blir varm - dra upp ärmarna ovanför handlederna. Du håller vinden från kroppen men kyler lite genom att vinden når handlederna, större blodådrar!

Du lär bli varm i högintensiv aktivitet, det blir jar men som sagt. Jag tror på dina val, ser ut att vara bra kläder!

Baselayer de lite tjockare har några själv är utmärkta direkt emot huden, om det vore attans kallt fungerar de som lager 2. Men som sagt, då blir det varmt!

Snafu
2008-04-21, 12:21
Och nu var jag tvungen att köpa en ryggsäck också. Berghaus freeflow 20. Så jäkla skön ryggsäck, blir inte varm på ryggen.

Jag fick mina kläder idag också. Rätt schysst då jag lade beställningen vid kl 11 på fredag.

Nu blir jag nog skosmulle-geek.

Snafu
2008-04-21, 13:04
Fråga:

Jag funderar nästan på att köpa några slags kort tights att ha under byxorna jag kommer ha (rätt tunna byxor). Mina insida lår har en förmåga att svälla upp något så förbannat vid ansträngning och då börjar det skrapas och ha sig och kalsonger brukar vara värdelösa.

Någon som har tips på om tights under byxor fungerar bra?

forslund
2008-04-21, 13:33
Någon som har tips på om tights under byxor fungerar bra?

Vanliga löpartights lär ju fungera perfekt.

Snafu
2008-04-21, 13:40
Vanliga löpartights lär ju fungera perfekt.

Satan, byxorna var det enda som inte riktigt passade. Aningens för stora. Sen kanske det inte var det smartaste draget att köpa byxor man kan ta av de lägre benen på. Dragkedjorna ligger och skaver mot låren när man går :(

Bläh. Fan då.

Hobbes
2008-04-21, 14:22
Satan, byxorna var det enda som inte riktigt passade. Aningens för stora. Sen kanske det inte var det smartaste draget att köpa byxor man kan ta av de lägre benen på. Dragkedjorna ligger och skaver mot låren när man går :(

Bläh. Fan då.

Tror nog det är en vanesak, har själv antingen model långa byxor eller 3/4 byxor ingen halvmesyr mitt emellan - som sagt är nog en vanesak!

Löpar tights fungerar bra, lite varmt kanske. Ännu en gång - Merino underkläder, du kommer att älska dem. Drar inte åt sig lukt heller! Icebreaker är bland annat ett bra märke där!

Snafu
2008-04-21, 14:26
Tror nog det är en vanesak, har själv antingen model långa byxor eller 3/4 byxor ingen halvmesyr mitt emellan - som sagt är nog en vanesak!

Löpar tights fungerar bra, lite varmt kanske. Ännu en gång - Merino underkläder, du kommer att älska dem. Drar inte åt sig lukt heller! Icebreaker är bland annat ett bra märke där!

Fan att du ska återkomma till merino då :d Jag såg ett par tshirts av merinoull som gick lös på 500-600:- stycket :!!123123 wtf liksom

Det kanske blir lite väl varmt med tights under vanliga byxor, du har nog rätt. Fan då.

Snafu
2008-04-21, 14:27
Jag håller på att returnera byxorna. De hade säkert skavt huden av låren, misstänker att det var nåt fel på designen där.

Snafu
2008-04-21, 14:29
Sen blev det som jag trodde. Den här Regatta-softshellen (eller vad man ska kalla det) verkar inte andas för fem öre. Buäääh. Men jackan är jag förjävla nöjd med. Jag får ta av mig skiten om jag ska röra på mig misstänker jag, softshellen alltså.

Hobbes
2008-04-21, 14:41
Sen blev det som jag trodde. Den här Regatta-softshellen (eller vad man ska kalla det) verkar inte andas för fem öre. Buäääh. Men jackan är jag förjävla nöjd med. Jag får ta av mig skiten om jag ska röra på mig misstänker jag, softshellen alltså.

Har du testat den i högaktivt "mode":D

Den kommer du med säkerhet att vara hypernöjd med, den håller vinden från kroppen och håller dig lagom varm. Jag har själv 3 softshell jackor, vilka jag använder till lite olika aktiviteter.

Nej, skit i merino, köp ett par underkläder för aktiv fritid, du skulle väl resa en hel del var det inte så?

Merino is the shit - men det är inte ett måste!

Snafu
2008-04-28, 09:49
Har du testat den i högaktivt "mode":D

Den kommer du med säkerhet att vara hypernöjd med, den håller vinden från kroppen och håller dig lagom varm. Jag har själv 3 softshell jackor, vilka jag använder till lite olika aktiviteter.

Nej, skit i merino, köp ett par underkläder för aktiv fritid, du skulle väl resa en hel del var det inte så?

Merino is the shit - men det är inte ett måste!

En helg i Wales avslutad. Det blev bra väder och en 3-4 timmar lång promenad uppför ett berg, sen nerför ett berg. Det var alldeles för varmt för softshell och hardshell så jag knallade omkring i ett Berghaus baselayer och jag har nu sett ljuset. Det är ju baselayern som är typ viktigast! Damn! Det var så jäkla skönt att det blev torrt av sig själv nästan. Själv har jag bara haft bomullskläder närmast huden förut, och det här var ju helt annorlunda :)

Mer baselayer måste införskaffas. Jag köpte även ett par Nike-kallingar som "tryckte" ihop låren för att minska friktionen typ, sen var dom riktigt långa så dom knölade inte ihop sig kring ljumskarna.

Jag vill ut och promenixa i naturen igen, straight away. Så skönt.

Jag är skogsmulle-geek nu.

Nitrometan
2008-04-28, 09:53
Skogsmulle-snafu. Låter fint.

Wales? Det är väl typ bara berg?

Brecon Beacons och sånt...

Snafu
2008-04-28, 10:39
Skogsmulle-snafu. Låter fint.

Wales? Det är väl typ bara berg?

Brecon Beacons och sånt...

Precis..jag var där. Om det nu inte är Walesiska för berg dvs. Men i Brecon Beacons var jag.

Table Mountain tror jag berget hette.

z_bumbi
2008-04-28, 10:43
Om man bortser från snobbigheten så finns det andra ullkvalitéer som är ungefär lika bra som Merino och i Sverige får man en ull-t-shirt för ca 350 kr och ett par underställsbyxor (även känt som långkalsonger :D ) för ca 400 kr. I Storbritanien borde det inte vara dyrare med tanke på ulltraditionen.

Hobbes
2008-04-28, 16:15

Välkommen i klubben:D

Kul att du gillade prylarna!