handdator

Visa fullständig version : HIIT vid anaerobt tillstånd

Tomainen
2008-04-12, 12:26
När jag kör HIIT kör jag ju oftast så jag hamnar över mjölksyretröskeln. Men eftersom mjölksyreträning (anaerob) inte förbränner fett, eftersom det behövs syre till det, är då mjölksyreträning sämre än aerob träning? eller helt enkelt värdelös ur fettförbränningssynpunkt över tid?

Koloftw
2008-04-12, 12:58
Nej. Inte alls.

Det är mängden förbrukad energi som räknas.

Förbränner du glykogen nu, så kommer inte kolhydrater att gå till lipogenes senare och du kommer att förbränna mer fett senare. Det jämnar ut sig mao.

Tomainen
2008-04-12, 13:29
"Problemet vid anaerob träning att arbetsintensiteten är så hög att den totala energiförbrukningen ofta inte kommer i närheten av förbrukningen vid aerob träning"
Källa: http://umefredrik.blogspot.com/2008/02/aerob-anaerob-trning-4-anaerob-trning.html
Vad menas med det? Är den mannen bara ute och cyklar?

Har dessutom hört att den mjölksyra som bildas omvandlas tillbaka till glykogen igen i levern.. Blir det inte en plus minus 0 effekt då?

Koloftw
2008-04-12, 13:42
Men då har det ju med att man inte orkar hålla HIIT-intensitet särskilt länge. Inte om träningen är anaerob eller inte.

Jag kan ingenting om laktat, förutom att det kan lämna muskeln och åka till levern och genomgå glukoneogenes. Men jag vet att man INTE får någon +-0 av att träna; energi som är förbrukad är förbrukad.

Tomainen
2008-04-12, 13:59
mm men blir energiförbrukningen sämre på något sätt när man förbränner den anaerobt jämfört med aerobt, förutsatt att den anaeroba och aeroba aktiviteten utförs lika länge?

Koloftw
2008-04-12, 14:07
Det tror jag inte.

Eddie Vedder
2008-04-12, 14:12
mm men blir energiförbrukningen sämre på något sätt när man förbränner den anaerobt jämfört med aerobt, förutsatt att den anaeroba och aeroba aktiviteten utförs lika länge?

Nej.

Träning på högre intensitet må vara slitsammare för kroppen om du tränar det jämt, energiförbrikningen är dock inte "sämre" på något vis. Utförs dom lika länge lär den dessutom bli betydligt högre totalt sett, en timmes löpning med hög intensitet förbrukar ju mer kcal än vad lika lång tids lätt joggning gör t.ex.

Högre intensitet gör dessutom kroppen mer effektiv på för att använda fett som energisubstrat via mer effektiv mitokondriemetabolism. Så procentuell andel fett som energisubstrat under aktiviteten må vara högre vid lågintensiv träning men i längden tjänar du nog mer på att då och då lägga in mer intensiva pass.

Tomainen
2008-04-12, 14:30
Jo men dte här påståendet om att mjölksyra kan återbyggas i levern till glukos och/eller glykogen i levern, torde väl till viss del reducera energiförbrukningen vid anaerobt arbete en aning?

Eddie Vedder
2008-04-12, 14:31
Jo men dte här påståendet om att mjölksyra kan återbyggas i levern till glukos och/eller glykogen i levern, torde väl till viss del reducera energiförbrukningen vid anaerobt arbete en aning?

Nu fattar jag inte ett dugg vad du menar.:confused:

Tomainen
2008-04-12, 14:36
"Eftersom man samtidigt bildar både energi och mjölksyra i glykolysen bidrar mjölksyran med att öka surhetsgraden i musklerna och eventuellt bidra till trötthet. Det fascinerande är att mjölksyran då kan användas till energiproduktion i andra vävnader eller återuppbyggas till glukos eller glykogen i levern"'
Ett påstående från en viss tränings/kostrådgivare i Umeå

Tomainen
2008-04-12, 14:38
jag kasnke missuppfattar vad han menar

Eddie Vedder
2008-04-12, 14:47
Jag uppfattar det där som en allmän förklaring för vad som sker när man tränar på sin laktattröskel. Indirekt kanske man förbrukar mindre energi eftersom man blir trött men förbrukad energi ÄR förbrukad energi, att laktat bidrar till den energiförbrukningen kan jag inte se varför det skulle vara "sämre" per automatik.

Samma mängd ATP kanske inte bildas vid glykolytisk aktivitet men ett pass som förbrukar 500kcal förbrukar ju 500kcal oavsett vilken typ av aktivitet det är.
Du får ursäkta om jag ger dåliga svar men jag har faktiskt inte riktig koll på vad du egentligen menar.

Tomainen
2008-04-12, 14:56
Det är jag som är dålig på att förklara, men det där sista inlägget gav nog svar på det jag undrade över
tackar och bockar :thumbup: