Visa fullständig version : Invägning basta, uppladdning.
Svedberg
2008-04-11, 22:52
SM om 3 veckor, väger ca 115 och behöver komma under 110.
Har lite frågor om nån kan ge lite uppskattning på..
Ungefär hur mycket kan jag tappa i bastun precis innan invägning? Har ju hört om 60kgs brottare som tappar 3-4kg så jag borde väl kunna göra liknande resultat när jag är såpass mycket tyngre och framförallt fetare.
Och vad ska jag äta/dricka direkt efter för att få tillbaka så mycket kraft till dagen efter?
Mineralvatten? salt mat? skräpmat?
inte en aning, mer än å käka lite mera kolhydrater efter sm?:P typ, istället för lax, ägg å ris, så kan man ju äta stekt pyttipanna med 2ägg eller nått å röd mjök å dricka te^^
Svettas bort 3-4kg föreställer jag mig är rätt tufft ändå. Är du van att sitta länge i bastun? Du kan ju iof testa att basta bort 1-1,5 kg någon gång ganska snart för att skaffa dig en uppfattning.
Jag skulle nog försökt att komma lite närmare under de tre veckor som du trots allt har på dig. Dra ner lite på käket och gå några extra promenader. Sen finns det ju lite trix för kvällen innan. Ta en snaps och gå och lägga sig med träningsoverall och dubbla täcken och sånt.
Eftersom du får väga in och sen har en hel dag på dig så är det nog bara att börja med ett par liter sportdryck direkt efter invägningen och sen ordentligt med vanlig mat som du brukar äta. Se till att du äter samma saker som du brukar äta så att du inte får problem med magen och såna grejer.
Lycka till!
Skär bort på kolhydraterna helt sista veckan, käka typ kött och sallad så förlorar du rätt så mkt vikt framförallt pga att kolhydraterna binder mycket vätska.
Svedberg
2008-04-13, 11:00
Jo har dragit in på kalorierna redan så får se hur jag ligger till sista veckan.
Jag är riktigt dålig på att sitta i bastu, men är rätt målmedveten om det krävs.
Tack för tipsen, ska fundera lite på hur jag ska göra.
(drömde inatt att jag var på bastu-vm, det fula var att det blev oavgjort mellan mig och en annan armbrytare efter att bastun gått sönder) :D
Svedberg
2008-04-13, 11:03
Skär bort på kolhydraterna helt sista veckan, käka typ kött och sallad så förlorar du rätt så mkt vikt framförallt pga att kolhydraterna binder mycket vätska.
Blir man inte jävligt energilös då på tävlingsdagen? Eller hur effektivt är det att kolhydratsladda på kvällen/morgonen
Vätsketöm med hjälp av natriumladdning och sen uteslutning av natrium. Man tappar vätska som en jäkla drös, jag har testat. Är dock rätt farligt så var försiktig.
Dra ner helt på kolhydrater, fibrer och svårsmält föda.
Det värsta när man försöker tömma sig på vätska och kolhydrater är att man blir rätt trycklös. Speciellt vätska. Kan vara smart att leka med sådant innan tävlingen så man vet hur lång tid man behöver för att fylla upp till normaltryck i kroppen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.