Visa fullständig version : Stillasittande liv och extrem bf.
Slartibartfast
2008-04-11, 17:55
Är extremt låg bf förenligt med ett väldigt stillasittande liv?
Kan man ha Grub/Grandmaster-nivå på kroppsfettet om man inte rör på sig, förutsatt att man håller koll på energiintaget och styrketränar regelbundet?
King Grub
2008-04-11, 17:58
Ja. Ingen speciell skillnad, om någon, vid en viss kaloribalans. Men det kan bli tråkigt att halvsvälta (?) och vid ett riktigt lågt energibehov kanske man t o m får svårt att tillfredsställa alla behov av näringsämnen, om man alltid måste ha ett lågt energiintag.
Slartibartfast
2008-04-11, 18:02
Allrajt. Tack! :thumbup:
Bra att veta om man inte orkar gå ut i regnet och gå efter en lång dag på kontoret. ;)
King Grub
2008-04-11, 18:03
Men man skall kanske ha i åtanke att det ändå kan vara klart ohälsosamt, och att även smala personer, med lite underhudsfett, kan vara "feta inuti", med mycket viskeralt fett inlagrat kring organen i bukhålan, och det är det som är det farligaste stället.
Slartibartfast
2008-04-11, 18:28
Men man skall kanske ha i åtanke att det ändå kan vara klart ohälsosamt, och att även smala personer, med lite underhudsfett, kan vara "feta inuti", med mycket viskeralt fett inlagrat kring organen i bukhålan, och det är det som är det farligaste stället.
Jo, jag vet. Det är det som kommer att ta död på mig. Alla män i min släkt är/var bukfeta och dör i hjärtfel.
Men jag kommer i alla fall ha rutor på magen när jag dör. :D
Försöker promenera raskt åtminstone en halvtimme per dag enligt dom allmänna rekommendationerna, men det räcker ju inte speciellt långt om man sitter still resten av dygnet. Men, sånt är livet.
Slartibartfast
2008-04-13, 20:35
Undrar en sak. Räknar man styrketräning till "stillasittande" aktivitet? Dvs, räknar man inte det i motionsrekommendationer? Visst, svettas man och får upp pulsen rejält under ett styrkepass, men tiden man faktiskt rör på sig är ju väldigt kort. Man sitter ju mest och återhämtar sig.
Undrar en sak. Räknar man styrketräning till "stillasittande" aktivitet? Dvs, räknar man inte det i motionsrekommendationer? Visst, svettas man och får upp pulsen rejält under ett styrkepass, men tiden man faktiskt rör på sig är ju väldigt kort. Man sitter ju mest och återhämtar sig.
Stillesittande är man ju inte, men strketräning på gym förbränner nog mindre energi än de flesta skulle tro. Jämfört med konditionsträning är man ju som sagt ganska stillasittande.
King Grub
2008-04-13, 21:14
Dvs, räknar man inte det i motionsrekommendationer?
Jo, det gör man; 2-3 pass styrketräning per vecka rekommenderas för friska individer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11735680?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18059595?ordinalpos=28&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
CoolHandLuke
2008-04-13, 21:32
Blir fördelningen av fettet annorlunda om man tränar. Mer eller mindre en skröna? Tänker just på omnämda viskerala fettet och fett i muskler.
När vi ändå är på ämnet: Hur mycket energi används vid reparation/uppbyggnad efter intensiv träning?
Eddie Vedder
2008-04-14, 04:35
Blir fördelningen av fettet annorlunda om man tränar. Mer eller mindre en skröna?
Risken för bukfetma är ökad vid ett stillasittande liv ja.
Slartibartfast
2008-04-14, 09:14
Jo, det gör man; 2-3 pass styrketräning per vecka rekommenderas för friska individer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11735680?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18059595?ordinalpos=28&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Jo, jag vet att styrketräning rekommenderas åt alla, men är det utöver de allmänna rekommendationerna på att röra på sig minst 30 minuter dagligen?
Alltså om jag styrketränar en timme, bör jag då utöver det ta en 30 minuters rask promenad för att uppfylla de allmänna rekommendationerna?
Eddie Vedder
2008-04-14, 09:17
Jo, jag vet att styrketräning rekommenderas åt alla, men är det utöver de allmänna rekommendationerna på att röra på sig minst 30 minuter dagligen?
Alltså om jag styrketränar en timme, bör jag då utöver det ta en 30 minuters rask promenad för att uppfylla de allmänna rekommendationerna?
Nej då kommer den träningen räknas in. Nu finns ju inga 100%-iga "gränser", men det är knappast för att vältränade individers som din skull som man satt en uttalad nivå utan för att mer stillasittande personer skall kunna förhålla sig det.
Man räknar t.o.m. på den totala energiförbrukningen på en dag och inte per automatik inom ETT enskilt 30-minutersintervall, således är det "okej" enligt rekommendationerna att t.ex. ta tre stycken 10-minuterspromenader om man nu gör över med lika mycket energi totalt sett.
Allt handlar alltså om att på något sätt få inaktiva människor att aktivera sig lite för att förbättra folkhälsan.:)
Med andra ord kan man säga att om din styrketräning totalt sett blir 20 minuter aktivt utförande så är det 20 minuter intensiv träning och om du sedan får in 10 minuters rask promenad på det så är ju rekommendationerna t.o.m. överstigna.;)
Slartibartfast
2008-04-14, 10:08
Aha, ok.
Tack för förtydligandet. :thumbup:
King Grub
2008-04-14, 10:14
Dom senaste uppdateringarna för rekommendationer angående fysisk aktivitet är:
To promote and maintain health, all healthy adults aged 18 to 65 yr need moderate-intensity aerobic (endurance) physical activity for a minimum of 30 min on five days each week or vigorous-intensity aerobic physical activity for a minimum of 20 min on three days each week. [I (A)] Combinations of moderate- and vigorous-intensity activity can be performed to meet this recommendation. [IIa (B)] For example, a person can meet the recommendation by walking briskly for 30 min twice during the week and then jogging for 20 min on two other days. Moderate-intensity aerobic activity, which is generally equivalent to a brisk walk and noticeably accelerates the heart rate, can be accumulated toward the 30-min minimum by performing bouts each lasting 10 or more minutes. [I (B)] Vigorous-intensity activity is exemplified by jogging, and causes rapid breathing and a substantial increase in heart rate. In addition, every adult should perform activities that maintain or increase muscular strength and endurance a minimum of two days each week. [IIa (A)] Because of the dose-response relation between physical activity and health, persons who wish to further improve their personal fitness, reduce their risk for chronic diseases and disabilities or prevent unhealthy weight gain may benefit by exceeding the minimum recommended amounts of physical activity. [I (A)].
Med Sci Sports Exerc. 2007 Aug;39(8):1423-34.
Styrketräningen är alltså utöver den aeroba träningen.
Hehehe,
Det kan inte vara många procent av befolkningen som lyckas följa dessa riktlinjer. Skönt att de inte verkar ändrar pga att människor inte följer riktlinjerna.
Jag känner ingen som gör detta varje vecka om man ska lägga till styrketräningen.
Slartibartfast
2008-04-14, 10:30
Aha. Skit också.
jag försöker gå minst 2h/dag och styrketränar 4ggr i v.. känns som om man ändå kommer dö en allt för tidig död
Eddie Vedder
2008-04-14, 12:36
Oj där ser man. Då hade jag fattat den delen fel. Min uppfattning var att det överhuvdtaget var en ganska diffus bild för vad som är fysisk aktivitet överhuvudtaget och att styrketräning minst sagt räknas till den allmänna aktiviteten.
Risken för bukfetma är ökad vid ett stillasittande liv ja.
Har bukfetma mer med ett inaktivt liv att göra än mängd fett man får i sig alltså? (det kanske inte ens har något med antal gram fett/dag att göra?)
Har bukfetma mer med ett inaktivt liv att göra än mängd fett man får i sig alltså? (det kanske inte ens har något med antal gram fett/dag att göra?)
Varför skulle just mängden fett vara viktig?
Slartibartfast
2008-04-14, 19:45
Med all sannolikhet, nej. Sambandet är mest teoretiskt.
Och det handlar inte om underhudsfett utan fett inne i bukhålan.
Så du förlorar inte dina magrutor, du bara dör av det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.