Visa fullständig version : Stilistiskt haveri och språkvård i olika miljöer
hi.
I den här tråden vill jag diskutera språkstilar i olika sammanhang och miljöer.
Miljöerna jag tänker ta upp är följande (ni kan fylla på med fler):
Skoluppgifter
Jobbmail
Forum
MSN
IRC
Hur ser egentligen reglerna ut? Min bestämda åsikt är denna:
Skoluppgifter. - Här skall man skriva absolut korrekt, men aldrig försöka sig på ett språk som är svårare än vad man behärskar. Inga onödigt komplicerade konstruktioner eller långa meningar, givetvis med undantag för rena skönlitterära uppsatser där man vill nyttja ett visst stilistiskt verktyg.
Jobbmail. - Skriv för fan korrekt! Inga jävla "Mvh Johan" utan Mvh på en rad och Johan på en rad under! Man MÅSTE inte skriva "Hej!" utan "Hej." fungerar faktiskt. "Hej" ensam på den översta raden är fult, lägg ned det. Stor bokstav och punkt samt korrekt interpunktion är grundläggande här.
Forum. Här skriver man i princip som man gör i en skoluppsats, fast kanske ibland lite mer avslappnat. Man kan här också experimentera mer med språket. Fortfarande stor bokstav, punkt och korrekt interpunktion. Varför lär ni er aldrig det?
MSN och IRC: JAG _HATAR_ FOLK SOM SKRIVER "Ja, det var mycket roligt. He-he!" på IRC/MSN. Vad är det för FEL på er? Allvarligt talat. Lägg ned! Det enda som är värre än dessa är kidsen och era helt vidriga förkortningar. "aa d e jävligt bra d men kan d vara d lr" (ja, det är jävligt bra det, men kan det vara det eller?). Seriöst? Förkortningar som "d" för "det" och "de/dem" är inte OK. Vad som inte heller är OK är "lr" (eller), "sj" (själv) och "vgd" (vad gör du).
Enkelt uttryckt:
På forum, i skoluppsatser och i jobbmail börjar man varje mening med stor bokstav och använder sig av korrekt interpunktion.
När man chattar inleder man INTE meningar med stor bokstav och skriver heller inte ut egennamn med stor bokstav. Det enda som skrivs med stora bokstäver är när man skriker, t.ex. "HAHA". Man får leka med interpunktion lite hur man vill, men korrekt uppdelning av satser, bisatser etc är viktigt och får inte glömmas bort.
I skolan, på jobbet och på forum skriver man "skall" och när man chattar skriver man "ska". Tycker jag i alla fall.
Jobbmail. - Skriv för fan korrekt! Inga jävla "Mvh Johan" utan Mvh på en rad och Johan på en rad under! Man MÅSTE inte skriva "Hej!" utan "Hej." fungerar faktiskt. "Hej" ensam på den översta raden är fult, lägg ned det. Stor bokstav och punkt samt korrekt interpunktion är grundläggande här.
Brukar störa mig på folk som skriver Mvh. Är man inte värd ett "Med vänliga hälsningar"?
I de fall jag inleder med "Hej" så brukar det se ut såhär:
"Hej,
-meddelande-
Med vänliga hälsningar
Chuck Norris
-titel-
-kontaktuppgifter-"
Hej,
Jag hörde att...
-- Så inleder jag email iaf. Annars håller jag med dig. Sen tror jag att folk har en tendens att använda "big words" i skolarbeten, det visar iaf på ambition!
Hej,
Jag hörde att...
-- Så inleder jag email iaf. Annars håller jag med dig. Sen tror jag att folk har en tendens att använda "big words" i skolarbeten, det visar iaf på ambition!
"Hej<komma>" är engelskt, inte svenskt. (Jag skriver dock också så)
Brukar störa mig på folk som skriver Mvh. Är man inte värd ett "Med vänliga hälsningar"?
I de fall jag inleder med "Hej" så brukar det se ut såhär:
"Hej,
-meddelande-
Med vänliga hälsningar
Chuck Norris
-titel-
-kontaktuppgifter-"
Hm. Jag gör också så, jag skriver också "Med vänliga hälsningar". Dock aldrig:
"Hej,
Lala."
Det ser fel ut. Varför inte "Hej."?
Ibland, när jag vill vara kaxig, skriver jag:
"Johan!
Lala."
Men det gäller bara interna mail.
"Hej<komma>" är engelskt, inte svenskt. (Jag skriver dock också så)
åhfan
hej.
Det är ju fan rude.
Jag tycker inte det. Du kanske jobbar som städare dock. :D
"Hej Snafu." kan också funka.
hej.
Det är ju fan rude.
I mina brevväxlingar i jobbet blir det oftast:
Hi <name>,
blahblah blah! eller:
Hello <name>,
hubba hubba, zoot zoot?
På svenska skriver jag nog som Bolio ger exempel på. Hej <namn>!
Hej!
Det är lite för mycket livets ord och försäljarstuk. Dålig sådan.
hej.
Det är ju fan rude.
Håller med. Jag tycker det är lite passivt agressivt.
Hej!
Det är lite för mycket livets ord och försäljarstuk. Dålig sådan.
Jag håller med dig om att "Hej,<radbryt><radbryt>blort blort. Foo." är snyggare.
Hm. Jag gör också så, jag skriver också "Med vänliga hälsningar". Dock aldrig:
"Hej,
Lala."
Det ser fel ut. Varför inte "Hej."?
Ibland, när jag vill vara kaxig, skriver jag:
"Johan!
Lala."
Men det gäller bara interna mail.
Jag tycker det ser rätt ut.
Men när jag först började skriva arbetsrelaterade mail så var det alltid på engelska, då jag arbetade för ett engelsk företag. Antar att det har hängt kvar sedan dess bara. Jag trodde det var rådande formalia även på svenska faktiskt.
Jag tycker ärligt talat att vi på Kolozzeum skall förfina språket så att varje inlägg startar med ett:
Bäste Herr Jwzrd med den långa pungen!
<Text som bara går ut på att förudmjuka varandra>
Med vänliga hälsningar! NOT!!!
Eder Mangs
På forum försöker jag oftast hålla en hyffsad stil men har märkt att det ibland faller ner till irc status (detta gäller mig själv alltså) men tror det oftast sker i tex babbla tråden. Sen att man inte kan använda . och , på rätt ställen är ju en annan femma :) Just det jag missbrukar smileys också men finns dom här så ska dom ju användas :D
Vad tycker ni om smileys då, har dom nåt med språkvård att göra?
"Mvh" /Peter
Jag tycker att smileys definitivt kan fylla en viktig roll. Det man skall undvika är överflödigt nyttjande av dem, och "töntighet". Jag HATAR t.ex. folk som skriver
hehe :P hur mår du : D är det bra eller? :P
En annan sak som jag stör mig enormt på är EMOTICONS på MSN. Jag ser inte sådana och oroar mig ständigt för att jag skall råka skriva ": D" och inte "=D", för då kommer motparten att se dem. Detta är ett konstant orosmoment i min vardag och jag har hittills inte hittat någon vettig lösning på det.
Jag tycker ärligt talat att vi på Kolozzeum skall förfina språket så att varje inlägg startar med ett:
Eder Mangs
Gode herr Mangs!
<Text som är mycket smartare än det mangs någonsin kan uppbåda; (stjärnstopp)>
Med vänliga hälsningar!
Eder jwzrd.
Det som mest gör mig ursinning är när jag tar min dyrbara tid och säger typ "God natt!" till någon på msn och får ett "gn" tillbaks. Jävla förkortningar och fjortisskit
NiXPhoenix
2008-04-11, 16:03
Eder Mangs
Hej Mangs
Ett inte tokigt förslag alls, jag gillar det även om det kan bli lite omständligt ibland.
Det jag dock funderar över är hur man ska skriva folks forumnamn i vissa fall.
Du har namnet "mangs" i profilen, vilket gör mig en smula förvirrad då det inte börjar med en versal. Vill du och andra vars namn börjar med gemen att man skriver det exakt så eller kvittar det för er i de flesta fall?
Har också märkt att en del har stora svårigheter att stava mitt namn, därför vill jag passa på att upplysa om kopieringsfunktionen för er som har lite problem med stavningen av krångligare användarnamn.
Vänligen
/NiXPhoenix
Det som mest gör mig ursinning är när jag tar min dyrbara tid och säger typ "God natt!" till någon på msn och får ett "gn" tillbaks. Jävla förkortningar och fjortisskit
Håller med. Hatar verkligen det. Säger bara "natti" numera, just av den anledningen.
Gode herr Mangs!
<Text som är mycket smartare än det mangs någonsin kan uppbåda; (stjärnstopp)>
Med vänliga hälsningar!
Eder jwzrd.
tihi, det missades ett NOT!! från din sida. :D
Hej Mangs
Ett inte tokigt förslag alls, jag gillar det även om det kan bli lite omständligt ibland.
Det jag dock funderar över är hur man ska skriva folks forumnamn i vissa fall.
Du har namnet "mangs" i profilen, vilket gör mig en smula förvirrad då det inte börjar med en versal. Vill du och andra vars namn börjar med gemen att man skriver det exakt så eller kvittar det för er i de flesta fall?
Har också märkt att en del har stora svårigheter att stava mitt namn, därför vill jag passa på att upplysa om kopieringsfunktionen för er som har lite problem med stavningen av krångligare användarnamn.
Vänligen
/NiXPhoenix
Jag tycker att "mangs" alternativt "m4ngz" funkar perfekt.
tihi, det missades ett NOT!! från din sida. :D
Bäste herr mangs (vilket fult namn egentligen)!
http://imagechan.com/images/king%20of%20the%20internet.png
Ovänligen,
jwzrd
NiXPhoenix
2008-04-11, 16:11
På forum försöker jag oftast hålla en hyffsad stil men har märkt att det ibland faller ner till irc status (detta gäller mig själv alltså) men tror det oftast sker i tex babbla tråden. Sen att man inte kan använda . och , på rätt ställen är ju en annan femma :) Just det jag missbrukar smileys också men finns dom här så ska dom ju användas :D
Vad tycker ni om smileys då, har dom nåt med språkvård att göra?
"Mvh" /Peter
Bäste Peter
Jag har uppmärksammat att du har lite problem med särskrivningar ibland.
I all välmening, försök att tänka lite extra på det.
I texten ovan skulle jag hellre sett "irc-status" respektive "babbla-tråden". Rätt ofta har jag sett dig göra totala uppdelningar av ord som borde vara helt sammansatta. Figurerade exempel sportbil (sport bil) och Pioneerplasma (Pioneer plasma). Hoppas du inte tar illa upp. :)
Vänligen
/NiXPhoenix
Bäste Peter
I texten ovan skulle jag hellre sett "irc-status" respektive "babbla-tråden". Rätt ofta har jag sett dig göra totala uppdelningar av ord som borde vara helt sammansatta. Figurerade exempel sportbil (sport bil) och Pioneerplasma (Pioneer plasma). Hoppas du inte tar illa upp. :)
Vänligen
/NiXPhoenix
Det heter babblatråden, inte babbla-tråden. Bäste n00b.
Jag är själv inte den bäste på skrivregler utan kör "på känn" så att säga. Håller mig relativt formell både i chattsituationer och på forum. Ska jag skriva formellt så som mail, uppsats eller dylikt så blir det lite extra petnoga.
Tyvärr Bolio, jag kan inte så mycket bättre :em:
NiXPhoenix
2008-04-11, 16:15
Jag tycker att "mangs" alternativt "m4ngz" funkar perfekt.
Jo, det första kan jag hålla med om, har man valt liten bokstav får man ta att folk skriver så. Känns dock en smula oartigt att skriva med liten bokstav till de som valt att börja sitt namn med versal.
"bolio" skulle kunna uppfattas som aningen nedvärderande.
"Hackerspråket" köper jag däremot inte.
Användarnamn som börjar med liten bokstav skall givetvis skrivas med liten bokstav, allt annat är en förolämpning. Eller hur bolio?
Bäste Peter
Vänligen
/NiXPhoenix
Käre NiXPhoenix.
Tack för att du tog upp just mitt särskrivproblem då det faktiskt är så att det är något jag faktiskt har problem med. Att du belyser det här gör att jag därmed kommer att tänka _lite_ mer på det.
*kJ4miZz4R*
/Peter
NiXPhoenix
2008-04-11, 16:19
Det heter babblatråden, inte babbla-tråden. Bäste n00b.
Isch. :(
Bra att du uppmärksammade mitt fel så omgående i alla fall. Är inte helt lätt att alltid vara säker på sin sak i tider som dessa när särskrivningens grepp om landet växer sig allt starkare.
NiXPhoenix
2008-04-11, 16:21
Användarnamn som börjar med liten bokstav skall givetvis skrivas med liten bokstav, allt annat är en förolämpning. Eller hur bolio?
Om du läser ordentligt så ser du att Mangs skrev under med just Mangs, trots att hans användarnamn är mangs.
Är du med?
Om du läser ordentligt så ser du att Mangs skrev under med just Mangs, trots att hans användarnamn är mangs.
Är du med?
mangs för gärna förolämpa sig själv bäst han vill men han är garanterat på min sida i denna diskussion.
Jag är själv inte den bäste på skrivregler utan kör "på känn" så att säga. Håller mig relativt formell både i chattsituationer och på forum. Ska jag skriva formellt så som mail, uppsats eller dylikt så blir det lite extra petnoga.
Tyvärr Bolio, jag kan inte så mycket bättre :em:
Jag tycker att du skriver hur bra som helst. Har aldrig sett något irriterande från din sida. Tvärtom.
Däremot är jag lika kritisk till folk som skriver med inledande versal i chattsituationer som jag är till folk som inte gör det i forum. Det ser verkligen skitfult och pretentiöst ut. Och inte ett dugg avslappnat.
Jag kan ge ett exempel. Nedan är en IRC-konversation i en kanal på EFnet.
15:20 <@diety> lala lala
15:20 <@awk> well u wrong
15:20 <@awk> faggot
15:20 <@diety> i blame eminem
15:20 <@awk> i'll slap the taste out of your mouth, boi..
15:20 <@diety> plz seize thine foul attempts at beating me over irc, kthnx
15:21 <@awk> ;_;
15:21 <@diety> =D
15:21 <@awk> don't laugh at me...
15:23 <@ripe> SIPHER
15:23 <@ripe> what's up canada!!!!
15:23 <@ripe> I just owned one of the OpenBSD box'z u were talkin about
15:24 <@ripe> dcc msg me for details
15:26 <@sipher> d0ud plz. eye dont need th@
15:26 <@sipher> eye got in the backway (there wuz some OpenSSH open for exploitation)
15:28 <@ripe> sipher, stfu you fscking jew. there were no exploitable openssh's on that machine. stop lying b1tch
Det ser ju fint och respektabelt ut.
Tänk om konversationen hade sett ut så här:
15:20 <@diety> Lala. lala.
15:20 <@awk> well u wrong
15:20 <@awk> faggot
15:20 <@diety> I blame Eminem.
15:20 <@awk> i'll slap the taste out of your mouth, boi..
15:20 <@diety> Please seize thine foul attempts at beating me over IRC, OK, thanks.
15:21 <@awk> ;_;
15:21 <@diety> =D.
15:21 <@awk> don't laugh at me...
15:23 <@ripe> SIPHER
15:23 <@ripe> what's up canada!!!!
15:23 <@ripe> I just owned one of the OpenBSD box'z u were talkin about
15:24 <@ripe> dcc msg me for details
15:26 <@sipher> D0ud plz. eye dont need th@
15:26 <@sipher> eye got in the backway (there wuz some OpenSSH open for exploitation)
15:28 <@ripe> sipher, Shut the fuck up you fucking jew. There was no exploitable OpenSSH on that machine. Stop lying, bitch.
Förstör inte det dynamiken på ett otroligt jobbigt sett? Vad håller "ripe" på med här egnetligen?
Jag gillar att skriva hyfsat propert på IRC och IM.
Jag gillar att skriva hyfsat propert på IRC och IM.
Det är fett fult och pretentiöst. Jag har verkligen svårt för det. Det finns EN person på IRC (Ahnberg) som jag kan respektera när han gör så, men det är bara för att han har funnits på IRC sedan urminnes tider. "The Ancient One.", etc.
Det är fett fult och pretentiöst. Jag har verkligen svårt för det. Det finns EN person på IRC (Ahnberg) som jag kan respektera när han gör så, men det är bara för att han har funnits på IRC sedan urminnes tider. "The Ancient One.", etc.
Nu är jag inte på IRC längre men när jag var så var jag ju på kanaler där de flesta var äldre rävar och är ju inte ung själv. Det var helt enkelt före alla började stava så jäkla illa (eller så var det bara typen av människor man hängde med). Klart jag inte alltid kör med stor bokstav och punkt men när man skriver lite längre så blir det oftast det.
Detta exemplet på Bash.org visar hur det kan se ut (det är inte jag):
<Taki> I swear I just took a dump with well defined anatomical features
<Taki> a long smooth tail and a bunch of little hardened pellets making up a complex head
<Taki> I didn't want to flush it, it's probably the closest thing I'll have to a son
<bryant> I think in the 3 days I've seen you in this channel you've done a better job keeping me in school and off drugs than every authority figure I've met in my entire life.
<Taki> I do what I can
Inte alltid punkt eller stor bokstav men hyfsat korrekt.
Skall snedstrecket, just före underteckningen, vara med i slutet på brevet eller inte?
Vänligen
/Sniff Sniffson
----------------------------------------------
Vänligen
Sniff Sniffson
Något som jag kan störa mig oerhört mycket på är när folk använder ett språk de ej behärskar. Det tyckte jag var vanligt förekommande i den akademiska världen, speciellt vid uppsatsskrivning. När jag använder mig utav tex. msn då bryr jag mig inte alls hur jag skriver. Tycker det är rätt skönt att inte bry sig om meningsbyggnad och dylikt ibland.
Bolio : Känner du Ahnberg? Jag vet vem han är från DALnet, tror han har hållt till på EFnet också sedan Mirclmax tiden, om du vet vem Mirclmax är.
Jag skriver själv mangs och föredrar att bli kallad för det oavsett hur töntigt Konny i Eskilstuna tycker det låter.
Dock skrev jag här under med Mangs för det kändes mer högtidligt.
mangs "som trots han inte satsar på SL eller använder bänktröja och väger betydligt mindre än vissa fortfarande tar mer i bänkpress än denne" ;)
wintersnowdrift
2008-04-11, 17:39
Skall snedstrecket, just före underteckningen, vara med i slutet på brevet eller inte?
Vänligen
/Sniff Sniffson
----------------------------------------------
Vänligen
Sniff Sniffson
Utan. Jag har ingen källa på det, men skriver man en avslutningsfras så är standard att göra radbrytning och sedan skriva sitt namn.
Själv har jag ju en (ful?) ovana att signera alla mina foruminlägg med dubbla snedstreck följt av mitt förnamn. Jag vet inte när, hur, eller varför jag började, men nu har det blivit en självklarhet att alltid göra det hur kort eller menlöst inlägg jag än skrivit. Jag vet inte om det klassificeras som ett stilistiskt haveri enligt expertpanelen.
//Kristin
Utan. Jag har ingen källa på det, men skriver man en avslutningsfras så är standard att göra radbrytning och sedan skriva sitt namn.
Själv har jag ju en (ful?) ovana att signera alla mina foruminlägg med dubbla snedstreck följt av mitt förnamn. Jag vet inte när, hur, eller varför jag började, men nu har det blivit en självklarhet att alltid göra det hur kort eller menlöst inlägg jag än skrivit. Jag vet inte om det klassificeras som ett stilistiskt haveri enligt expertpanelen.
//Kristin
Riktiga forumnördar signerar inte sina inlägg då informationen finns direkt till vänster. Två snedstreck är annars respekt bland programmeringsnördar då det är det vanligaste sättet att kommentera kod.
Bolio : Känner du Ahnberg? Jag vet vem han är från DALnet, tror han har hållt till på EFnet också sedan Mirclmax tiden, om du vet vem Mirclmax är.
Nej, jag vet inte vem "MircImax" (wtf =D) är, men ja, jag känner Mattias. Han är en mycket bra man. Och otroligt duktig på datorer.
Det bästa är väl att kunna uttrycka sig hyfsat i både skrift och tal utan att fundera närmare på det. Det måste ju vara eländigt att ha två roller, som dessutom kan sammanblandas. Jag ser framför mig hur nån nörd huxflux halkar in i sin chatjargong vid en on-line med sin chef...
Nu är jag inte på IRC längre men när jag var så var jag ju på kanaler där de flesta var äldre rävar och är ju inte ung själv. Det var helt enkelt före alla började stava så jäkla illa (eller så var det bara typen av människor man hängde med). Klart jag inte alltid kör med stor bokstav och punkt men när man skriver lite längre så blir det oftast det.
Detta exemplet på Bash.org visar hur det kan se ut (det är inte jag):
<Taki> I swear I just took a dump with well defined anatomical features
<Taki> a long smooth tail and a bunch of little hardened pellets making up a complex head
<Taki> I didn't want to flush it, it's probably the closest thing I'll have to a son
<bryant> I think in the 3 days I've seen you in this channel you've done a better job keeping me in school and off drugs than every authority figure I've met in my entire life.
<Taki> I do what I can
Inte alltid punkt eller stor bokstav men hyfsat korrekt.
Hm, tror det handlar om olika delar av "datascenen". Dem som var "whitehats", alltså höll sig inom lagens ramar, programmerade saker som amsn, konfigurerade burkar för rolighetens skull och lärde sig typ php, skrev ofta såsom du beskriver. "Problembarnen" inom IT-världen skrev ju inte så, och jag tror att hela sättet att skriva på för många av oss är strikt förbundet med hur UNIX och C-programmering är uppbyggt. Liten bokstav hela vägen och många förkortningar (usr, tmp, etc, bin, ptr (pointer), sh (shell) etc). Det förklarar också olika nicks på kända hackare, t.ex. noir, anakata, gayh1tler, k2, etc.
Det bästa är väl att kunna uttrycka sig hyfsat i både skrift och tal utan att fundera närmare på det. Det måste ju vara eländigt att ha två roller, som dessutom kan sammanblandas. Jag ser framför mig hur nån nörd huxflux halkar in i sin chatjargong vid en on-line med sin chef...
Jag gör det hela tiden. Fett skönt då han är lika datanörd som jag. =D
Hm, tror det handlar om olika delar av "datascenen". Dem som var "whitehats", alltså höll sig inom lagens ramar, programmerade saker som amsn, konfigurerade burkar för rolighetens skull och lärde sig typ php, skrev ofta såsom du beskriver. "Problembarnen" inom IT-världen skrev ju inte så, och jag tror att hela sättet att skriva på för många av oss är strikt förbundet med hur UNIX och C-programmering är uppbyggt. Liten bokstav hela vägen och många förkortningar förkortningar (usr, tmp, etc, bin, ptr (pointer), sh (shell) etc). Det förklarar också olika nicks på kända hackare, t.ex. noir, anakata, gayh1tler, k2, etc.
Ja, jag hängde ju inte ens bland programmeringsnissarna då. När jag hängde på IRC var det mest i en kanal dedikerad till MUD (spel). Eftersom det var så gammalt och hängt med så länge så var ju folk lite äldre ofta samt kom från rätt olika bakgrund. De jag hände med är nu två advokater i NY, en är en Bail bondsman vilket är liknande prisjägare( http://en.wikipedia.org/wiki/Bail_bond) sedan har vi lite ekonomer, programmerare och något politiker. Lite blandat pack.
Men förmodligen så har nog C och UNIX rätt mycket med det att göra samt helt enkelt vana att kommunicera så. Det blir väl oftast förkortningar om en grupp kommunicerar på samma sätt väldigt mycket.
Brukar försöka skriva någorlunda bra om man försöker diskutera något (viktigt) över msn, just för att vara extra tydlig och spara på tangentbordet. Nu vet jag inte om just liten/stor bokstav gör så mycket om det är bara det, men det blir automagiskt rätt om man anstränger sig lite, konstigt nog.
Skoluppgift - Här skall man skriva absolut korrekt
Jobbmail - Man skriver korrekt men kan köra med vedertagna förkortningar om man vet att dom har samma fackspråk. Man är saklig och kortfattad.
Jag skriver under med mvh radbrytning /NN (initialer)
Initialer skriver jag till dom som vet vem jag är. Första gången skriver jag under med mitt namn. Är det utanför organisationen eller om jag känner att jag vill ha lite mer eftertryck skickar jag med min signatur på slutet, annar struntar jag i det. Till dom jag arbetar med dagligen så hoppar jag oftast mvh också.
Skriver jag officiella brev i tjänsten (snailmail) så skriver jag med vänlig hälsning, radbrytning, mitt fullständiga namn, radbrytning, titel
Utredningar, PM etc ska vara absolut korrekt skrivet.
Forum, MSN etc - är inte lika viktigt men man bör ju sikta på att skriva så det blir tillgängligt för mottagaren. Stavfel och sånt har jag inga problem att överse med men det som är jobbigt att läsa är när det inte bara är slarvfel utan att skribenten helt enkelt saknar kunskap i svenska språket.
Finns det en känd hackare som kallar sig gayh1tler? :D
Ja, jag hängde ju inte ens bland programmeringsnissarna då. När jag hängde på IRC var det mest i en kanal dedikerad till MUD (spel). Eftersom det var så gammalt och hängt med så länge så var ju folk lite äldre ofta samt kom från rätt olika bakgrund. De jag hände med är nu två advokater i NY, en är en Bail bondsman vilket är liknande prisjägare( http://en.wikipedia.org/wiki/Bail_bond) sedan har vi lite ekonomer, programmerare och något politiker. Lite blandat pack.
Men förmodligen så har nog C och UNIX rätt mycket med det att göra samt helt enkelt vana att kommunicera så. Det blir väl oftast förkortningar om en grupp kommunicerar på samma sätt väldigt mycket.
True.
Finns det en känd hackare som kallar sig gayh1tler? :D
Ja. Här är en KÄND IRC-logg från en diskussion där några mycket duktiga från gruppen PHC (Phrack High Counsil) diskuterar organisationens framtid och problem med FBI/CIA. Denna logg är från en hemlig kanal på ett hemligt krypterat nät, men den läckte när en av dem bestämde sig för att backstabba de andra.
En klassiker som förklarar hur hackare skriver på internet. Jag tycker att det är så här man skall skriva på IRC.
http://seclists.org/fulldisclosure/2002/Nov/0297.html
Där står det om den ökände gayh1tler.
12:40 <shiftee> halfdead: the way he sees it, PHC = me, him, gayh1tler
and drater
Jag ser inte problemet i att situationsanpassa sitt språk, förutsatt att man behärskar det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.