Visa fullständig version : Olympiska spelen i Peking - Bojkotta?
MasterChief
2008-04-09, 07:33
Är det rimligt att olympiska spelen hålls i en diktatur?
Ska Sverige bojkotta något?
Hur kommer det sig att så många anser att vi ska bojkotta spelen och sedan går och köper kinatillverkade produkter?
Diskutera.
Ignatius72
2008-04-09, 07:38
Det har varit känt i åratal att OS går i Kina, det har varit precis lika känt att Kina är och har varit en diktatur under mycket lång tid. Då börjar man prata bojkott någon månad innan spelen ska starta. Lite sent påtänkt.
MasterChief
2008-04-09, 07:45
Det har varit känt i åratal att OS går i Kina, det har varit precis lika känt att Kina är och har varit en diktatur under mycket lång tid. Då börjar man prata bojkott någon månad innan spelen ska starta. Lite sent påtänkt.
Ja, det tycker jag med. Det känns som om en del politiker passar (Sahlin) passar på att få lite rampljus.
Men även om det är sent påtänkt kan man ju ha en egen åsikt om det är bra eller dåligt.
Sett ur ett rent utilitaristiskt perspektiv så borde alla idrottsmän bojkotta OS.
Tregaro försvarade förra veckan deltagande i OS med att det var det största ögonblicket någonsin för en idrottsman, och hur okänsligt det var av andra att kräva att denne avstod detta, i en debatt i Studio 1. Jag kan hålla med om att det är att göra det enkelt för sig när politiker kräver av idrottsmän det man inte själv är beredd att göra, nämligen ordentlig uppoffringar.
Men om man då tänker på hur stor effekt en total bojkott skulle få så är det betydligt mer kännbart för Kina än att Sverige minskade det ekonomiska samarbetet med landet samtidigt som det vore en ganska liten förlust för Sverige på lång sikt. För vem bryr sig egentligen om en femteplats i bågskytte förutom bågskytten själv eller om Karolina Klüft besegrar sina två konkurrenter i ytterligare en tävling.
Ska man maximera nyttan så är det därför en idrottsmännens bojkott det mest rimliga. Däremot tror jag inte det kommer att ske. Möjligtvis att någon som missat formen ser det som en ypperlig reträtt, men OS är fortfarande OS. MacOS. X.
Och för de som tänker att Kina inte påverkas av protester i samband med OS ska läsa om det som skedde i Frankrike vid OS-facklans statsbesök(!). Helt underbart att det finns några som är beredda att stå upp mot det förtryck Kina utövar, och när till och med landets president uttalar sitt stöd för mänskliga rättigheter blir jag lite avundsjuk på de som, trots ganska många olater vi förknippar med franskhet (tro mig, jag kan dem allihop snart), kan stoltsera med en rakryggad ledning. Jaja, det finns säkert fall då Frankrike varit ganska skurkaktiga på den internationella arenan, men vi glömmer detta för en stund. Bra är i alla fall att man pekar på det Kina gör. Vi testar det uttryck jag startade en tråd om tidigare: Appeler un chat un chat
Musselbank
2008-04-09, 07:53
Sett ur ett rent utilitaristiskt perspektiv så borde alla idrottsmän bojkotta OS.
Tregaro försvarade förra veckan deltagande i OS med att det var det största ögonblicket någonsin för en idrottsman, och hur okänsligt det var av andra att kräva att denne avstod detta, i en debatt i Studio 1. Jag kan hålla med om att det är att göra det enkelt för sig när politiker kräver av idrottsmän det man inte själv är beredd att göra, nämligen ordentlig uppoffringar.
Men om man då tänker på hur stor effekt en total bojkott skulle få så är det betydligt mer kännbart för Kina än att Sverige minskade det ekonomiska samarbetet med landet samtidigt som det vore en ganska liten förlust för Sverige på lång sikt. För vem bryr sig egentligen om en femteplats i bågskytte förutom bågskytten själv eller om Karolina Klüft besegrar sina två konkurrenter i ytterligare en tävling.
Ska man maximera nyttan så är det därför en idrottsmännens bojkott det mest rimliga. Däremot tror jag inte det kommer att ske. Möjligtvis att någon som missat formen ser det som en ypperlig reträtt, men OS är fortfarande OS. MacOS. X.
Och för de som tänker att Kina inte påverkas av protester i samband med OS ska läsa om det som skedde i Frankrike vid OS-facklans statsbesök(!). Helt underbart att det finns några som är beredda att stå upp mot det förtryck Kina utövar, och när till och med landets president uttalar sitt stöd för mänskliga rättigheter blir jag lite avundsjuk på de som, trots ganska många olater vi förknippar med franskhet (tro mig, jag kan dem allihop snart), kan stoltsera med en rakryggad ledning. Jaja, det finns säkert fall då Frankrike varit ganska skurkaktiga på den internationella arenan, men vi glömmer detta för en stund. Bra är i alla fall att man pekar på det Kina gör. Vi testar det uttryck jag startade en tråd om tidigare: Appeler un chat un chat
Det är så sant. Det vore oerhört kraftfullt att i ett sånt här sammanhang bojkotta. "Prestigeförlust" är verklig förlust för en supermakt. Men det kommer inte att hända.
Man kan tänka på Sveriges ganska rakryggade insats i apartheidfrågan när det begav sig, och fundera på om vi tappat lite kurage sedan dess. Det gav nämligen en långsiktig prestigevinst för oss, trots att det nog kändes obekvämt för många, just då.
Blir det bättre av att bojkotta? Ska man undvika att turista i länder med tveksamma förhållanden? I och med att utomstående kommer dit så ställer det högre krav på landet. Självklart ska vi inte bojkotta för det förlorar vi själv på. Däremot ska man ställa krav, inte minst på att journalisterna ska få rapportera fritt.
Blir det bättre av att bojkotta? Ska man undvika att turista i länder med tveksamma förhållanden? I och med att utomstående kommer dit så ställer det högre krav på landet. Självklart ska vi inte bojkotta för det förlorar vi själv på. Däremot ska man ställa krav, inte minst på att journalisterna ska få rapportera fritt.
Krav på detta har man ju ställt sedan länge, men de löften Kina gav om att rapporteringen skall vara fri har ersatts med att utländska journalister genomgår vad som kan liknas vid en hårt regisserad Kina-safari. Man har gett tydliga instruktioner till lokal polis att verkligen ta hand om reportrar så att de ser vad man vill att de ska se. Och vi kan kräva i evighet, men om vi aldrig visar att vi har något att sätta bakom dessa krav, såsom verkställandet av en bojkott, kommer ingen ta oss på allvar. Jag tänker på den karikatyr av Hans Blix i Team America som hotade Kim Jong Ill att om de inte lyssnade på FN’s krav skulle man ”skriva ett JÄTTEARGT brev”.
En bra sak med OS är att jag lärt mig en hel del om landet genom att lyssna på de program som ingår i P1’s satsning på ett Kinatema. Jag rekommenderar alla att ägna en stund åt detta
SRP1: Kina i fokus (http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?ProgramID=3107)
Men vad vore nyttan egentligen? (För er av ålder, vad blev nyttan av Moskva-bojkotten?) Kina blir indignerat och skitsurt, javisst. Men nyttan?
Nitrometan
2008-04-09, 08:33
1980 och 1984 var det en massa länder som bojkottade OS. Var det bra?
Den som vann mest i OS 1936 var Jesse Owens (4 guld i samma OS) som utklassde de tyskar han mötte. Hitler hade arrangerat en rejäl propagandamaskin för att fira alla tyska vinnare men han "fick brådskande samtal" när Jesse skulle få sina guldmedaljer. Skulle han ha bojkottat OS istället?
Jag tycker det var fel att lägga OS i Peking. IOK gjorde fel för en massa år sen då de valde att lägga OS där. Men det innebär inte att idrottsmän ska bojkotta OS.
Däremot är det dubbelmoralistiskt att hävda att idrottsmän ska bojkotta OS eller att politiker ska bojkotta invigningsceremonin - men samtidigt handlar man varor som är tillverkade i Kina eller köper råvaror från Kina. Eller säljer varor till Kina och etablerar företag i Kina.
Man kan väl bojkotta IOK istället? Sluta ge dem pengar. Sluta handla av de företag som sponsrar IOK eller OS.
Nitrometan
2008-04-09, 08:36
Då vinner Kina alla medaljer. Och kan skryta om hur ingen vågade möta de överlägsna kinesiska idrottsmännen.
Vad vinner vi på det?
Hur förbättrar det läget i Kina?
Dumleman
2008-04-09, 08:45
Jag tycker det var fel att lägga OS i Peking. IOK gjorde fel för en massa år sen då de valde att lägga OS där. Men det innebär inte att idrottsmän ska bojkotta OS.
Däremot är det dubbelmoralistiskt att hävda att idrottsmän ska bojkotta OS eller att politiker ska bojkotta invigningsceremonin - men samtidigt handlar man varor som är tillverkade i Kina eller köper råvaror från Kina. Eller säljer varor till Kina och etablerar företag i Kina.
Helt rätt där. Bojkotta OS i Kina men samtidigt köper miljoner svenskar gymnastikskor från hmm ja Kina? *bs*
Kina skulle inte ens kunna sälja det ens till de mest rättrogna att de vann på grund av sin överlägsenhet ifall väldigt många länder bojkottade OS.
Den PR-mässiga vinst ett land gör med ett OS är inte så mycket kopplat till antalet medaljer som arrangemanget i sig. Ett lyckat arrangemang gör att man får visa upp landet för omvärlden, och i detta fall får man visa den bild man vill att omvärlden ska se genom att kraftigt inskränka rörelsefriheten hos de besökande journalisterna och den egna befolkningen.
Hitlertyskland skulle definitivt bojkottats, precis som man faktiskt borde med Kina om de inte går med på de krav vi ställer på mänskliga rättigheter. Vem bryr sig om att Owens vann medalj när världen faktiskt för några veckor såg positivt på Tyskland och man bortsåg från det de flesta kunde ana var på väg att inträffa. Undrar hur gott en nazimedalj smakade 6 miljoner avslutade människoliv senare.
Nitrometan
2008-04-09, 08:52
Vad tjänar man på en bojkott då, herr skapare?
Hitlertyskland skulle definitivt bojkottats, precis som man faktiskt borde med Kina om de inte går med på de krav vi ställer på mänskliga rättigheter. Vem bryr sig om att Owens vann medalj när världen faktiskt för några veckor såg positivt på Tyskland och man bortsåg från det de flesta kunde ana var på väg att inträffa. Undrar hur gott en nazimedalj smakade 6 miljoner avslutade människoliv senare.
1936 såg de flesta positivt på Tyskland. Inte bara för några veckor. Det var väl mer än 6 miljoner som dog under andra världskriget?
Menar du att andra världskriget hade förhindrats av en bojkott av OS 1936?
Nitrometan
2008-04-09, 08:52
Vad gav bojkotterna 1980 och 1984 för positiva effekter?
Kommer inte en bojkott få "den vanlige kinesen" att förakta bojkottarna och inte Partiet? Och skyllas på uppviglande och omstörtande tibetaner?
Nitrometan
2008-04-09, 09:01
Kommer inte en bojkott få "den vanlige kinesen" att förakta bojkottarna och inte Partiet? Och skyllas på uppviglande och omstörtande tibetaner?
Antagligen.
Allt kommer att skyllas på väst och deras hemska media.
Jag hörde kinesiska ambassadens pressansvariga på radio i morse. Underhållning på hög nivå. Hon var ganska duktig. Höjdpunkten var när hon rekommenderade att svenska allmänheten skulle titta på kinesiska nyhetsbyråer (statskontrollerade) för att få en rätt bild av vad som hade hänt i Tibet.
I kinesisk TV visade man glada bilder från Paris (från ett annat tillfälle) medan protesterna kring OS-facklan pågick.
Antagligen.
Allt kommer att skyllas på väst och deras hemska media.
Jag hörde kinesiska ambassadens pressansvariga på radio i morse. Underhållning på hög nivå. Hon var ganska duktig. Höjdpunkten var när hon rekommenderade att svenska allmänheten skulle titta på kinesiska nyhetsbyråer (statskontrollerade) för att få en rätt bild av vad som hade hänt i Tibet.
I kinesisk TV visade man glada bilder från Paris (från ett annat tillfälle) medan protesterna kring OS-facklan pågick.
Sinnes. Jag kan tänka mig en bojkott av det enda skälet att det är Rätt. Men har svårt att se några större positiva följder av det.
Bilderna där de kinesiska fackelvakterna helt sonika gick fram till den franske fackelbäraren, släckte facklan och tog den ifrån honom var ganska märkliga.
Nitrometan
2008-04-09, 09:17
Bilderna där de kinesiska fackelvakterna helt sonika gick fram till den franske fackelbäraren, släckte facklan och tog den ifrån honom var ganska märkliga.
I London fick tydligen de kinesiska fackelvakterna slåss med demonstranter utan att polisen grep dem.
Min spontana tanke är att inte blanda ihop politik och idrott. Bättre då att bojkotta alla företag som gör affärer med Kina.
OS ger dessutom världen en chans till insikt i Kina, kanske för nåt positivt med sig.
Min spontana tanke är att inte blanda ihop politik och idrott. Bättre då att bojkotta alla företag som gör affärer med Kina.
Om man inte ska blanda ihop politik och idrott har ingen idrottsman i OS att göra.
Om man inte ska blanda ihop politik och idrott har ingen idrottsman i OS att göra.
Är det så illa?
Hörde skrämmande rykten om att Kina rensar Peking på "obekväma" människor inför OS-starten.
pragmatist
2008-04-09, 09:30
Sverige importerade prylar från Kina till ett sammanlagt värde av ~36 miljarder under 2007 (och sålde prylar för 22 miljarder). Och så kommer man helt plötsligt 2008 på att det är lite si och så med mänskliga rättigheter i Kina, vilket man kan protestera mot genom att bojkotta OS (vilket knappast kostar något).
Hyckleri, någon?
Pengar styr, funkar inte riktig att bojkotta Kina om man inte är beredd att betala en stor summa. Folk väljer hellre att titta på andra sidan och låtsas ingenting har hänt. :Virro
Sverige importerade prylar från Kina till ett sammanlagt värde av ~36 miljarder under 2007 (och sålde prylar för 22 miljarder). Och så kommer man helt plötsligt 2008 på att det är lite si och så med mänskliga rättigheter i Kina, vilket man kan protestera mot genom att bojkotta OS (vilket knappast kostar något).
Hyckleri, någon?
Det var därför jag förordade det i mitt första inlägg. En bojkott i OS kostar inget förutom att det svider lite i kanotlandslagets själar. Däremot är mycket vunnet genom en bojkott i form av prestigeförlust för Kina och de inser att vi verkställer våra hot ifall de inte lever upp till utfästa löften.
Att däremot upphöra med handel drabbar ju samhället och vår välfärd tämligen hårt och vi kanske därför bör se det ur ett nyttoperspektiv där vi minimerar skadan av påtryckningsmöjligheterna, som ditt nick antyder.
Nitrometan
2008-04-09, 09:42
Däremot är mycket vunnet genom en bojkott i form av prestigeförlust för Kina och de inser att vi verkställer våra hot ifall de inte lever upp till utfästa löften.
Oj, vilka hot. Vilka verkställanden. Inte leka med dem lite. Världen handlar ju fortfarande med Kina som om de vore jättebra.
Kan du inte bara berätta vad man vinner på en bojkott?
Har tidigare bojkotter varit bra?
Hyckleri, någon?
Självklart är det hyckleri på hög nivå och dessutom så låter sig folk bredvilligt bli manipulerade att genom Tibet håna Kina. Självklart skall Kina ut ur Tibet om en majoritet i Tibet vill det och självklart skall alla brott som utförs där upphöra. Men om man läser historien och inte bara sväljer vad de som lever i exil säger så målas en lite annorlunda bild upp, enligt mig då. Folk stödjer helt enkelt en Hollywood-image av en snäll Dalai Lama.
Självklart är det hyckleri på hög nivå och dessutom så låter sig folk bredvilligt bli manipulerade att genom Tibet håna Kina. Självklart skall Kina ut ur Tibet om en majoritet i Tibet vill det och självklart skall alla brott som utförs där upphöra. Men om man läser historien och inte bara sväljer vad de som lever i exil säger så målas en lite annorlunda bild upp, enligt mig då. Folk stödjer helt enkelt en Hollywood-image av en snäll Dalai Lama.
Korrekt. Detta ämne berördes i Människor och Tro häromveckan. Värt att lyssna på för den som bara lärt känna munkarna via Bono och Beastie Boys
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=416&artikel=1974110
Myten om tibetanmunkarnas tolerans
P1 fredag 28.3 2008 14.03 och lördag 29.3 17.00
I Tibet pågår demonstrationer mot kinesernas ekonomiska och religiösa förtryck. Tibetanerna har omvärldens sympatier. Ledaren Dalai Lama hyllas och betraktas som en Gandhi-gestalt med icke-våld och tolerans på programmet. Men det är bara i exil som den tibetanska buddhismen blivit tolerant. ”Den stora toleransen är en mytbild”, säger tibetologen Åse Piltz. Inne i Tibet har den historiskt varit intolerant mot allt främmande. Hur är det idag? Ja, få vet.
Kan du inte bara berätta vad man vinner på en bojkott?
Måste man vinna något på en bojkott då?
Om inte annat, kan det väl vara bra för att enkelt och simpelt visa sitt missnöje. Att Kina sedan skulle sluta härja i Tibet och med sina egna invånare är kanske ett önsketänkande, men jag är av den övertygelsen, att om ingeting görs, då händer ingenting alls.
pragmatist
2008-04-09, 10:00
Risken är väl att en bred bojkott skulle göra 1+ miljard mediamanipulerade kineser extremt förbannade på omvärlden och få dem att sluta upp bakom sitt nuvarande ledarskap.
Nitrometan
2008-04-09, 10:02
Måste man vinna något på en bojkott då?
Varför bojkotta om det inte ändrar något?
Bara för att det är kul att bojkotta?
Risken är väl att en bred bojkott skulle göra 1+ miljard mediamanipulerade kineser extremt förbannade på omvärlden och få dem att sluta upp bakom sitt nuvarande ledarskap.
Men vilken åtgärd mot en förtryckande regim kan inte vinklas i en hårt kontrollerad media till att skapa en vi-mot-dom-känsla hos befolkningen?
Och detta behöver inte nödvändigtvis vara en retorisk fråga, för det är något som borde diskuteras.
Varför bojkotta om det inte ändrar något?
Bara för att det är kul att bojkotta?
Det är väl ingen som påstår att det är kul att bojkotta. Många av oss vill titta på OS på tv i sommar. Jag menar helt enkelt att de länder som vill struntar i att delta. Vad som sedan händer blir en bonus eller kanske till och med ett bakslag. Jag ser ingen anledning med att delta i någonting som inte känns rätt. En markering är en markering, oavsett vad följden blir.
Nitrometan
2008-04-09, 10:13
Fedor Emilianenko bar facklan i St Petersburg. Då var det ingen som försökte komma åt den.
Notera även de kinesiska trupperna i blå träningsoveraller som följer med och vaktar facklan.
BMEwgJRLhlk
Nitrometan
2008-04-09, 10:16
Jag ser ingen anledning med att delta i någonting som inte känns rätt.
De flesta idrottsmän tycker nog att det känns rätt att delta på ett OS.
En markering är en markering, oavsett vad följden blir.
OK.
Jag trodde att man kanske skulle ha en avsikt med sitt handlande.
Nitrometan
2008-04-09, 10:22
Under OS 1968 i Mexico City så protesterade John Carlos och Tommie Smith mot de svartas situation i USA genom "black power"-hälsningen vid prisceremonin.
De blev av IOK uteslutna från OS på livstid. IOK tvingade bort dem från OS-byn och fick dem uteslutna ur den amerikanska OS-truppen.
De flesta idrottsmän tycker nog att det känns rätt att delta på ett OS.
OK.
Jag trodde att man kanske skulle ha en avsikt med sitt handlande.
Jag kan nog tycka att ett uteblivet OS, är ett litet pris att betala.
Avsikten med sitt handlande är ju att visa sitt missnöje, och markera att man inte accepterar den nuvarande situationen. Avsikt behöver ju inte vara direkt kopplat till postitiv följd eller önskat resultat. Att en bojkott skulle leda till en diskussion och ett ökat allmänt medvetande om situationen i Kina, är däremot inte speciellt långsökt. Den här tråden existerar ju.
pragmatist
2008-04-09, 10:29
Men vilken åtgärd mot en förtryckande regim kan inte vinklas i en hårt kontrollerad media till att skapa en vi-mot-dom-känsla hos befolkningen?
Och detta behöver inte nödvändigtvis vara en retorisk fråga, för det är något som borde diskuteras.
Jag har ingen bra lösning på problemet. Jag bara påminner om att folk har en lustig tendens att bli supernationalistiska och sluta upp bakom sin regering när de utsätts för kritik och vad som förefaller vara fientliga handlingar utifrån. Jämför USA 2001-2003.
Och för de som tänker att Kina inte påverkas av protester i samband med OS ska läsa om det som skedde i Frankrike vid OS-facklans statsbesök(!).
Hur menar du att det lilla upptåget på något sätt har påverkat Kina?
Det går inte att bevisa att en prestigeförlust ägt rum, eller att konkret framföra en SI-enhet för att beskriva den näsknäppa jag tycker det kinesiska OS-arrangemanget får varje gång något sådant här händer.
Återkommande i denna tråd är att man efterlyser en direkt och mätbar positiv effekt av en bojkott eller protest. Det går tyvärr inte. Kina lär inte på en dag befria alla politiska fångar, erkänna Tibet och Taiwan och sluta äta söta hundar. Men det är inte för den skull meningslöst att protestera.
Ignatius72
2008-04-09, 14:35
Det går inte att bevisa att en prestigeförlust ägt rum, eller att konkret framföra en SI-enhet för att beskriva den näsknäppa jag tycker det kinesiska OS-arrangemanget får varje gång något sådant här händer.
Återkommande i denna tråd är att man efterlyser en direkt och mätbar positiv effekt av en bojkott eller protest. Det går tyvärr inte. Kina lär inte på en dag befria alla politiska fångar, erkänna Tibet och Taiwan och sluta äta söta hundar. Men det är inte för den skull meningslöst att protestera.
Du är expert på att föreslå saker som ser bra ut men som inte på något som helst sätt gör någon skillnad. Du kan säkert övertyga en mellanstadieklass och Mona Sahlin, men i detta fallet så skulle inte ens en fullständig bojkott av alla deltagande länder innebära någon skillnad vare sig för Tibet eller demokrati i Kina. Mer sannolikt att det är direkt kontraproduktivt. Tittar man på mer realistiska bojkottalternativ som tex att knugen skulle hoppa över invigningsceremonin så skulle ingen ens märka det.
Så ja, protester i den här formen är helt meningslösa.
pragmatist
2008-04-09, 14:39
Du är expert på att föreslå saker som ser bra ut men som inte på något som helst sätt gör någon skillnad. Du kan säkert övertyga en mellanstadieklass och Mona Sahlin, men i detta fallet så skulle inte ens en fullständig bojkott av alla deltagande länder innebära någon skillnad vare sig för Tibet eller demokrati i Kina. Mer sannolikt att det är direkt kontraproduktivt. Tittar man på mer realistiska bojkottalternativ som tex att knugen skulle hoppa över invigningsceremonin så skulle ingen ens märka det.
Men om kungen streakade över arenan samtidigt som den olympiska elden skulle tändas då?
Ignatius72
2008-04-09, 14:45
Men om kungen streakade över arenan samtidigt som den olympiska elden skulle tändas då?
Now you´re talking:hbang:
Det skulle i alla fall märkas.
Det ställer även den intresanta frågan hur säkerhetspersonalen löser att ett statsöverhuvud utför en sådan manöver? Det ser lite ila ut att avrätta en kung från ett annat land med hjälp av ett nackskott i direktsändning.
+1 på den. Berlinmuren och apartheid var det iaf verklig press på.
Nitrometan
2008-04-14, 18:11
I kinesisk TV visade de fina bilder på kineser som sprang med facklan och glada människor i Paris. Kineserna var nöjda.
Taiwans nya president har inlett samtal med Kina. Det är iaf en positiv öppning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.