Visa fullständig version : Livsmedelsprogram?
Hejsan alla träningsnarkomaner (läs likasinnade! :Virro)
Nu är det som så att jag tänkte försöka mig på någonting jag aldrig gjort under min träningskarriär, nämligen en liten deff. Tänker inte gå ner några gastronomiska siffror men ett par kilo fett skulle nog kroppen och framförallt huvudet må bra av att gå ner.
Frågorna är många och jag läser runt lite för att få bra info men har svårt att komma fram till något bra program, gärna helt digitalt, som man kan nyttja för att räkna ut exakt mängd kalorier man får i sig under en dag. Tänker försöka satsa på ett underskott på mellan 400-500kcal/dygn för optimal långsiktig nedgång.
Utgångsvärden: 179cm
Vikt: 81kg
Målvikt: 76kg
Antagligen kommer jag inte bli rekommenderad att gå ner så mycket men en handfull kilon vore bra och skulle gärna kunna kommer över en månadslång/6-veckorsperiod.
Några tips på vägen med fördelning protein, carbs & fett? Läst igenom guiden här redan och fått lite matnyttig info om vad man ska köra på. Däremot vore det kul att få se några praktiska exempel på resultat etc.
Följ gärna lite stats i min dagbok! :)
:hbang:
DIETISTXP rekommenderar jag starkt. Oerhört väl strukturerat program, med uppdaterade listor samt enkelt att lägga in egna värden.
Har även funktionen om man nu har de behoven att logga insulin och blodsockervärden.
Mer strukturerat än så blir det nog inte.
Kostade mig 600 kronor för fullversionen, finns att ladda ner som gratisversion oxå!
http://www.kostdata.se/
http://www.kostdata.se/dietistxp.jpg
DIETISTXP rekommenderar jag starkt. Oerhört väl strukturerat program, med uppdaterade listor samt enkelt att lägga in egna värden.
Har även funktionen om man nu har de behoven att logga insulin och blodsockervärden.
Mer strukturerat än så blir det nog inte.
Kostade mig 600 kronor för fullversionen, finns att ladda ner som gratisversion oxå!
http://www.kostdata.se/
http://www.kostdata.se/dietistxp.jpg
Tack för det! Ska ta mig en kik på det under kvällen/morgondagen.
Tack för det! Ska ta mig en kik på det under kvällen/morgondagen.
Ladda ner gratisversionen, den klarar du dig långt på! Återkom gärna med dina intryck av programmet!
machine gun
2008-04-08, 20:23
Använder DietistXP på utbildningen och på praktiken (läser till dietist) och det är ett väldigt användbart program. Några mindre buggar, men vilka program har inte det?
Använder DietistXP på utbildningen och på praktiken (läser till dietist) och det är ett väldigt användbart program. Några mindre buggar, men vilka program har inte det?
Det var därför jag kontaktade dem och frågade om jag som privat person kunde köpa det - trodde det skulle vara dyrt som tusan, men 600 kr, är mycket billigt och MYCKET program för de pengarna!
Är hypernöjd med mitt köp, använder även insulin och blodsocker loggningen, den är mycket avancerad som sagt!
Scratch89
2008-04-08, 21:27
Jag gillar Dietist XP. Det är mysigt och det är faktiskt förvånadsfärt pricksäkert. Det använder väl iofs SLV:s tabeller? Jag gillar att man kan titta på i princip alla mikronutrienter också! Jag har för mig att det saknas prehormoner och alla vitamin A källor klumpas ihop till retinolekvivalenter, om jag kommer ihåg rätt.
Ladda ner gratisversionen, den klarar du dig långt på! Återkom gärna med dina intryck av programmet!
Gillade programmet stenhårt. Nu är bara den stora frågan vad som är opti i procentuell fördelning mellan carbs, fett och protein. Hmm.
15%fett
35%prot
50%carbs
Är det något att köra på kanske?
Det var därför jag kontaktade dem och frågade om jag som privat person kunde köpa det - trodde det skulle vara dyrt som tusan, men 600 kr, är mycket billigt och MYCKET program för de pengarna!
Är hypernöjd med mitt köp, använder även insulin och blodsocker loggningen, den är mycket avancerad som sagt!
Jag slipper använda insulin och liknande men är verkligen ett grymt program.
Scratch89
2008-04-09, 00:01
Det blir rätt så lite fett och rätt så mycket protein...
Det blir rätt så lite fett och rätt så mycket protein...
Som sagt, har noll koll på fördelning så därför tar jag med glädje emot tips.
Scratch89
2008-04-09, 11:20
Som sagt, har noll koll på fördelning så därför tar jag med glädje emot tips.
Vad bra :)
SLV rekommenderar 50-60 E% kolhydrat, upp till 30 E% fett och resten protein. Så om man lägger sig på 55 E% kolhydrat, 30E% fett och 15 E% protein så kommer det att fungera ur alla avseenden.
Om du nu är en ung, styrketränande kille så kanske du behöver äta, säg, 3000 kcal om dagen. Det blir 112,5 gram protein, men du kommer troligen hamna på runt 20 E% ändå, för det är lätt att hamna där omkring om man äter kött tlil middag, lunch och har animaliska pålägg.
Vad bra :)
SLV rekommenderar 50-60 E% kolhydrat, upp till 30 E% fett och resten protein. Så om man lägger sig på 55 E% kolhydrat, 30E% fett och 15 E% protein så kommer det att fungera ur alla avseenden.
Om du nu är en ung, styrketränande kille så kanske du behöver äta, säg, 3000 kcal om dagen. Det blir 112,5 gram protein, men du kommer troligen hamna på runt 20 E% ändå, för det är lätt att hamna där omkring om man äter kött tlil middag, lunch och har animaliska pålägg.
Jag är, precis som du säger, både ung och styrketränande. På avseendet kille finns vissa tveksamheter men får nog anse mig där ändå :cool:
Jag har ett ungefärligt energibehov av 3300kcal enligt DietistXP:s uträkningar. Och jag tror även att dom stämmer ganska väl överens med det jag ska köra på.
Precis som du säger så hamnar jag säkerligen runt 20E% Protein och drar väl ner på ömsöm Fett/kolhydrater skulle jag tro. Men utgångspunkten 55;30;15 känns väl som ganska opti för en fin fördelning.
Blir nog förövrigt att börja föra kostdagbok från och med Måndag Den 14:e. Perfekt; Mitt i månaden och vid en veckostart.
Scratch89
2008-04-09, 13:48
Dra ner på kolhydrater behöver du inte göra. Inte fettet heller. Ät vanlig mat; skollunchen och mammas mat samt frukost och kvällsmat på det. Mellanmål kan du väl äta om du känner att du behöver. Bröd, gröt och flingor till frukost och kvällsmat är inte alls dåligt om man har en aktiv livsstil.
Dra ner på kolhydrater behöver du inte göra. Inte fettet heller. Ät vanlig mat; skollunchen och mammas mat samt frukost och kvällsmat på det. Mellanmål kan du väl äta om du känner att du behöver. Bröd, gröt och flingor till frukost och kvällsmat är inte alls dåligt om man har en aktiv livsstil.
Så ung är jag inte så jag äter skollunch eller bor hemma, är trots allt 21 :hbang:
Äter just nu alltid Fil, Müsli och en banan till frukost. 1/3 filpaket varje morgon slinker ner och en portion müsli på det. Mellanmål blir någon fruk samt lunch oftast matlåda och kvällsmaten varierar men alltid en liten del sallad utöver basvaror.:Virro
auToeXeC
2008-04-09, 16:24
Hyffsat program men den sparar aldrig mina kcal behov utan efter var omstart så är den på kvinna igen.. suck..
Kör vidare på Hälsovakten där jag känner mig lugn och glad. Fungerar kusligt bra det med.
MVH
Hehe, har snott kostkoll från vår skola, skicka PM om du vill ha det..har aldrig använt det men ändå..haha ;)
Hyffsat program men den sparar aldrig mina kcal behov utan efter var omstart så är den på kvinna igen.. suck..
Kör vidare på Hälsovakten där jag känner mig lugn och glad. Fungerar kusligt bra det med.
Jag tycker det verkar gansma smidigt med Dietist. Kommer att köra på det fullt ut. Har förövrigt börjat köra igång en kostdagbok redan idag så nu kör vi på här.
Hehe, har snott kostkoll från vår skola, skicka PM om du vill ha det..har aldrig använt det men ändå..haha ;)
Kanske hör av mig om jag tröttnar på DietistXP, tack för erbjudandet :Virro
insolation
2008-04-10, 16:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2721320&postcount=303
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.