Visa fullständig version : 100 dagar till 100 kg.
Min övervikt har börjat ge mig allt fler problem. Jag har problem med knän och leder. Dessutom har jag i ett halvår haft problem med andningen, jag tror det beror på övervikten. Dessutom är det bara en tidsfråga innan jag får problem med hjärta och/eller blodkärl.
Jag har försökt med många dietvarianter men inget har lyckats. Så nu tänkte jag försöka med en ganska vansinnig metod. VLCD. I mitt fall Nutralett i 100 dagar. Jag är medveten om att jag kommer tappa en hel del muskler men det gör mig inte så mycket, leder och knän slits trots allt av muskelvikt också.
Nåväl jag är 40 år och vägde vid starten 127,5 kg. Jag har alltid tränat mycket men det senaste året har jag haft ont, andningsproblem och därför ingen träningslust alls. Som tur är måste jag cykla till jobbet vilket tur och retur innebär ca en timmes cykling. Detta har varit min träning det senaste året.
Rent matematiskt skulle jag kunna gå ner till 100 kg under de 100 dagar som dieten är tänkt att pågå. Men var det slutar får vi se.
Dag ett och två var lördag och söndag.
Cyklade tor jobbet båda dagarna. Jag var hungrig emellanåt men det gick bra.
Dag tre
Jag vägde idag 124,4 kg. Vilket borde innebära att jag förlorat det mesta vatten och glykogen. Så viktminskningen efter idag borde vara "riktig" viktminskning. Midjemåttet var 120 cm.
Jag var och handlade med frun idag. Det var rätt jobbigt. Att se mat är inga problem men matdoft var förbaskat jobbigt. Men det gick och jag höll dieten även idag.
Jag har inte tränat något idag men vi skall flytta så jag sprang en massa i trappor och det var allt jag orkade.
Det är viktigt att du tar god tid på dig med din viktminskning. Du är 40 år, jag tror inte att en chockartad viktnedgång är hälsosamt.
Ett tips är att inte svälta ihjäl dig. Många gör felet att de itne äter något på hela dagen, för att sedan äta ett mål på kvällen. Det som händer är att kroppen går in på sparläge (en extremfunktion hos kroppen som gör att metabolismen blir lägre), så när du väl äter så är din förbränning lägre än vad den annars är (och jag antar att den är relativt låg redan nu).
Dessutom så kommer du vara väldigt hungrig vid det tillfället och risken att du chockäter då är mycket större än om du äter vettigt.
Försök äta små måltider, men ofta. En Rissi-Frutti light (eller dylikt) som mellanmål, och liknande lätta livsmedel som du kan trycka i dig som mellanmål, för att stilla hungern.
Lycka till!
Dag fyra.
Jag var i valet och kvalet idag om jag skulle väga mig varje dag eller bara på måndagar. Det blev till slut bara på måndagar. Jag tror det är bättre att koncentrera mig på processen än på målet.
Idag har det gått bra. Jag har hållit dieten och mått bra. Jag fick gå och lägga mig en timme på eftermiddagen, men annars har jag varit relativt pigg. Hittills har jag känt mig lättare och knäna har känt sig bra. Inbillning? Men under alla omständigheter så känns knäna bra.
Dag 5
Idag har det varit jobbigt. Jag har varit mycket nära att "bara" äta något litet vid ett par tillfällen. Men jag har lyckats hålla mig ännu en dag och det är jag nöjd med. Jag försöker ta en dag i taget och om det är jobbigt en liten stund i taget.
Jag inte tränat eller rört mig alls idag, har haft en del att stå i och jag har varit ganska trött. Jag har sovit middag idag också vilket jag aldrig brukar göra. Men det är klart att kroppen behöver mer vila än vanligt.
Dag 6
Vägde 122,9 kg.
Första vardagsarbetsdagen. :Virro Det gick bättre än förväntat. Jag var låg vid sjutiden men annars har det gått bra. Jag cyklade tor jobbet, drygt en timme. Det går inte fort men det känns inte jättejobbigt heller.
Idag fick jag min första belöning för dieten. Jag kan inbilla mig men det känns som om andningen är bättre. Vi får väl se om någon vecka eller så. Byxorna på jobbet satt också bättre. Sånt gör det lättare att hålla ut. *drool*
Blueycute
2008-04-10, 22:46
Ska bli intressant att följa din journal, alltid varit skeptisk till sånt där, men om det funkar för dig är det ju fint.
Dag sju.
Jag är egentligen rätt skeptisk jag med. Men dieten har fötts ur en grad av desperation. Dessutom gör det mig ingenting om jag förlorar en massa muskelmassa. Den kan jag i värsta fall delvis tränana upp igen. Men min vikt börjar slita på kropp och hälsa.
Igår gick det mestadels bra. Jag hade en downperiod vid 18-tiden. Samma som dagen innan, så jag får fundera på om det går att göra något åt det. Jag cyklade tor jobbet i ett riktigt lusigt tempo. Jag är mycket svag i benen och jag försöker hålla igen pulsen så jag underlättar för kroppen att bränna fett vid cyklingen.
försöker hålla igen pulsen så jag underlättar för kroppen att bränna fett vid cyklingen.
vad menar du med det? Din viktnedgång beror på att du förbrukar mer energi än vad du gör av med, och kaloriförbrukningen är kopplat till pulsen.
Menar du att du förbränner mer fett procentuellt vid lågintensiv träning? Sant, men du förbränner mer fett totalt om du tränar högintensiv träning eftersom det går åt mer energi.
vad menar du med det? Din viktnedgång beror på att du förbrukar mer energi än vad du gör av med, och kaloriförbrukningen är kopplat till pulsen.
Menar du att du förbränner mer fett procentuellt vid lågintensiv träning? Sant, men du förbränner mer fett totalt om du tränar högintensiv träning eftersom det går åt mer energi.
Du har förstått mig helt rätt. Eftersom jag inte har några kolhydrater i kroppen överhuvudtaget så är det är min tro att jag kommer att bränna mer muskler än nödvändigt om jag tränar med hög intensitet. (Dessutom vet jag inte om jag överhuvudtaget klarar att träna med hög intensitet just nu. ;) ) Jag är inte oroad för att jag kommer förlora muskler, det kommer jag, men jag vill inte förlora mer än nödvändigt.
Dag åtta
Vägde 121,8 kg idag. Det är tur att det går åt rätt håll och fort, för annars vet jag inte om jag hade orkat med dieten. Det är jobbigt att inte äta. Suget finns hela tiden där. Men än så länge har det gått.
Jag har varit trött och slö idag. Har varit ledig och slöat. Om man skall köra en sån här diet så bör man vara redo på att den tar över hela "livet" och vara medveten om att det är ett heltidsprojekt.
Dag nio
Jag kände mig tom och sliten idag. På kvällen blev det en pizza. Tyvärr orkade jag inte längre. Men det är bara att se det som ett undantag och fortsätta som tidigare. Kanske måste det till en liten påfyllnad emellanåt för att jag skall orka?
Dag 10.
Vägde idag 122,4 kg. Dvs en minskning med 2 kg på en vecka. 2 kg per vecka är min målsättning så jag är nöjd, nedgången skulle varit större om jag inte ätit pizza igår kväll.
Midjemått 119 cm. Minus en centimeter. Helt ok.
Dagen har varit bra. Cyklade tor jobbet ca en timme. Jag har känt mig starkare än under helgen och jag har varit piggare. Någon dans på rosor är det inte men det här kan jag hantera. Så jag anser att jag tog rätt beslut igår som åt ett goffarmål. Det gör att jag kan fortsätta ett tag till.
Dag elva
En krisdag. Jag hade det mycket jobbigt särskilt på kvällen. Det stora problemet just nu är jag känner av tidiga symptom av min deprision. Jag kan inte vara trött för många dagar på raken för då blir jag neråt. Jag får se vad som händer när jag har sovit lite mer och fått vila. Det vore väldigt synd om jag blev tvungen att ändra dieten pga deprisionen, men den måste jag ta hänsyn till. Just nu funderar jag på att i så fall börja äta frukost men sedan endast nutrilett. Nåväl jag har ännu inte bestämt mig.
Dag 13.
Jag hade en grisdag idag. Jag behövde ladda batterierna för att kunna ta nya tag. Från och med nu kommer jag äta frukost och resten av dagen nutrilett.
De senaste veckorna har jag ätit rätt ok. Men jag har inte hållit någon direkt diet. Min erfarenhet av dieten är att den funkade bra i ungefär en vecka. Men därefter blev det jobbigt. Skulle jag göra om den skulle jag nog göra så att jag cyklar dieten. Först en vecka nutrilett eller motsvarande och sedan äta normalt i en till två veckor. Därefter är det bara att bestämma sig för hur många sådana cykler man vill göra.
Resultatet av dieten är inte dåligt. Jag vägde idag 123,3 kg. Det innebär att jag gick ner 4,2 kg på dieten. Men jag insåg också under dieten att träning är såpass viktigt för mitt välbefinnande att jag nog inte kommer att försöka med en VLCD-diet under utomhussäsongen. Vi för se när senhösten kommer, men dit är det som tur är mycket långt.
Och härmed kommer jag låta den här tråden dö.
Raschmus
2008-04-28, 11:49
Lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.