handdator

Visa fullständig version : Problem med Movie Maker - igen...

Carolinew
2008-04-05, 14:48
Seriöst jag får frispel på detta skitprogram snart. Eller så är det jag som är dum som inte fattar. Det är ju en möjlighet.

Men i alla fall, skulle importera ett filmklipp jag tagit med digitalkameran, men av någon anledning vill den inte veta av det klippet, "filen kan inte hanteras". *gah!* Går det inte att föra över från digitalkamera eller vadå???

Sen frågar jag igen ang. det där med musik. Är man tvungen att installera något för att kunna använda mp3-filer som val av musik?

PowPow
2008-04-05, 14:52
Seriöst jag får frispel på detta skitprogram snart. Eller så är det jag som är dum som inte fattar. Det är ju en möjlighet.

Men i alla fall, skulle importera ett filmklipp jag tagit med digitalkameran, men av någon anledning vill den inte veta av det klippet, "filen kan inte hanteras". *gah!* Går det inte att föra över från digitalkamera eller vadå???

Sen frågar jag igen ang. det där med musik. Är man tvungen att installera något för att kunna använda mp3-filer som val av musik?

Ett bra tips är att översätta det du vill göra till engelska (går såklart på svenska också, men större utbud på engelska), skriva in det i sökfältet på google.com och trycka enter:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=windows+movie+maker+import+mp3&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=
Angående mp3-stödet.

Tomten
2008-04-05, 14:52

För över filen till din dator först. Det kan vara så att du måste ändra formatet på filmen före du kan hantera den i moviemaker. Tänk logiskt!

Carolinew
2008-04-05, 15:05
För över filen till din dator först. Det kan vara så att du måste ändra formatet på filmen före du kan hantera den i moviemaker. Tänk logiskt!

Den är överförd till datorn... Hur ändrar man format då och till vilket format skall man ändra?

Har hört att man kan mista en hel del kvalitet när man ändrar format på filer.

Carolinew
2008-04-05, 15:13
Ett bra tips är att översätta det du vill göra till engelska (går såklart på svenska också, men större utbud på engelska), skriva in det i sökfältet på google.com och trycka enter:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=windows+movie+maker+import+mp3&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=
Angående mp3-stödet.

Jamen jag har sökt, det är inte första gången jag frågar som sagt och då är det kanske för att jag inte hittar nån info själv. Jag har sökt på "mp3 movie maker" och det jag får fram är att mp3 SKALL fungera med Movie Maker. Sen några foruminlägg från folk som haft problem men inte samma som jag.

Tomten
2008-04-05, 16:28
Den är överförd till datorn... Hur ändrar man format då och till vilket format skall man ändra?

Har hört att man kan mista en hel del kvalitet när man ändrar format på filer.

Mer Information
Format som stöds för import av innehåll
• Videofiler: ASF, AVI, WMV
• Filmfiler: MPEG1, MPEG, MPG, M1V, MP2
• Ljudfiler: WAV, SND, AU, AIF, AIFC, AIFF
• Windows Media-filer: ASF, WM, WMA, WMV
• Stillbilder: BMP, JPG, JPEG, JPE, JFIF, GIF
• Ljud i MP3-format: MP3
Även om en fil kan spelas upp i Microsoft Windows Media Player kan den kanske inte importeras till Windows Movie Maker, fastän filtypen finns med i den här artikeln. Det går kanske inte att importera filen om codec-enheten som användes för att koda ljudet eller videon inte ingår i Windows XP. I så fall kan du kanske koda om filen med hjälp av Windows Media Encoder och sedan importera den.

Obs! Det finns flera codec-enheter för MPEG2 som inte stöds av Windows Movie Maker. Även om du har hämtat och installerat dem fungerar kanske inte filer i MPEG2-formatet i Windows Movie Maker eller kan ställa till andra problem. Konvertering av MPEG2-formatet till ett annat kompatibelt format fungerar kanske för de flesta MPEG2-filer. I vissa codec-enheter för MPEG2 ingår emellertid kopieringsskydd som hindrar dig från att konvertera file