Visa fullständig version : bränna i kyla?
Jag har funderat på en sak. Mycket av energi vi stoppar i oss förbränns och blir värme som bidrar till att värma kroppen. Om man deffar, borde man inte frysa mer då?
Och ifall man fryser mer, borde man inte göra av med mer kalorier om man har lite kläder på sig istället för att sitta med täcke inomhus?
(För övrigt endast intresserad, har inte planerat att springa ut naken i snöstorm)
Whistler
2008-04-04, 13:45
Ja, kallare omgivning resulterar i högre förbränning, eftersom det går åt mer energi att hålla kroppen varm. Det är dock ytterst marginellt, mätbart men inte märkbart.
Mass-Tech
2008-04-04, 13:48
Är du kall kommer du att förbränna mer men sen om det gör någon skillnad på viktnergången vet jag inte.
Eddie Vedder
2008-04-04, 14:55
Är du kall kommer du att förbränna mer men sen om det gör någon skillnad på viktnergången vet jag inte.
Inte om kroppstemperaturen sjunker. Ett kyligt yttre klimat bidrar till en något ökad energiförbrukning eftersom kroppen försöker hålla sig varm.
Men när kroppen tvärtom sänker sin egen värme så är ju det något som sparar energi istället. Dessutom har ju mat i sig en termogen effekt och ju mindre man äter desto mindre mat att bli varmare av. En dag med riktigt riktigt mycket mat brukar resultera i att jag svettas som en gris. Annars är jag en person som ganska lätt fryser.
Så att man fryser vid deff är en kombination av en kropp som dels får för lite termogen mat i sig samt en kropp som försöker spara in på energiförlusterna eftersom dessa inte motsvaras av ett adekvat energiintag.
Jag fryser i princip konstant.. gjort ända sen jag var liten. Men jag har alltid fått höra att det är pga. dålig blodcirkulation. Så det kan vara att man äter för lite? tom. om det bara är ett underskott på.. låt säga 200 kcal?
smürfpücko
2008-04-05, 22:36
Paolo Roberto grävde ju ner sig i en snötunna när han skulle ner i vikt efter hans viktuppgång i tv. Det var säkert oerhört hjälpligt *rolleyes*
Sen undrar jag över uttrycket "svettas som en gris". Grisar svettas ju inte, så antingen menar man att man svettas väldigt mycket och ironiskt liknar det med en gris, eller så svettas man ingenting.
Jag fryser i princip konstant.. gjort ända sen jag var liten. Men jag har alltid fått höra att det är pga. dålig blodcirkulation. Så det kan vara att man äter för lite? tom. om det bara är ett underskott på.. låt säga 200 kcal?
Om lagom mängd mat är cirka 2500 kcal (kcalbalans) så kan 2300 kcal också vara kcalbalans, medans 2000 kcal är ett underskott på 300 kcal. Även 2700 är kcalbalans medans 3000 är ett överskott på 300 kcal.
Blev du förvirrad?
Äter du mer ökar förbrukningen (och du blir varmare), ökar du inte mängden mat så mycket så brukar kroppen oftast anpassa sig till en ny energinivå. Därför kan man ligga på kcalbalans oavsett om man ligger på 2300 eller 2700, fast man kanske fryser på ena och är varm på den andra.
Så som svar på din fråga, det behöver inte vara ett underskott, men det kanske beror på för lite mat ändå.
Eddie Vedder
2008-04-06, 05:28
Sen undrar jag över uttrycket "svettas som en gris". Grisar svettas ju inte, så antingen menar man att man svettas väldigt mycket och ironiskt liknar det med en gris, eller så svettas man ingenting.
Nu vet jag inte om du är allvarlig eller skojar men det menas i alla fall att man svettas jättemycket. Grisar kanske inte svettas mycket men det är i alla fall "att svettas jättemycket" som uttrycket betyder, vidare känner jag heller inte till något vetenskapligt stöd för att lräkor skulle vara gladare än andra djur, att en vargs hunger skiljer sig från andras eller om rävar faktiskt är extra listiga eller ej.:D
forslund
2008-04-06, 09:02
Har samma fundering här. Jag kör så pass mycket konditionsträning så jag antar att jag äter för lite och hamnar på ett litet underskott. Fryser nämligen näst intill jämt. Och SÅ pass lite underhudsfett har jag inte att jag borde gå runt och frysa. Finns liksom folk som är sjukt mycket mer tanig än mig själv som inte alls fryser.
:confused:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.