handdator

Visa fullständig version : Hjälp med brödsort!!!

Feldt
2008-04-04, 06:53
Behöver hjälp med att hitta något gott bröd att äta till min gröt eller som mellis med lite tuggmotstånd, har testat en del redan men skulle gärna vilja ha lite fler tips då man snart skall iväg å handla nytt.....

bollio
2008-04-04, 06:57
Kolla på innehållsförteckningen. Leta efter ingrediens: surdeg.

Scratch89
2008-04-04, 07:03
Lingongrova, Duo, Gott Gräddat, Javisst och Hjärtegott är mina favoriter :)

Alfred Nobel
2008-04-04, 07:24
Halvmånsformade bröd (Lingongriva, Gott Gräddat, javisst, Guldkorn, etc.) tycker jag förhåller sig bra ihop till storlek och smak. Sen är smörgåsen normalt tjock och har tillräckligt stor area för att lassa på med godsaker.

Min favorit är nog Gott Gräddat med keso + kaviar; leverpastej + smörgåsgurka eller isbergssallat+ost+skinka+tomat+gurka överst på mackan :)

egge
2008-04-04, 09:55
Danskt Rågbröd, lätt det godaste mörka brödet. Jag hade kunnat leva på endast sådana mackor med smör och ost på. :D

ottobismarck
2008-04-04, 10:50
Jag tycker knäckebröd fungerar bra eller något av fazers grova bröd. Jag kan ju passa på att rekomendera att baka själv (brukar göra det varje vecka). Följande recept är lättlagat, helt underbart gott och mättande:

ingredienser:
1 dl grovt rågmjöl
6 dl kärnvetemjöl med fullkorn
1 dl krossade linfrön
1 dl grovhackade cashewnötter
1 dl hackade, torkade aprikoser
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl Arla mild yoghurt
1 dl lingonsylt

blanda torra ingredienser, lägg till yoghurt+lingonsylt, klicka ner (det blir mer en smet än deg) i smord form och ugn 200 grader i en timme.
Har med lyckat resultat ytterligare haft i både proteinpulver, sojamjöl, kli och havregryn (för den som tror att det blir aningen bättre näringsvärden).

JakeShaft
2008-04-04, 14:17
Morotsbröd med en halv burk makrill i tomatsås=mumma

Scratch89
2008-04-04, 15:10
Halvmånsformade bröd (Lingongriva, Gott Gräddat, javisst, Guldkorn, etc.) tycker jag förhåller sig bra ihop till storlek och smak. Sen är smörgåsen normalt tjock och har tillräckligt stor area för att lassa på med godsaker.

Min favorit är nog Gott Gräddat med keso + kaviar; leverpastej + smörgåsgurka eller isbergssallat+ost+skinka+tomat+gurka överst på mackan :)

Jag må säga att du har en alldeles utmärkt smak! :D

Alfred Nobel
2008-04-04, 17:20
Jag må säga att du har en alldeles utmärkt smak! :D

Jag tror vi använder oss av samma ordbok min vän :)

sissa
2008-04-04, 21:31
pågens fullkorn plus är det jag köper oftast

kan förövrigt inte fatta att så många tycker om polarkrafts fullkornbröd och extrem *spy* skitäckliga, bara växer i munnen
havrebrödet är dock okej

Alfred Nobel
2008-04-04, 21:33
pågens fullkorn plus är det jag köper oftast

kan förövrigt inte fatta att så många tycker om polarkrafts fullkornbröd och extrem *spy* skitäckliga, bara växer i munnen
havrebrödet är dock okej

+1

Jag törs nästan påstå att alla brödvarianter, oavsett sort, smakar "sådär". Förutom nybakat bröd (Helst ljust) som serveras på plats ihop med en god soppa. Men oftast är det påläggen som är det huvudsakliga och goda med själva smörgåsen.

Jag som sällan äter mackor nu för tiden tar gärna en skiva knäckebröd med ost till måltiden, men då är det enbart för ostens skull.

Musselbank
2008-04-04, 21:33
+1 på knäckebröd till gröt. Rågi är gott och billigt. Husman är ännu billigare men inte lika gott.

sissa
2008-04-04, 21:40
+1

Jag törs nästan påstå att alla brödvarianter, oavsett sort, smakar "sådär". Förutom nybakat bröd (Helst ljust) som serveras på plats ihop med en god soppa. Men oftast är det påläggen som är det huvudsakliga och goda med själva smörgåsen.

Jag som sällan äter mackor nu för tiden tar gärna en skiva knäckebröd med ost till måltiden, men då är det enbart för ostens skull.

äter mer knäcke än vanligt bröd, eller minst lika mkt iaf. eller lika lite kanske jag ska säga. äter inte så mkt bröd. kan må illa av att äta bröd ibland. speciellt vissa sorter. känns bara som en degklump i magen

det är gott med nybakat, (ljusa frallor med smör och ost kan vara sjukt gott) men skulle nog inte bytt ut allt bröd mot det. en helt osexig fullkorn plus kan vara himla gott ibland

Alfred Nobel
2008-04-04, 21:45
det är gott med nybakat, (ljusa frallor med smör och ost kan vara sjukt gott) men skulle nog inte bytt ut allt bröd mot det. en helt osexig fullkorn plus kan vara himla gott ibland

Absolut, jag håller med dig, jag har inget emot fullkornsbröd. Spec Fazer's rågfrallor (http://www.fazergroup.com/upload/FazerBakeries/FB_SV/Prosuktbilder/aktivt-r%C3%A5g202x232.jpg) med smör och ost på kvällskvisten.

Men jag får då säga att högst upp på listan är skogaholmslimpa med smör och ost som man gräddar några sekunder i mikrovågsugnen och doppar i kall oboy.

Scratch89
2008-04-04, 22:09
Åååååh Aktivt Råg. *drool*
Synd att de är så dyra och icke-mättande bara.

EDIT: Var du tvungen att nämna Skogaholm, ost och oboy? Jag som börjar bli lite småhungrig efter tacosen...

Musselbank
2008-04-04, 22:22
Vissa bröd har något ihop med Oboy... märkligt, lite obehagligt, men sant. Andra funkar inte alls, den där tråkiga Äntligen, den föraktliga GI-rutan, andra att förtiga. Kanske är Oboykompatibilitet en bra indikator rent generellt? Obs att Rågi - med ost, givetvis - funkar ypperligt i koppen.

Rahf
2008-04-04, 22:23
Polarkraft Extrem är gott och rätt matigt.

http://www.matservice.se/bilder/stora/7313350007708.jpg

Vatten, fullkorn av vete (28%),fullkorn av råg (27%), vetemjöl, vetegluten, vetestärkelse, kruskakli av
vete, havrefiber, fruktsocker, surdegspulver (råg), vegetabiliskt margarin (rapsolja/härdad rapsolja), salt, jäst, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror), mjölbehandlingsmedel
(askorbinsyra).

Total fullkornsmängd 38,1% motsvarande 55% av torrvikten.

Energi kJ(kcal) 700(170)
Protein g 10
Kolhydrat
varav sockerarter g
g 33
4,0
Fett
varav mättat g
g 2,5
0,3
Kostfiber g 13
Natrium
(motsvarande 1,2 g koksalt) g

Feldt
2008-04-05, 16:29
Testat dom här Pågen Javisst sjukt goda med keso, kan även rekommendera Eldorados Rågbröd även dom är goda och billiga:)