handdator

Visa fullständig version : Min deff så här långt

Murphy
2008-04-03, 18:38
Hej, jag har deffat i drygt 6 veckor nu och efter goda resultat (från 103,6 till 95,6 för tillfället) och eftersom det har gått bra så här långt blir jag nyfiken på hur det kommer fungera nu när jag kommer in i en andra fas av deffen, tvivlar på att det kommer fortsätta i samma takt. I vilket fall så är jag 183 cm lång och 18 år gammal. En typisk dags kost har sett ut på följande sett:

Frukost: 1 port havregrynsgröt med någon dl lättmjölk (mest för att kyla ner gröten än för smaken) med antingen en skivad banan eller en matsked sylt.

Lunch: Pluggar fortfarande så det blir vad som serveras i skolan. Här är ett exempel på vad som serveras där:

Må: Blodpudding m.lingonsylt
Tis: Pyttipanna m. rödbetor
Ons: Kokt fisk m. äggsås och potatis
Tors: Broccolisoppa m. bröd och frukt
Fre: "Kebab"gryta m. ris

Salladen är bra i skolan så det blir rejält med sallad, skippar ris, pasta och bröd när det serveras. 2-3 glas vatten till detta. På helgerna blir det ofta omelett på vatten med tomat, paprika och rökt kalkon med keso till. Basvaran på helger och andra lediga dagar har varit vegetarisk tomatsås bestående av soya/quornfärs, krossad tomat, rotselleri, morot, färsk tomat och lök. Med det, en rejäl portion sallad och vid tillfällen keso.

Bor fortfarande hemma så middagarna blir vad mor lagat; där har jag stöd och har blivit mött på vägen, så det blir mycket linser, sallader, potatis med antingen något köttigt. Hon är vegetarian så oftast kyckling, panerad fisk, tonfisk eller vid tillfällen kött - salladen står jag själv för så det blir en rejäl portion sallad här med.

På kvällarna blir det ofta något äpple eller annan frukt, och ofta 1-2 koppar té med mjölk och honung, en ovana jag inte kunnat fått bort ännu. Working on it ;) Det har även blivit en hel del Cola Light när jag haft sockersug, men i övrigt har jag så här långt varit tillräckligt viljestark för att ge fan i godis i alla dess former, så det ser jag inte som en last.

Blev medlem på ett gym här i stan i början av mars (4 veckor nu, alltså) och har kört 3 pass i veckan plus ett badminton-pass i veckan. Går med två insatta polare till gymmet, har inte fått igång ett ordentligt träningsschema ännu men det kommer. Filosofin där har varit att all träning är bättre än ingen träning, och första steget för mig var att få in en regelbunden vana att vilja gå på gymmet efter 2 år utan någon som helst fysisk aktivitet, så det känns positivt även om träningsmomenten varit något oregelbundna, har oftast blivit ben på söndagar, armar + bröst på tisdagar, och axlar + rygg (även en del armar där också, antar jag) på torsdagar. Passen ligger på en timme + 5-10 löpband som uppvärmning. Badminton på fredagar.

Rent spontant känner jag att jag vill köra mer kondition - antingen cykla från och till skolan regelbundet, jogga (särskilt nu när det börjar bli varmt), mer badminton eller simning. Vad tycker du?

Blev ett rejält inlägg, inte riktigt säker på vad jag vill få ut av det men jag skulle gärna vilja få lite feedback på träning och kost.

L-Sami
2008-04-03, 18:43
Bra jobbat med kilona som du har tappat! När vågen börjar står still så ökar du din förbränning med konditionsträning. Kanske först lågintensivt varje dag, sen ökar du din intensitet succesivt.

Murphy
2008-04-04, 14:23
Tack för feedback och tips! 128 visningar och 1 svar, vem vet, det kanske är positivt?

Vad jag egentligen vill få ut av inlägget vet jag inte - vill förstås göra träningen så effektiv så möjligt, och folk här vet vad de pratar om. Känns som fas ett är klar och det har ju funkat så här långt, så det är väl bara köra på. Alternativ för konditionsträning får jag se, cykla eller jogga, kanske.

Murphy
2008-06-09, 00:17
Kan konstatera att jag vägde 84,6 kg när jag vägde mig imorse! Kommer bli svårt att fortsätta i samma takt under sommaren men jag är jävligt stolt över att jag kommit så långt hittills iallafall:)

AmericanDragon
2008-06-09, 01:44
Nu är jag ingen expert men du rasar ju väldans i vikt! Är det verkligen hälsosamt i den takten?

Lefnart
2008-06-09, 09:29
Ville bara säga grattis. Mycket starkt jobbat!

Niskel
2008-06-09, 09:38
Grattis! bra kämpat:hbang:

Bubban
2008-06-09, 10:10
Wow wow wow.. Jag vill ha bilder! ;D

KaptenKnäsvag
2008-06-09, 15:18
Bildz!

Murphy
2008-06-09, 15:57
Tog aldrig några bilder när jag började - kan alltid ta en nu men utan någonting att jämföra är det ju ganska meningslöst... får ta en iallafall och ha attt jämföra med, sen när jag är klar... målvikten är 75 kg :)

Sniggel
2008-06-09, 16:46
Ja varför du är/var rädd för en andra, långsammare fas i deffen förstår jag inte. Vikten går ner otroligt fort. 11 kg de senaste 2 månaderna. Visst du var väldigt överviktig när du började men du är inte så överviktig nu längre. Du bör ju inte ändra på något så att du får i dig mindre kalorier, fortsätt gärna med teet med honung+mjölk, bara onödigt att avstå från det i det läget du befinner dig i.
Man brukar rekommendera ½ kg viktnedgång om man deffar (och är normalviktig). Väger man mer så brukar det rekommenderas upp till 1 kg, om man inte lider av fetma (jag tänker då på 120+ kg otränad) då man säkert kan gå ner snabbare utan större hälsorisker, eller om man är intresserad av det, muskelförluster.
i vilket fall så får man väl säga bra jobbat för du verkar ju verkligen ha tagit tag i övervikten, glöm inte att lyssna på kroppen, speciellt när du börjar närma dig din målvikt.

KaptenKnäsvag
2008-06-09, 18:18
Tog aldrig några bilder när jag började - kan alltid ta en nu men utan någonting att jämföra är det ju ganska meningslöst... får ta en iallafall och ha attt jämföra med, sen när jag är klar... målvikten är 75 kg :)

Vore kul att se en aktuel bild oxå.

Murphy
2008-07-08, 03:19
Här kommer en bild på mig som jag ser ut idag (en månad för sent, ber om ursäkt för det). Det är nu jag börjar ångra att jag aldrig tog några bilder när jag började :Virro Nåväl. Från 103,6 till dagens 81,4. Ber om ursäkt för sunkig kvalité, lyckades ta bort det mesta av bruset men fortfarande rätt suddig bild. Har inget bättre än mobilkameran tillgängligt så håll till godo :)

Som ni ser på bilden har jag fortfarande en bit att gå och märker verkligen att det bara blir svårare och svårare :) men har bara en 6-7 kg kvar att tappa nu så det känns som jag börjar se "the light at the end of the tunnel":thumbup:

The Draf
2008-07-08, 07:01
Wow, bra jobbat!!:hbang:

Bullaz
2008-07-29, 13:20
Hur går det för dig?

Murphy
2008-08-02, 11:17
Snabb uppdatering, morgonvikten sista fem dagarna har legat mellan 77,8 och 77,4. Så på 20 veckor (+-2) har jag nu gått från 103,7 tilo 77,4.

Det har varit en total omställning från min gamla livstil och det är många som börjar oroa sig - "Nu ska du väl ändå sluta?", men jag skulle kunna fortsätta ett halvår till om det skulle behövas. Trodde det skulle vara mycket svårare än vad det faktiskt är, och det känns bra att jag hittat en metod som fungerar bra för mig. Målet har varit 75 kilo men jag tror jag behöver väga mindre än så för att se ut som jag vill se ut, så jag kör på :)