handdator

Visa fullständig version : Tentamen

plexmar
2008-04-03, 18:25
Någon som vet ifall man får skriva omtenta om man fick godkänt på den första tentan?

Var sååå nära VG : )

Prankie
2008-04-03, 18:27
nej det får man inte.

plexmar
2008-04-03, 18:29
nej det får man inte.

Aldrig? Buhu, helt kört för mitt VG nu då?

Eddie Vedder
2008-04-03, 18:29
Nej tyvärr, ändå kan man få VG på omtenta om man kuggat på/skippat första tentan. Det är lite konstigt tycker jag, men något syfte finns det säkert med den regeln.:)

Koloftw
2008-04-03, 18:32
Känner man sig lite opåläst första gången kan man mao. "skippa/kugga" och tjäna på det i längden :D? Härligt ...

Timmi
2008-04-03, 18:35
Känner man sig lite opåläst första gången kan man mao. "skippa/kugga" och tjäna på det i längden :D? Härligt ...

Mjo, eller så har man otur och kursen som följer direkt på är helt sjukt jobbig så man inte klarar av den (eller båda) ;)

Eddie Vedder
2008-04-03, 18:35

Ja på universitetet är det så. Men jag föredrar faktiskt G på tenta 1 än att behöva plugga inför två tentor nästa gång.

Finns inget som är så skönt som att kunna lägga senaste delen av kursen bakom sig och rikta in sig mot den nya delen till 100%. :)

På gymnasiet hade vi inte samma regel dock, då kunde omtenta högst ge G. Vet inte om det ändrats på de här två åren sen jag tog studenten.

hio
2008-04-03, 18:38
Så man får inte plussa, alltså skriva tentamen igen för att få högre betyg, om man redan är godkänd på kursen? Gäller det alla universitet i Sverige?

Mental
2008-04-03, 18:38
Mm, lite konstigt är det allt, jag tycker att om man har U:at en tenta så borde man inte kunna få VG. Men å andra sidan så kanske man inte hade tid på tentadagen, eller ungen vart sjuk, om man når upp till kraven för ett VG så kan man ju lika gärna få det? Jag är kluven.

Mental
2008-04-03, 18:40
Så man får inte plussa, alltså skriva tentamen igen för att få högre betyg, om man redan är godkänd på kursen? Gäller det alla universitet i Sverige?

Vad jag vet så, instutitionen får sina pengar när du är godkänd eller bättre, de har ingen anledning att låta dig ta upp deras värdefulla tid med fler tentor. De måste ju konstruera och rätta fanskapet.

U = Inga pengar, då vill de ju låta dig försöka igen så klart.

G/VG spelar ingen roll, bara det blir något av de två så blir det pengar till anordnaren.

Eddie Vedder
2008-04-03, 18:41
Men å andra sidan så kanske man inte hade tid på tentadagen, eller ungen vart sjuk, om man når upp till kraven för ett VG så kan man ju lika gärna få det? Jag är kluven.

Det är ju den eviga frågan om vad som är "rättvist". Finns ju många olika omständigheter som kan sabba en kurs också och leda till att man kuggar.

Så visst finns omständigheter där det är fullt förståeligt att man inte klarar av tentan eller missar den, att man dock får mer tid att plugga än sina kursare kan man ju inte komma ifrån. Lite kluven jag också.

Mental
2008-04-03, 18:42
Det är ju den eviga frågan om vad som är "rättvist". Finns ju många olika omständigheter som kan sabba en kurs också och leda till att man kuggar.

Så visst finns omständigheter där det är fullt förståeligt att man inte klarar av tentan eller missar den, att man dock får mer tid att plugga än sina kursare kan man ju inte komma ifrån. Lite kluven jag också.

Men vad är nackdelen med att någon får mer tid att plugga in en sak? Det är ju inte en tävling eg, huvudsaken att personen kan sina saker efteråt.

Eddie Vedder
2008-04-03, 18:43
De måste ju konstruera och rätta fanskapet.

Undrar hur många texter, PM och uppsatser som blivit godkända just p.g.a. den anledningan?:D

Men vad är nackdelen med att någon får mer tid att plugga in en sak? Det är ju inte en tävling eg, huvudsaken att personen kan sina saker efteråt.

Nej jag vet, som sagt är jag ju kluven. Jag själv skiter egentligen helt i det, jag får som sagt hellre G och kan lägga tentan bakom mig än att jag skjuter upp den och måste plugga dubbelt. Men vad är "rättvist"?:D

ante
2008-04-03, 18:46

På KTH får vi skriva om tentor lite hur vi vill, kan t ex skriva upp ett B till ett A om jag vill det.

selmir
2008-04-03, 18:53
Samma på JTH får skriva om tentorna i princip hur många gånger som helst. får man 3 kan göra nästa tenta och få 4 , 5..

Drfg
2008-04-03, 18:59
Vi får också gå upp och plussa, brukar skilja mellan utbildningar och skolor dock.

Mental
2008-04-03, 19:02
Undrar hur många texter, PM och uppsatser som blivit godkända just p.g.a. den anledningan?:D

Nej jag vet, som sagt är jag ju kluven. Jag själv skiter egentligen helt i det, jag får som sagt hellre G och kan lägga tentan bakom mig än att jag skjuter upp den och måste plugga dubbelt. Men vad är "rättvist"?:D

Jag har lätta drag av elitism allt som oftast, jag grämer mig när jag inte når VG, har G:at tre kurser hitills,
LIMI Livsmedelsmikrobiologi G 3.0 HP
PSYK Psykologi G 4.5 HP
KOSM Kostvetenskapliga metoder G 6.0 HP

FYME Fysiologi och metabolism VG 7.5 HP
LIKE Livsmedelskemi VG 10.5 HP
NÄRA Näringslära VG 7.5 HP
LIVE Livsmedelsvetenskap och matlagningsteknik VG 15.0
KOFH Kost och folkhälsa VG 9.0 HP
Kostinformation och media, kostundersökningsmetodik och nutrition, VG 7,5 HP

Så de stora kurserna tar jag VG i, de mindre kan jag inte fokusera nog på, får jag inte upp intresse och motivation så når jag inte 85% på tentorna.

På kost och fysisk prestation's tentan hade jag 96% hehe, Tack kollo!

Inga omtentor än så länge för mig, peppar peppar, men jag är glad att möjligheten till ett VG finnes även på en omtenta, ifall jag behöver det någon gång :D

Vad jag har sett på resultattavlorna så hör VG'n helt klart till undantagen på omtentorna, så det tycks inte vara så många som taktikar.

hio
2008-04-03, 19:03
Det var det jag trodde, tror det skiljer lite mellan universiteten i sverige. En polare var och frågade just detta hos studievägledaren nyligt (LTU), men fick inget direkt svar utan hon skulle "kolla" upp det. Jag kan inte tänka mig att det är en så hög procentandel som verkligen har orken eller viljan att plussa en redan godkänd tenta mitt emellan andra tentor, så förstår inte hur det kan innebära en så stor kostnad att man skulle nekas. Tror heller inte att många går och sätter sig och skriver en tentamen i 4h på kul.

Madrigal
2008-04-03, 19:21
Jag har läst humanistiska kurser med U/G/VG som betyg. Där är det bara (den senaste) uppsatsen som är viktig om man vill göra akademisk karriär. Ser det annorlunda ut på andra utbildningar?

renad
2008-04-03, 19:59
vi får omtenta hur många gånger vi vill och det är det högsta betyget som gäller

Cilia
2008-04-03, 20:04
vi får omtenta hur många gånger vi vill och det är det högsta betyget som gäller

civilingenjör eller?

Scratch89
2008-04-03, 20:32
Jag har nog aldrig varit så omotiverad till betygsjakt som nu på högskolan. Plugga röven av sig för att få ett VG. Vad ska det tjäna till? Jag kommer få min examen oavsett, och det är slutresultatet som är viktigast, inte om jag kunde trycka in 150 sidor text till tentan. Tyvärr går jag med alldeles för många samhällare som gör den klassiska tryck-in-i-skallen-och-skriv-ett-VG-och-glöm-sedan-bort-det, alternativt tryck-in-i-skallen-och-skriv-ett-VG-men-förstå-aldrig-sammanhanget.

martin_vbg
2008-04-03, 20:35
Jag går på Chalmers och jag har inte brytt mig om att skriva upp betyg som är treor men det är de i min klass som gjort det så det ska nog gå. Beror säkert på lärosätet om de orkar med/vill lägga pengar på det eller inte.

boinnk
2008-04-03, 21:31
Vi får skriva om en tenta tre gånger under terminens gång, sen måste man vänta tills nästa gång kursen går (ett år alltså).
Finns bara G eller underkänd, pluggar på KI till tandläkare.

PowPow
2008-04-03, 21:36
Har aldrig varit med om att man fått göra omtenta om man fått godkänt redan.. Fast det skiljer sig kanske åt, som någon sa.

Däremot har jag varit med om att låta bli att lämna in en salstenta då man inte känner att man är förbered nog för önskat betyg.

tano
2008-04-03, 22:07
Egentligen är det konstigt att reglerna kan skilja så mycket mellan universitet.

Gick mitt första år på KTH, där gjordes det helt klart för en att man får skriva om tentor för högre betyg.

Nu går jag på Umeå universitet (men samma linje, teknisk fysik). Här är det inte tillåtet att skriva om en klarad tenta.

Nu har de ju gjort om betygsystemet på kth (andra betygskalor) men i princip har det ju alltid varit orättvist att jämföra betyg mellan skolorna om reglerna är så olika.

Liten Men Fet
2008-04-03, 23:16
Egentligen är det konstigt att reglerna kan skilja så mycket mellan universitet.

Gick mitt första år på KTH, där gjordes det helt klart för en att man får skriva om tentor för högre betyg.

Nu går jag på Umeå universitet (men samma linje, teknisk fysik). Här är det inte tillåtet att skriva om en klarad tenta.

Nu har de ju gjort om betygsystemet på kth (andra betygskalor) men i princip har det ju alltid varit orättvist att jämföra betyg mellan skolorna om reglerna är så olika.

Det handlar om pengar, har man råd att låta studenterna skriva tentan flera gånger. Lokal ska hyras, tentatanter insamlas och examinatorer ska rätta tentorna. Massor med timpening att betala ut.

pragmatist
2008-04-03, 23:32
Högskoleverket vill att s.k. "plussning", d.v.s. att man tenterar upp ett redan godkänt betyg, ska förbjudas, men tills vidare bestämmer varje enskilt lärosäte. Alla universitet förbjuder plussning så vitt jag vet, och även t.ex. Karolinska institutet och Handelshögskolan i Stockholm. Däremot är det vanligt att det förekommer på tekniska högskolor t.ex. KTH.

Huvudskälet till att förbjuda plussning är att det leder till betygsinflation och att det är orättvist om olika lärosäten tillämpar olika system.

Edit: jag tror att plussning faktiskt var förbjudet på 80-talet i hela Sverige, men att man tog bort den regeln av okänd anledning.

Jacksatan
2008-04-03, 23:38
civilingenjör eller?

Ja, då är det ju knappast betygen som är viktiga. På jurist kan jag medge att det är viktigt, men knappast på civilingenjör.

renad
2008-04-03, 23:49
civilingenjör eller?

jepp LTH
Dock är det väll så att dom flesta är nöjda om dom klarar kursen, eftersom att vi oftast läser tre kurser samtidigt är man inte så jättesugen på att omtenta en fjärde kurs när tenta veckan kommer.

tano
2008-04-04, 00:51
Det handlar om pengar, har man råd att låta studenterna skriva tentan flera gånger. Lokal ska hyras, tentatanter insamlas och examinatorer ska rätta tentorna. Massor med timpening att betala ut.

Självklart fattar jag det, men det är inte vad saken handlar om. Det är att man kan ha olika regler på olika skolor, vilket gör denna statistik helt irrellevant. Det finns ju egentligen ingen mening med att man ska tillåta omtento. Som det är nu är det varken förbjudet eller tillåtet, det är bara inte reglerat. Vilket gör att skolorna bestämmer själva hur det ser ut.

Tolkia
2008-04-04, 07:26
Jag ser inte problemet med att man får VG på en omtenta när man kuggat på första tentan. Tentamen är ju avsedd att mäta kunskaperna vid tentamenstillfället, inte kunskapen (t.ex.) en månad tidigare. För mig blir det lite som att säga att man inte får söka in till en utbildning fler gånger om man inte kommit in första gången?

Ang. betygen på enstaka delkurser är min erfarenhet att de spelar ganska liten roll när man sedak söker jobb. I de fall jag känner till har det betytt mer VILKA kurser det är man har än huruvida man hade G eller VG på dem, vilket exjobb man gjorde osv. Det som kan bli ett problem är väl om mam hade underkänt på varenda kurs, men det torde de flesta förstå.

Dumleman
2008-04-04, 07:38
G eller VG spelar ingen roll. När ni söker arbete har ni glömt det mesta så ni ligger på U-G nivå oavsett tentamenresultat :D.

pragmatist
2008-04-04, 07:50
Plussning lämpar sig väl egentligen bara för salskrivningar i vissa typer av ämnen, t.ex. matte där man enkelt kan konstruera oändliga mängder räkneexempel och det är ganska enkelt att rätta dem. I många ämnen använder man hemskrivningar eller uppsatser, och om man tillåter plussning av sådana skulle folk kunna sitta och fila på dem tills i stort sett alla har VG. Och ofta är det svårt att komma på oändligt många bra tentafrågor i samhällsvetenskap eller humanistiska ämnen.

Dessutom är det ju viss skillnad på att få VG första gången och att få VG efter sjunde gången. Det första VG:t känns liksom lite mer värt, tycker jag i alla fall.

Alfred Nobel
2008-04-04, 07:55
Vi läste två kurser paralellt och hade sluttentamen på båda kurser samma vecka, ena kursen på måndag och den andra på fredag. De två veckorna därpå var schemafritt, omtentaperiod och en veckas påsklov, vilket gav oss chanserna att prioritera det ena provet i läge 1 och sedan råplugga inför omtentaperioden och hoppas sätta ett högt betyg på den andra kursen under "lovet/omtentaperioden".

Vilket en klasskamrat gjorde och fick B&A i resultat, vilket jag själv inte klarade av och valde 2 veckor ledighet istället.

Larsson85
2008-04-04, 11:14
Jag har egentligen inte i den här tråden att göra, men jag måste få skrika ut någon stanns, och jag kan inte gärna skapa en ny tråd.

SÅ JÄVLA SKÖNT, KLARADE TENTAN I FÄLTTEORI.

Hade helt räknat ut den tentan, tyckte att jag inte kunde något när jag skrev den.

Nu väntar jag bara på resultatet från atom-kvant-kärn -fysik kursen också *flex*

Durre
2008-04-04, 11:17
Vi får skriva om, om man fått en 3a kan man sedan gör tentan igen och få högre om det går bättre. Detta är i matte och fysik /LTU

ottobismarck
2008-04-04, 11:29
Jag har först på senare tid blivit medveten om betygen, har tidigare tänkt "jaja, bara jag får ut min examen", men när man vill söka utlänska masterprogram tex så är det inte alls ovanligt att man ska ha snitt på 70% och efter den medvetenheten har jag börjat fula mig på kurserna, dvs inser jag att jag inte kommer nå upp till vg så är risken stor att jag lämnar in blankt o satsar på en omtenta istället (vilket iofs nu har lett till att jag har 4-5 omtentor kvar till jag kan plocka ut kandidatexamen)

skans
2008-04-04, 11:42
Tycker det är bra att man kan göra som Niklas Sjöö beskriver.
Vi har vid ett par tillfälle haft 3 tentor i samma vecka och då är det svårt att få 5a i samtliga vilket gör att många sparar en av tentorna och skriver den i omtentaperiod.

Skriver man alla tre samma vecka och får "dåligt" på någon av dem för att man la krut på de andra så tycker jag att de är självklart att man ska få plussa dem.

Eddie Vedder
2008-04-04, 12:00
Jag ser inte problemet med att man får VG på en omtenta när man kuggat på första tentan. Tentamen är ju avsedd att mäta kunskaperna vid tentamenstillfället, inte kunskapen (t.ex.) en månad tidigare.

Jag håller med, men då är ju frågan varför man inte får den möjligheten även om tenta 1 blev godkänd.

Det är ju vad trådskaparen först frågar om dessutom. Att man har möjlighet att få VG på en omtenta är absolut inte fel i sig, men att den möjligheten finns samtidigt som möjligheten för omtenta inte finns för den som blivit godkänd tycker jag känns mer motsägelsefullt.

skans
2008-04-04, 12:01
+1

Liten Men Fet
2008-04-04, 15:36
Självklart fattar jag det, men det är inte vad saken handlar om. Det är att man kan ha olika regler på olika skolor, vilket gör denna statistik helt irrellevant. Det finns ju egentligen ingen mening med att man ska tillåta omtento. Som det är nu är det varken förbjudet eller tillåtet, det är bara inte reglerat. Vilket gör att skolorna bestämmer själva hur det ser ut.

Även om man hade samma regler på alla skolor så skulle man inte kunna jämföra rakt av ändå eftersom det är så olika krav på samma kurser på olika skolor. Vad examinatorn fokuserar på tentan, hur dagsformen på examinatorn var när han rättade vilken kunskapsnivå han tycker eleverna ska ligga på.

Om man plussar en tenta och skriver VG istället för G så är ju det lika mycket värt som en som skrev VG första gången, kanske t o m mer för han har repeterat matrialet en gång till.
Om man tycker det är orättvist att en del får plussa och andra inte får plussa så tycker jag att det är nånting man bör fundera på när man söker till skolan, precis som man får fundera på att välja skolan efter hur bra deras utbildning är. Är skolan ledande inom ett område och därför skriver svårare tentor inom det området leder det till att eleverna får lägre betyg men kan mera. Det är heller inte rättvist men allt går inte att standardisera utan man får ta reda på fakta och sen välja det som passar bäst.

Väljer man att läsa en filfaksutbildning kanske man ska vara medveten om att dom kan ha mindre resurser pga dom inte får nån sponsring av industrin eftersom deras utbildning i det närmaste är helt irrelevant för större teknikföretag.

Inget konstigare än att jag inte kommer bli lika snygg som slarti hur mycket jag än tränar, livet är orättvist men ibland kan man med val välja vilka orättvisor man vill utstå.
Tex kan man som civilingenjör få fördelen att plussa en tenta men man får istället plugga dubbelt så mycket som nån som pluggar heltid till lärare.

Chris
2008-04-04, 16:14
Ja, då är det ju knappast betygen som är viktiga. På jurist kan jag medge att det är viktigt, men knappast på civilingenjör.

Varför är betygen inte viktiga? Vad är viktigt? Jag läser nämligen en civilingengörsutbildning, är nyfiken på hur du resonerar.

pragmatist
2008-04-04, 17:28
Om man plussar en tenta och skriver VG istället för G så är ju det lika mycket värt som en som skrev VG första gången, kanske t o m mer för han har repeterat matrialet en gång till.

Nja, det håller jag nog inte med om. Det är i mitt tycke mer värt att man får ett VG på en gång än efter tre-fyra försök. Om inte annat borde ju en framtida arbetsgivare intressera sig för hur snabbt man fattar saker och ting.

Tomten
2008-04-04, 18:49
Något som jag däremot bara måste klaga på är det svenska betygsystemet. Varför i helvete använder vi inte europeiskt standard? Det är ju helt hopplöst att ha ett tre och tvåstegs betygsystemet. :|

Tolkia
2008-04-04, 19:04
Jag håller med, men då är ju frågan varför man inte får den möjligheten även om tenta 1 blev godkänd.
Kanske för att slippa inflation i det (lite som skedde med gymnasiet och KomVux). Man vill undvika att få en situation där man i praktiken hade kunnat lägga tentan en månad senare, eftersom så många skall skriva omtentan för att "plussa" (vilket kostar pengar, interfererar med nästa kurs eftersom det är svårt att läsa för VG och samtidigt engagera sig i den nya kurs som börjat osv.). Det är ju dessutom meningen att kurstiden skall vara så tilltagen att man skall hinna läsa till den första tentan och klara den om man lägger ned tillräckligt med tid på läsandet medan kursen pågår (och inte partajar bort de fyra första veckorna ... kalla det fördomar eller lärdomar efter fem år på teknis).

machine gun
2008-04-04, 19:35
Något jag tycker är aningen märkligt är att, t.ex. inom programmet jag läser, så kan man inte få VG på alla kurser. De flesta, men inte alla. Det innebär ju att även om någon spikar alla tentor och briljerar på samtliga uppgifter, så kommer det att se ut som att man inte klarat alla kurser lika bra. Då tycker jag att det vore bättre om man bara hade betyg U-G på alla kurser (som på många andra program).

Jag har än så länge inte gjort någon omtenta och har ingen tenta kvar innan jag kan ta ut en examen i juni (då är jag klar med grundutbildningen). Pluggar jag vidare i höst har jag två tentor kvar. Det vore förjävligt om min första omtenta skulle behöva skrivas under min sista termin :D Att plussa känns konstigt och inget jag skulle vilja ägna mig åt. Jag skulle heller aldrig blanka en tenta för att (kanske) få bättre betyg nästa gång. Hur väl det kommer gå för mig i arbetslivet avgörs inte av huruvida jag skrivit G eller VG på en kurs.

Mental
2008-04-04, 19:39
Jag har än så länge inte gjort någon omtenta och har ingen tenta kvar innan jag kan ta ut en examen i juni (då är jag klar med grundutbildningen). Pluggar jag vidare i höst har jag två tentor kvar. Det vore förjävligt om min första omtenta skulle behöva skrivas under min sista termin :D Att plussa känns konstigt och inget jag skulle vilja ägna mig åt. Jag skulle heller aldrig blanka en tenta för att (kanske) få bättre betyg nästa gång. Hur väl det kommer gå för mig i arbetslivet avgörs inte av huruvida jag skrivit G eller VG på en kurs.

Jag håller med dig, men VG är ändå en morot för mig i mina studier, jag tävlar mot mig själv även i skolan. Och jag tycker det är kul att det fins något som motiverar en att satsa lite mera. Om man ska ha ett rent G/U system så vill jag ha G gränsen högre än idag. Säg runt 75% i stället för 55-60%
Sen tycker jag att det är synd att man inte kan avgöra om någon har studerat exakt så mycket/lite som det krävs för att släppas igenom och legitimerats eller om personen har brillierat. Men jag antar att jag bara tycker så för att det går bra för mig.

machine gun
2008-04-04, 19:45
Jag håller med dig, men VG är ändå en morot för mig i mina studier, jag tävlar mot mig själv även i skolan. Och jag tycker det är kul att det fins något som motiverar en att satsa lite mera. Om man ska ha ett rent G/U system så vill jag ha G gränsen högre än idag. Säg runt 75% i stället för 55-60%
Sen tycker jag att det är synd att man inte kan avgöra om någon har studerat exakt så mycket/lite som det krävs för att släppas igenom och legitimerats eller om personen har brillierat. Men jag antar att jag bara tycker så för att det går bra för mig.

Har man fattat vad kursen går ut för skriver man VG av bara farten. Oftast blir det ju VG om man är intresserad av ämnet. Jag skulle dock aldrig gå in för att aktivt jaga det betyget.

Fast ibland är ju frågorna helt störda. Vi skrev en tenta på 10 p (15 hp) där INGEN fick VG. De var tvungna att sänka G-gränsen för att slippa kritik (Ja, det var garanterat därför. Om mer än 50 % kuggar blir kursansvarig såklart kritiserad). Däremot sänkte de inte gränsen för VG. Jag skrev högst tentapoäng av alla, men var en bit från VG. Stört. Då blev jag faktiskt irriterad, trots att jag inte betygshetsar i vanliga fall.

machine gun
2008-04-04, 19:47
Sen tycker jag att det är synd att man inte kan avgöra om någon har studerat exakt så mycket/lite som det krävs för att släppas igenom och legitimerats eller om personen har brillierat.

Hur duktig personen är i arbetslivet kommer att märkas i - arbetslivet.

Baan
2008-04-04, 19:49

Betygen är knappast oviktiga och kan innebära både fortsatta studier och lättare att få vissa jobb. Ja, det finns jobb där dom kikar betyg, t.ex. konsultjobb med mycket prestige kan ha många sökande och betyg kan vara ett sätt att skilja dom åt.

Det jag kan gå med på är att det finns utbildningar där man behöver lägga större tonvikt på toppbetyg i snitt.

Cilia
2008-04-04, 19:50
Jag tycker det är konstigt att man får tenta upp betyg på vissa linjer.

Mental
2008-04-04, 19:53
Hur duktig personen är i arbetslivet kommer att märkas i - arbetslivet.

Jo, men jag tänker ur arbetsgivarens vinkel, det är SVÅRT att byta mindre bra personal i sverige. Man vill gärna fånga ambitiösa mäniskor.

Edit: Inte för att jag tror att jag kommer få svårt att få en tjänst, men min situation är lite annorlunda.

z_bumbi
2008-04-04, 19:54
Något som jag däremot bara måste klaga på är det svenska betygsystemet. Varför i helvete använder vi inte europeiskt standard? Det är ju helt hopplöst att ha ett tre och tvåstegs betygsystemet. :|

Jag får numera betyg enligt Bologna (a-x) men någon europeisk standard finns det inte vad jag vet? Jag har tidigare fått mina betyg enligt vg-u men jag vet inte om det gör någon större skillnad.

Något jag tycker är aningen märkligt är att, t.ex. inom programmet jag läser, så kan man inte få VG på alla kurser. De flesta, men inte alla. Det innebär ju att även om någon spikar alla tentor och briljerar på samtliga uppgifter, så kommer det att se ut som att man inte klarat alla kurser lika bra. Då tycker jag att det vore bättre om man bara hade betyg U-G på alla kurser (som på många andra program).

Jag fattar inte heller varför man bara kunde få g på vissa kurser, av någon anledning är det dessutom de kurser som är mest intressanta som jag har råkat ut för det eländet. Sen spelar ju inte betygen någon roll inom det område jag har valt men i alla fall.

Cilia
2008-04-04, 19:54
Jo, men jag tänker ur arbetsgivarens vinkel, det är SVÅRT att byta mindre bra personal i sverige. Man vill gärna fånga ambitiösa mäniskor.
Sant men det går. Det går även att använda fula men lagliga tricks som arbetsgivare om man vill. Men det tar på psyket att göra sig av med personal om man inte är väldigt hårdhudad vilket dom flesta inte är

machine gun
2008-04-04, 19:55

Det är därför man tillämpar 6 månaders provanställning.

Mental
2008-04-04, 19:56
Sant men det går. Det går även att använda fula men lagliga tricks som arbetsgivare om man vill. Men det tar på psyket att göra sig av med personal om man inte är väldigt hårdhudad vilket dom flesta inte är

Näe, man chansade inte gärna, jag lade mycket tid på att ringa referenser när jag satt och rekyterade. Helt nyutexade är man nästan lite rädd för. Även om personen är skitbra på intervjun kan man skuta jävligt fel.

Cilia
2008-04-04, 19:56
Det är därför man tillämpar 6 månaders provanställning.
Ska du helt följa lagen går det bara på den första anställningen inom området. Men många kör på det ändå. Det är bara hos oss dom vägrar till och med polisen gör det som är en statlig myndighet.

machine gun
2008-04-04, 19:57
Jag får numera betyg enligt Bologna (a-x) men någon europeisk standard finns det inte vad jag vet? Jag har tidigare fått mina betyg enligt vg-u men jag vet inte om det gör någon större skillnad.

Om jag förstått det rätt så använder man kriterier för Bologna-betygen i Sverige, medan man i resten av Europa tillämpar den metod där en viss procentandel får ett visst betyg (som med de gamla 1-5 i Sverige). Alltså är det inte jämförbart även om det vid första anblicken ser likadant ut på pappret.

Baan
2008-04-04, 19:57
Jag tycker det är konstigt att man får tenta upp betyg på vissa linjer.

Det går resonera åt båda hållen som jag ser det. Är du mot Komvux?

Cilia
2008-04-04, 19:58
Näe, man chansade inte gärna, jag lade mycket tid på att ringa referenser när jag satt och rekyterade. Helt nyutexade är man nästan lite rädd för. Även om personen är skitbra på intervjun kan man skuta jävligt fel.
Det hjälper inte alltid. Jag sitter med en nu. Kan inte rent ut säga att det är en felrekrytering men jag hade hoppats på mer. Måste ta ett samtal där. Tror mycket beror på att hon inte är van vid vårt tempo och inte fattat att hon nog måste lägga in mer insats iaf i början. Men mest frustrerad blir jag på att hon inte återkopplar. Det gör mig galen.

machine gun
Ska du helt följa lagen går det bara på den första anställningen inom området. Men många kör på det ändå. Det är bara hos oss dom vägrar till och med polisen gör det som är en statlig myndighet.

Ok, det visste jag inte. Men hursomhelst, har man arbetat inom området tidigare är det ju inte betygen från utbildningen som är det intressanta längre, utan referenser från tidigare arbetsplatser.

Baan
Om jag förstått det rätt så använder man kriterier för Bologna-betygen i Sverige, medan man i resten av Europa tillämpar den metod där en viss procentandel får ett visst betyg (som med de gamla 1-5 i Sverige). Alltså är det inte jämförbart även om det vid första anblicken ser likadant ut på pappret.

Är det verkligen så i hela Europa? Vilka länder vet du att det är så här? Vet att det är populärt med fördelnignsbetyget i USA, vet dock inte om det kan variera beroende på var man pluggar.

machine gun
2008-04-04, 20:00
Är det verkligen så i hela Europa? Vilka länder vet du att det är så här? Vet att det är populärt med fördelnignsbetyget i USA, vet dock inte om det kan variera beroende på var man pluggar.

Jag kan inte lista några länder såhär på rak arm, men jag vet att det var ett av argumenten till att inte införa Bologna-betygen i Sverige (för att systemen ändå inte skulle kunna jämföras med betyg från andra europeiska länder).

Baan
2008-04-04, 20:03
Jag kan inte lista några länder såhär på rak arm, men jag vet att det var ett av argumenten till att inte införa Bologna-betygen i Sverige (för att systemen ändå inte skulle kunna jämföras med betyg från andra europeiska länder).

Är det en del av Bolognasystemet menar du? Gillar inte alls den fördelingsmodellen. Hade hellre sett att man kom mera överens om betygsgränser och vad man ska kunna efter vissa grundkurser. Självklart blir det ganska svårt att samarbeta på lite högre nivå där kurserna kan se väldigt olika ut, men på grundnivå tror jag det ser lika ut på många utbildningar.

pragmatist
2008-04-04, 20:34
ECTS-betyg i Bolognaprocessen är egentligen bara ett sorts "översättningssystem" som inte ersätter lokala betyg. Dock har en del lärosäten infört betyg som påminner om ECTS för att ytterligare underlätta översättbarhet (Stockholms universitet kommer fr.o.m. i höst tillämpa sjugradig skala A-Fx - dock målrelaterat och inte med relativ betygsskala).

Tomas W
2008-04-04, 20:44
Intressant att läsa om hur andra högskolor har det, på vår skola har vi bara G - VG, för att få G på tentan måste du ha 67% rätt, för VG gäller 90% rätt. Hur ser det ut med procenten på era skolor?

Om vi kuggar en tenta kan vi endast få G på den kursen, lite surt om man tex chansar vid sjukdomstillfällen osv + att vi måste betala 100 kr för att få göra en omtenta. :-/

Baan
2008-04-04, 20:46
ECTS-betyg i Bolognaprocessen är egentligen bara ett sorts "översättningssystem" som inte ersätter lokala betyg. Dock har en del lärosäten infört betyg som påminner om ECTS för att ytterligare underlätta översättbarhet (Stockholms universitet kommer fr.o.m. i höst tillämpa sjugradig skala A-Fx - dock målrelaterat och inte med relativ betygsskala).

Vet inte om det är någon översättning heller då skalan är nästan dubbel hos oss. För det mesta blir man nog bara dubbelt så dålig. Skulle kalla det komplement, förmodligen användbar för dom som vill utomlands. Tror iofs inte det är något stort krav heller.

Baan
2008-04-04, 20:47
Intressant att läsa om hur andra högskolor har det, på vår skola har vi bara G - VG, för att få G på tentan måste du ha 67% rätt, för VG gäller 90% rätt. Hur ser det ut med procenten på era skolor?

Om vi kuggar en tenta kan vi endast få G på den kursen, lite surt om man tex chansar vid sjukdomstillfällen osv + att vi måste betala 100 kr för att få göra en omtenta. :-/

Det är rätt ointressant att jämföra då du kan ha 10 % på G och se till att dom flesta knappt får 10 %.

machine gun
2008-04-04, 20:49

60/80

Tomas W
2008-04-04, 20:51
Det är rätt ointressant att jämföra då du kan ha 10 % på G och se till att dom flesta knappt får 10 %.

Varför skulle det vara ointressant att jämföra? Vi diskuterar väl ändå tentor, poäng osv?

Baan
2008-04-04, 20:56
Varför skulle det vara ointressant att jämföra? Vi diskuterar väl ändå tentor, poäng osv?

Jag förklarade varför.

Tomas W
2008-04-04, 21:15
Låt det stå för dig då, jag skulle iaf vilja vad gränserna ligger på runtom på olika skolor, speciellt när jag studerar på privat skola...

Cilia
2008-04-04, 21:17
Låt det stå för dig då, jag skulle iaf vilja vad gränserna ligger på runtom på olika skolor, speciellt när jag studerar på privat skola...
Privat universitet?

machine gun
2008-04-04, 21:18

Kan tillägga att vi haft olika gränser på olika kurser, men oftast har det varit som jag skrev ovan: 60 % för G, 80 % för VG.

Tomas W
2008-04-04, 21:18
Privat universitet?
Privat högskola ^^

Cilia
2008-04-04, 21:24
Privat högskola ^^
HHS?

Tomas W
2008-04-04, 21:24
nepp, inte den :)

Cilia
2008-04-04, 21:26
nepp, inte den :)
20 frågor är inte min grej så jag ger upp *s*

tano
2008-04-04, 21:53
Även om man hade samma regler på alla skolor så skulle man inte kunna jämföra rakt av ändå eftersom det är så olika krav på samma kurser på olika skolor. Vad examinatorn fokuserar på tentan, hur dagsformen på examinatorn var när han rättade vilken kunskapsnivå han tycker eleverna ska ligga på.

Liksom man då inte kan jämföra betygen inom skolan då lärarna är olika år från år, och därmed tentor och kursinnehåll skiljer sig.
Vilket i sin tur gör att titta på betyg är helt irrellevant, vilket det ju också är för de flesta arbetsgivare.

Dock, och detta är ett stort dock, så kan en arbetsgivare se en trend på personens kapacitet. Har studenten ifråga endast haft höga betyg innebär detta att han är en talangfull elev alternativt pluggar hårt. För i längden jämnar lärarnas skillnader ut sig, även mellan skolorna.
Då är vi återigen där att plussa kan skapa ett falskt helhetsintryck. I praktiken kan en elev plussa upp alla betyg till femmor, men eftersom det endast görs i liten omfattning så är det inget stort problem.

Är skolan ledande inom ett område och därför skriver svårare tentor inom det området leder det till att eleverna får lägre betyg men kan mera. Det är heller inte rättvist men allt går inte att standardisera utan man får ta reda på fakta och sen välja det som passar bäst.

Hur tänker du nu? Finns det någon anledning till att det skulle bli svårare tentor för att en skola har en stor forsknings avdelning?
Om du inte ska säga emot dig själv så är svaret nej, för liksom konstaterat beror kursernas bedömning till stor del på kurslärarens individuella egenskaper.

Liten Men Fet
2008-04-04, 22:19
Liksom man då inte kan jämföra betygen inom skolan då lärarna är olika år från år, och därmed tentor och kursinnehåll skiljer sig.
Vilket i sin tur gör att titta på betyg är helt irrellevant, vilket det ju också är för de flesta arbetsgivare.

Dock, och detta är ett stort dock, så kan en arbetsgivare se en trend på personens kapacitet. Har studenten ifråga endast haft höga betyg innebär detta att han är en talangfull elev alternativt pluggar hårt. För i längden jämnar lärarnas skillnader ut sig, även mellan skolorna.
Då är vi återigen där att plussa kan skapa ett falskt helhetsintryck. I praktiken kan en elev plussa upp alla betyg till femmor, men eftersom det endast görs i liten omfattning så är det inget stort problem.

För någon som vanligtvis skriver G på tentorna skulle det ta 50 % extra studietid för att plussa upp till 5:a på alla tentorna vilket skulle resultera i att det skulle ta 6-7 år för honom/henne att plocka ut sin civilingenjörsexamen alltså märks det ganska snabbt i en intervju/CV. Om en person är väldigt intresserad av ett ämne och av nån anledning bara skriver G på tentan så är det ju jättebra att han/hon kan läsa upp det ämnet och skriva tentan igen så de kunskaper personen har inhämtat i den extra studietiden även avspeglar sig i betyget.
Hur kan intrycket av ett betyg vara "falskt"? Kan man ämnet så bra så man skriver en 5:a så kan man det ju matrialet i kursen bra. Det är ju ingen tävling mot tiden.

Hur tänker du nu? Finns det någon anledning till att det skulle bli svårare tentor för att en skola har en stor forsknings avdelning?
Om du inte ska säga emot dig själv så är svaret nej, för liksom konstaterat beror kursernas bedömning till stor del på kurslärarens individuella egenskaper.

Om en lärare/examinator är framstående inom ämnet så går dom djupare in på ämnet, speciellt i dom senare kurserna, vilket gör att det blir mer matrial att läsa in. Samtidigt har dom så bra koll på ämnet att dom direkt ser om man är ute och vevar lite på känn och då släpper dom inte igenom det. Det är iallafall det intrycket jag fått.
Motsatsen har jag stött på i de mjukare kurserna som relaterar till teknik, typ "samhället och ingenjören" eller "användbara system" där unga doktorander håller kurserna och släpper igenom vilken skit som helst bara man har väloljat munläder.

tano
2008-04-04, 22:33
För någon som vanligtvis skriver G på tentorna skulle det ta 50 % extra studietid för att plussa upp till 5:a på alla tentorna vilket skulle resultera i att det skulle ta 6-7 år för honom/henne att plocka ut sin civilingenjörsexamen alltså märks det ganska snabbt i en intervju/CV. Om en person är väldigt intresserad av ett ämne och av nån anledning bara skriver G på tentan så är det ju jättebra att han/hon kan läsa upp det ämnet och skriva tentan igen så de kunskaper personen har inhämtat i den extra studietiden även avspeglar sig i betyget.
Hur kan intrycket av ett betyg vara "falskt"? Kan man ämnet så bra så man skriver en 5:a så kan man det ju matrialet i kursen bra. Det är ju ingen tävling mot tiden.

Vi verkar inte ha samma syn på betygen. Du verkar påstå att betygen är ett mått på hur mycket eleven har lärt sig under studietiden. För mig framstår det mer som ett mått på hur talngfull och lättlärd en elev är. Vilket troligtvis kan vara bra egenskaper även inom arbetslivet. Därför är tidsgränsen faktiskt viktig.

Eftersom det finns lov att plugga på, finns det tid för plugg som inte heller stör den normala läsningen. Plus tider av lättare kurser som kan komma. Hursomhaver är det ju otvivelaktigt så att möjligheten för högre betygsnitt finns på skolor där plusning är tillåtet. Du säger att studenter bör ta med denna information i sina studieval. Ska samma information delges de arbetsgivare som faktiskt bryr sig i betygen? De kanske behöver den informationen för att göra rättvisa val.

Om en lärare/examinator är framstående inom ämnet så går dom djupare in på ämnet, speciellt i dom senare kurserna, vilket gör att det blir mer matrial att läsa in. Samtidigt har dom så bra koll på ämnet att dom direkt ser om man är ute och vevar lite på känn och då släpper dom inte igenom det. Det är iallafall det intrycket jag fått.
Motsatsen har jag stött på i de mjukare kurserna som relaterar till teknik, typ "samhället och ingenjören" eller "användbara system" där unga doktorander håller kurserna och släpper igenom vilken skit som helst bara man har väloljat munläder.

Det där får helt enkelt stå för den skola/det program du går. Inget jag känner igen mig i, eller tror på. Men det skulle vara intressant med en undersökning som tittade efter de samband du förutspår.

Pez
2008-04-04, 23:08
Sedan höstterminen -07 gäller sjugradig skala på SU, började i samband med Bolognafriserandet av alla utbildningar på SU.

På vår institution är det upp till kursansvariga att sätta gränser för betygen.
Nästkommande tentamen kräver ca. 60% för E (lägsta godkända betyg) och nåt i stil med 95% för A.
20 frågor är inte min grej så jag ger upp *s*
Om Batman är världens bästa detektiv pga av sin fenomenala slutledningsförmåga så är du fanimej den sämsta. :D

Jag tror att Tomas W fikar sig igenom utbildningen.
Två av två spottings på skolans fik/restaurang leder mig till den slutsatsen. :Virro

Tomas W
2008-04-04, 23:19
Jag tror att Tomas W fikar sig igenom utbildningen.
Två av två spottings på skolans fik/restaurang leder mig till den slutsatsen. :Virro

Ähh, det finns ingen direkt gräns med att hålla på med ett grupparbete eller o fika ;)

hio
2008-04-04, 23:24

Håller med till 100%. Bra skrivet.

Liten Men Fet
2008-04-05, 00:00
Vi verkar inte ha samma syn på betygen. Du verkar påstå att betygen är ett mått på hur mycket eleven har lärt sig under studietiden. För mig framstår det mer som ett mått på hur talngfull och lättlärd en elev är. Vilket troligtvis kan vara bra egenskaper även inom arbetslivet. Därför är tidsgränsen faktiskt viktig.

Klart som korvspad att betygen ska återspegla vad man lärt sig inom ämnet, hur man gjorde det är inte intressant. Vill man visa att man är talangfull/intelligent kan man ta ett mensa test.
Det är kunskapen inom ämnet som är relevant för betyget inom ämnet annars kunde vi ju ha test på hur fort man lär sig saker som är frikopplade från specifika ämnen.
När arbetsgivaren frågar om man gått nån kurs inom hållfastighetslära så duger det ju inte att svara att man är väldigt bra på att memorera långa texter på kort tid.

Eftersom det finns lov att plugga på, finns det tid för plugg som inte heller stör den normala läsningen. Plus tider av lättare kurser som kan komma.

Jag har aldrig upplevt att det funnits tid över till att plugga in gamla kurser som jag redan klarat, på lov pluggar iallafall jag till tentor jag missat eller så jobbar jag för att slippa leva på existensminimum.
Jag tror heller inte att speciellt många studenter stannar kvar ett år extra för att läsa upp betygen istället för att ge sig ut och jobba, tjäna pengar och skaffa sig värdefull arbetslivserfarenhet som kan leta till ännu bättre jobb.

Hursomhaver är det ju otvivelaktigt så att möjligheten för högre betygsnitt finns på skolor där plusning är tillåtet. Du säger att studenter bör ta med denna information i sina studieval. Ska samma information delges de arbetsgivare som faktiskt bryr sig i betygen? De kanske behöver den informationen för att göra rättvisa val.

Ja jag anser att om man är lagd åt det hållet att man strävar efter 5:a i alla ämnen så bör man ju tycka att möjligheten att plussa tentor är ganska viktig.
Den informationen är inte speciellt relevant för en arbetsgivare då man kan kolla på betygen och hur lång studietid man har haft. Har man ett CV som är tomt förutom studierna och väldigt höga betyg så behöver man inte vara raketforskare, oavsett om raketforskaren fick plussa eller ej, för att inse att personen förmodligen inte gjort så mycket annat än att plugga.
En arbetsgivare petar inte i så små detaljer som huruvida en person får plussa eller inte utan då avgörs valet av person, om det står mellan två som har fullt betyg i alla ämnen, på intervju, andra erfarenheter personerna har eller hur lång tid studierna tog.

Det där får helt enkelt stå för den skola/det program du går. Inget jag känner igen mig i, eller tror på. Men det skulle vara intressant med en undersökning som tittade efter de samband du förutspår.

Om en person är väldigt insatt i ett ämne och ska testa om en annan person är insatt i samma ämne så ställer person A frågor till person B som varierar i svårighetsgrad, ju mer person A kan desto svårare frågor kan han ställa till B.
Om person A inte har riktigt så bra kunskaper inom ämnet kommer han inte kunna ställa lika svåra frågor.
Men det här är ju mest tilllämpbart i det senare kurserna, i ämnen där utvecklingen går snabbt frammåt och man inte kan hitta den senaste informationen i läroböcker utan får följa dom forskningsrapporter som kommer. Som tex i kvantkryptering i optiska nätverk som jag ska göra exjobb i nu i sommar.

tano
2008-04-05, 08:27
Klart som korvspad att betygen ska återspegla vad man lärt sig inom ämnet, hur man gjorde det är inte intressant. Vill man visa att man är talangfull/intelligent kan man ta ett mensa test.
Det är kunskapen inom ämnet som är relevant för betyget inom ämnet annars kunde vi ju ha test på hur fort man lär sig saker som är frikopplade från specifika ämnen.
När arbetsgivaren frågar om man gått nån kurs inom hållfastighetslära så duger det ju inte att svara att man är väldigt bra på att memorera långa texter på kort tid.

Fast fortfarande är ju betygen i kursen inte viktiga för många arbetsgivare, mer att man läst kurserna. Att man ska kunna jätte mcyekt när man gått ut utbildningen i en kurs man läste för något år sedan bara för att man fått femma är inte säkert. Tror inställningen är viktigare, att man vill lära sig och att man gör det snabbt. Något som arbetsgivaren vill att en ny medarbetare ska göra. Det bör ju synas en sådan trend i betygen.

Jag har aldrig upplevt att det funnits tid över till att plugga in gamla kurser som jag redan klarat, på lov pluggar iallafall jag till tentor jag missat eller så jobbar jag för att slippa leva på existensminimum.
Jag tror heller inte att speciellt många studenter stannar kvar ett år extra för att läsa upp betygen istället för att ge sig ut och jobba, tjäna pengar och skaffa sig värdefull arbetslivserfarenhet som kan leta till ännu bättre jobb.

Precis vad jag sa, tror inte det sker i stor omfattning. Om detta vore fallet skulle det vara helt andra tongångar.

Ja jag anser att om man är lagd åt det hållet att man strävar efter 5:a i alla ämnen så bör man ju tycka att möjligheten att plussa tentor är ganska viktig.

Fast ska du inte lyckas sätta femman direkt då?

Den informationen är inte speciellt relevant för en arbetsgivare då man kan kolla på betygen och hur lång studietid man har haft. Har man ett CV som är tomt förutom studierna och väldigt höga betyg så behöver man inte vara raketforskare, oavsett om raketforskaren fick plussa eller ej, för att inse att personen förmodligen inte gjort så mycket annat än att plugga.
En arbetsgivare petar inte i så små detaljer som huruvida en person får plussa eller inte utan då avgörs valet av person, om det står mellan två som har fullt betyg i alla ämnen, på intervju, andra erfarenheter personerna har eller hur lång tid studierna tog.

Tror inte jag heller. De flesta arbetsgivare bryr sig nog inte så mycket i betygen i slutändan.

Om en person är väldigt insatt i ett ämne och ska testa om en annan person är insatt i samma ämne så ställer person A frågor till person B som varierar i svårighetsgrad, ju mer person A kan desto svårare frågor kan han ställa till B.
Om person A inte har riktigt så bra kunskaper inom ämnet kommer han inte kunna ställa lika svåra frågor.
Men det här är ju mest tilllämpbart i det senare kurserna, i ämnen där utvecklingen går snabbt frammåt och man inte kan hitta den senaste informationen i läroböcker utan får följa dom forskningsrapporter som kommer. Som tex i kvantkryptering i optiska nätverk som jag ska göra exjobb i nu i sommar.

Alltså ett fåtal kurser i slutet av utbildningen, inget som direkt påverkar helhetsintrycket av slutbetygen. Men nog tror jag de flesta lärare har kollen, och skulle de vilja kan de nog slänga in svåra problem om det är vad de skulle vilja.

pragmatist
2008-04-05, 10:13
Sedan höstterminen -07 gäller sjugradig skala på SU, började i samband med Bolognafriserandet av alla utbildningar på SU.

Ska man vara petig så har rektor spikat 1/7-08 som sista datum för införandet av sjugradig skala vid SU, d.v.s. de kommer ges till alla fr.o.m. ht-08. Vissa institutioner är dock snabbare än andra med att införa dem, och på många institutioner har ECTS-betyg satts på utbytesstudenter i flera år redan.

Rätt förvirrande när svenska studenter ska ha sjugradiga målrelaterade betyg och utbytesstudenter i samma klass ska ha sjugradiga relativa betyg. :Virro

Pez
2008-04-05, 11:25
Ska man vara petig så har rektor spikat 1/7-08 som sista datum för införandet av sjugradig skala vid SU, d.v.s. de kommer ges till alla fr.o.m. ht-08. Vissa institutioner är dock snabbare än andra med att införa dem, och på många institutioner har ECTS-betyg satts på utbytesstudenter i flera år redan.

Rätt förvirrande när svenska studenter ska ha sjugradiga målrelaterade betyg och utbytesstudenter i samma klass ska ha sjugradiga relativa betyg. :Virro

Du har såklart rätt.. :Virro
Men egocentrisk som jag är så utgår jag ifrån att alla har det som mig. :ike

Liten Men Fet
2008-04-05, 15:29
Fast fortfarande är ju betygen i kursen inte viktiga för många arbetsgivare, mer att man läst kurserna. Att man ska kunna jätte mcyekt när man gått ut utbildningen i en kurs man läste för något år sedan bara för att man fått femma är inte säkert. Tror inställningen är viktigare, att man vill lära sig och att man gör det snabbt. Något som arbetsgivaren vill att en ny medarbetare ska göra. Det bör ju synas en sådan trend i betygen.

Men förut sa du ju att det är orättvist att en del får plussa och andra inte, nu är inte betygen så viktiga? Viss tvetydighet?

Tror också inställningen är jätteviktig, att man vill lära sig och är beredd att kämpa och lägga ner extra tid för att kunna nånting bra.

Fast ska du inte lyckas sätta femman direkt då?

Har du skrivit många tentor tentor på tek fak? Jag har skrivit många och ibland har man en dålig dag, inte kunnat sova dagen innan för att dom förbannade spanjakkerna inte kan hålla käften när dom går hem från puben eller så har examinatorn fått en mindre stroke och skrivit en vansinnigt svår tenta. Skrev analys i en variabel på lintek till sammans med 150 andra teknologer, 90 % underkända just för att examinatorn har bestämt sig för att göra en svår tenta. Tråkigt för dom som skulle skrivit en 5:a på en vanlig tenta och då bara fick 3a.

Tror inte jag heller. De flesta arbetsgivare bryr sig nog inte så mycket i betygen i slutändan.

Alltså spelar det inte så stor roll att en del får plussa och andra inte?