handdator

Visa fullständig version : Litteratur

JakeShaft
2008-04-03, 13:51
Jag undrar lite över vad för litteratur i bokform ni rekomenderar här på forumet när det kommer till Näringslära? Alltså böcker som går att köpa på antingen Engelska eller Svenska. Har tidigare läst Pauluns böcker och är endast en hobby tränare så inte den mest avancerade nivå.

Jag innehar de flesta av Pauluns böcker och SLV:s Livsmedelstabell, det är den enda litteratur jag har om ämnet. Då nu Paulun har blivit såpass kommersiell som han är har jag tappat lite förtroendet för honom eftersom han antagligen talar väldigt gott för saker som han själv säljer. Även om tabeller är kul så är det just tabeller och inte särskillt utbildande.

jebu
2008-04-03, 14:41
Jag tycker Näringslära för högskolan (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550) är en väldigt lättläst och framförallt bra bok att börja med ifall man vill fördjupa sig lite.

/Martin

JakeShaft
2008-04-03, 14:59
"För att få full förståelse för alla kapitel krävs att läsaren har grundläggande kunskaper inom biokemi." biokemi som i 180 poäng på högskola eller biokemi som i "jag har läst biologi och kemi på gymnasiet"?

seggan
2008-04-03, 15:06
"För att få full förståelse för alla kapitel krävs att läsaren har grundläggande kunskaper inom biokemi." biokemi som i 180 poäng på högskola eller biokemi som i "jag har läst biologi och kemi på gymnasiet"?

Jag har läst kemi B på gymnasiet och jag förstår boken utan problem.
Rekommenderar den till de som vill fördjupa sig inom näringslära.

jebu
2008-04-03, 15:18

Jag har bara läst NK B och har då kunnat ta in det som står i boken... Men det skall inte vara något problem att läsa den även fast man ej läst det.

Det är grundläggande fakta om näringslära och hur kroppen tar hand om det vi stoppar in...ex. cellens ubbyggnad, digestion och absorption mm..
Boken är uppdelad i kapitel tex. protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler, alkohol, kropp och näring, vätskebalans.

Enda kapitlet som kan vara svårt är det om energi och metabolism, där citronsyra cykel mm gås igenom. Men jag tror att alla kan ta del och lära sig mycket ur denna boken.

/Martin

Cohen
2008-04-03, 21:28
Kan instämma i att Näringslära för Högskolan är ett bra val av fördjupningslitteratur i ämnet. Har den och är mycket nöjd.

Läste SP på gymnasiet och förstår den utan problem. Är visserligen rätt så intresserad av kemi och biologi i allmänhet, men tror ändå inte att det är omöjligt att uppskatta denna bok om man skulle sakna ett sådant intresse.

Koloftw
2008-04-03, 21:30
Vill du inte ha lika komplicerat så är "Fettguiden" av Fredrik Paulun mycket bra! Han har referenser i den här boken iaf.

Det är nästan inget kemi alls. Jag har bara gått grundskolan och förstår allt utmärkt.

Scratch89
2008-04-04, 09:27
Vill du inte ha lika komplicerat så är "Fettguiden" av Fredrik Paulun mycket bra! Han har referenser i den här boken iaf.

Det är nästan inget kemi alls. Jag har bara gått grundskolan och förstår allt utmärkt.

Det kanske säger något om nivån på boken också...

Scratch89
2008-04-04, 09:29
Och ja, som andra sagt, Näringslära för högskolan från 2006 är guld värd. Har du läst naturvetenskapligt på gymnasiet ska det inte vara några problem. Det är mycket kemi, men för att greppa det stora sammanhanget behöver man inte förstå allt. (Om man inte blir tenterad på fettmetabolismen, citronsyracykeln och amylopektinstrukturförändringar :()

JakeShaft
2008-04-04, 11:31
Jag har ett relativt stort intresse inom ämnet. Gått naturvetenskapligt programm, och tyckte även då att dessa ämnen var intressanata så något borde ha fastnat. Ska desstuom studera Biomedicine så förstår ajg den inte nu så lär jag göra det snart.

Nu är boken beställd. Har hört gått om den på andra ställen med så det är något jag ser fram emot.

Men finns det någon mer litteratur som ni kan tipsa om? Pauluns böcker är intressanta men jag har läst dem och tycker inte att det stod så mycket nytt i hans böcker. Kändes mest som en allmänbildande bok som säkerligen är jättebra för att folkbilda en ointrisserad "svensson".

Nadreas
2008-04-04, 11:46
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0074716026 oerhört bra bok av Louise Burke

Scratch89
2008-04-04, 11:50
Becker, Wulf et al. Nordic Nutrition Recommendation, 2004 tycker jag är bra, fast det är inte så mycket näringslära utan mer rekommendationer, men det är såklart lika viktigt. Det är en del av vår kurslitteratur till näringsläran, så något matnyttigt (HAH!) borde det ju finnas i den.

Jonsson, Marklinder et al. Livsmedelsvetenskap, 2007 tycker jag också om.

Eddie Vedder
2008-04-04, 11:54

Då ska maten och livsmedlen som sådant vara det mest intressant och inte näringsläran. Det handlar ju lite väl mycket om råvaror, livsmedelshantering och matlagning för att vara värd priset för den som vill lära sig just näringsläran tycker jag.

Men helt klart en bok som fyller sitt syfte, just nu läser jag den till förbannelse och är så trött på den att jag spyr dock.*gah!*

Scratch89
2008-04-04, 14:03
Det är inte den roligaste boken, nej. :D

bollio
2008-04-04, 15:54
Näringslära för högskolan

Know Your Fats: The Complete Primer for Understanding the Nutrition of Fats, Oils, and Cholesterol
by Mary Enig, PhD

Fett och kolesterol är hälsosamt! - Om gamla och nya kolesterolmyter - Uffe Ravnskov

Nourishing Traditions
by Sally Fallon with Mary G Enig, PhD

bollio
2008-04-04, 15:59
Becker, Wulf et al. Nordic Nutrition Recommendation, 2004 tycker jag är bra, fast det är inte så mycket näringslära utan mer rekommendationer, men det är såklart lika viktigt. Det är en del av vår kurslitteratur till näringsläran, så något matnyttigt (HAH!) borde det ju finnas i den.

Deras rekommendationer är ju inte baserade på vetenskap och inte ens bra så varför bry sig. Näringslära för högskolan är en väldigt bra bok som innehåller mer information och mindre "så här ska du äta". Ska man ha en svensk bok så vet jag ingen bättre.

Eddie Vedder
2008-04-04, 16:10
Deras rekommendationer är ju inte baserade på vetenskap och inte ens bra så varför bry sig.

Det är en sak att ifrågasätta källor och en helt annan sak att påstå att dom inte existerar.

Boken är inte direkt något att ha för den som vill lära sig om näringsläran som sådan, den handlar ytterst lite om det och dessutom är den rätt så dyr. Men att påstå att den inte baseras på vetenskap är fel, den är helt fullsmockad med referenser. Referenser man givetvis kan och bör ifrågasätta om man anser att det vara nödvändigt men du påstår ju mer eller mindre att dom inte ens finns.

bollio
2008-04-04, 16:24
Det är en sak att ifrågasätta källor och en helt annan sak att påstå att dom inte existerar.

Boken är inte direkt något att ha för den som vill lära sig om näringsläran som sådan, den handlar ytterst lite om det och dessutom är den rätt så dyr. Men att påstå att den inte baseras på vetenskap är fel, den är helt fullsmockad med referenser. Referenser man givetvis kan och bör ifrågasätta om man anser att det vara nödvändigt men du påstår ju mer eller mindre att dom inte ens finns.

Rek: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172411422

Borde ha tagit upp den här boken i mitt tidigare inlägg ;):

http://www.fibermenace.com/main/img/FM_cover_S.jpg

Scratch89
2008-04-04, 20:38
Deras rekommendationer är ju inte baserade på vetenskap och inte ens bra så varför bry sig. Näringslära för högskolan är en väldigt bra bok som innehåller mer information och mindre "så här ska du äta". Ska man ha en svensk bok så vet jag ingen bättre.

Säger den som rekommenderar hokus-pokus-böcker skrivna av diverse sektprofeter...

NNR är baserad på samma källor som Näringslära för högskolan vad jag vet. I slutet av NFH så finns avsnitt från NNR med.

machine gun
2008-04-04, 20:46
Men helt klart en bok som fyller sitt syfte, just nu läser jag den till förbannelse och är så trött på den att jag spyr dock.*gah!*

Det är inte den roligaste boken, nej. :D

Var glada att ni slipper läsa Livsmedelsteknologi 1 & 2, som vi hade som litteratur på kost b. Två tegelstenar om animalier respektive vegetabilier. Jag skrev till slut ett egen kompendie och pluggade in istället :D

Eddie Vedder
2008-04-05, 06:27
Var glada att ni slipper läsa Livsmedelsteknologi 1 & 2, som vi hade som litteratur på kost b. Två tegelstenar om animalier respektive vegetabilier. Jag skrev till slut ett egen kompendie och pluggade in istället :D

Ja boke är riktigt bra och jag har också hört lite skräckhistorier om huvudlitteraturen som använts tidigare år innan Livsmedelsvetenskap fanns. Det är en bok som täcker in det mesta om de flesta livsmedlen och även myket bra kunskaper om hantering, förvaring, konservering, säkerhet m.m m.m.

Men det hindrar INTE att den just nu står mig upp i halsen.:D

Sverker
2008-04-05, 07:57
Rek: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172411422

Borde ha tagit upp den här boken i mitt tidigare inlägg ;):

http://www.fibermenace.com/main/img/FM_cover_S.jpg

Lite konstig text om boken:
Tidigare hade diabetes ett mer välbeskrivande namn: sockersjuka. Så sent som i början av 70-talet var kostrekommendationerna till de sockersjuka att äta fettrikt och undvika just socker och stärkelserik mat som snabbt omvandlas till socker. Idag får de istället rådet att äta fettsnål och kolhydratsrik mat. Dietisterna hänvisar till Livsmedelsverkets tallriksmodell. Denna mathållning förstör diabetikerns hälsa varför läkaren efter en tid måste skriva ut insulinbehandling (sprutor). Det har utan undantag visat sig att diabetiker som ändrar sin kost från tallriksmodellen till en kost som innehåller mer fett och mindre kolhydrater får en bättre hälsa. Många kan då sluta medicinera både insulin och andra läkemedel mot sin diabetes.

Nu har säkert inte författaren skrivet detta men texten verkar blanda ihop diabetes typ 1 och typ 2:confused:
På 40-, 50- och 60-talet fanns inte dagen insuliner så diabetiker åt en fettrik kost. Idag betalar de priset med kallbrand, synskador, infarkter etc. På 1970- och 1980-talet kom humaninsulinet och snabbinsulinet och kostbehandligen kunde förändrades radikalt.
Idag är insulinerna så bra så jag förstår att man använder insulin till typ 2 diabetes för att trycka ned blodsockret och minska skadorna på sikt.

Vi får se ifall skadorna blir färre och mindre omfattande om 20 år med detta upplägg. Själv är jag tveksam till ifall fettrik kost utan insulin är boten för diabetes typ 2.