Visa fullständig version : Barn är våldsamma
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2176000.ab
Visst, man hör dödsskjutningar och diverse saker som händer i skolorna i USA men dem görs oftast av tonåringar men nu läste jag det här... 9 åringar som planerar döda sin lärare?
Jag undrar verkligen hus kassa föräldrarna är där med att uppfostra sina barn, det där är ruskigt sjukt att de ens kan komma på tanken och att de har förberett det på just det sättet.
Det där visar att alla kanske inte är lämpade att skaffa barn och att våldet i USA kan bara hända.. ja i just USA.
Vad tycker ni om det här?
Tänker att det är emosarnas fel. Alltihop.
De barn har ju psykisk störning.
Dem är hyperaktiva och har inlärningsproblem, inte vad jag skulle klassa som "allvarligt" psykisk sjuk. Det skulle inte förvåna mig om att det sker fler dödsskjutningar i skolora i år som överträffar dem som skett hitills och att gärningsmännen blir yngre och yngre.
Att låta folk ha vapen där i landet måste väl vara det dummaste man kan göra, men amerikanarna är som vanligt arroganta och deras blick sträcker sig inte längre än deras näsa. ( förutom när det gäller oljefynd förstås *host Irak host*
Barn har ju inte en direkt koppling mellan handling och konsekvens. Har ju hänt liknande skit i Sverige som när några ungar lekte Power Rangers och hoppade ihjäl en flicka. Om jag inte minns fel så var det några barn som hade ihjäl en baby också, riktigt sjuka saker som att trycka upp batterier i rumpan på den och sånt. Nog för att USA är USA med alla sina vapen och grejer men barn i alla kulturer är dumma :)
Sorry var visst Norge Power Rangers ungarna hade ihjäl en flicka.
Ge alla arga ungar ett handeldvapen, så blir det hur kul som helst.....
Barn har ju inte en direkt koppling mellan handling och konsekvens.
Sant. Den sortens tänkande finns inte hos så små barn på samma sätt som hos vuxna, men det är snarare undantag än regel att våldsamma saker i den här formen utförs av så unga.
Vanliga barn gör inte sånna grejer liksom.
Dom hade ju damp o massa sån skit.
Beror nog inte dirket på föräldrarna utan mer att dom helt enkelt har nån defekt i huvet.
Ja bowlade i helgen, då började en 9-10 årig unge slå mej helt oproviserat.
Sa till han först att sluta, men han lyssna så klart inte.
Så jag gav honom en rejel tryckare med armen så han flög några meter,, fan skulle ja göra? han slog ju inte hårt, men han ska fan inte slå folk utan anledning.
Tyvärr så tror ja att dessa , om man kan kalla det sjukdommar, inte går att bota helt.
Dock så kan dom säkert lära säg livets spel regler, men sunt förnuft kommer dom aldrig att ha.
Coldsmith
2008-04-03, 16:09
Varför skulle det bara hända i usa? När vi i sverige har högre våldsbrottslighet per invånare?
Tricklev
2008-04-03, 16:12
Varför skulle det bara hända i usa? När vi i sverige har högre våldsbrottslighet per invånare?
Sant, men vi är samtidigt mil efter vad gäller mord.
Coldsmith
2008-04-03, 16:13
Sant, men vi är samtidigt mil efter vad gäller mord.
hälften.. men visst.
Dem är hyperaktiva och har inlärningsproblem, inte vad jag skulle klassa som "allvarligt" psykisk sjuk. Det skulle inte förvåna mig om att det sker fler dödsskjutningar i skolora i år som överträffar dem som skett hitills och att gärningsmännen blir yngre och yngre.
Att låta folk ha vapen där i landet måste väl vara det dummaste man kan göra, men amerikanarna är som vanligt arroganta och deras blick sträcker sig inte längre än deras näsa. ( förutom när det gäller oljefynd förstås *host Irak host*
Låt inte en idiot-regerings misstag representera folket. De flesta amerikaner jag mött är ödmjuka, schyssta och allmänt trevliga.
Tricklev
2008-04-03, 16:15
hälften.. men visst.
Men jag förstår din poäng, och håller med, bugulus häxjakt på USA och dess invånare är löjlig.
Ge alla arga ungar ett handeldvapen, så blir det hur kul som helst.....
Battle royale! *popcorn*
http://www.imdb.com/title/tt0266308/
Låt inte en idiot-regerings misstag representera folket. De flesta amerikaner jag mött är ödmjuka, schyssta och allmänt trevliga.
Vilka har röstat fram regeringen då? :smash:
För den delen har du säkerligen träffat en jättetrevlig peddofil, en jättetrevlig mördare och en jättetrevlig komplett idiot i ditt liv också, utan att märka att de var peddofiler, mördare och idioter..
Jag har själv släktingar i USA så vet mycket väl att man inte ska klandra folket för regeringens fel men dock har de en del i det hela, som förgående talare sa: vilka valde regeringen? Vilka är det som inte vill ha bort vapen? Många amerikanare vill ha vapen för att de ska känna sig trygga, tyvärr förstår de uppenbarligen inte att allt blir betydligt mycket värre när många invånare kånkar runt med vapen i sina hem.
Regenringen må ha största ansvaret, dock har invånarna i Amerika också ett ansvar de uppenbarligen inte är beredda att axla.
Den saken hör man hela tiden, det här skulle kunna hända i vilket land som helst.Visst, det skulle mycket väl kunna hända, samtidigt som en meteor skulle kunna landa mitt i stockholm också.
Såna där saker händer inte ofta i ett vanligt funtat land där folk generellt sett inte sitter med en pistol under kudden. Desto värre verkar just dem här problemen hända titt och tätt i USA och man kan knappast skylla på att USA är så pass folktätt.
Kina/Inden har större befolkning än USA, hur många dödsskjutningar hör man av där?
Problemen dras till invånarna i amerika lika mycket som hästskit drar till sig flugor, och de står där som frågetecken och undrar varför, blabla det här skulle aldrig kunna hända blabla varför hände det här?
Tur att det finns dock amerikaner som försöker stoppa det här och förstår att en sån utveckling inte kan fortsätta.
Tricklev
2008-04-03, 17:01
Jag är alldeles för trött för detta, du är dum i huvudet, sluta posta nu.
Inget illa menat.
Jag är alldeles för trött för detta, du är dum i huvudet, sluta posta nu.
Inget illa menat.
Ingen fara, men har du någonsin varit i Amerika eller drabbades du bara av en känsla av att just USA målas orättvist i media etc?
Jag har varit i amerika 2 gånger, första gången jag var där var jag med min kusins umgängeskrets. Det som slog mig och förvånar mig än idag var den här frågan:
Har ni inte vapen i Sverige hemma hos er?
En av hans kompisar frågade mig detta och när jag sedan gick hem till honom visade han mig ett antal vapnen, hans farsa, en riktig välbyggd karl tvivlade på vad jag sa men när jag sedan lyckades övertyga honom om att svenskar faktiskt inte sitter med vapen hemma hos sig blev han förvånad och kallade oss godtrogna.
Så vi är plötsligt godtrogna enbart för att vi inte har vapen hemma hos oss som "försvar" mot eventuella inbrottstjuvar och som allmän säkerhet.
Nu visade det sig att varenda person i hans umgängeskrets just hade någon sorts av vapen hemma hos sig som försvar och även om deras reaktioner över att vi inte hade vapen här i Sverige inte var i samma nivå som den första så förvånades de ändå över det.
Nu kanske det är umgängeskretsen där råkade vara i det våldsamma hållet men jag misstänker att läget ser ut såhär i de flesta familjer där.
Kort och gott kan man säga att amerikaner är jävligt cp, den som påstår något annat borde ta sig en ordentlig funderare och kanske titta på filmen Bowling for culumbine som tar upp just det här ämnet på ett mycket bra sätt.
Motorbreath
2008-04-03, 19:08
Kort och gott kan man säga att amerikaner är jävligt cp
Källa?
Kort och gott kan man säga att amerikaner är jävligt cp, den som påstår något annat borde ta sig en ordentlig funderare och kanske titta på filmen Bowling for culumbine som tar upp just det här ämnet på ett mycket bra sätt.
Michael Moore var det ja.. Hans filmer är underhållande, men vinklade något utav helvete så du vet.
Sen, du förstår att du just kategoriserade ett folk på 300miljoner?
Vilka har röstat fram regeringen då? :smash:
För den delen har du säkerligen träffat en jättetrevlig peddofil, en jättetrevlig mördare och en jättetrevlig komplett idiot i ditt liv också, utan att märka att de var peddofiler, mördare och idioter..
Tjaa, regeringen är vald av presidenten så inte är det folket i alla fall.
:D :D :Virro
Michael Moore var det ja.. Hans filmer är underhållande, men vinklade något utav helvete så du vet.
Sen, du förstår att du just kategoriserade ett folk på 300miljoner?
Allt från USA är iofs vinklat..
Tjaa, regeringen är vald av presidenten så inte är det folket i alla fall.
Och vem har valt presidenten? :naughty:
Tricklev
2008-04-03, 21:37
Inte en chans i helvetet att du är 21 år Bugulu, du skämtar, drog du precis det stora "Jag har varit i Amerika" argumentet?
Jag lämnar denna argumentationen åt folk som kan uttrycka sig lite bättre än mig, men jag är rätt övertygad, och hoppas innerligen att dom snart kommer och kör över dig.
tsp: Lol.
Och vem har valt presidenten? :naughty:
Låt oss säga att du röstade på moderaterna i förra valet. Då kan jag nu ställa dig personligen till svars för de snedsteg de har gjort. Jag menar, du har ju valt dom.
Låt oss säga att du röstade på moderaterna i förra valet. Då kan jag nu ställa dig personligen till svars för de snedsteg de har gjort. Jag menar, du har ju valt dom.
Du kan ju i vart fall ställa hans dumhet som delvis ansvarig för moderaternas snedsteg. Hade han inte vart så urbota korkad att han gått på deras skitsnack hade moderaterna aldrig fått chansen att göra dessa "snedsteg".
Du kan ju i vart fall ställa hans dumhet som delvis ansvarig för moderaternas snedsteg. Hade han inte vart så urbota korkad att han gått på deras skitsnack hade moderaterna aldrig fått chansen att göra dessa "snedsteg".
Och hur ska man veta att det är skitsnack eller de verkligen menar det? Har du något sätt det går att upptäcka?
Korkad, eller en annan syn på hur landet ska styras?
Motorbreath
2008-04-03, 22:38
tsp:
http://re-try.com/pics/gtfo.gif
Inte en chans i helvetet att du är 21 år Bugulu, du skämtar, drog du precis det stora "Jag har varit i Amerika" argumentet?
Jag lämnar denna argumentationen åt folk som kan uttrycka sig lite bättre än mig, men jag är rätt övertygad, och hoppas innerligen att dom snart kommer och kör över dig.
tsp: Lol.
Du har fortfarande undvikit att svara på min fråga, vad vet du om Amerika förutom just media har målat upp? Vad jag vet hitills så kan du mycket väl inte veta ett skit om just det landet förutom att det är orättvist behandlat via media.
Lämnar den här diskussionen hur som helst, säger man det minsta lilla dåliga om USA får man stämpeln USA hatare automatiskt och folk kommer med relativt usla argument till varför Amerika inte är så dåligt trots att statistiken *poff* pekar att USA har störst problem gällande kriminalitet i världen.
Notera dock att jag sa störst problem gällande kriminalitet, inte att de är världens ledande i kriminiella sammanhang, den listan toppas väl av colombia eller liknande.
Notera dock att jag sa störst problem gällande kriminalitet, inte att de är världens ledande i kriminiella sammanhang, den listan toppas väl av colombia eller liknande.
Va dillar du om?
WHITEFOLKS
2008-04-04, 08:18
Bugulu: vet du varför de tillåter vapnen till att börja med?
Bugulu: vet du varför de tillåter vapnen till att börja med?
Nope, enda jag vet är att man måste ha licens för att ha vapen vilket många har dock. Skulle dock vara kul att veta varför.
Gällande mitt uttalande tidigare, störst problem gällande kriminella brott, då menar jag mord och diverse våldsbrott. Sverige må ha större brottsstatistik än USA per invånare men de flesta är i huvudsak cykelstölder/snatteri etc och inte mord eller våldsbrott.
Våldsstatistiken i USA sjönk ner 2004 men har sedan dess ökat stadigt.
Den federala polisen FBI rapporterade 1,4 miljoner mord, våldtäkter, rån, överfall och andra våldsbrott under 2006, två procent fler än året innan och motsvarande ett våldsbrott var 22:e sekund.
Antalet invånare i Amerika ligger väl på strax över 300 miljoner skulle jag tro. Med andra ord 1/300 av befolkningen drabbades av dden svårare typen av brott, förmodligen ligger siffran betydligt högre om vi tar med alla brott som finns.
Dem leder inte brottsstatistiken i världen, dock är de en av de högsta vad gäller grova brott.
WHITEFOLKS
2008-04-04, 08:27
Om man sätter sig in i varför vapnen tilläts "från början" så kommer man bra mycket närmare att förstå problematiken och även den ursprungliga amerikanska mentaliteten.
Under 2006 greps nära 2 miljoner amerikaner på grund av narkotikabrott och det motsvarar 13% av alla gripanden. Med andra ord är det ungefär 15 miljoner gripanden som gjordes i landet.
Notera dock att jag inte säger att alla amerikaner är dumma och cp som någon tidigare talare sa, man kan inte generalisera folk på det sättet men dock kan man inte undgå och bortförklara att brottsligheten och våldet i Amerika är en av de största och sjunker inte nämnvärt.
Om man sätter sig in i varför vapnen tilläts "från början" så kommer man bra mycket närmare att förstå problematiken och även den ursprungliga amerikanska mentaliteten.
Kanske ska leta upp den informationen då, du råkar inte veta någon sida som just behandlar och svarar på detta?
WHITEFOLKS
2008-04-04, 08:33
Du kan ju börja med "The Federalist papers" ;)
http://www.foundingfathers.info/
Du kan ju börja med "The Federalist papers" ;)
http://www.foundingfathers.info/
Hittade den, http://www.foundingfathers.info/federalistpapers/
Inget sånt man läser över en kväll precis, ska dock läsa den lite snabbt så kanske man får bättre inblick.
Edit: Så du länkade den? oj :)
WHITEFOLKS
2008-04-04, 08:41
Jag gjorde en edit.
Grundtanken är ju iaf att folket inte bara ska försvara sig mot "folket". En beväpnad befolkning kan inte heller bli tyranniserad av dess "regering".
Mycket i konstitutionen är skriver för att skydda folket mot dess ledare och regering. Man måste komma ihåg att de människor som bildade USA kom från diverse länder där olika sorters härskare hade bestämt vad, när och hur de skulle leva. USA skulle bli den plats där de själva bestämde.
Jag gjorde en edit.
Grundtanken är ju iaf att folket inte bara ska försvara sig mot "folket". En beväpnad befolkning kan inte heller bli tyranniserad av dess "regering".
Mycket i konstitutionen är skriver för att skydda folket mot dess ledare och regering. Man måste komma ihåg att de människor som bildade USA kom från diverse länder där olika sorters härskare hade bestämt vad, när och hur de skulle leva. USA skulle bli den plats där de själva bestämde.
Man hade också i minne hur britterna betedde sig mot amerikanerna när de hade USA som en koloni.
En snabb förklaring om grundlagen och hur den är missförstådd:
http://www.nopers.com/video/203/right_to_bear_arms
Och hur ska man veta att det är skitsnack eller de verkligen menar det? Har du något sätt det går att upptäcka?
Korkad, eller en annan syn på hur landet ska styras?
För att man förhoppningsvis inte är HELT JÄVLA KORKAD. Moderatjävlarna har gjort samma grejer och stått för samma grejer i 100 år, men vips så ändrar dem sig helt om? Troligt? Dumme fan som går på det.
Motorbreath
2008-04-04, 18:05
För att man förhoppningsvis inte är HELT JÄVLA KORKAD. Moderatjävlarna har gjort samma grejer och stått för samma grejer i 100 år, men vips så ändrar dem sig helt om? Troligt? Dumme fan som går på det.
Så då kan man kort och gott säga att svenskar är jävligt cp?
Så då kan man kort och gott säga att svenskar är jävligt cp?
Det är ju bra, då trivs vi bra i de cp-skadade amerikanernas sällskap :)
Coldsmith
2008-04-04, 18:38
Gällande mitt uttalande tidigare, störst problem gällande kriminella brott, då menar jag mord och diverse våldsbrott. Sverige må ha större brottsstatistik än USA per invånare men de flesta är i huvudsak cykelstölder/snatteri etc och inte mord eller våldsbrott.
Våldsstatistiken i USA sjönk ner 2004 men har sedan dess ökat stadigt.
Den federala polisen FBI rapporterade 1,4 miljoner mord, våldtäkter, rån, överfall och andra våldsbrott under 2006, två procent fler än året innan och motsvarande ett våldsbrott var 22:e sekund.
Sverige har högre VÅLDSBROTTSLIGHET. Dit räknas inte cykelstölder och snatteri.
Sverige har haft ökad våldsbrottslighet senaste 30 åren. I usa toppade den i början på 90talet och sen har den dalat kraftigt. Viss uppgång nåt år men följ grafen så pekar den nedåt. I sverige pekar den stadigt uppåt.
Tror du är förblindad av förutfattade meningar.
J de Koof
2008-04-05, 08:41
Möjligen kan det i USA råda några snäpp högre tolerans/acceptans för våldsexponering/våldsanvändning/aggressivitet än hos oss. Hur man kan påvisa det vet jag dock ej, mer en diffus känsla.
Barn är våldsamma? Mja, tendensen finns väl hos alla människor, från barnsben. Men alla dessa extrema våldsorgier, främst i USA? Såvitt mig anbelangar har överexponering för fiktivt våld ett finger med i spelet. Det lär inte finnas några belägg för att denna exponering skulle leda till ökad våldsanvändning, om än sexuella skildringar konstigt nog har restriktioner just för att "folk kan få snedvriden sexualbild" med mera etcetera.
Men antagligen kan kraftig överexponering av fiktivt våld via datorspel/TV/video i kombination med diverse brister i familj och uppväxt ha ganska förutsägbara konsekvenser. Brister då i form av dålig eller obefintlig kontakt med engagerade vuxna, dåliga/inga förebilder, bristande ledarskap, missbruk och våld i hemmet etc. Men dessa brister i en uppväxtmiljö är alldeles för komplexa för att låta vaska fram ett snyggt och prydligt vetenskapligt underlag?
Såsom med det goda; så ock med det onda: I ett jätteland som USA, där man dessutom medvetet valt att undvika statlig styrning för att utjämna skillnader i levnadsvillkor, blir spännvidden också jättestor. Enormt mycket bra och förståndigt finns i amerikat, men också enormt mycket jämmer och elände. Skillnaderna finns i Sverige också, men med våra (utrotade?) ideal om jämlikhet som i viss mån styrt politiken är spännvidden ännu så länge mindre.
Var det inte i Fredrik Lindströms program någon professor och författare nämnde att det internationella vetenskapliga stödet för att bokstavsbarn har genetiska förändringar är väldigt klent? Att det istället tycks finnas stöd för att taskiga uppväxtförhållanden har mer med saken att göra.
/J
Sverige har högre VÅLDSBROTTSLIGHET. Dit räknas inte cykelstölder och snatteri.
Sverige har haft ökad våldsbrottslighet senaste 30 åren. I usa toppade den i början på 90talet och sen har den dalat kraftigt. Viss uppgång nåt år men följ grafen så pekar den nedåt. I sverige pekar den stadigt uppåt.
Någon som vet varför vi har högre våldsbrottslighet? Rent instinktivt så skulle jag gissa på vårt helgsupande och vår något flata attityd men det är spekulation från min sida.
Att vi har en borgerlig regering blir tio gånger roligare när man hör såna som du ventilera sina åsikter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.