Visa fullständig version : bra lågfettade kcal livsmedel?
Animalistic
2008-04-02, 19:24
har 700kcal att fylla ut mitt matschema med, problemet är bara att jag redan ligger upp i en relativt hög fetthalt (55g, hört att det ska vara bra att stanna kring den mängden) nån som vet något bra livsmedel att fylla ut med? som är energitätt och helst lågfettat.
(jättebonus om det är billigt!)
tack så otroligt mycket på förhand, behöver hjälp med denna
Havregryn?
Men varför skulle du inte vilja fylla ut med fett? Om det är energitätt det ska vara så finns det nog inget godare än just fett ...
Alfred Nobel
2008-04-02, 19:30
Kvarg + havregryn
Keso, skinka, mjukost, messmör (fetsnål variant) + bröd
Mini- eller lättmjölk + müsli
Mini- eller lättyoghurt + müsli
Animalistic
2008-04-02, 19:36
Havregryn?
Men varför skulle du inte vilja fylla ut med fett? Om det är energitätt det ska vara så finns det nog inget godare än just fett ...
har hört att man ska hålla sing kring ~40-max 60g fett om dagen
skulle dock vilja fylla ut med någon härlig sås kanske. men 700kcal sås är jävligt mycket +dyrt i längden
pragmatist
2008-04-02, 19:37
Om du inte är en smurf så är 55gram ett ganska lågt fettintag...
har hört att man ska hålla sing kring ~40-max 60g fett om dagen
skulle dock vilja fylla ut med någon härlig sås kanske. men 700kcal sås är jävligt mycket +dyrt i längden
Då har du nog hört fel.
700 kcal sås är ju mycket/lite beroende på vad den baseras på. Är det rapsoljebaserad majonnäs/aioli/etc. så är det knappt en dl. Är den baserad på gräddfil så blir det ju mer än det tredubbla t.ex.
Scratch89
2008-04-02, 19:45
1 g fett per kg kroppsvikt är rekommenderade siffror. Nu vet jag att du dietar så fettet är väl rätt så naturligt att dra ner på, men jag skulle hellre se till att få i mig bättre fett, och kanske lite mer, än vad du får nu. Äter inte du typ 400 gram nötfärs om dagen?
tigerofsweden
2008-04-02, 19:49
1 g fett per kg kroppsvikt är rekommenderade siffror. Nu vet jag att du dietar så fettet är väl rätt så naturligt att dra ner på, men jag skulle hellre se till att få i mig bättre fett, och kanske lite mer, än vad du får nu. Äter inte du typ 400 gram nötfärs om dagen?
Han dietar inte längre :Virro
Animalistic
2008-04-02, 19:55
nej nötfärsen är numera kyckling, men får i mig fettet från makrill, keso & kyckling. men då kan jag nog höja fettintaget.
vad är bra fett enligt dig/andra? :)
majonäs, bra fett?
bacon, bra fett?
Eddie Vedder
2008-04-02, 19:57
majonäs, bra fett?
bacon, bra fett?
En kombination av båda vore lämpligt, gärna med övervikt åt majonnäsen.:)
Scratch89
2008-04-02, 20:47
nej nötfärsen är numera kyckling, men får i mig fettet från makrill, keso & kyckling. men då kan jag nog höja fettintaget.
majonäs, bra fett?
bacon, bra fett?
Jag baserar mitt fettintag på ägg, kaviar, ost, makrill, lax, nötfärs och pizza. :D
Jag äter enligt dietist XP jävligt opti med fett, och har bra förhållande mellan o-3 och -6. Runt 10 E% av mättat, enkelomättat, och fleromättat vardera är väl helt normala och bra siffror att hamna på.
EDIT: Sen tycker jag att det är helt knas att folk äter väldigt fettsnål kost, typ kycklingfilé och ris, för att sedan snapsa rapsolja eller äter sig illamående av omega-3-tabletter. Ät mat som är fet istället. Det tror jag absolut ger en bättre hälsa, än att dela upp och mixa och dona för att i slutändan ändå hamna på samma fettmängd.
Animalistic
2008-04-02, 21:01
Jag baserar mitt fettintag på ägg, kaviar, ost, makrill, lax, nötfärs och pizza. :D
Jag äter enligt dietist XP jävligt opti med fett, och har bra förhållande mellan o-3 och -6. Runt 10 E% av mättat, enkelomättat, och fleromättat vardera är väl helt normala och bra siffror att hamna på.
EDIT: Sen tycker jag att det är helt knas att folk äter väldigt fettsnål kost, typ kycklingfilé och ris, för att sedan snapsa rapsolja eller äter sig illamående av omega-3-tabletter. Ät mat som är fet istället. Det tror jag absolut ger en bättre hälsa, än att dela upp och mixa och dona för att i slutändan ändå hamna på samma fettmängd.
KAVIAR *drool*
bra post Mathias, kanske varit lite för rädd med fettet. men kaviar kan absolut slängas in. en macka likaså ^^ 700kcal är ju trots allt en del
Scratch89
2008-04-02, 21:13
700 kcal är en normal måltid, typ. Skriv på msn, eller här, hur en dag ser ut just nu, så är det lättare att lägga in ändringar. Det kan vara mer som behöver ändras.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.