handdator

Visa fullständig version : Början till bukfetma

Amtrak
2008-04-01, 22:45
Tjena!

Jag är 27 år, 1.86 lång och väger endast 65kg. Jag har alltid varit smal. För smal till och med. Men under de senaste åren har jag börjat få en liten bula nere på magen. Detta stör mig nåt enormt och jag vill verkligen göra någonting åt detta. Har hört att det skall vara grymt svårt att bli av med den? Det är ju kanppast någon viktminskning jag behöver, och det går ju inte att punktförbränna fettet där nere. Så jag är förvirrad.

Jag skulle iaf ha lite tips på vilken sorts träning jag borde ägna mig åt? Som läget är nu så kör jag lite styrketräning några gånger i veckan hemma. Promenerar och simmar då och då. Min kost är huvudsakligen vegetarisk. Men äter även fisk.

Tack på förhand!

RTB
2008-04-02, 01:53
Fortsätt träna på, satsa lite mer på cardio:thumbup:

(var inte det senaste att man visste kan punkförbränna?:MrT: )

regus
2008-04-02, 05:05
Fortsätt träna på, satsa lite mer på cardio:thumbup:

Alltså..

Det går att mäta en större förbränning på den kroppsdelen. Men det är riktigt lite.
Konditionsträning punktförbränner fettet i magen i högre utsträckning.

Eddie Vedder
2008-04-02, 06:03

Nej det kan man inte påstå. Det gjordes en studie där man kunde mäta en något ökad lipolys i ett ben som genomförde benspark jämfört med det vilande benet. Men det var fantastiskt små skillnader och inget att ta till sig i praktiken.

I övrigt är det kännt att konditionsträning har en förmåga till regionell lipolys vid kroppens viskerala fettdepåer, d.v.s. runt de vitala organen inuti bukhålan. Fettet kan då omfördelas på kroppen oavsett kaloribalans mer eller mindre. Ytterst värdefullt ur hälsosynpunkt, rutorna kommer dock fram av kaloriunderskotet som sådant.

JakeShaft
2008-04-02, 07:03
Nej det kan man inte påstå. Det gjordes en studie där man kunde mäta en något ökad lipolys i ett ben som genomförde benspark jämfört med det vilande benet. Men det var fantastiskt små skillnader och inget att ta till sig i praktiken.

I övrigt är det kännt att konditionsträning har en förmåga till regionell lipolys vid kroppens viskerala fettdepåer, d.v.s. runt de vitala organen inuti bukhålan. Fettet kan då omfördelas på kroppen oavsett kaloribalans mer eller mindre. Ytterst värdefullt ur hälsosynpunkt, rutorna kommer dock fram av kaloriunderskotet som sådant.

Det hade jag ingen aning om, jag kan ha rutor på magen men ändå putar den ut en hel del. Men då springer jag inget överhuvudtaget, gjorde det mycket förut 6-8mil/veckan men kan tyvärr inte längre. Men då har jag fått svar på varför jag upplever att det har blivit ngt värre även om jag inte blivit tjockare.

Eddie Vedder
2008-04-02, 07:11
Men då har jag fått svar på varför jag upplever att det har blivit ngt värre även om jag inte blivit tjockare.

Nej det skulle jag inte påstå rakt av. Att ens mage putar ut kan ha många orsaker, känns inte särskilt troligt att avhållsamhet från konditionsträning plötsligt skulle innebära att du utvecklar bukfetma.

Jag ska förstås inte säga att det INTE är så heller men mitt svar var i alla fall inte i syfte att du skulle tolka det på det där sättet. Jag bara utvecklade RTB's fundering kring punktförbränning.

Varför din mage putar ut har jag ingen aning om.

JakeShaft
2008-04-02, 07:18
Du har rätt kom på mig själv strax efter att det kanske var att överdriva lite. Det är nog den så kallade Placebo effekten, hittar man en förklaring så hoppar man på den direkt:naughty:naughty: . Men givetvis är inte det problemet.

Edit: Dessutom är en putande mage ett tecken på pondus!

RTB
2008-04-03, 01:03
Tackar, jo jag anade att det inte skulle vara några större mängder då snacket dog ut rätt fort. :D men man kan ju inte säga att det är helt omöjligt längre iaf.

Omfördelningen hade jag redan koll på iaf;) så kör på med cardion.