handdator

Visa fullständig version : Frågor till dom självvalt flintskalliga [jelp moste raka hove]

Tricklev
2008-04-01, 13:07
Tja, har funderat på att raka skallen ett tag nu, men före jag vågar göra detta finns det ett par saker jag måste ha svar på.

1. Hur ofta rakar ni, med rakmaskin eller hyvel?
2. Några speciella produkter ni använder för att skallen inte ska bli irriterad?
3. Hur undviker man cancer looken?
4. Får ni ligga?
5. Allt ni har att säga, vad gäller erfarenhet mm passar bra i denna tråd, fram med allt ni har, jag är helt vilsen vad det gäller att vara flintskallig.

MasterChief
2008-04-01, 13:17
http://manolo.se/2006/09/17/gastkronika-rakade-skallar-har-for-att-stanna/

JJ
2008-04-01, 13:29
Jag föreslår köp av trimmer (se till att den kan ta tillräckligt nära) och sen trimmar du vid behov. Blank skalle eller för lång stubb är ej snyggt.
Ligga? Vem försöker du lura?:D

Börje H
2008-04-01, 13:30
1. Hyvel, torsdagar
2. Nej
3. Grov nacke
4. Ja, troligtvis/förhoppningsvis ej pga frisyren dock
5. Våldsamt skönt att slippa gå till frisören och bränna pengar, behöver inte tänka 1% på frisyren, bekvämt

Mental
2008-04-01, 13:31
Ahh, så snart försommarvärmen kommer till umeå så åker både hår och skägg. no more helskägg, no more frisörbesök!

lectris
2008-04-01, 13:34
Rakat huvud är gnnnhh *drool* :naughty: :kinky:

tobbo
2008-04-01, 13:35
Ahh, så snart försommarvärmen kommer till umeå så åker både hår och skägg. no more helskägg, no more frisörbesök!

Gief före och efterbilder, för mig du var ganska lurvig. :em:

Tricklev
2008-04-01, 13:51
Aja, då sätter jag igång nu då, verkar rätt så simpelt, ska iaf hoppa in i solariet efter träningen idag då, alla har vi inte en grov nacke som hjälper oss att undvika cancer looken.

PowPow
2008-04-01, 13:59
Jag föreslår köp av trimmer (se till att den kan ta tillräckligt nära) och sen trimmar du vid behov. Blank skalle eller för lång stubb är ej snyggt.
Ligga? Vem försöker du lura?:D

Håller med angående trimmer. Tycker inte heller blanka skallar är speciellt attraktivt.

Motorbreath
2008-04-01, 14:48
Aja, då sätter jag igång nu då, verkar rätt så simpelt, ska iaf hoppa in i solariet efter träningen idag då, alla har vi inte en grov nacke som hjälper oss att undvika cancer looken.

Tänkte du göra cancer-looken äkta i solariet istället för att träna nacken?

Tricklev
2008-04-01, 14:55
Tänkte du göra cancer-looken äkta i solariet istället för att träna nacken?

Haha äh, med lite färg så kanske det inte ser ut som om jag har cancer, fast jodå, jag tränar också.

oath5
2008-04-01, 15:06
Haha äh, med lite färg så kanske det inte ser ut som om jag har cancer, fast jodå, jag tränar också.

Kan vara en god idé att sola ja! Min hårbotten är vitare än resten av huvudet som annars är kritvitt. Där kan vi snacka om cancer look när jag kör rakad skalle :D

mela
2008-04-01, 15:08

Kanske sola efter att du rakat dig? :D

Motorbreath
2008-04-01, 15:13
Snaggade mig igår, från långhårig till 4mm. Hittade nyss en kamtillsats till apparaten med kortaste längd 1mm, får pröva med den nästa gång jag klipper mig.

Exdiaq
2008-04-01, 16:00
Trimmar håret till 3mm varannan vecka typ, hur skönt och snyggt som helst tycker jag

TommyBoy
2008-04-01, 16:01
2 ggr/vecka, hyvel
2. Några speciella produkter ni använder för att skallen inte ska bli irriterad?
Raklödder samt lotion
Ser till att man inte är alltför smal i ansiktet samt anlägg någon form av skägg.
4. Får ni ligga?
Jajjemän
5. Allt ni har att säga, vad gäller erfarenhet mm passar bra i denna tråd, fram med allt ni har, jag är helt vilsen vad det gäller att vara flintskallig.
Använd kvalitetshyvel, annars kan du få "slagsmål med katt" looken.

pe11e
2008-04-01, 16:09
-02 åkte håret av första gången. Körde på det i några år tills jag insåg vilket fördomsfullt samhälle vi lever i. Idag nöjer jag mig med att dra ett varv med trimmern emellanåt. Kanske åker det av igen när hårfästet kryper ännu längre bak.

1. 1ggr i veckan med Mach3-an.
2. Hudkräm HTH, bränner fint
3. Undvike cancer?
4. Nej
5. Söker du jobb eller umgås med mycket svensons, undvik rakat...

Versus
2008-04-01, 16:55
Har sett ovanligt mycket konsultnissar med rakade huvuden eller trimmade på sistonde.
Så tror inte direkt "svenssons" har några fördommar om just rakade huvuden.
Det är nog snarare rakad skalle i kombination med ev tatueringar, klädstil och hur man för sig allmänt som kanske gör att man får vissa reaktioner.

Själv tycker jag det verkar rätt soft med rakat. Dock har jag alldeles för stort huvud för att passa i det.

Baan
2008-04-01, 17:13
Har sett ovanligt mycket konsultnissar med rakade huvuden eller trimmade på sistonde.
Så tror inte direkt "svenssons" har några fördommar om just rakade huvuden.
Det är nog snarare rakad skalle i kombination med ev tatueringar, klädstil och hur man för sig allmänt som kanske gör att man får vissa reaktioner.

Själv tycker jag det verkar rätt soft med rakat. Dock har jag alldeles för stort huvud för att passa i det.

Det är en annan sak om man är tunnhårig apropå kostymnissar :)

---

Jag körde hyvel en gång i veckan i några år, eller ja ca två tror jag det var. Förutom det andra har sagt redan kändes det som jag uppfattades som lite farligare än med hår av folk, fick iaf den kommentaren när jag lät håret växa ut igen av några stycken..

ocelot
2008-04-01, 17:14
Rakar mig varannan vecka, med trimmer, en philishave utan munstycke, blir
väl 1 m.m.

Jag kör emellanåt med ACO hudkräm från Apoteket, funkar klockrent.

Cancer look? jag ser mest ut som en råbarkad kriminell

4. Får ni ligga?
Nä inte mer än vanligt

Jag har rakat skallen sen -04 ungefär, smidigt och fräscht, jag har en massa hår om jag vill men jag har aldrig fått någon fason på frisyren riktigt :)
Det tar ca 10min sen är det klart.. tror jag kan raka skallen i sömnen nu...

Osten80
2008-04-01, 17:23
Hade rakat mellan -99 och slutet på -07. Nu har jag låtit det växa fritt. Känns rätt bra faktiskt.
Det var bekvämt att ha rakat, och riktigt billigt. Förmodligen är jag väl snart rakad igen. ;)

maaherra
2008-04-01, 17:56
1. Rakat en gång. Aldrig mer.
2. Nej.
3. Behåll håret.
4. Flickvännen knullar bästa polaren numera.
5. Gör det inte.

Skywalker
2008-04-01, 18:30
Tja, har funderat på att raka skallen ett tag nu, men före jag vågar göra detta finns det ett par saker jag måste ha svar på.

4. Får ni ligga?

1. Varje fredag med masin.
2. Nej
3. Raka inte med hyvel.
4. Jag har sambo, så nej det får jag inte. Inte ens med henne
5. Det bästa jag någonsin har gjort med mitt hår, kommer aldrig att låta det växa ut. (Jag har börjat tappa)

mks
2008-04-01, 18:36

4. Får ni ligga?

Jag har hår nu, för sista gången, men jag körde hårlöst i 5 år innan.

1. ambitionen var ca 2 gånger i veckan, slarvade ibland. Maskin. Provade hyvel en gång men gillade varken det helsläta utseendet eller skärsåren.
2. Jag använde vanligt mjällschampoo, räckte för mig.
3. Min maskin lämnar ca 1 mm, kombinerat med eventuell skäggstubb och ögonbryn ser man frisk ut.
4. Jag började raka mitt huvud för att få ligga med en brud som mer eller mindre bad om det. Ja det funkade.
5. Det växer ut igen rätt snabbt om du vill ha hår igen. Solskyddsfaktor ffs.

Piranha
2008-04-01, 19:20

4. Får ni ligga?

1. Trimmer (philips äger).
2. Tvål.
3. Behåll ögonbrynen på så skall de ordna sig.
4. Ha ha nähää du
5. Snyggt om man har rätt huvudform, bekvämt. Den enda nackdelen som jag ser det är att det är jävligt svårt att få på en mössa på stubb.

Jag rekomenderar dig att trimma, lägg gärna upp bilder för bedömning med och utan hår.

Insulinus
2008-04-01, 19:28
Faan om ni bara visste vad jag önskar att jag hade en huvudform som hade passat i rakat! Mitt huvud har formen av en rugbyboll ungefär, trimmade det en gång och aldrig mer säger jag.

Får fan inte ens på ett durkslag på huvudet (ja, jag har testat). Enda Mc hjälmen som passar är Arai hjälmarna som passar på folk med långsmalt huvud. :D

z_bumbi
2008-04-01, 20:11
Den enda nackdelen som jag ser det är att det är jävligt svårt att få på en mössa på stubb.

En nackdel om man väl får på mössan är att en del mössor luddar ganska mycket. :D

1 Trimmer dvs aldrig rakat men lite stubb*
2 Inte något som funkar
3 Hårförlust pga kemoterapi och 2-3 dm skägg är inte en så vanlig kombination dvs skaffa ett riktigt skägg.

*idag har jag också hippiefrisyr men funderar på att ändra på det till helgen.

Tricklev
2008-04-01, 20:14
En följdfråga, jag har lite av slagits emot katt syndromet, dvs mitt huvud hade en del mindre fina synliga saker redan under håret, något speciellt sätt jag kan behandla dessa utöver vanlig balsam/schampo som uppenbarligen inte ens fungerade när jag hade hår?

Dom syns inte på längre håll men blir rätt tydliga i närbild.

tjabon
2008-04-01, 20:41
Jag kör en bekväm kompromiss:
5 mm maskinsnagg hos frisör (100 kr) en gång i månaden.

J de Koof
2008-04-02, 03:25
4. Får ni ligga?

Schieett man, jag vågar med osedvanligt ärlig blick påstå att jag tillhörde föregångarna, och nu snackar vi tidigt 90-tal då detta var.......... ej helt legio.

1. Vinterhalvår= trimmer, typ 2-3 millimeter. Ansiktsvatten used on skull aswell.
2. Apotekets lotion somartid och 0.00 millimeter. Heter nåt minns inte vad, finns nog bara en.
3. Man undviker inte cancerlooken, man bejakar jag-skiter-i-looking-good-looken. Believe me - är man någorlunda skapad i skallbenet går det hem hos förvånansvärt många. Tips = tramsa inte med skägg å sånt för att kompensera - NillHair is homerun.
4. Jezz. Kombinera med slätrakat facial och du är hemma.
5. Min erfarenhet i ämnet sträcker sig bara till 1991, men kombinationen "ingenjävlatöntfrisyrattkammaåflamsamed", alltså ren bekvämlighet - parad med...............well, ett mått av begärligt mottagen respons.... har lett åtminstone mig till livsvisdomen plus tie grader = icke ett synligt hårstrå.

Idag, när ställainsigmentaliteten hos det motsatta könet tagit sig proportioner så att man rent dånardimpen inför alla longblondstraighthaireddoyawannaf*ckwithme-brudar....... eftersöks med klen cykellykta och 1000-wattskastaren de få, de sällsynta, de svårfunna, de mycket mycket speciella kvinnorna som litar till sitt eget antimediaförstånd och låter trimma håret kortkortkort å mysigt.

O visst finns de väl här o där........................ MEN VAR?

Hår är sååå jedra överskattat, precis som att det skulle i sitta i håret liksom. Git rid of it.

/J

Mr. Moose
2008-04-02, 06:39

Ca varannan dag med hyvel.
Tvål!! Rekomenderar INTE torrakning.
Gotie o stora traps.
4. Får ni ligga?
Det är väl klart man får!
Vill du raka så är det bara att plocka fram rakgrejerna, trivs du inte med rakat huvud så är det ju bara att låta det växa ut igen!

Våga var dig själv!

Slartibartfast
2008-04-02, 07:41
Vill du testa hur du skulle se ut i mm-snagg så är ett bra sätt att göra en simulation i PS först. Blöta ner håret och slicka så huvudformen framträder. Like so:

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/hairbaldsmall.jpg

Och en framifrån såklart.

Piranha
2008-04-02, 07:44
Vill du testa hur du skulle se ut i mm-snagg så är ett bra sätt att göra en simulation i PS först. Blöta ner håret och slicka så huvudformen framträder. Like so:

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/hairbaldsmall.jpg

Och en framifrån såklart.

Ja det där funkar kanon.

Timme
2008-04-02, 08:00
Slarti: Raka!

Hallberg
2008-04-02, 08:02
4. Får ni ligga?

4. Jag har sambo, så nej det får jag inte. Inte ens med henne

:laugh: Vet hur det känns.

Slartibartfast
2008-04-02, 08:28
Slarti: Raka!

:D Njää. Sambon misstycker å det bestämdaste.

Men det är ju skönt att veta att det inte kanske kommer se helt illa ut sedan när man tappar håret och måste raka. :)