Visa fullständig version : Bröd utan sockerarter.
Chrillee
2008-03-31, 20:43
Hallu!
Försöker hitta ett bra bröd utan sockerarter, för sockerarter är väl det samma som snabba kolhydrater?
Idag kom min farsa med ett vitt bröd som det stod osötat på.
Innehåll väldigt lågt med sockerarter, enbart 0,3g av 48g.
Och alla har sagt att vittbröd är förkasligt? Har inte med färgen att göra då? Eller är det att 99% av vitt bröd är innesslat i sockerarter?
Käkar förtillfället ett polarextrem där det ligger bra mycket högre än i det här vita brödet.
Det här vita är för dyrt för mig hur som i längden, men finns det nåt annat med lågt på sockerarter?
King Grub
2008-03-31, 20:53
Det är inte skadligt med lite socker i brödet. En stor del försvinner dessutom under bakning, som jästnäring.
Vitt bröd är bakat på större del (eller bara) vetemjöl, raffinerat sådant, där en stor del av näringsämnena försvunnit i processen.
Det är inte något fasansfullt hemskt med några gram socker i kosten. Och det är sällan matbröd som är boven om man får för mycket socker, utan snask och läskeblask och liknande.
Eddie Vedder
2008-03-31, 21:07
för sockerarter är väl det samma som snabba kolhydrater?
Nej verkligen inte. Helt osötad formfranska innehåller inga enkla sockerarter alls, dock extremt lättnedbruten stärkelse och ger ett mycket snabbt blodsockersvar.
Fruktos är en enkel monosackarid, den ger dock ett mycket mycket långsamt blodsockersvar. Även laktos är exempel på en enkel sockerart (en disackarid bestående galaktos och glukos) som ger långsamt blodsockersvar.
Men att typisk "sockermat" ofta är högglykemiskt stämmer definitivt, dock kan man inte dra en 100%-ig parallell mellan att det står "varav sockerarter x g" i en näringsvärdestabell och snabba kolhydrater per automatik.
Amylopektin är en enorm kolhydratmolekyl, den kan bestå av uppemot 10 000 glukosmolekyler, men bryts ändå ner med väldigt snabb hastighet.
Scratch89
2008-03-31, 21:13
Jag kan inte förstå hur du inte kan ha råd med ett vitt bröd, men ha råd med Polarkraft Extrem, som är rätt så dyrt sett till kilopris. Vad kostade det här brödet egentligen?
Det är dessutom kul att Grub säger "läskeblask"... :D
Chrillee
2008-03-31, 22:37
Kul med svar ifrån två experter! =)
Uppskattas!
Så att det vita brödet ligger lågt på sockerarter beror på tillverkningsprocessen?
Men mörkt och grovt bröd har väl en speciell tillverknings process den med?
Men mörkt bröd innehåller mycket mer sockerarter ändå.
Så anledningen till att folk ratar bort vitt bröd, ofta vet dem inte ens varför, är pga stärkelsen? Det som gör vitt bröd så mycket sämre?
Så stärkelse kan man dela in i olika kategorier också, snabbt och långsamt? Det har olika GI-mått?
Och raffinerat, det är väl renade råvaror? Det anses som dåligt?
Har svårt att hålla koll på alla kolhydrater, dem delas ju in i allt möjligt.
Måste försöka få in det, men finns ju så många olika 'arider'. :smash:
Så anledningen till att folk ratar bort vitt bröd, ofta vet dem inte ens varför, är pga stärkelsen? Det som gör vitt bröd så mycket sämre? Raffinerat, vitt mjöl innehåller mindre näring än fullkorn.
Så stärkelse kan man dela in i olika kategorier också, snabbt och långsamt? Det har olika GI-mått? Ja. Amylos/amylopektin är två olika typer av stärkelse, minns inte vilket som har högst GI dock.
Men även livmedlet i sig påverkar; spröda/flytande livsmedel tenderar att ha högre GI än mer fasta livsmedel.
Och raffinerat, det är väl renade råvaror? Det anses som dåligt? Raffinerat = förfinat.
Måste försöka få in det, men finns ju så många olika 'arider'. :smash:[/QUOTE]
Acquiescence
2008-03-31, 23:11
Måste försöka få in det, men finns ju så många olika 'arider'. :smash:
Delas huvudsakligen in i tre grupper (förr i tiden 2) socker, fibrer och stärkelse (innan enkla och komplexa); Där enkla var monosackarider samt disackarider och där koplexa är polysackarider.
Mono betyder ett, di betyder två, poly betyder flera.
Grunderna om kolhydrater (http://www.ipan.se/artiklar/kost-och-naring/kolhydrater-lat-dem-goda-visa-vagen)
Annars har ju AXA ett "sockerfritt" bröd, huruvida det sedan innehåller sötningsmedel eller inte kan jag inte säga på fri hand.
Jag kan inte förstå hur du inte kan ha råd med ett vitt bröd, men ha råd med Polarkraft Extrem, som är rätt så dyrt sett till kilopris. Vad kostade det här brödet egentligen?
Det är dessutom kul att Grub säger "läskeblask"... :D
och "snask"
Eddie Vedder
2008-04-01, 05:01
Så att det vita brödet ligger lågt på sockerarter beror på tillverkningsprocessen?
Ja om man i tillverkningsprocessen valt att inte tillsätta det.
Det görs förstås på samma sätt fast med grövre mjöl. Socker eller ej beror ju på om man själv tillsätter det, t. ex. vanligt socker, sirap, man kanske blandar i russin i degen, lingon/lingonsylt etc.
Huruvida ett bröd innehåller enkla sockerarter eller inte beror ju bara på om receptet innehåller någon sådan ingrediens.
Så anledningen till att folk ratar bort vitt bröd, ofta vet dem inte ens varför, är pga stärkelsen? Det som gör vitt bröd så mycket sämre?
Jag skulle tro att de flesta vet att det är det vita mjölet som är "boven". Har faktiskt aldrig hört just det här missförståndet förut.
Det är nog mest du som dragit slutsatsen vitt bröd per automatik är vitt socker.
Så stärkelse kan man dela in i olika kategorier också, snabbt och långsamt? Det har olika GI-mått?
Beroende på mjölets utmalningsgrad, brödets viskositet och förhållandet amylopektin:amylos i mjölet blir stärkelsen mer eller mindre lättnedbruten.
Och raffinerat, det är väl renade råvaror? Det anses som dåligt?
Mindre fiber-och näringsrikt i alla fall. Måste inte vara sämre per automatik, beror ju på vem som äter det och hur den personen äter i övrigt.
Musselbank
2008-04-01, 05:26
Man kanske kan sammanfatta med att det trista med vitt bröd (typ franskbröd) inte är vad det innehåller utan allt det inte innehåller. Det är torftigt, mer än skadligt i sig, i skäliga mängder. Lite som socker...
Mörkare, grövre bröd är snarare mycket mer nyttiga - de innehåller mycket mer användbara saker - än mindre skadliga.
Antagligen behöver man sällan fundera så noga över hur det ligger till med GI och sånt. Det är en ganska liten detalj i det stora hela. Det är en lite tråkig väg att gå att "undvika allt dåligt". Det kanske är roligare att se till att inte gå misste om allt för mycket bra...
---
Eddie V. : "[mörkt o grovt bröd] görs förstås på samma sätt [som ljust] fast med grövre mjöl. "
Dock kan ett seriösare bröd, med ordentlig jäsning, kanske surdeg, och mer ingredienser att jobba med, bilda skojiga ämnen som saknas i vitt. Väl.
Eddie Vedder
2008-04-01, 05:59
Eddie V. : "[mörkt o grovt bröd] görs förstås på samma sätt [som ljust] fast med grövre mjöl. "
Dock kan ett seriösare bröd, med ordentlig jäsning, kanske surdeg, och mer ingredienser att jobba med, bilda skojiga ämnen som saknas i vitt. Väl.
Ja visst är det så. Men även ett vitt bröd kan ju bakas med surdeg. Finns oändliga variationer med bröd, ett grövre surdegsbröd med sirap tillsatt är ju t.ex. inte "sämre" än ett osötat helvitt formbröd o.s.v.
Det var därför jag jämförde två identiskt tillagade bröd, annars kan man ju lägga in oändligt med variabler som gör bröd A marginellt bättre än bröd B som i sin tur innehåller x vilket är en fördel gentemot brödet A's y.:D
Musselbank
2008-04-01, 06:23
Ja visst är det så. Men även ett vitt bröd kan ju bakas med surdeg. Finns oändliga variationer med bröd, ett grövre surdegsbröd med sirap tillsatt är ju t.ex. inte "sämre" än ett osötat helvitt formbröd o.s.v.
Det var därför jag jämförde två identiskt tillagade bröd,
Fast nja, du sade väl att mörka och ljusa brön har samma tillverkningsprocess, när det nog i praktiken - trots all variation - går att se att processen för mörka grova bröds del generellt nästan alltid ger upphov till mer spännande biprodukter.
Jag vet iofs inte om jag har rätt :em: men tanken min var alltså att inte bara ingredienserna utan även tex lång jäsning i viss grad hjälper till att göra mörkare, grövre bröd nyttigare. Generellt.
Kanske inte så mycket att bråka om dock :-)
Eddie Vedder
2008-04-01, 06:29
Fast nja, du sade väl att mörka och ljusa brön har samma tillverkningsprocess, när det nog i praktiken - trots all variation - går att se att processen för mörka grova bröds del generellt nästan alltid ger upphov till mer spännande biprodukter.
Ja men då har du ju lagt till andra variabler som sagt. Och det finns gott om vita brödsorter bakade på surdeg, det finns bröd med alla möjliga olika förhållanden mellan grovt och vitt mjöl.
Poängen var att brödets grovhet som sådan inte innebär socker eller inte socker, utan det förutsätter att sockret tillsätts.
Jag förstår verkligen inte vad i det jag säger du kan påstå vara fel.:confused:
Musselbank
2008-04-01, 06:33
Ja men då har du ju lagt till andra variabler som sagt. Och det finns gott om vita brödsorter bakade på surdeg, det finns bröd med alla möjliga olika förhållanden mellan grovt och vitt mjöl.
Poängen var att brödets grovhet som sådan inte innebär socker eller inte socker, utan det förutsätter att sockret tillsätts.
Jag förstår verkligen inte vad i det jag säger du kan påstå vara fel.:confused:
Det kan kvitta, kanske jag som är trött.
vildängel
2008-04-01, 20:44
Kul med svar ifrån två experter! =)
Uppskattas!
Men mörkt bröd innehåller mycket mer sockerarter ändå.
Tänk på att allt mörkt bröd inte är grovt. "Mörkt" bröd som egentligen ser likadant ut som vitt bröd, förutom färgen, är ofta sötat med sirap som ger mörk färg och ökar mängden sockerarter i innehållsförteckningen.
Ang. "läskeblask" så är de enda jag har hört använda det ordet King Grub och invånarna i Ankeborg :)
Sheogorath
2008-04-01, 20:57
Det bröd med lägst halt sockerarter som jag hittat är ett märke som finns både som solrosbröd och dinkelbröd. Båda ljusa och väldigt goda!
0.5 % (!) sockerarter.
.
Men kom också ihåg att alla mörka bröd per definition inte har ett bättre näringsinnehåll än alla ljusa bröd.
Många mörka bröd bakas ju med en hel del sirap. Tänk bara på sorter som kavring och vörtbröd. Bäst är väl egentligen att titta på innehållet i varje enskild brödsort.
Chrillee
2008-04-06, 15:29
Men kom också ihåg att alla mörka bröd per definition inte har ett bättre näringsinnehåll än alla ljusa bröd.
Många mörka bröd bakas ju med en hel del sirap. Tänk bara på sorter som kavring och vörtbröd. Bäst är väl egentligen att titta på innehållet i varje enskild brödsort.
Sirap är väl rätt förkasligt, alltså mycket socker som inte tillför nån värdefull näring precis?
Såg nu att mitt mörka bröd innehåller det, man måste vara rätt noggran som sagt och läsa på baksidan av förpackningen.
Eddie Vedder
2008-04-06, 15:37
Läs andelen sockerarter på näringsvärdet. Ibland kan brödet innehålla t.ex. socker eller sirap som jästnäring. Då finns det antagligen inte kvar i brödet längre även om det står med i ingrediensförteckningen.
Jag brukar köpa pumpafröbröd på Willys, väldigt kompakta rågbröd. I innehållsförteckningen står "melass". Är det något slags socker?
Jag brukar köpa pumpafröbröd på Willys, väldigt kompakta rågbröd. I innehållsförteckningen står "melass". Är det något slags socker?
Melass är i stil med sirap. Det är dock mycket mycket möjligt att det är en felöversättning av "molasses" i betydelsen sirap. Det vi på svenska kallar melass brukar man ge till hästar och kor, nog väldigt sällan baka med.
Chrillee
2008-04-06, 23:19
Läs andelen sockerarter på näringsvärdet. Ibland kan brödet innehålla t.ex. socker eller sirap som jästnäring. Då finns det antagligen inte kvar i brödet längre även om det står med i ingrediensförteckningen.
Okej, som exempel nu mitt bröd jag har:
"Ingredienser: Sirap (glukos, sackaros och fruktos)"
Och varav 5g sockerarter.
Då finns det med andra ord kvar i brödet efter jäsning?
Scratch89
2008-04-07, 00:35
Fem gram sockerarter borde vara försumbart, om du inte äter två-tre påsar om dagen.
Finns det någon speciell anledning till att det är väldigt viktigt för dig att hitta ett bröd helt utan sockerarter?
Chrillee
2008-04-07, 12:07
Nja vill minimera mitt sockerintag eftersom det är helt meningslös näring vad jag har läst här.
Plus att jag gör lite research åt min kusin som har candida och vill undvika socker till max, kanske bröd inte är det bästa alternativet då iofs.
Om det är proboemet, tror jag att det räcker att välja bröd som innehåller lite socker istället för att leta ihjäl dig efter ett som är helt utan (ett alternativ är ju förstås att baka själv).
När det gäller candida har jag för mig att man brukar rekommendera surdegsbröd (de som kostbehandlar candida brukar även vilja undvika jäst och raffinerat mjöl); även här skulle jag säga att det förmodligen räcker att hålla sig till bröd med lågt sockerinnehåll.
Om det är proboemet, tror jag att det räcker att välja bröd som innehåller lite socker istället för att leta ihjäl dig efter ett som är helt utan (ett alternativ är ju förstås att baka själv).
När det gäller candida har jag för mig att man brukar rekommendera surdegsbröd (de som kostbehandlar candida brukar även vilja undvika jäst och raffinerat mjöl); även här skulle jag säga att det förmodligen räcker att hålla sig till bröd med lågt sockerinnehåll.
Håller med Tolkia i detta. Oroa dig inte över petitesser som dessa. Lägg istället din energi på sådant som faktiskt speöar roll.
Sen en annan fråga om socker och bröd (kom att tänka på den nu). I bröd man köper, är det socker som jästen konsumerar borträknat i innehållsförteckningen?
Scratch89
2008-04-07, 22:54
Sen en annan fråga om socker och bröd (kom att tänka på den nu). I bröd man köper, är det socker som jästen konsumerar borträknat i innehållsförteckningen?
Läs tråden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.