handdator

Visa fullständig version : Barnen måste gå ner i vikt (fall i storbritannien)

Coldsmith
2008-03-30, 13:06
http://www.alltombarn.se/halsa/banta-barnen-annars-omhandertas-de-1.9074

Barn kan bära på en del valpfett, men de brukar tappa det när de blir äldre. Våra barn får inte en chans.

Ehh.. Valpfett? Då måste jag undra hur många valpar som fick sätta livet till för att dom skulle bli så feta. Ett 50-tal kennlar?

Och nä, deras barn får ingen chans om dom fortsätter bli gödda på det sätt dom blir hemma just nu.

Folk tror att hemlagat alltid är nyttigt. Kanske inte om dom bara lagar onyttig mat?

Men visst låter det tragiskt att barnen riskerar bli omhändertagna, men samtidigt kan jag förstå resonemanget. Fetma är dödligt. Och dom får ju en chans nu att ändra på det.

Vad tycker ni? Rätt eller fel?

regus
2008-03-30, 13:09
Det känns som det är riktigt osmidigt. Jag tror inte det är så lyckat att säga till en unge att om hon/han inte bantar så får du inte träffa din mamma/pappa mer.

Edit: Kanske om dom fick lite längre tid, tre månader är inte speciellt lång tid när man ska ändra ett beteende.

Coldsmith
2008-03-30, 13:10
Det känns som det är riktigt osmidigt. Jag tror inte det är så lyckat att säga till en unge att om hon/han inte bantar så får du inte träffa din mamma/pappa mer.

Det är ju det som är problemet. På ett sätt är det ju rätt. Om man tänker väldigt stelt. Men ungarna lär ju inte må bra mentalt av det, även om dom kommer må väldigt bra fysiskt av det.

Frågan är vad alternativet är. Dom mår ju inte bar mentalt av läget nu heller.

regus
2008-03-30, 19:16
Det är ju det som är problemet. På ett sätt är det ju rätt. Om man tänker väldigt stelt. Men ungarna lär ju inte må bra mentalt av det, även om dom kommer må väldigt bra fysiskt av det.

Frågan är vad alternativet är. Dom mår ju inte bar mentalt av läget nu heller.

Det är väl det här som är resultatet av nerdragen fysisk aktivitet (gympa i skolan t.ex och för lite kunskap om varför man ser ut som en barbapappa.

Scratch89
2008-03-30, 19:23
Det är väl det här som är resultatet av nerdragen fysisk aktivitet (gympa i skolan t.ex och för lite kunskap om varför man ser ut som en barbapappa.

Fast nu tror jag inte att ökad skolidrott kommer minska andelen tjockisar. Det kommer snarare leda till mer frånvaro och fler ursäkter för att slippa bli vald sist till innebandyn.

Baan
2008-03-30, 19:30
Fast nu tror jag inte att ökad skolidrott kommer minska andelen tjockisar. Det kommer snarare leda till mer frånvaro och fler ursäkter för att slippa bli vald sist till innebandyn.

Nej, även om dom är där så är inte 2 x 60 min per vecka så jävla mycket om man trycker i sig massa skit varje dag. Det man kan hoppas på är att barnen får upp intresse för fysisk aktivitet och börjar med någon sport vid sidan om.

Koloftw
2008-03-30, 19:31
Angående gympalektioner så borde barnen få lära sig att idrott är något roligt, något man har kul i. Så att de utövar det oftare osv.

Även fast det är dötråkigt :D

regus
2008-03-30, 19:57
Nej men att från tidig ålder, typ fem-sexårsåldern få ungarna att röra på sig 2 eller 3 gånger i veckan i en timma kanske nöter in att att anstränga sig fysiskt inte är så jobbigt.