handdator

Visa fullständig version : Om avstängningar

Allan
2008-03-29, 16:06
- Man länkar inte till andra webshoppar som säljer konkurrerande produkter. Aldrig. Inte. Never. Chansa inte ens - PMa moderator och fråga om det är OK.

- Du kan inte lägga en webadress i din profil utan vidare. Är den opassande plockas den bort, liksom osmakliga avatarer etc. Och tjafsa inte om det heller. Länka framförallt inte till en annan webshop eller tillverkare - då blir det bekymmer.

På förekommen anledning, eftersom vi stängt av Henrik Eiselt. Det spelar INGEN roll vem man är - skiter man i varningar och tillsägelser blir man avstängd. Detta meddelas endast på detta sätt, och frågor eller synpunkter kommer att raderas. Vi har dessutom naturligtvis en cache av hans länk och den var lika mycket mot reglerna som andra som tidigare stängts av. Oavsett vilka historier ni får höra på andra ställen.

Jacksatan
2008-03-29, 16:33
På förekommen anledning, eftersom vi stängt av Henrik Eiselt. Det spelar INGEN roll vem man är - skiter man i varningar och tillsägelser blir man avstängd. Detta med

Ni får gärna varna mig nästa gång istället för att bara stänga av rakt av, speciellt när jag inte brutit mot nåra regler. Ok?

King Grub
2008-03-29, 16:36
Ingen blir avstängd vid första överträdelsen.

Och man blir inte varnad eller avstängd om man inte bryter mot några regler.

Man läser nu om konspirationsteorier om Eiselts avstängning på andra forum. Vilket är både löjligt och felaktigt. Han bröt mot reglerna, dessutom mycket klart och tydligt, plus att han gjort det flera gånger än han borde ha fått göra (gamla varningar försvann när vi gick över till det nya varningssystemet).

Jorgen
2008-03-29, 16:53
Ni får gärna varna mig nästa gång istället för att bara stänga av rakt av, speciellt när jag inte brutit mot nåra regler. Ok?

Du har redan 80% i varningar så det går inte att varna dig mer. :)

skaparn
2008-03-29, 17:03
En sak denna påminnelse får mig att tänka på är cykeltråden - trådarnas tråd. Där har jag inte bara en gång länkat till i stort sett samtliga cykelaffärer i Europa. Cykelaffärer som i olika stor utsträckning säljer kosttillskott av typen FAST CARBOEXPLOSION (eller mindre dramatiserat: Vitargo och liknande). Jag tycker emellertid inte att dessa kan räknas som konkurrent till Faring eller Kolozzeum Webshop, men om det skulle vara ett problem så får jag väl börja justera min länkningsfrekvens.

Fairing
2008-03-29, 17:31
På förekommen anledning, eftersom vi stängt av Henrik Eiselt. Det spelar INGEN roll vem man är - skiter man i varningar och tillsägelser blir man avstängd. Detta meddelas endast på detta sätt, och frågor eller synpunkter kommer att raderas. Vi har dessutom naturligtvis en cache av hans länk och den var lika mycket mot reglerna som andra som tidigare stängts av. Oavsett vilka historier ni får höra på andra ställen.

Bra att ni informerar om detta. På vissa forum kan man läsa dom mest häpnadsväckande orsakerna till varför Henrik vart bannad.

Lite jobbigt bara när vi är goda vänner........

Ant
2008-03-29, 17:43
Varför har ni stängt hela Trück-tråden?

Fairing
2008-03-29, 17:51
Varför har ni stängt hela Trück-tråden?

den är väl inte stängd:confused: ?

Fairing
2008-03-29, 17:54
sorry , det var den visst :D

Koloftw
2008-03-29, 17:55
Hur kollar man hur många % man är varnad?

diablogtr
2008-03-29, 17:56
Bra att ni informerar om detta. På vissa forum kan man läsa dom mest häpnadsväckande orsakerna till varför Henrik vart bannad.

Lite jobbigt bara när vi är goda vänner........
Goda vänner gör inte så även om det bara handlar om medlemskap på ett internetforum. Som han dessutom startade.

Får honom att framstå i dålig dager att bli bannad. Men om alla skulle läsa reglerna, där det tydligt framstår att detta forum inte är till för att sprida kunskap - det är en affärsidé; skulle det vara glasklart vem som framstår i dålig dager. Du.

Jag vet att detta kommer tas bort, jag skriver det inte till allmänheten jag skriver till dig.

Har inte köpt Fairing innan och knappast börja göra det heller.

Runda Grodan
2008-03-29, 17:58
den är väl inte stängd:confused: ?
Jo den är stängd.

Har jag missuppfattat det att Eiselt länkade till sin egen .se-sida, som inte är en webshop?

Fairing
2008-03-29, 18:02
Goda vänner gör inte så även om det bara handlar om medlemskap på ett internetforum. Som han dessutom startade.

Får honom att framstå i dålig dager att bli bannad. Men om alla skulle läsa reglerna, där det tydligt framstår att detta forum inte är till för att sprida kunskap - det är en affärsidé; skulle det vara glasklart vem som framstår i dålig dager. Du.

Jag vet att detta kommer tas bort, jag skriver det inte till allmänheten jag skriver till dig.

Fast du verkar inte veta någonting om det hela. Jag är inte moderator , jag styr INTE vilka som skall bannas , inlägg som skall tas bort osv det gör moderatorerna som jobbar helt gratis.

Demokrati råder på kolozzeum , samma regler för alla.

Företaget Fairing är ett helt annat projekt än kolozzeum och kolozzeum är till för att sprida kunskap runt kost träning osv

Shoppen som säljer Optimum , Eiselt , Fairing ,BSN osv betalar driften av kolozzeum som inte är gratis och därför får man inte länka till sin egen eller andras web-shop

Fairing
2008-03-29, 18:03
Jo den är stängd.

Har jag missuppfattat det att Eiselt länkade till sin egen .se-sida, som inte är en webshop?

inte en aning.

Runda Grodan
2008-03-29, 18:04
inte en aning.
Det vore inte första gången jag har fel men någon gång ska man ju ha rätt också. :D

Fairing
2008-03-29, 18:06

Off topic men du har ju startat en tråd om att du har köpt fairing sloow protein:D

Allan
2008-03-29, 18:09

Att Fairing och Eiselt är bekanta spelar ingen som helst roll. Vi har bannat andra som är våra vänner därför att de tror att de är immuna. Om du tror att det handlar om att sprida kunskap är du fel ute - vi har över trehundra trådar där olika kosttillskottsnasare försöker använda Kolozzeum som marknadsföringskanal.
Vill man göra så får man ta kontakt med ägaren och betala för sig. Konstigare än så är det inte - det är inte gratis att driva ett forum i den här storleken.
Dessutom är det INTE Fairing som sköter forumet, låser eller varnar. Det är han för snäll för, vilket han vet. Därför har han oss. Alltså kan han inte radera den här posten.
Jag vet också att Eiselt gnäller på andra ställen. Nå, det får han väl göra. Nu vet ni andra hur det gick till egentligen

Gankutsuou
2008-03-29, 19:03
Man anar kollozeums undergång... det ligger i luften. All denna bitterhet... Hybris.

bengdoktor
2008-03-29, 19:21
Man anar kollozeums undergång... det ligger i luften. All denna bitterhet... Hybris.

15 inlägg och ett sånt statement :)

Nitrometan
2008-03-29, 19:25
All denna bitterhet... Hybris.
Den enda som verkar bitter och gnällig är väl herr Eiselt som springer runt på olika forum och gnäller om hur hemska kolo-moddar kastade ut honom för att han ville göra gratisreklam på ett forum som uttryckligen förbjuder det?

Dessutom inte första gången.

Gankutsuou
2008-03-29, 19:27
Det här är inte mitt första konto... jag har blivit bannad tidigare. Inte för att jag gjorde något fel. Vet inte riktigt vad syftet är med alla massbanningar när man bara skapar ett nytt konto.

Det leder till massor med "nya" medlemmar antar jag...

Den enda som verkar bitter och gnällig är väl herr Eiselt som springer runt på olika forum och gnäller om hur hemska kolo-moddar kastade ut honom för att han ville göra gratisreklam på ett forum som uttryckligen förbjuder det?

Dessutom inte första gången.

Du kan väl gå tillbaka och läsa första posten i denna tråd. Tror aldrig jag läst något av någon så bitter.

Yankeee
2008-03-29, 19:30
Det är väl bara att låta bli att skriva in http://www.kolozzeum.com/kolozzeum i adressfältet om det nu är så fruktansvärt här.

Nitrometan
2008-03-29, 19:33
Du kan väl gå tillbaka och läsa första posten i denna tråd. Tror aldrig jag läst något av någon så bitter.
Den som skrevs 18:e mars 2007? Om att folk ska följa reglerna som är uppsatta för forumet?

Tycker du att den är bitter?

Då har vi helt klart olika uppfattningar om vad som är bittert.

PS. Modsen har aldrig sagt att de talar om för nån varför de blir bannade. Även om det har hänt ibland att de har gjort det.

PPS. Vad menar du med "massbanningar"?

Jorgen
2008-03-29, 20:46
Det här är inte mitt första konto... jag har blivit bannad tidigare. Inte för att jag gjorde något fel. Vet inte riktigt vad syftet är med alla massbanningar när man bara skapar ett nytt konto.

Vi bannar aldrig någon utan anledning. Och varför reggar du om dig om du nu har blivit bannad en gång, ffa när du dessutom inte trivs på forumet?

Ant
2008-03-29, 20:50
Vi bannar aldrig någon utan anledning. Och varför reggar du om dig om du nu har blivit bannad en gång, ffa när du dessutom inte trivs på forumet?

Det tror jag inte heller att ni gör, men varför ger ni ingen motivering? Och varför censurerar ni inlägg hej vilt som inte bryter mot någonting?

Jorgen
2008-03-29, 20:52
Det tror jag inte heller att ni gör, men varför ger ni ingen motivering? Och varför censurerar ni inlägg hej vilt som inte bryter mot någonting?

Varför skall vi ge dig en motivering till varför vi bannar någon medlem? Vad skall du ha den informationen till?

Vilka inlägg syftar du på nu?

Ant
2008-03-29, 20:59
Varför skall vi ge dig en motivering till varför vi bannar någon medlem? Vad skall du ha den informationen till?

Vilka inlägg syftar du på nu?

Men det verkar som att bannade medlemmar ibland inte får motivering av varför de blir bannade?

När det gäller Henrik Eiselts banning så har han gått ut och berättat varför han blev bannad på ett annat forum, och vad han trodde den egentliga anledningen var. Något ni säger är skitsnack. Därför skulle det ju vara intressant att veta den egentliga anledningen till att han blev bannad? Varför skulle ni inte ange varför ni bannade honom?

Exempelvis blev min kommentar till Lasse Fairing att jag ärligt talat inte sett någon sämre definition av demokrati borttagen. Jag skrev den dessutom med en smiley efter, men tydligen uppfattades den inte som korrekt av någon anledning?

Trance
2008-03-29, 21:04

Transparans och bra kommunikation är väl ofta argumenten. Nu är ju inte kolozzeum så modererat direkt utan det körs väl mer på känsla än klara regler vilket kan tänkas skall skapa en gemytligare stämning.

Men om man vill se exempel på hur det kan se ut så är elitist jerks forum (ett forum om ett spel) bra på konsekvent och transparent moderering. Vid varje varning/tidsbegränsade ban så skickas ett meddelande till den som varnas med orsaken samt ett inlägg postas i en speciell forumdel. Ser ut så här:

http://elitistjerks.com/f34/

Jorgen
2008-03-29, 21:07
Men det verkar som att bannade medlemmar ibland inte får motivering av varför de blir bannade?

När det gäller Henrik Eiselts banning så har han gått ut och berättat varför han blev bannad på ett annat forum, och vad han trodde den egentliga anledningen var. Något ni säger är skitsnack. Därför skulle det ju vara intressant att veta den egentliga anledningen till att han blev bannad? Varför skulle ni inte ange varför ni bannade honom?

Exempelvis blev min kommentar till Lasse Fairing att jag ärligt talat inte sett någon sämre definition av demokrati borttagen. Jag skrev den dessutom med en smiley efter, men tydligen uppfattades den inte som korrekt av någon anledning?

Vilket är konstigt, för när jag tittar på ban-listan så är det fullt med kommentarer. Men vi är dock inte mer än människor och missar säkert att skriva en anledning då och då, fast det händer ytterst sällan.

Jag har läst det ja. Och tittar jag på hans användare i ban-listan så står där en anledning till ban. Så han vet anledningen. Startar man dessutom en ny användare efter att man blivit bannad blir den också bannad, något som inte kan tyckas vidare konstigt.

Jag har inte plockat bort den posten, så jag vet inte. Har du fler exempel?

Ant
2008-03-29, 21:10
Transparans och bra kommunikation är väl ofta argumenten. Nu är ju inte kolozzeum så modererat direkt utan det körs väl mer på känsla än klara regler vilket kan tänkas skall skapa en gemytligare stämning.

Men om man vill se exempel på hur det kan se ut så är elitist jerks forum (ett forum om ett spel) bra på konsekvent och transparent moderering. Vid varje varning/tidsbegränsade ban så skickas ett meddelande till den som varnas med orsaken samt ett inlägg postas i en speciell forumdel. Ser ut så här:

+1 tror att alla forum tjänar på öppenhet, transparens och tydliga regler! Varför skulle inte kollo kunna satsa på det?

Jorgen
2008-03-29, 21:10

Vi har disskuterat sådant i modforumet tidigare. Jag har svårt att se nyttan med att offentligt "hänga ut" medlemmar som inte sköter sig.

Timme
2008-03-29, 21:11
Som jag har förstått det så länkade Henrik aldrig till någon webshop utan det var hans egen hemsida. Varför det skulle vara förbjudet förstår inte jag?

Kolozzeum säljer ju också Eiselts produkter? Reglerna säger att man inte får länka till konkurrerande webshoppar och det har ju Henrik inte gjort.

Eller har han det?

Ant
2008-03-29, 21:14
Vi har disskuterat sådant i modforumet tidigare. Jag har svårt att se nyttan med att offentligt "hänga ut" medlemmar som inte sköter sig.

Det är väl inte svårare att se nyttan med det än med offentliga domar och transparens inom rättssystemet?

Trance
2008-03-29, 21:14

Ja, jag säger inte man måste göra det utan hur det kan göras. Anledning är väl att snabbt visa vart nivån ligger, annars kan det vara lite svårt att veta.

Men jag bryr mig inte så mycket direkt. Bara se till så allan får mat och sex så han håller sig glad så löser sig nog det mesta. ;)

Timme
2008-03-29, 21:15
Jag fick vita varför jag blev bannad och det var ju bra. Men trance exempel tycker jag är bra. Alltså att alla kan läsa anledningarna.

Jorgen
Som jag har förstått det så länkade Henrik aldrig till någon webshop utan det var hans egen hemsida. Varför det skulle vara förbjudet förstår inte jag?

Kolozzeum säljer ju också Eiselts produkter? Reglerna säger att man inte får länka till konkurrerande webshoppar och det har ju Henrik inte gjort.

Eller har han det?

Du verkar veta väldigt mycket Timme. :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2901699&postcount=93

Allan
Ämnet är slutdiskuterat. Den här tråden är inte till för den sortens debatt. Nya inlägg kommer raderas.

Allan
2008-03-29, 21:18
Jag vill bara klargöra några saker:

- Avstängningar kommer inte att bli offentlig kännedom
- Vi är rätt säkra på att vi har en hyfsat fungerande form för hur forumet ska drivas. Medlemstillväxten är ett bra kvitto på det, liksom aktivitetsnivån.
- Det kan emellanåt vara bra att veta att absolut ingen kan smita förbi regelverket och nonchalera varningar eller tillsägelser. Vissa har mer spelrum än andra, men skiter man i vad moderatorerna säger får man ta konsekvenserna. Och detta oavsett vem man är.
- Det är alltid trevligt när medlemmarna vill medverka till att utveckla forumet, men det är också trist när just den debatten tillkommer för att skydda eller snoka kring folk. Staffen tar gärna till sig förslag. Framförallt hur vi ska kunna få smygreklamföretag att vara med och betala för driften. Kolozzeum kostar en del numer.

Jorgen
2008-03-29, 21:19
Det är väl inte svårare att se nyttan med det än med offentliga domar och transparens inom rättssystemet?

Hur ofta får man reda på alla fakta i en utredning som leder till dom?

Och jo, jag har svårt att förstå hur det skulle vara till nytta att hänga ut medlemmar på det viset.

Ja, jag säger inte man måste göra det utan hur det kan göras. Anledning är väl att snabbt visa vart nivån ligger, annars kan det vara lite svårt att veta.

Men jag bryr mig inte så mycket direkt. Bara se till så allan får mat och sex så han håller sig glad så löser sig nog det mesta. ;)

Jo, jag förstår hur du menar. Men vi vill gärna tro att våra medlemmar har tillräckligt mycket folkvett för att kunna sköta sig på ett normalt sett här. Och vi har inga stora problem med att medlemmar inte gör det.

Ant
2008-03-29, 21:36
Hur ofta får man reda på alla fakta i en utredning som leder till dom?

Och jo, jag har svårt att förstå hur det skulle vara till nytta att hänga ut medlemmar på det viset.

Hur ofta får du inte reda på utfallet av en dom? (vad man är dömd för) Jag tror dock att ni är ute på riktigt hal is om ni ser medlemsantalet och aktiviteten som ett kvitto på att er moderering är bra. Snöbollseffekten kan skapa detta. Er ovilja att diskutera saker och er snabba vilja att censurera något som inte passar er tycker jag är galen, och jag tror att ni kommer förlora på den i slutändan. Tråkigt att detta forumet utvecklats på detta vis.

Jorgen
2008-03-29, 21:58
Hur ofta får du inte reda på utfallet av en dom? (vad man är dömd för) Jag tror dock att ni är ute på riktigt hal is om ni ser medlemsantalet och aktiviteten som ett kvitto på att er moderering är bra. Snöbollseffekten kan skapa detta. Er ovilja att diskutera saker och er snabba vilja att censurera något som inte passar er tycker jag är galen, och jag tror att ni kommer förlora på den i slutändan. Tråkigt att detta forumet utvecklats på detta vis.

Utfallet är ban. Det får du reda på. Dock inte anledningen eller alla fakta om varför.

Ja, det tror jag också att vi skulle vara om vi nu såg att medlemsantalet och aktiviteten som ett kvitto på att er moderering är bra. Det gör vi naturligtvis inte, och jag kan inte förstå varför du tror det.

Jag är verkligen inte ovillig att disskutera saker, vad har fått dig att tro det? Jag disskuterar med dig nu.

Exdiaq
2008-03-29, 22:00
Ämnet är slutdiskuterat. Den här tråden är inte till för den sortens debatt. Nya inlägg kommer raderas.

Men lägg den som en sticky och lås den från början då för fan! Varför var det slutdiskuterat helt plötsligt medan det var fritt fram i början?

Tricklev
2008-03-29, 22:18
Silket jävla gnäll, det står klart o tydligt i första inlägget varför han är bannad, reglerna står klart och tydligt svatt på vitt, blir man bannad kan man nog gissa vilket av sina inlägg som var på gränsen, om man totalt saknar insikt i att det man skriver kan vara emot reglerna så får man väll läsa dom en gång till och fundera till lite.

Dom 2/3 gångerna jag har fått varning/tillsägelse har det även stått varför, detta var dock 2-3årsedan också. ;)

Piranha
2008-03-29, 22:18
Tråkigt att detta forumet utvecklats på detta vis.

DS. forumet har alltid modererats efter den principen, så det är inte nyhet detta ni tar upp direkt.

Yankeee
2008-03-29, 22:20
Jag har nyligen skrivit samma sak i en annan tråd men det tåls att upprepas.

Hur fan klarar sig folk i det verkliga livet? Man får anpassa sig beroende vars man än är. Det finns regler överallt och gillar man dem inte är det bara att dra, det är inte svårare än så. Sitter ni och grinar på samma sätt när ni inte får ha fötterna på sätet eller när polisen stoppar er för att ni har kört för fort på mopeden?

coxie
2008-03-29, 22:24

Hur fan klarar sig folk i det verkliga livet? Man får anpassa sig beroende vars man än är. Det finns regler överallt och gillar man dem inte är det bara att dra, det är inte svårare än så. Sitter ni och grinar på samma sätt när ni inte får ha fötterna på sätet eller när polisen stoppar er för att ni har kört för fort på mopeden?

Klok som vanligt.

Kurash
2008-03-29, 22:24
Den här gången är jag böjd att hålla med Yankeee.

shut teh face
2008-03-29, 22:27
Jag har tidigare stört mig på modereringen då det sköts annorlunda på andra forum... och jag har inte tyckt argumentet "vi är stora, hej", duger, eftersom jag själv varit forumadminstratör på ett forum med 120,000 medlemmar. Och varje medlem har fått en utförligt pm om vad den har gjort fel, etc. Varje moderator har alltså lagt ned lite tid på varje medlem istället för att radera och inget säga.

Men nu skiter jag i det för det är som Yankee skriver, take it our leave it!

Fairing
2008-03-29, 22:28

Det undrar jag med.........:)

Gankutsuou
2008-03-29, 22:30

Du väljer att missförstå. Jag trivs på forumet, har aldrig sagt något annat, och det är därför jag reggade om mig när jag blev bannad. Jag trivs dock inte med moderatorernas tankesätt. Att inte motivera varför man blir bannad, att ta bort trådar utan anledning osv, är inte ett trevligt sätt att driva en community.

När ni bannar folk så är det inte ett effektivt sätt att lösa några problem, iom att man kan regga om sig minuten senare. Detta skapar frustration för er, det förstår jag, men medlet kanske är att lätta på tyglarna lite istället.

Koloftw
2008-03-29, 22:32
Jag tycker ni ska uppdatera bilderna i knäböjsguiden istället för att göra en massa trådar om vem som bannade vad.

Det är ju träning som forumet handlar om.

Jorgen
2008-03-29, 22:40
Du väljer att missförstå. Jag trivs på forumet, har aldrig sagt något annat, och det är därför jag reggade om mig när jag blev bannad. Jag trivs dock inte med moderatorernas tankesätt. Att inte motivera varför man blir bannad, att ta bort trådar utan anledning osv, är inte ett trevligt sätt att driva en community.

När ni bannar folk så är det inte ett effektivt sätt att lösa några problem, iom att man kan regga om sig minuten senare. Detta skapar frustration för er, det förstår jag, men medlet kanske är att lätta på tyglarna lite istället.

Vilket var ditt tidigare anvnamn? Kan vara kul att se hurvida du blev bannad heeelt utan anledning som du vill påskina eller om du faktiskt gjort något.
Och varför skulle vi ta bort trådar helt utan anledning? Tror du verkligen att vi gör det?

Såååå det skall vara ok med tex detta (från reglerna):

§4. Alla typer av personpåhopp eller kränkande inlägg är förbjudet. Detta inkluderar även nazistiska, rasistiska och likartade inlägg. På Kolozzeum diskuterar vi inte heller nerladdning av upphovsrättsskyddat material eller fildelning.
§5. Irrelevanta nonsensinlägg som inte har med forumet eller en diskussion att göra kommer att raderas. Dvs folk som skriver något helt ovidkommande mest för att jävlas eller förstöra. Upprepningar leder till varning.

Eller vilka tyglar vill du lätta på?

Allan
2008-03-29, 22:43
Men lägg den som en sticky och lås den från början då för fan! Varför var det slutdiskuterat helt plötsligt medan det var fritt fram i början?

Vi splittade tråden, som du kanske märkt.

Gankutsuou
2008-03-29, 22:45
Vilket var ditt tidigare anvnamn? Kan vara kul att se hurvida du blev bannad heeelt utan anledning som du vill påskina eller om du faktiskt gjort något.
Och varför skulle vi ta bort trådar helt utan anledning? Tror du verkligen att vi gör det?

Ja, varför inte motivera för trådskaparen varför tråden bara försvann plötsligt? Varför?

Såååå det skall vara ok med tex detta (från reglerna):

§4. Alla typer av personpåhopp eller kränkande inlägg är förbjudet. Detta inkluderar även nazistiska, rasistiska och likartade inlägg. På Kolozzeum diskuterar vi inte heller nerladdning av upphovsrättsskyddat material eller fildelning.
§5. Irrelevanta nonsensinlägg som inte har med forumet eller en diskussion att göra kommer att raderas. Dvs folk som skriver något helt ovidkommande mest för att jävlas eller förstöra. Upprepningar leder till varning.

Eller vilka tyglar vill du lätta på?

Snälla... nazistiska och rasistiska inlägg är en sak, det förekommer nog inte särskilt ofta. Du vet lika väl som alla andra att det inte är det vi pratar om nu.

Jorgen
2008-03-29, 22:48
Ja, varför inte motivera för trådskaparen varför tråden bara försvann plötsligt? Varför?

Dom som vill veta brukar fråga och då brukar dom även få svar.

Vänligen svara på mina frågor: Vilket var ditt tidigare anvnamn? Kan vara kul att se hurvida du blev bannad heeelt utan anledning som du vill påskina eller om du faktiskt gjort något.

Snälla... nazistiska och rasistiska inlägg är en sak, det förekommer nog inte särskilt ofta. Du vet lika väl som alla andra att det inte är det vi pratar om nu.

Vänligen svara på min fråga: Vilka tyglar tycker du att vi skall lätta på.

Allan
2008-03-29, 22:49
Vi har haft de här debatterna sen vi hade sexhundra medlemmar, och redan då var det folk som förutspådde Kolozzeums snara död. Och skällde om bristande information, om dryghet och censur. Och det är ju möjligt att det kommer gå åt skogen, men det tror vi inte. Vi har istället mer aktivitet än någonsin, fler aktiva medlemmar och allt längre aktiva medlemskap.
Och märkligt nog verkar de flesta trivas rätt bra här

Piranha
2008-03-29, 22:51

Var konkret nu på frågorna du själv fick, istället för att svara med "ni vet vad jag pratar om osv".

Vill du ha vettiga svar ställ raka vettiga frågor.

Som de Jörgen skrev tex: Vad hette du innan?

NiXPhoenix
2008-03-29, 22:52
Utfallet är ban. Det får du reda på. Dock inte anledningen eller alla fakta om varför.

...

Man får alltså bara ibland reda på vad det är exakt man gjort? Eller kanske tom aldrig?
Har fått pm från en moderator en enda gång efter att ha skrivit lite negativa saker som visserligen stämde, men riktade det mot fel personer.
Har dock fått "otaliga" inlägg borttagna, utan förklaring.
Så ligger jag illa till eller? Vore ju intressant att veta.

Jorgen
2008-03-29, 22:53
Man får alltså bara ibland reda på vad det är exakt man gjort?
Har fått pm från en moderator en enda gång efter att ha skrivit lite negativa saker som visserligen stämde, men riktade det mot fel personer.

Den som blir varnad eller bannad får reda på varför. Ni andra får det inte, det var så jag menade.

Nope, du ligger inte illa till. :)

Osten80
2008-03-29, 22:54
Kolo är det trevligaste forumet jag har besökt. Att jag fortfarande hänger här, trots att jag inte har tränat på över 1 år säger ganska mycket. :thumbup:

Piranha
2008-03-29, 22:54

Inlägg plockas bort utan att sägas till om. ( villket det står om i reglerna )

Det får ni har full förståese med, annars får vi kanske dubbla antalet aktiva moderatorer om de skall förklaras runt varje raderat medd.

Allan
2008-03-29, 22:55

Du ser i din profil om du är varnad eller inte. I samband med uppdateringar kan en del gammalt ha fallit bort. har du fått trådar borttagna kan det ha att göra med att andra trådar i samma ämne tagits bort, dvs en kedja av citatinlägg. Det kan se rätt lattjo ut ibland.

Edit///Pucktvåa!!!

Rahf
2008-03-29, 22:57
Om ett av mina inlägg blir raderat så är det helt ok för mig, det finns förmodligen mer att göra än att behöva skriva spaltmeter om varför Tom-Henrik inte fick ha kvar sitt såsiga inlägg om Roidimus Colemanus. Oftast är det av påkommen anledning också, antingen bidrar jag inte speciellt mycket i trådens diskussionsämne eller också bryter jag lite "snällt" mot reglerna.

Kontakt från moderatorerna bör ske om det är varning eller ban som gäller och då med inblandade parter, självklart borde det inte finnas något krav på att man ska behöva berätta en snyfthistoria för de andra medlemmarna just varför den och den medlemmen försvann. Vad har det för nytta för oss egentligen?

Jag trivs på Kolozzeum. Nån måste ju säga det tydligen.

Gankutsuou
2008-03-29, 22:59
Dom som vill veta brukar fråga och då brukar dom även få svar.

Vänligen svara på mina frågor: Vilket var ditt tidigare anvnamn? Kan vara kul att se hurvida du blev bannad heeelt utan anledning som du vill påskina eller om du faktiskt gjort något.

Vänligen svara på min fråga: Vilka tyglar tycker du att vi skall lätta på.

Jag kommer inte ihåg mitt tidigare användarnamn, det var flera månader sen jag blev bannad. Jag kommer dock ihåg att det var utan uppenbar anledning.

Det är inte tydligt för avnändarna vilket motiv ni har när ni ta bort trådar och inlägg så som ni gör. Säkert har ni någon bra anledning, men det känner inte vi andra till. Ni verkar vilja styra forumet med järnhand, och ta bort allt som inte passar i er egen filosofi/politik. Det skapar en snäv bild av verkligheten.

Jag tycker ni ska lätta på reglerna helt enkelt. Exempelvis: Ge mig en bra anledning till varför det är dödsstraff för att länka till en sida som säljer kosttillskott. Alla som besöker ert forum känner ju redan till dessa sidor. What's the big deal?

Trance
2008-03-29, 23:01
Jag tycker ni ska lätta på reglerna helt enkelt. Exempelvis: Ge mig en bra anledning till varför det är dödsstraff för att länka till en sida som säljer kosttillskott. Alla som besöker ert forum känner ju redan till dessa sidor. What's the big deal?

För att undvika smygreklam vilket inte är så konstigt. Nu kan man ju vara snäll när det är uppenbara misstag men det är de förmodligen också.

Timme
2008-03-29, 23:03
Du verkar veta väldigt mycket Timme. :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2901699&postcount=93

Okej. Det ända jag han se var i alla fall ingen länk till någon webshop. Bara reklam för eiseltprodukter som kolozeum säljer i sin shop :)

Men om Henrik länkade till en konkurrerande webshop så är det ju illa. Gjorde han inte det så var en bann av honom inte rätt.

Yankeee
2008-03-29, 23:03
Alla som besöker ert forum känner ju redan till dessa sidor. What's the big deal?

Alla som köper Volvo vet att SAAB också säljer bilar. Varför kan då inte SAAB göra reklam hos Volvo?

Rahf
2008-03-29, 23:04
Alla som köper Volvo vet att SAAB också säljer bilar. Varför kan då inte SAAB göra reklam hos Volvo?

Eller snarare, varför ser vi inte SAAB-bilar någonstans i Volvos annonseringar?

NiXPhoenix
2008-03-29, 23:05
Inlägg plockas bort utan att sägas till om. ( villket det står om i reglerna )

Det får ni har full förståese med, annars får vi kanske dubbla antalet aktiva moderatorer om de skall förklaras runt varje raderat medd.

Du ser i din profil om du är varnad eller inte. I samband med uppdateringar kan en del gammalt ha fallit bort. har du fått trådar borttagna kan det ha att göra med att andra trådar i samma ämne tagits bort, dvs en kedja av citatinlägg. Det kan se rätt lattjo ut ibland.

Edit///Pucktvåa!!!

Okej, kalas, tack.

Jorgen
2008-03-29, 23:06
Jag kommer inte ihåg mitt tidigare användarnamn, det var flera månader sen jag blev bannad. Jag kommer dock ihåg att det var utan uppenbar anledning.
Det är klart att du gör. Du vill bara inte bli avslöjad. :)
Fö tillåter vi inte att man reggar om sig, så nu vet du det när vi bannar dig sen.

Det är inte tydligt för avnändarna vilket motiv ni har när ni ta bort trådar och inlägg så som ni gör. Säkert har ni någon bra anledning, men det känner inte vi andra till. Ni verkar vilja styra forumet med järnhand, och ta bort allt som inte passar i er egen filosofi/politik. Det skapar en snäv bild av verkligheten.
Anledningen är att dom bryter mot reglerna. Vi plockar inte bort trådar eller inlägg på random.
Vem pratar om verkligheten? Detta är kolozzeum, verkligheten finns där ute, bortom skärmen. Där finns också regler att följa, precis som här och på samma sätt blir man bestraffad, både här och där, om man bryter mot dom.

Jag ville veta specifikt vilka regler, du gav ett förslag, på dig lät det som om det var massor.
Om nu alla känner till dessa sidor behöver man inte länka till dom väl?
Anledningen är såklart att kolozzeums ägare vill att ni skall handla i kolozzeums shop (som betalar drift av forumet, det är inte gratis serru). Du förstår?

Allan
2008-03-29, 23:09
Om du insinuerar att vi skulle banna medlemmar bara för att vi tycker det är skoj, utan anledning, är du ute och cyklar

Gankutsuou
2008-03-29, 23:10
Du förstår?

Ja. God natt :)

Fairing
2008-03-29, 23:25
Exempelvis: Ge mig en bra anledning till varför det är dödsstraff för att länka till en sida som säljer kosttillskott. Alla som besöker ert forum känner ju redan till dessa sidor. What's the big deal?

Under årens gång har många , många tagit kolozzeum till hjälp för att göra reklam för sin egna nätbutik.Både via PM samt att regga flera användare som försöker göra reklam för just sina produkter.

Under ganska många år sköt vi (jag) in extra pengar bara för att kolozzeum skulle kunna leva vidare. Bara trafiken kostade 120 000/år innan kolozzeum hamnade på en egen server och egen "lina". En egen server kostar pengar , uppdateringar kostar pengar , uppgraderingar av forumet kostar osv.

Tanken är att shoppen skall bekosta allt detta och när någon gör smygreklam , länkar osv känns det för djävligt när så många arbetar helt gratis med kolozzeum.Om det går att få bättre lönsamhet så kan man bygga ut forumet mer osv men det verkar inte många tänka på

Alla moderatorerna , Admin osv lägger ner så jäkla många timmar bara för att ni skall trivas här utan att få en enda krona.

Allt detta för att vi brinner för träning , kost och den kamratskap som finns på kollozzeum

/Lasse

jesse
2008-03-29, 23:37
Under årens gång har många , många tagit kolozzeum till hjälp för att göra reklam för sin egna nätbutik.Både via PM samt att regga flera användare som försöker göra reklam för just sina produkter.

Under ganska många år sköt vi (jag) in extra pengar bara för att kolozzeum skulle kunna leva vidare. Bara trafiken kostade 120 000/år innan kolozzeum hamnade på en egen server och egen "lina". En egen server kostar pengar , uppdateringar kostar pengar , uppgraderingar av forumet kostar osv.

Tanken är att shoppen skall bekosta allt detta och när någon gör smygreklam , länkar osv känns det för djävligt när så många arbetar helt gratis med kolozzeum.Om det går att få bättre lönsamhet så kan man bygga ut forumet mer osv men det verkar inte många tänka på

Alla moderatorerna , Admin osv lägger ner så jäkla många timmar bara för att ni skall trivas här utan att få en enda krona.

Allt detta för att vi brinner för träning , kost och den kamratskap som finns på kollozzeum

/Lasse

Tycker det passar bra med en :thumbup:

Yankeee
2008-03-29, 23:38
Tycker det passar bra med en :thumbup:

Snarare en http://www.greenpassion.org/photoplog/images/98/small/1_Bow.gif

jesse
2008-03-29, 23:42

Ah, du fuskar ju *grr27*

Men den var ju rätt fin.

ArcTiC
2008-03-29, 23:46

pluss etta.

melancoolio
2008-03-29, 23:57
Aja. Finns ju trådar om Trück på andra forum.

Jorgen
2008-03-30, 00:00
Aja. Finns ju trådar om Trück på andra forum.

Det går annars att starta en ny. :)

Stoltz
2008-03-30, 10:31

OK wow, nu förstår jag vad Yankee menade med att "Hur fan klarar sig vissa i verkligheten". Ifall det inte förefaller självklart så ber jag dig att starta eget företag och börja göra reklam för dina konkurrenter!

OnT. Jag förstår inte riktigt vad det är folk har ett sådant stort problem med här, som Yankee sade så anpassar man väl sig beroende på var man är och går man med på Kolozzeum så går man även med på reglerna. Bryter man mot reglerna här så får det konsekvenser, snattar du godis i en videobutik får det konsekvenser, etc. Samma system.

Cilia
2008-03-30, 11:43
Jag håller som vanligt alltid med Spankeee.

Och jag vidhåller att dom som vill att man ska publicera varför folk blir bannade gör det i sensationssyfte. Dom är bara väldigt nyfikna. Köp en damtidning är mitt tips så kan ni få lite av det behovet mättat.

Information om hur man ska bete sig finns ju i medlemsreglerna.
Dom som blir bannade har brutit mot dom.
Vilken av reglerna dom brutit mot är väl ganska oväsentligt?

Arguemntet att det skulle bli bättre om vi fick anledningarna publicerade tror jag inte på.
Jag kan bara se alla trådar där någon ska diskutera huruvida anledningen var rätt eller inte. Exempel på det är bara den här tråden. Där dom tydligt angivit att Eiselts banning beror på att han har brutit mot regeln att länka till annan shop och att det inte är första gången han gör det heller. Trots det har ni synpunkter på huruvida det var rätt eller inte.

Hur många sånna här trådar vill vi ha?

Tricce
2008-03-30, 11:47

Och jag vidhåller att dom som vill att man ska publicera varför folk blir bannade gör det i sensationssyfte. Dom är bara väldigt nyfikna. Köp en damtidning är mitt tips så kan ni få lite av det behovet mättat.

Information om hur man ska bete sig finns ju i medlemsreglerna.
Dom som blir bannade har brutit mot dom.
Vilken av reglerna dom brutit mot är väl ganska oväsentligt?

Arguemntet att det skulle bli bättre om vi fick anledningarna publicerade tror jag inte på.
Jag kan bara se alla trådar där någon ska diskutera huruvida anledningen var rätt eller inte. Exempel på det är bara den här tråden. Där dom tydligt angivit att Eiselts banning beror på att han har brutit mot regeln att länka till annan shop och att det inte är första gången han gör det heller. Trots det har ni synpunkter på huruvida det var rätt eller inte.

Hur många sånna här trådar vill vi ha?

Mycket bra skrivet Cilia, det räcker om personen som blivit bannad vet varför (vilket han förmodligen redan gör om han har lite vett i skallen ((vilket han förmodligen inte har iof eftersom han lyckats få sig bannad)) ).

:D

Yankeee
2008-03-30, 12:51

Bra diss.