handdator

Visa fullständig version : Uppladdning inför skidlopp

Klock
2008-03-27, 13:36
Mitt skidlopp på lördag kommer att kosta mig minst 2500 kcal, och jag ligger nu samtidigt på en deff. Inte så stor dock. I vilket fall, hur många kcal tycker ni att jag ska lägga på frukosten, alltså målet innan loppet?

Koloftw
2008-03-27, 13:40
Det vet du väl själv, om du presterar bäst på mycket eller lite mat?

Personligen skulle jag nog inte ätit alls innan loppet, blir bara dåsig och jäst av massa mat.

Skulle ätit kolhydratrik mat dagen innan istället ...

Ironwoman
2008-03-27, 13:44
Hur långt är loppet?

Spelar resultatet någon roll?

Orkar du åka med tryck hela vägen?

Jag som själv prioriterar resultatet skulle ha slutat deffa 1 vecka innan...

Ironwoman
2008-03-27, 14:03
Läste vad du i övrigt skrivit här. Hade du haft mina föräldrar hade du fått tävlings/träningsförbud med den kosten och vikten, vilket jag även gett dig om jag hade förmågan att styra dig. Du behöver snarare hjälp för att få en vettig självbild än deffa. Deffa är med stor sannolikhet skadligt för dig.

Bränner du 2500 kcal behöver du gissningsvis 500 g kolhydrat under loppet för att orka hela vägen, nu har du troligen mycket låga glykogendepåer, så du behöver dagarna innan äta den mängden kolhydrat + att inte sportdryck under loppet, ca 0,5 l/mil.

Klock
2008-03-27, 14:16
Det jag skrivit förut är dock passerat, jag har skärpt till mig och har inte en skadlig självbild av mig själv längre och har även ökat i vikt med muskelmassa. Men det påverkar mitt tankesätt många gånger dock, men det är bara att strida emot det så löser det sig. Jag har laddat en del under veckan, lagt in lite mer kolhydrater än vad jag vanligtvis brukar inta under en dag. Jag har som sagt, inte mycket att deffa ner, och med min aktivitetsfaktor, behöver jag inte tänka speciellt mycket på mitt kcalintag. Det är jag medveten om, det hela går liksom hand i hand, och kommer naturligt utan att behöva styra upp det hela. Loppet ska ju självklart gå så bra som möjligt, är ingen nybörjare på skidorna precis. Loppet är 3 mil.

Har sällan haft problem med att jag fått kramper eller liknande efter att ha ätit ett kolhydratrikt mål och sedan gett mig ut på en påfrestande aktivitet. Får sällan håll, det har dock hänt någon gång. Jag ska fokusera på att lägga ut de här extra energitillskotten över idag och morgondagen och satsa på att äta en kolhydratrik men lättintaglig frukost, som gröt och ägg/fisk.

Jag är jätteglad för att ni kommer med synpunkter och kritik, jag behöver det verkligen. Ni är till mycekt stor hjälp, fortsätt gärna.