Visa fullständig version : Ny tjejvodka lanserad!
"Tjejvodka" lanseras på den ryska marknaden
"Tjejvodka" är det senaste inslaget på dryckesfronten i Ryssland. Där är forskarna bekymrade, men vodkan är inget som kommer att hamna på svenska Systembolagets hyllor.
Flaskorna är smala kvinnoformsliknande och försedda med etiketter med fjärilar och marknadsförs speciellt mot just kvinnor.
Direktören för det ryska företaget som säljer vodkan säger att den är fri från bi-produkter som kan orsaka baksmälla. Eftersom smaken är så mild tycker han att kvinnor ska dricka den till en sallad efter gymet, enligt Reuters.
Vodkan kallas Damernas Vodka, men hur aptitretande kan en sådan produkt vara för den svenska marknaden? På Systembolaget ställer man sig kallsinnig.
- Vi känner inte till det här och är inte intresserade, säger presschef Björn Rydberg till TT.
- Och det är inte angeläget att ta fram en särskild vodka för kvinnor.
Alkoholforskare i Ryssland är bekymrade över introduktionen av vodkan. Uppskattningsvis finns 2,5 miljoner registrerade alkoholister i landet, men det verkliga antalet alkoholister bedöms vara mycket högre. En psykolog vid ett rehabiliteringscenter i Moskva befarar, enligt nyhetsbyrån Reuters, att produkten kommer att öka problemet med kvinnlig alkoholism.
Det nya märket är inte svagare än andra sorter utan har en alkoholhalt på 40 procent.
Direktören för det ryska företaget bakom vodkan säger till Reuters att det finns taxi för kvinnor, rakhyvlar för kvinnor och cigaretter för kvinnor — så varför inte en särskild vodka?
Källa: http://www.metro.se/se/article/2008/03/18/16/0826-57/index.xml
OK... "Flaskorna är smala kvinnoformsliknande och försedda med etiketter med fjärilar och marknadsförs speciellt mot just kvinnor.
Direktören för det ryska företaget som säljer vodkan säger att den är fri från bi-produkter som kan orsaka baksmälla. Eftersom smaken är så mild tycker han att kvinnor ska dricka den till en sallad efter gymet, enligt Reuters"
Snälla, för helvete världen - sluta behandla kvinnor som om de vore helt jävla efterblivna och sluta utgå från att varenda jävla kvinna sitter på gymmet och äter en sallad i hopp om att få en beach form som rivaliserar någon brud i America's Next Top Model!
Själva produkten i sig känner jag inget speciellt inför som så, utan det är hela konceptet, det känns som om världen försöker desperat hålla kvar en stämpel av fluffiga rosa moln som varje kvinna fiser och indirekt lägga ett av de normerande kraven på kvinnorna att de ska gymma och äta sallad så in i helvetet.
Stoltz
- 27 timmar vaken, så ursäkta roidandet och eventuella stavfel/meningsuppbyggnadsfel
hahaha! fri från biprodukter som orsakar baksmälla, typ..fri från alkohol då?
Eftersom smaken är så mild tycker han att kvinnor ska dricka den till en sallad efter gymet, enligt Reuters.
Tycker det låter som en bra idé! En flaska whiskey blir så satans mastigt efter ett träningspass på förmiddagen.
[QUOTE=Solros;2897669]Tycker det låter som en bra idé! En flaska whiskey blir så satans mastigt efter ett träningspass på förmiddagen.[/QUOTE
LOL!:laugh:
Inget förvånansvärt. Ryssland har en annorlunda kultur än vad vi har, speciellt vad som gäller vodkadrickandet och man har även annan syn på kvinnor, mer gammaldags synsätt på hur kvinnor ska bete sig och vara. I vårt jämställda land skulle en tjejvodka inte göra någon succé.
hahavaffan
2008-03-27, 11:54
Detta kanske är nåt för stureplanseliten? Så slipper de be om extra juice i sina fjolldrinkar.
Tyckte de där med att slippa var bakis lät bra :)
Orka bli upprörd, ryssar är konstiga både i sin syn på alkhol och på män och kvinnor.
Sen tror jag för övrigt det är tänkt att väcka uppmärksamhet för att ge lite gratisreklam. Gym, sallad och vodka låter konstigt även för ryssar skulle jag tro, men kanske inte precis av samma skäl som för oss svenskar.
Han menade nog finkeloljor och sånt snusk som minskar om man destillerar spriten flera gånger. Fast finkeloljor är ju långt ifrån det enda som ger en baksmälla.
Snälla, för helvete världen - sluta behandla kvinnor som om de vore helt jävla efterblivna och sluta utgå från att varenda jävla kvinna sitter på gymmet och äter en sallad i hopp om att få en beach form som rivaliserar någon brud i America's Next Top Model!
Aj lav jo!
Precis vad jag tänkte, haha.
Granatgiraffen
2008-03-27, 12:45
Om tjejer börjar köpa den så har han haft en bra affärsidé. det förvånar mig inte så värst mycket om tjejer börjar med det.
(Även om marknadsföringen är lite Ööööh.. fast rätt rolig. Han får säkert massor av gratis uppmärksamhet på grund av den)
Själva produkten i sig känner jag inget speciellt inför som så, utan det är hela konceptet, det känns som om världen försöker desperat hålla kvar en stämpel av fluffiga rosa moln som varje kvinna fiser och indirekt lägga ett av de normerande kraven på kvinnorna att de ska gymma och äta sallad så in i helvetet.
Det låter som du läser på högskola i den klassiska vänsterdominerande humanistiska delen?
Aj lav jo!
luv u 2
Det låter som du läser på högskola i den klassiska vänsterdominerande humanistiska delen?
Räknas psykologi med inriktning personlighet - och utvecklingspsykologi?
redbrigade
2008-03-27, 13:05
Vad är problemtet ? varför för man inte markandsföra alkohol till kvinnor när i princip all annan alkohol riktar sig till män.
Whistler
2008-03-27, 13:18
Sluta utgå från att kvinnor är efterblivna och inte kan få en beachform som rivaliserar någon brud i America's Next Top Model...
Vad är problemtet ? varför för man inte markandsföra alkohol till kvinnor när i princip all annan alkohol riktar sig till män.
Gör den? I media överhuvudtaget så är det nog ganska jämt skulle jag säga, mer vin i samband med kvinnor och mer öl i samband med män dock om det är den skillnaden du syftar på.
Personligen tycker jag att ölreklam är relativt könsneutral utifrån vad jag sett, det första jag kommer att tänka på är Carlsberg och Falcon, där ser man inte ens någon dricka dem, och i Pripps reklam ser man både kvinnor och män dricka den?
Sluta utgå från att kvinnor är efterblivna och inte kan få en beachform som rivaliserar någon brud i America's Next Top Model...
Och det tyckte du att min slutsats var? Kamma dig.
Räknas psykologi med inriktning personlighet - och utvecklingspsykologi?
Jag vet inte, det är nog inte ämnena i sig vad jag märkt utan att vissa grupperingar finns åt det hållet.
Hur som helst så tycker jag det är fel eftersom som vanligt så ses kvinnor som offer här och att de behövs beskyddas. Även vanliga beteenden hos kvinnor ses som fel och enbart ett resultat av förtryck, vilket jag ser som rätt förnedrande.
Du skulle ju förmodligen inte reagera på samma sätt om det handlade om män som efter hårt muskelbyggande använde produkten tillsammans med en god biff. Det är eftersom det beteendet är ok trots att det handlar om minst lika mycket "normerande krav".
Jag vet inte, det är nog inte ämnena i sig vad jag märkt utan att vissa grupperingar finns åt det hållet.
Hur som helst så tycker jag det är fel eftersom som vanligt så ses kvinnor som offer här och att de behövs beskyddas. Även vanliga beteenden hos kvinnor ses som fel och enbart ett resultat av förtryck, vilket jag ser som rätt förnedrande.
Du skulle ju förmodligen inte reagera på samma sätt om det handlade om män som efter hårt muskelbyggande använde produkten tillsammans med en god biff. Det är eftersom det beteendet är ok trots att det handlar om minst lika mycket "normerande krav".
Jodå, jag hade skakat på huvudet i ganska go avsmak om jag hade sett det. Det handlar inte om normerna, det handlar snarare om denna konstanta "färgglada fjärilar"-etiketten som så ofta ska uppstå när det riktar sig mot kvinnor.
Missförstå mig rätt, kvinnor ska ha all rätt i världen att vara kvinnor, jag försöker inte totalt skingra könstillhörigheterna här, men att gå ut med en alkoholsort för kvinnor genom att sätta en fluffig etikett på den och "ta bort" bakfyllan är ta mig fan lika skrattretande som Coca Cola:s val att göra Coca Cola Zero som är samma sak som Coca Cola Light, men det ska låta häftigare för killarna som köper den.
Jodå, jag hade skakat på huvudet i ganska go avsmak om jag hade sett det. Det handlar inte om normerna, det handlar snarare om denna konstanta "färgglada fjärilar"-etiketten som så ofta ska uppstå när det riktar sig mot kvinnor.
Missförstå mig rätt, kvinnor ska ha all rätt i världen att vara kvinnor, jag försöker inte totalt skingra könstillhörigheterna här, men att gå ut med en alkoholsort för kvinnor genom att sätta en fluffig etikett på den och "ta bort" bakfyllan är ta mig fan lika skrattretande som Coca Cola:s val att göra Coca Cola Zero som är samma sak som Coca Cola Light, men det ska låta häftigare för killarna som köper den.
Cola Zero säljer väl ganska bra så vad är det som är skrattretande?
redbrigade
2008-03-27, 13:38
Gör den? I media överhuvudtaget så är det nog ganska jämt skulle jag säga, mer vin i samband med kvinnor och mer öl i samband med män dock om det är den skillnaden du syftar på.
Personligen tycker jag att ölreklam är relativt könsneutral utifrån vad jag sett, det första jag kommer att tänka på är Carlsberg och Falcon, där ser man inte ens någon dricka dem, och i Pripps reklam ser man både kvinnor och män dricka den?
.
Så när tre fiskare står och kollar vem som har tjockast skägg, sedan kommer Falcon loggan upp och det står "riktig öl" samtidigt som det spelas lite säckpipa.
Eller Carlsberg reklamen när några killar bestiger ett berg och det kommer ett fussball bord från ingenstans.
En överlägsen majoritet av all ölreklam riktar sig till män och det är bra mycket mer ölreklam än vinreklam.
Carlsberg och Falcon sponsrar även fotboll och hockey, gör man det riktar man sig helt klart till män.
Granatgiraffen
2008-03-27, 13:39
Zero och light är inte samma sak? Aspartam vs sukralos, smaken är rätt så skild.
Zero och light är inte samma sak? Aspartam vs sukralos, smaken är rätt så skild.
Cola Zero är samma som gamla Cola Light.
Cola Zero säljer väl ganska bra så vad är det som är skrattretande?
Det jag inte gillar i det stora hela är att istället för att rikta samma vodka till bägge målgrupperna så gör man den, med brist på bättre ord, "våpigare" just för att den ska riktas till tjejer, och lanserar att den skulle passa utmärkt till salladen efter gymmet, totalt övertygad om att det tjejer bör äta är just sallader och nu kan de dricka denna då den inte är lika skarp i smaken, så de små liven inte domnar bort av den brännande känslan som vanlig vodka ger.
Så när tre fiskare står och kollar vem som har tjockast skägg, sedan kommer Falcon loggan upp och det står "riktig öl" samtidigt som det spelas lite säckpipa.
Eller Carlsberg reklamen när några killar bestiger ett berg och det kommer ett fussball bord från ingenstans.
En överlägsen majoritet av alla ölreklamer riktar sig till män och det är bra mycket mer ölreklam än vinreklam.
Carlsberg och Falcon sponsrar även fotboll och hockey, gör man det riktar man sig helt klart till män.
Och där blev det bekräftat att jag inte ser tillräckligt mycket på TV, jag utgick nog ifrån äldre reklamer som i så fall inte sänds längre. My bad.
Det visste jag faktiskt inte, men jag vet om att deras huvudsyfte var just det jag skrev, då de hade en intervju om det med någon inom Coca Cola (lite konstig sak att ha en intervju om, men jag såg den) och klargjorde just att "dieta" var ju en tjejgrej, medan kalorisnålt var mer manligt.
Granatgiraffen
2008-03-27, 13:46
Aha! Eller va? Gamla gamla då eller? Light fanns innan zero var väl sötad med sukralos då med? jaja! Får googla lite.
Stod faktiskt och jämförde i butik härom dagen och det skiljde på sötningsmedel i dom. Ditt i den ena och dutt i den andra.
Tricklev
2008-03-27, 13:48
Aha! Eller va? Gamla gamla då eller? Light fanns innan zero var väl sötad med sukralos då med? jaja! Får googla lite.
Den nuvarande light har sukralos, lighten vi drack före dess hade Aspartam, det som Zero nu har, Zero vi dricker nu är Light vi drack för 2årsedan.
Det jag inte gillar i det stora hela är att istället för att rikta samma vodka till bägge målgrupperna så gör man den, med brist på bättre ord, "våpigare" just för att den ska riktas till tjejer, och lanserar att den skulle passa utmärkt till salladen efter gymmet, totalt övertygad om att det tjejer bör äta är just sallader och nu kan de dricka denna då den inte är lika skarp i smaken, så de små liven inte domnar bort av den brännande känslan som vanlig vodka ger.
Och där blev det bekräftat att jag inte ser tillräckligt mycket på TV, jag utgick nog ifrån äldre reklamer som i så fall inte sänds längre. My bad.
Det visste jag faktiskt inte, men jag vet om att deras huvudsyfte var just det jag skrev, då de hade en intervju om det med någon inom Coca Cola (lite konstig sak att ha en intervju om, men jag såg den) och klargjorde just att "dieta" var ju en tjejgrej, medan kalorisnålt var mer manligt.
Är inte problemet just nu snarare att du uppfyller precis det du tycker är så negativt med reklamen? Läs Trance' inlägg en gång till.
Stod faktiskt och jämförde i butik härom dagen och det skiljde på sötningsmedel i dom. Ditt i den ena och dutt i den andra.
Du hittade en gammal burk Cola Light i affären och jämförde den med Cola Zero?
Granatgiraffen
2008-03-27, 13:49
Sverige verkar ha varit testland för light med sukralos. Möjligen har light varit med aspartam i andra länder då? Men då är det alltså inte gamla light som har blivit zero. Verkar dessutom vara skiljda recept enligt wikipedia. Men skit samma!
Whistler
2008-03-27, 13:51
Är det inte bättre att vi förbjuder alkohol helt och hållet? Då slipper vi alkoholprodukter som bara riktar sig mot ena könet... :)
(och så slipper vi så mycket annat också, bonus!)
Är inte problemet just nu snarare att du uppfyller precis det du tycker är så negativt med reklamen? Läs Trance' inlägg en gång till.
Att ha en åsikt är inte samma sak som att beskydda. Jag förstår och håller till viss del med Trance, men jag tycker inte att man ska fluffa och fina till allt som har med kvinnor att göra, bara för att det är kvinnor.
Att ha en åsikt är inte samma sak som att beskydda. Jag förstår och håller till viss del med Trance, men jag tycker inte att man ska fluffa och fina till allt som har med kvinnor att göra, bara för att det är kvinnor.
Men hur ser du så på övrig reklam? All reklam har en målgrupp och skräddarsys för att nå maximal effekt i den. Rakhylvelsreklam är rätt jävla töntig den med t ex.
Tricklev
2008-03-27, 13:55
Jag är jävligt upprörd över "Riktig öl Riktig manlighet" reklamerna Falkon kör på just nu, för det är precis det dom säger med deras riktig skägg, riktig kyla reklam.
Jag är allmänt upprörd över att saker som riktar sig till män alltid har med en av fölljande saker att göra.
1. Råbarkad manlighet.
2. Fotbollspelare.
Visst uttryckte sig skaparn väldigt underligt men annars tycker jag inte det låter speciellt konstigt att skapa en spritsort som vänder sig mot kvinnor. Det finns till exempel redan ett vitt vin på systemet som är formad som en feminin parfymflaska. Kan lova att den är väldigt inriktad mot kvinnor.
Om det endå säljs massa sprit till kvinnor vad är då fel att skapa en flaska som attraherar kvinnor? Marknaden får väl styra, vill inte kvinnorna ha sprit som är lanserade till dem, så kommer inte produkten att fungera.
Annars håller jag med om att mycket han sa lät helt absurt, speciellt med salladen och vodkan efter gymmet.
Killar köper öl som ger hår på bröstet, tjejer köper sprit som smakar kiwi, inget att härja om. Vi kan enas om att alla är lika värda, men inte fan är vi likadana.
Granatgiraffen
2008-03-27, 14:26
På grund av mina bristande googlekunskaper så tog jag hjälp av eliten.
"Hej XXXX,
CC Light bytte till sukralos i januari 2006. Alltså innan CC Zero lanserades i april 2007. "
Därsom!
Tricklev
2008-03-27, 14:28
På grund av mina bristande googlekunskaper så tog jag hjälp av eliten.
"Hej XXXX,
CC Light bytte till sukralos i januari 2006. Alltså innan CC Zero lanserades i april 2007. "
Därsom!
Ja, exakt, före dess var lighten aspartam.
Du hittade en gammal burk Cola Light i affären och jämförde den med Cola Zero?
Hur gammal den va vettifan men olika va dom :)
Är rätt stor omsättning i den butiken så borde ju inte va alldeles oldoäz.
Hur gammal den va vettifan men olika va dom :)
Är rätt stor omsättning i den butiken så borde ju inte va alldeles oldoäz.
Det är gammal Light som är samma som Zero... du läser inte tråden?
Jo fast jag missförstod det där med gamla lighten, nu vet jag.
Granatgiraffen
2008-03-27, 14:37
Det är gammal Light som är samma som Zero... du läser inte tråden?
Men åååh. Zero är inte samma som gamla light. det är olika recept!
Scratch89
2008-03-27, 14:44
Men åååh. Zero är inte samma som gamla light. det är olika recept!
Men vafan. Är det ingen som läser trådarna längre innan de skriver i dem?
Granatgiraffen
2008-03-27, 14:46
Men vafan. Är det ingen som läser trådarna längre innan de skriver i dem?
Inte du tydligen?! Eller har jag blivit helt sinnessjuk? Vafan är det som händer.
Scratch89
2008-03-27, 14:47
Det har ju sagts flera gånger att Coca Cola Zero motsvarar den gamla Light.
Granatgiraffen
2008-03-27, 14:48
Det har ju sagts flera gånger att Coca Cola Zero motsvarar den gamla Light.
Men vaafan? Zero är inte och motsvarar inte gamla light. Det är olika jävla recept.
*cry*
Har också svårt att tro att zero är samma recept som gamla light. Inbillar mig att de smakar annorlunda.
Visst, samma sötningsmedel. Men läsken innehåller väl mer än sötningsmedel.
Fast antagligen har jag blivit lurad av de heta tjejerna i reklamen bara /=
Undrar om tjejer gillar tjejiga grejer pga all marknadsföring som innehåller tjejiga grejer, eller om marknadsföringen innehåller tjejiga grejer för att tjejer gillar tjejiga grejer. Jag vet vad jag skulle gissa på :)
Nitrometan
2008-03-27, 15:09
Men vaafan? Zero är inte och motsvarar inte gamla light. Det är olika jävla recept.
*cry*
Har du nån källa på det?
Har du nån källa på det?
http://www.coca-cola.se/action/Go/page/products
och Zero skulle vara en sorts motsvarighet av light för killar, ja. Samma källa som ovan.
Jag köper coca cola zero, man är väl ingen fjolla!
MasterChief
2008-03-27, 15:24
Vi låter expertisen avgöra:
http://www.fulcola.com/showcola.asp?id=91
Granatgiraffen
2008-03-27, 16:05
Men nu när det är avgjort att Zero och light inte är samma så kan tråden återgå till den kvinnliga spriten.
Tricklev
2008-03-27, 16:09
Den riktiga frågan är ju huruvida dagens Zero har samma recept som gårdagens Light? (år 2005 light dvs).
Mjaa den riktiga frågan handlar väl mer om det är rätt att lansera en vodka riktad mot kvinnor.
Den riktiga frågan är ju huruvida dagens Zero har samma recept som gårdagens Light? (år 2005 light dvs).
Ha, tro det eller ej, det gamla innehållet fanns postat i Kolozzeums arkiv:
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-1923.html
Sötningsmedlet är samma (asp + ace k) men inte de surhetsreglerade
ämnena och sen förstås de superhemliga aromerna vet vi ju inte :P
Tricklev
2008-03-27, 16:17
Ja, det är rätt, finns ju inget att diskutera om det, stfu nu och diskutera Cola istället, nästintill alla produkter lanseras med någon målgrupp, gråt.
Edit: Ahh, mycket intressant, synd att det inte är samma, var nästintill totalt övertygad om det, nåja, nu får ni diskutera tjejvodka igen.
Undrar om tjejer gillar tjejiga grejer pga all marknadsföring som innehåller tjejiga grejer, eller om marknadsföringen innehåller tjejiga grejer för att tjejer gillar tjejiga grejer. Jag vet vad jag skulle gissa på :)
Har för mig att dells olika färgvarianter av bärbara datorer gjorde succe just för att många kvinnor och tjejer köpte den rosa varianten (1 av tror det var 6 olika färger), antagligen för att den är... rosa.
Ja, människor blir påverkade av sin omgivning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.