Visa fullständig version : Räkna Kalorier i Havregrynsgröt?
Haeffner
2008-03-27, 10:11
Egentligen vet jag nog svaret på min fråga redan innan jag ställer den men jag måste dubbelkola med expertisen...
När jag räknar kalorier i min fukrost bestående av havregrynsgröt så väger jag ut 100g okokta gryn vilket motsvarar ca 350kcal, detta ger MYCKET färdig gröt.
Det jag vill ha bekräftat är att det fortfarande bara rör sig om 350kcal från gröten. Känns som en rejäl portion och man är riktigt mätt riktigt länge.
King Grub
2008-03-27, 10:23
Vatten är kalorifritt.
minikevin
2008-04-01, 08:04
gröt är bra frukost o personligen äter jag det varje morron men att man är mätt riktigt länge kan jag inte hålla med om. Men annars instämmer jag på ovan svar
gröt är bra frukost o personligen äter jag det varje morron men att man är mätt riktigt länge kan jag inte hålla med om. Men annars instämmer jag på ovan svar
Enligt mättnadsindex (SI) är havregrynsgröt en av de mest mättsamma måltiderna sett till energiinnehåll
minikevin
2008-04-01, 14:43
Enligt mättnadsindex (SI) är havregrynsgröt en av de mest mättsamma måltiderna sett till energiinnehåll
Precis som med allt annat så är det väldigt individuellt. Jag käkar ganska mycket havregrynsgröt till frukost plus en del annat, 2-2,5 h senare är jag hungrig igen
Bara för att det enligt "mättnadsindex" står så är det knappast generellt ;)
Eddie Vedder
2008-04-01, 14:53
Bara för att det enligt "mättnadsindex" står så är det knappast generellt ;)
Jo.
Det är ju just det det är, SI är GENERELLT. Du har helt rätt i att det inte kan appliceras på varje enskild individ, alla upplever inte mest mättnad av potatis men enligt SI är det generellt så.
Martin Löwgren
2008-04-01, 16:20
Har alltid käkat 100gröt varje morgon men tyckte det var så himla jobbigt att äta upp allt så nu har jag börjat dricka det tillsammans med 500ml vatten och en skopa whey istället - klockrent.
minikevin
2008-04-01, 16:30
Jo.
Det är ju just det det är, SI är GENERELLT. Du har helt rätt i att det inte kan appliceras på varje enskild individ, alla upplever inte mest mättnad av potatis men enligt SI är det generellt så.
Jag vill nog mer säga att mättnadskänsla är väldigt individuellt, sen vad SI säger är mer eller mindre smörja. Jag läser väl mig inte till vad som är mest mättande eller ej ;) Det bör man prova sig fram till, individ till individ
Martin Löwgren
2008-04-01, 16:32
Jag vill nog mer säga att mättnadskänsla är väldigt individuellt, sen vad SI säger är mer eller mindre smörja. Jag läser väl mig inte till vad som är mest mättande eller ej ;) Det bör man prova sig fram till, individ till individ
Blodpudding är nog de mest mättande jag provat (medans min kompis kan äta hur mkt som helst utan att bli mätt). Så himla olika.
Eddie Vedder
2008-04-01, 17:17
Ja det är klart den är individuell, det skrev jag ju tydligt också. Men har du någon koll på hur man gjort studierna på SI?
Jag gissar att du inte vet det för då hade du förstått vad jag säger. Vad tror du egentligen man grundar det på?
hur mkt e 100gram? va motsvarar det i decliter?
trollduva
2008-04-01, 18:06
Ja det är klart den är individuell, det skrev jag ju tydligt också. Men har du någon koll på hur man gjort studierna på SI?
Jag gissar att du inte vet det för då hade du förstått vad jag säger. Vad tror du egentligen man grundar det på?
Hur gör man studierna? Vet du? Har du lust att förklara? Vore intressant att veta. (:
Eddie Vedder
2008-04-01, 18:11
Hur gör man studierna? Vet du? Har du lust att förklara? Vore intressant att veta. (:
Man låter försökspersonerna äta 1000KJoule av olika livsmedel och sedan ange subjektiv mättnadsupplevelse.
Sedan minns jag inte exakt men jag TROR att man även gav dom mat efteråt och studerade vilka personer som åt vad och hur mycket efter försöket.
Men i vilket fall handlar det om subjektiva mättnadsupplevelser från 1000KJoule av ett visst livsmedel, därefter drar man då GENERELLA slutsatser för mättande mat. Ingen har någonsin påstått att det är exakt samma för varje individ men detta var resultaten:
47960
minikevin
2008-04-01, 18:17
jodå, visst vet jag vad SI är... Ingen anledning o bli defensiv för ;)
Generellt och indviduellt går inte riktigt ihop i samma mening men vi låter det vara där...:)
minikevin
2008-04-01, 18:19
hur mkt e 100gram? va motsvarar det i decliter?
3 dl = cirka 105 g
SI har väl inget med hur länge man står sig på en måltid utan hur mycket du kan äta innan du blir proppmätt. Jag kan äta 2000kcal på donken utan problem men försök äta 2000kcal i havregrynsgröt eller potatis ;)
Eddie Vedder
2008-04-01, 20:11
SI har väl inget med hur länge man står sig på en måltid utan hur mycket du kan äta innan du blir proppmätt.
Nej det är inte hur mycket man kan äta tills man blir proppmätt. Jag skrev ju hur man gått till väga.
vildängel
2008-04-01, 20:27
Hur många kcal är 1000KJoule?
Eddie Vedder
2008-04-01, 20:32
Hur många kcal är 1000KJoule?
1kcal = 4.18kJ
vildängel
2008-04-01, 20:33
1kcal = 4.18kJ
Tack :):thumbup:
minikevin
2008-04-02, 07:58
MrBulk:
Där har du fel - SI är precis som Eddie säger.
Samtidigt kan man se det såhär; att ska man tro/lita/följa alla undersökningar som gjorts så skulle man kunna säga att Atkins eller GI metoden fungerar på alla. Så är inte fallet utan det är individuellt
Nyfiken fråga MrBullk, varför vill man äta 2000 kcal på en måltid??
King Grub
2008-04-02, 08:22
Nyfiken fråga MrBullk, varför vill man äta 2000 kcal på en måltid??
Det vet jag i o f s inte om det är så konstigt; det gör jag ofta. Äter jag två gånger per dag, blir det runt 2000 kcal per mål.
minikevin
2008-04-02, 08:30
Det vet jag i o f s inte om det är så konstigt; det gör jag ofta. Äter jag två gånger per dag, blir det runt 2000 kcal per mål.
Än en gång... varför?
Hur mycket protein resp. kolhydrater får du i dig på en 2000 kcal måltid?
King Grub
2008-04-02, 08:37
Vadå "varför"? Om jag behöver 4000 kcal per dygn, och äter två gånger, hur rekommenderar du att jag lägger upp energiintaget på bästa sätt?
Jag kanske får en 350 g kolhydrat och 90-100 gram protein per mål. Det är inga problem att "ta upp" mer än 30 gram per mål, om du tror det.
minikevin
2008-04-02, 08:48
Vadå "varför"? Om jag behöver 4000 kcal per dygn, och äter två gånger, hur rekommenderar du att jag lägger upp energiintaget på bästa sätt?
Jag kanske får en 350 g kolhydrat och 90-100 gram protein per mål. Det är inga problem att "ta upp" mer än 30 gram per mål, om du tror det.
Oj vad defensiv han blev ;)
Du behöver inte förklara för mig att vi kan ta upp mer än 30 g per måltid, jag kan det där.. hehe
Sorry att jag skrev till dig.. ojoj
King Grub
2008-04-02, 08:59
Jag är inte defensiv; det är en diskussion på ett diskussionsforum; jag kunde inte bry mig mindre personligen om jag försökte. Jag undrade bara var ifrågasättandet av att någon vill/behöver äta 2000 kcal i ett mål kommer från? Vad är fel? Det var en seriös fråga, varken defensiv eller aggressiv.
Mitt svar på "varför" är att jag mår bättre, presterar bättre, och slipper tråckla med en mängd värdelösa småmål som försvinner lika fort som dom svaldes.
Precis, vad är problemet? Jag äter gärna inte mer än 2 gånger/dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.