Visa fullständig version : Småäta.
Hej.
Jag har försökt börja äta allt nyttigare och nyttigare. Men problemet är att jag fort efter en måltid blir småsugen på något. Det här är ett problem eftersom jag inte har något hemma, och inte kan tänka på annat. Det blir lätt att jag tar mig en smörgås eller liknande.
Mitt mål med att äta nyttigare är framförallt för att gå ner i vikt och bli mer hälsosam. Men nu känns det som att jag måste göra något åt småätandet. Någon som vet någon bra metod att bli av med de, eller har tips på något bra man kan stoppa i sig när mna blir lite sugen.
Är oftast sugen på karameller, chips eller choklad. Glad för alla svar.
Sötsuget fetto
gurka, morötter, fruktsallad, nötter
AmericanDragon
2008-03-23, 06:44
om du verkligen vill gå ner i vikt så slutar du äta onyttiga saker helt enkelt, du behöver inga andra anledningar eller metoder.
gurka, morötter, fruktsallad, nötter
Bra ideé. Ska testa att köpa hem lite av varje! :D
om du verkligen vill gå ner i vikt så slutar du äta onyttiga saker helt enkelt, du behöver inga andra anledningar eller metoder.
Men det är just det dära suget som är så förbannat jobbigt. Går det för lång tid kan man ju inte tänka på annat. :/
Jag är uppfostrad med stora portioner och efterrätter. Större delen av min släkt är överviktigt, eller åtminstone påtagligt ur form. Jag och en del av mina kusiner är nog de enda undantagen. Kort sagt så vet jag hur det är att ha lite sockersug eller liknande efter en måltid. Min erfarenhet är att om man inte äter nogot mer glömmer man bort det, men om det inte fungerar för dig, försök att vara stenhård med kcal-räknandet. Det har fungerat för mig. Då ser du ganska enkelt om hungern står i proportion till hur mycket du borde tillåta dig att äta. Tycker man att det är värt det, ja då tycker jag att man ska ta sig en chokladbit till kaffet. Det kan man väl unna sig, det är ju kanongott!
Men det är just det dära suget som är så förbannat jobbigt. Går det för lång tid kan man ju inte tänka på annat. :/
Det låter i och för sig mer som en vana. De är svåra att bryta, men det är ju bevisligen inte omöjligt.
EDIT: Känn bara efter om du verklige är hungrig på mer. Sug sitter i vattnande mun och i magen; hunger är ett tomrum i bröstkorgen.
Ät måltider som mättar ordentligt.
Min frukost idag bestod av 300 gram varmrökt lax och 4 små kalla (kokta) potatis. Till potatisen hade jag en liten klick smör.
Inte traditionell frukost direkt men jag har inget som helst sockersug.
Ett tips är ju också att inte ha bröd hemma. Saftigt bröd med smör på är något jag personligen inte kan sluta äta av. En hel limpa kan slinka ner till frukost/lunch.
Det sitter i skallen helt enkelt, vill du gå ner i vikt? Bra! sluta med sötsaker och småätande då och restriktera dig möjligtvis till att småäta frukt och grönsaker tills det har släppt, har också varit där så kämpa på mannen! :)
Hej! Kroppen fungerar oftast så smart att den blir "sugen" på den den saknar. Ex, kolhydrater=bröd. Dina måltider kanske skulle innehålla något mer från någon del av matcirkeln?
Annars tycker jag morötter fungerar bra.. Smakar gott, och tar ett tag att tugga sig igenom! :)
King Grub
2008-03-23, 12:45
Kroppen fungerar oftast så smart att den blir "sugen" på den den saknar.
Nä, det är inkorrekt. Något sådant har aldrig visats.
Dessutom tycker jag att det förhåller sig precis tvärtom. Efter en måltid extremt rik på fett och kolhydrater blir åtminstone JAG mycket mer sugen på något fett och sött än efter en måltid med mer moderata halter av fett och kolisar.
EDIT: Och hur många blir egentligen sugna på potatis efter middagen?
+1 på den faktiskt
vilja är underskattat
Om man vill gå ner i vikt.. så delar man upp den vanliga måltiden på två, och har en pause på 30-60 min i mellan varje måltid..
något som också är att tipsa är torkade bananskivor som går att köpa =)
Om man vill gå ner i vikt.. så delar man upp den vanliga måltiden på två, och har en pause på 30-60 min i mellan varje måltid..
något som också är att tipsa är torkade bananskivor som går att köpa =)
1. Om man inte gillar att spendera halva sin vakna tid att äta. Varför?
2. Torkade bananskivor är energirikt.
Rellik_1
2008-03-23, 21:09
drick vatten!!
CyberDoll
2008-03-23, 23:51
Dom här dagarna i påsk har jag ätit massor av sötsaker....känns skitjobbigt.
Nä, det är inkorrekt. Något sådant har aldrig visats.
Det gäller för vatten och salt. Övriga näringsämnen har jag ingen aning om.
Det är betydligt enklare och tar mindre tid att låta den vanliga måltiden dra ut lite på tiden. Äter man upp allt på 5 minuter så hinner man inte bli mätt eller så blir man tvärmätt och i båda fallen leder det till att man blir hungrig efter en stund.
Sen finns det ju ett samband mellan att dra ner för mycket på kalorier och volym och att bli hungig direkt efter maten.
Till sist finns det i många fall inga genvägar utan man får vara lite hungrig, i vissa fall undrar jag dock lite över hur hungriga folk är bara för att gå ner lite i vikt då det inte vid en normal, eller i många fall tränandes, aktivitetsnivå inte behöver skapa sådana känslor.
Det är betydligt enklare och tar mindre tid att låta den vanliga måltiden dra ut lite på tiden. Äter man upp allt på 5 minuter så hinner man inte bli mätt eller så blir man tvärmätt och i båda fallen leder det till att man blir hungrig efter en stund.
Sen finns det ju ett samband mellan att dra ner för mycket på kalorier och volym och att bli hungig direkt efter maten.
Till sist finns det i många fall inga genvägar utan man får vara lite hungrig, i vissa fall undrar jag dock lite över hur hungriga folk är bara för att gå ner lite i vikt då det inte vid en normal, eller i många fall tränandes, aktivitetsnivå inte behöver skapa sådana känslor.
Är det jag fetmarkerat verkligen sant? Förstår inte varför man skulle bli hungrig fortare för att man ätit snabbt! Det är ju fortfarande samma mängd mat i magesäcken...
Angående sötsuget så har jag samma problem. Jag kan också bli så sugen att jag verkligen känner att jag blir galen om jag inte får något sött att äta... Går och kollar i alla skåp om det finns ngt gott och blir skitsur för att ingen vill följa med till godisaffären. Viljestyrka i all ära men ett djävulskt sötsug är väldigt svårt att motstå. Att göra något annat, typ ta en promenad, kan funka. Annars kan te med lite honung ta bort det värsta suget.
Är det jag fetmarkerat verkligen sant? Förstår inte varför man skulle bli hungrig fortare för att man ätit snabbt! Det är ju fortfarande samma mängd mat i magesäcken...
Det finns ett feedbacksystem som rapporterar att man fått mat. Jag kan utan problem mixa en måltid på 1000 kcal och hälla i mig det på en minut utan att bli direkt mätt (extremformen av att äta snabbt) men om jag äter exakt samma måltid i fast form under 30 minuter så får jag kanske svårt att få i mig det. En del som jobbar med överviktiga hävdar att de aldrig stött på en överviktig som tar sig tid att tugga maten och därmed har de satt sina naturliga mättnadskänslor ur spel.
loztdignity
2008-03-24, 14:00
+1 på den faktiskt
vilja är underskattat
Agreed
Det gäller för vatten och salt. Övriga näringsämnen har jag ingen aning om.
Nu är väl kanske inte syre ett näringsämne, men jag blir väldigt sugen på syre om jag inte andats på ett tag.
För att vara lite mer on-topic så tror jag mycket på att se till att äta måltider som mättar ordentligt, då blir det oerhört mycket lättare att motstå suget.
Det finns ett feedbacksystem som rapporterar att man fått mat. Jag kan utan problem mixa en måltid på 1000 kcal och hälla i mig det på en minut utan att bli direkt mätt (extremformen av att äta snabbt) men om jag äter exakt samma måltid i fast form under 30 minuter så får jag kanske svårt att få i mig det. En del som jobbar med överviktiga hävdar att de aldrig stött på en överviktig som tar sig tid att tugga maten och därmed har de satt sina naturliga mättnadskänslor ur spel.
Word!
Sätt som regel att ta ett par långsamma andetag mellan varje tugga. Jag har samma problem och kan trycka i mej två kebabrullar snabbt innan jag blir mätt. Läser jag DN samtidigt som jag käkar så blir jag mätt innan första.
Dessutom kan man behöva omdefiniera sin uppfattning av mättnad. Förut tolkade jag den vid "gah! jag har köttsvettningar och måste sova", numera är mätt helt enkelt när hungerkänslorna är borta.
Håller med om detta med mättnad och att ta sig god tid att äta.
Hade tidigare som vara att kasta i mig maten. Fick alltid vänta på att alla andra skulle bli färdiga. Var på den tiden dessutom ganska så överviktig.
Har nu dock lyckats "träna" mig till att äta långsammare. Ett bra tips är som sagt att alltid lägga ned besticken mellan varje tugga eller att läsa tidningen samtidigt som man äter. Ett tag hade jag som en regel för mig själv att jag under en måltid skulle läsa mig igenom en del av tidiningen utan att maten tog slut innan jag kommit till slutet. Kanske lite radikalt men det funkade för mig iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.