handdator

Visa fullständig version : Svettas eller powerwalk

Zydes
2008-03-22, 12:11
Vad bränner mest fett?
En powerwalk innan frukost på 1timme eller något av dessa alternativ spinning 45min, innebandy 1h30min eller springa 20min.:laugh:

machine gun
2008-03-22, 12:15
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Jämför och räkna. Jag skulle spontant gissa på innebandy, då det är aktivitet under längst tid. Detta förutsatt att du springer omkring och inte bara står och hänger på klubban halva tiden dvs :)

Johan_P
2008-03-22, 12:27
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Jämför och räkna. Jag skulle spontant gissa på innebandy, då det är aktivitet under längst tid. Detta förutsatt att du springer omkring och inte bara står och hänger på klubban halva tiden dvs :)

Nu är detta lite fel svar på frågan, egentligen, då den sidan bara beräknar ungefärlig energibehov för aktiviteten. Det frågas om vad som bränner mest fett, och då brukar man säga att lågintensitetskonditionsträning is the shit (fast detta visste du säkert machine gun, inte riktat åt dig alltså :)).

Men... välj det som är högst chans att du fortsätter med. Eller, var hardcore som fan o gör allt.

Johan_P
2008-03-22, 14:03
Citat ur Deffguiden:

Är du mån om att förbruka så mycket fett under själva aktiviteten som möjligt är högre tempo än promenad bättre; en maximal fettförbränning kontra kolyhydratförbränning under själva aktiviteten nås vid en intensitet på 60-65% av VO2max på fastande mage, dvs 75% av maxpuls, för tränade individer. Motsvarande siffror för otränade är 47-52% av Vo2max.

loztdignity
2008-03-22, 15:03
Fast å andra sidan bränner du mer kcal sammanlagt vid intensivare aktivitet och i slutändan är det vad som spelar roll, eftersom ett kcal-minus oavsett var kalorierna kommer ifrån kommer att innebära en vikt- och således en fettförlust.

machine gun
2008-03-22, 15:57
Fast å andra sidan bränner du mer kcal sammanlagt vid intensivare aktivitet och i slutändan är det vad som spelar roll, eftersom ett kcal-minus oavsett var kalorierna kommer ifrån kommer att innebära en vikt- och således en fettförlust.

Precis min poäng. Jag utgick från att trådskaparen är ute efter att förlora kroppsfett.

För övrigt förbränner man ofta mer fett under en intensiv aktivitet räknat i antal kalorier från fett än en lågintensiv aktivitet, trots att den lågintensiva aktiviteten använder en större andel fett rent procentuellt.

Exempel (obs! siffrorna är tagna ur luften):

Låt oss säga att en promenad förbränner 100 kcal varav 80 % från fett, dvs 80 kcal från fett. Medan en löprunda förbränner 200 kcal varav 60 % från fett, vilket ger 120 kcal från fett.

Zydes
2008-03-22, 17:12
Tack :D
Jag ska alltså köra dem svettiga allternativen :P

Eddie Vedder
2008-03-22, 17:17
Tack :D
Jag ska alltså köra dem svettiga allternativen :P

Du ska köra de mest kaloriförbrukande alternativen i alla fall. Förutsatt att du tycker allt är kul förstås, är något av alternativen för tråkiga för att det ändå ska bli av ordentligt och regelbundet så är det ju oväsentligt hur pass bra energislukare aktiviteten är i teorin.;)

Men skit i oväsentligheter som procentuell andel fett som energisubstrat under aktiviteten, finns ingen anledning att lägga upp ens träning utifrån det.:)

Zydes
2008-03-23, 10:37
När jag gör spinning svettas jag enormt mycket. Det gör jag inte när jag går. Så därför känns spinning skönare efteråt och roligare.
Springa blir jag också supersvettig av fast orkar bara 10-15 minuter.
Gå kan jag göra 3 timmar utan problem fast det är tråkigt.

Eddie Vedder
2008-03-23, 10:48
Gå kan jag göra 3 timmar utan problem fast det är tråkigt.

Tre timmars promenad kommer dock förbruka bra mycket mer kcal än ett spinningpass.;) Men vad är den kunskapen värd i praktiken liksom? Ingen ger sig ut på det dagligen som ren motion.

Att vandra i timtal i skog och mark är enligt mig helt suveränt underbart, men knappast något som gemene man gör regelbundet (och inte jag själv heller tyvärr).

Så att se till hur svettig du blir ser jag ingen som helst mening med, återigen är det energiförbrukning per tidsenhet inom en aktivitet som motsvarar din fysiska kapacitet som JAG tycker är klokaste valet i ditt fall. Samt att du tycker det är roligt förstås.:)

Zydes
2008-03-24, 17:13
Okey :hbang: