Logga in

Visa fullständig version : 5kg till "normalvikt" - fortfarande valkar kvar(!)

Frehj
2008-03-22, 02:54
För att introducera mig lite så är jag 19 år, ~185cm lång och väger för närvarande ~90,5kg.
December 2006 vägde jag runt 117kg, och sedan runt ett år tillbaka har jag alltså torskat en del kilon.
Mellan januari-maj tog jag flera långa promenader i veckan och käkade mer eller mindre "normalt".
Under början av juni vägde jag precis 100kg, och sedan dess har jag gått ner långsammare - under sommarperioden gick jag väl ner 2-3kg, och mellan september-mars har jag gått ner 5-6kg.
Sedan mitten av januari 2008 har jag gymat, och nu besöker jag träningslokalen i snitt 3 gånger per vecka.
Mitt mål är att väga 85kg till slutet på maj, alltså ska jag gå ner 7kg på 11 veckor - kan jag nå detta mål utan att förlora muskelmassa?

Och påtal om muskelmassa:
När jag sitter ner så har jag valkar kvar som kan greppas rätt bra
- Kan min viktminskning tagit kol på en del muskler, som därigenom gjort att jag fortfarande har kvar en del häng? eller är detta 'normalt'?

Jag har 5kg kvar till 'normalvikt' (iallafall enligt BMIn, som man ioförsig inte ska lita på till hundra, så är vikten 85,5kg).
Så vad är det som gäller, är det snarare 10kg kvar till att min mage kommer vara hyggligt slät?

Andra möjliga tips och förslag om hur jag ska lyckas bli slimad tas gärna emot!

enzodiac
2008-03-22, 12:32
vad har du för mängd muskler från början ? en vanlig otränad person lär inte väga 85kg på 185cm och ha 10-12 fettprocent direkt. Jag tycker det låter som att du har hakat upp dig på vad "normalt" är och inser inte att du faktiskt har mindre muskelmassa än du tror. Hur mycket du har kvar tills magen försvinner är ju omöjligt för någon annan att säga då alla kroppar är unika.

Schysst viktnedgång annars ! Och hoppas det går bra i fortsättningen.

Vlapo
2008-03-22, 12:50
En person med normal fettnivå har inte slät mage i sittande ställning.

Vinter
2008-03-22, 13:05

Ha tålamod, det är det enda jag kan säga. De riktigt bra resultaten kommer att infinna sig. Men det kan ta lite tid, det är bara att kör på.

Scratch89
2008-03-22, 16:21
Du behöver nog inte oroa dig. Dels för att du inte har någon större muskelmassa då du bara tränat sen i januari, men också för att du med hög fettvikt har större skydd mot muskelförlust.

Mental
2008-03-22, 17:08
För att introducera mig lite så är jag 19 år, ~185cm lång och väger för närvarande ~90,5kg.
December 2006 vägde jag runt 117kg, och sedan runt ett år tillbaka har jag alltså torskat en del kilon.
Mellan januari-maj tog jag flera långa promenader i veckan och käkade mer eller mindre "normalt".
Under början av juni vägde jag precis 100kg, och sedan dess har jag gått ner långsammare - under sommarperioden gick jag väl ner 2-3kg, och mellan september-mars har jag gått ner 5-6kg.
Sedan mitten av januari 2008 har jag gymat, och nu besöker jag träningslokalen i snitt 3 gånger per vecka.
Mitt mål är att väga 85kg till slutet på maj, alltså ska jag gå ner 7kg på 11 veckor - kan jag nå detta mål utan att förlora muskelmassa?

Och påtal om muskelmassa:
När jag sitter ner så har jag valkar kvar som kan greppas rätt bra
- Kan min viktminskning tagit kol på en del muskler, som därigenom gjort att jag fortfarande har kvar en del häng? eller är detta 'normalt'?

Jag har 5kg kvar till 'normalvikt' (iallafall enligt BMIn, som man ioförsig inte ska lita på till hundra, så är vikten 85,5kg).
Så vad är det som gäller, är det snarare 10kg kvar till att min mage kommer vara hyggligt slät?

Du kommer då ligga i normalviktspannet enligt BMI, men du är inte per automatik smal bara för att du kommer under överviktsgränsen. Du kommer ju ligga exakt på gränsen mot övervikt. Har du väldigt lite muskelmassa skulle det inte förvåna mig om du måste ned mot 20-21 i BMI för att inte ha "något att greppa". men jag tycker inte det låter som en sund målsättning.

Grattis till viktnedgången, var stolt över den och se till att behålla den nya vikten snarare än att jaga de sista centimernarna

Lefnart
2008-03-22, 17:50
Själv har jag ungefär samma historia, men under lite längre tid och jag vägde 132(189cm lång) och väger nu 84-85 med ett BMI på strax under 24. Ändå gissar jag att jag behöver gå ner ca 5kg till innan jag har "fläskfri" mage(sen ytterligare några kg innan rutorna tittar fram). Det enda man kan göra är nog att fortsätta att ligga i så blir man "smärt" till slut! :]

Lycka till, och grattis till viktnedgången, vet hur krävande det kan vara!

Cheers,

Lelle

YTS
2008-03-22, 21:37

Kolla den här sidan istället för BMI:

http://web.telia.com/~u30032762/midja.html

Skriv gärna vad du kommer fram till.