Visa fullständig version : vad för slags protein i nötfärs?
Animalistic
2008-03-20, 19:03
antar att det inte är vassle.
men vad är det för protein? alltså hur långsamt, om det går att ange.
pengabrist tills fredag och funderar på att byta ut kesomålet på kvällen till nötfärs, hur länge tror ni att kroppen bryter ner det proteinet? (ur optimal synvinkel för att behålla muskelmassa)
Scratch89
2008-03-20, 19:07
... du känner ingen optinoja över den här tråden?
Rött kött ger rätt snabbt protein om det tuggas ordentligt.
MEN, oroa dig inte. Köttfärs innehåller 10%+ fett och är långsamt i vilket fall.
Även om det var snabbt så skulle det säkert inte spela någon praktisk roll.
EDIT: Tips på billig Keso-like-growth factor är kvarg.
Animalistic
2008-03-20, 19:19
... du känner ingen optinoja över den här tråden?
mest nyfiken :)
Animalistic
2008-03-20, 19:20
MEN, oroa dig inte. Köttfärs innehåller 10%+ fett och är långsamt i vilket fall.
blir det en faktor till att proteinet också bryts ner långsamt? eller jag förstår inte din mening
Scratch89
2008-03-20, 19:27
Proteinet kommer vara långsamt. Det är bra protein, en hyfsat fettkälla om den inte överdrivs. Du kan äta på. Tillsammans med vettiga grönsaker är det en komlett måltid (om man räknar bort kolhydraterna...).
Om du menar fredag imorgon så är det verkligen optinoja. :D
blir det en faktor till att proteinet också bryts ner långsamt? eller jag förstår inte din mening
Fett sölar ner magsäckstömningen.
auToeXeC
2008-03-20, 19:40
Men är färs överlag nyttigt eller igentligen bra att ha i sin kost?
Scratch89
2008-03-20, 19:44
Det finns numera en rekommendation på max 500 gram rött kött i veckan. Färs är likvärdigt i hälsosynpunkt än charkprodukter (som alltså också omfattas av 500grams-gränsen), då båda innehåller nitrit, om man inte köper helt färskmald hos sin lokala slaktare. Men som vanligt så tror jag inte att en måttlig mängd av rött kött (<500 gram/vecka) kommer påverka hälsan negativt.
tigerofsweden
2008-03-20, 19:46
Men är färs överlag nyttigt eller igentligen bra att ha i sin kost?
Varför skulle det inte vara det?
Animalistic
2008-03-20, 19:51
Det finns numera en rekommendation på max 500 gram rött kött i veckan. Färs är likvärdigt i hälsosynpunkt än charkprodukter (som alltså också omfattas av 500grams-gränsen), då båda innehåller nitrit, om man inte köper helt färskmald hos sin lokala slaktare. Men som vanligt så tror jag inte att en måttlig mängd av rött kött (<500 gram/vecka) kommer påverka hälsan negativt.
jag äter 2000-2800g nötfärs i veckan
wihoo, i'm fucked
auToeXeC
2008-03-20, 19:56
Varför skulle det inte vara det?
Syftar mer på att den är energirik och fetthalten är väl i regel hög? Nu var det inte ett svar utan en fråga så ajg vet ju inte.. :):hbang:
tigerofsweden
2008-03-20, 19:57
Syftar mer på att den är energirik och fetthalten är väl i regel hög? Nu var det inte ett svar utan en fråga så ajg vet ju inte.. :):hbang:
Aha du menar så :) Ptjaa 10% fett är väll inte speciellt mkt eller? Man måste ju ha spagetti o köttfärssås :em:
Animalistic
2008-03-20, 19:58
är kötfärsen ens enda fettkälla i stora drag (förutom omega-3 då) så blir det inte så värst högt
Eddie Vedder
2008-03-20, 19:59
Det där är fel, färs innehåller ingen nitrit och hör till kategorin "kött" och inte kategorin "chark".
Så (den icke officiella) rekommendationen på 500 gram per vecka från Diet and Cancer report gäller alltså även färs, chark anses bäst att helt undvika.
Scratch89
2008-03-20, 20:15
Det där är fel, färs innehåller ingen nitrit och hör till kategorin "kött" och inte kategorin "chark".
Så (den icke officiella) rekommendationen på 500 gram per vecka från Diet and Cancer report gäller alltså även färs, chark anses bäst att helt undvika.
Självklart! Jag skrev tom det först, innan jag ändrade. Färs är således bättre (mindre farligt) än charkprodukter.
Eddie Vedder
2008-03-20, 20:22
Personligen skulle jag välja köttfärs före kvarg utan tvekan, att införskaffa en liten form för en köttfärlimpa, blanda färsen med kokt potatis och lite havregryn, krydda och sätta in i ugnen går kanonfort och är supergott.:thumbup: Lite lingonsylt i smeten gör ju knappast saken sämre.*drool*
Animalistic
2008-03-20, 20:27
Summan av kardemumman: nötfärs kan ersätta keso/kvarg som kvällsmål i mån om att kroppen ska ha i sig ett protein som under en lång period sakta bryts ner? när man har det som mål dvs
Eddie Vedder
2008-03-20, 20:31
Summan av kardemumman: nötfärs kan ersätta keso/kvarg som kvällsmål i mån om att kroppen ska ha i sig ett protein som under en lång period sakta bryts ner? när man har det som mål dvs
Ja. Även om du får i dig mer fett än från kvargen, men det i sig är inget negativt. Bara det att det förändrar näringsvärdet vid en jämförelse livsmedlen emellan.
Och äter du inget alls innan du lägger dig är ju inte det heller en katastrof om du ätit tillräckligt mycket under dagen och kommer äta frukost när du vaknar. Att t.ex. bara äta en banan innan läggdags är heller ingen "fara".
Men visst, känner du att protein innan läggdags är ett absolut måste kan du välja nötfärs istället för kvarg ja.
tigerofsweden
2008-03-20, 20:37
Personligen skulle jag välja köttfärs före kvarg utan tvekan, att införskaffa en liten form för en köttfärlimpa, blanda färsen med kokt potatis och lite havregryn, krydda och sätta in i ugnen går kanonfort och är supergott.:thumbup: Lite lingonsylt i smeten gör ju knappast saken sämre.*drool*
Kom ska du få smaka kvarg Eddie :eating:
Eddie Vedder
2008-03-20, 20:40
Kom ska du få smaka kvarg Eddie :eating:
Tro mig, jag har käkat kvarg i mängder.;) Dock är det inget jag äter längre, det smakar ju inte gott och jag inbillar mig inte att det är extra optimalt som så många verkar göra.
King Grub
2008-03-20, 20:41
vad för slags protein i nötfärs?
Muskelprotein. Aktin och myosin och en mängd bindvävsproteiner.
Vassle och kasein är mjölkproteiner.
Animalistic
2008-03-20, 20:41
Ja. Även om du får i dig mer fett än från kvargen, men det i sig är inget negativt. Bara det att det förändrar näringsvärdet vid en jämförelse livsmedlen emellan.
Och äter du inget alls innan du lägger dig är ju inte det heller en katastrof om du ätit tillräckligt mycket under dagen och kommer äta frukost när du vaknar. Att t.ex. bara äta en banan innan läggdags är heller ingen "fara".
Men visst, känner du att protein innan läggdags är ett absolut måste kan du välja nötfärs istället för kvarg ja.
ja, är mån om att ha långsamt protein innan sänggående då jag som tidigare nämnts (dock inte i den här tråden) så kör jag periodisk fasta, och mitt mål efter kvällsmålet är inte förrens klockan 4. men tack för bra svar :)
tigerofsweden
2008-03-20, 20:48
Tro mig, jag har käkat kvarg i mängder.;) Dock är det inget jag äter längre, det smakar ju inte gott och jag inbillar mig inte att det är extra optimalt som så många verkar göra.
Med en skvätt funlight är de ju gudagott :) Det är ju kasein, varken mer eller mindre ;)
Anders Carlsson
2008-03-21, 00:09
ta o lugna ner dig lite nu, käkar upp till 500 g rött kött om dagen, rött kött är bland den absolut bästa proteinkällan då de kommer till att bygga muskler
King Grub
2008-03-21, 05:22
ta o lugna ner dig lite nu, käkar upp till 500 g rött kött om dagen
Vad du gör spelar faktiskt inte någon roll för dom officiella rekommendationerna - och dom finns.
ta o lugna ner dig lite nu, käkar upp till 500 g rött kött om dagen, rött kött är bland den absolut bästa proteinkällan då de kommer till att bygga muskler
Du har inga muskler att vara glad över när du dör av cancer...
Jag håller mig hälst till ägg och mjölkprotein. Kyckling om vi talar om kött.
Upp!
Har nu under deffen ätit rätt mycket nötfärs, 300-400g om dagen i snitt kanske, vilket jag nu börjar känna kan vara farligt. Jag menar, det är gott som fan, calorisnålt och proteinrikt, något dåligt måste det vara med det, och så hittade jag denna tråden nu.
Rekommendationen är alltså att man äter max ca 500g och tar resten av protein från andra källor? Vad för källor är ofarliga, cancer- och kolesterolmässigt? Vad tycker ni om ägg, keso, kycklig och kesella?
Upp!
Har nu under deffen ätit rätt mycket nötfärs, 300-400g om dagen i snitt kanske, vilket jag nu börjar känna kan vara farligt. Jag menar, det är gott som fan, calorisnålt och proteinrikt, något dåligt måste det vara med det, och så hittade jag denna tråden nu.
Rekommendationen är alltså att man äter max ca 500g och tar resten av protein från andra källor? Vad för källor är ofarliga, cancer- och kolesterolmässigt? Vad tycker ni om ägg, keso, kycklig och kesella?
Energimängden i kyckling är väl bra mycket mindre än köttfärs? Just för att köttfärs innehåller en högre andel fett. Ägg kan ju också vara en god idè att åtminstone hålla band på, inte utesluta men kanske en till två om dagen räcker gott. Fisk är annars ett gott alternativ i många fall ;).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.