Visa fullständig version : Middagen före eller efter träningen?
grunt_grunt
2008-03-20, 16:52
Hej!
Säg att man under dagen äter frukost, middag och kvällsmat. Jag har alltid fått höra att efter gympasset så ska man smälla i sig en gainer och sedan en rejäl middag inom ca 1-2 timmar, men jag hittar ingen bra källa på det.
Är det likvärdigt att ta middagen 2 timmar efter träning, som att ta den 2 timmar före träning och sedan vänta 4 timmar tills kvällsmat. I båda fallen tar jag en gainer direkt efter passet.
Scratch89
2008-03-20, 17:00
Du märker vad som passar bäst. Jag kan träna tätt inpå en måltid, med mat i magen. Vissa får kramper om de har mat i magen överhuvudtaget. Du får känna dig fram. Sålänge du faktiskt får i dig nån slags näring efter träningen (gainer i ditt fall) så kommer det inte spela någon större roll.
King Grub
2008-03-20, 17:05
Finns inget bättre tillfälle att fylla på med näring än efter passet. Du bör även vara någorlunda laddad med energi innan passet, men en brakmiddag två timmar före träningen kommer inte att hinna lagras in.
überstarken
2008-03-20, 17:30
Finns inget bättre tillfälle att fylla på med näring än efter passet. Du bör även vara någorlunda laddad med energi innan passet, men en brakmiddag två timmar före träningen kommer inte att hinna lagras in.
Men om man nu antar att han inte tar några protein-/eaa-tillskott innan träningen är det väl inte bra att vänta flera timmar mellan måltid och träning? För att ha fria eaa i blodet alltså... Eller det kanske handlar om väldigt många timmar isf? :confused:
minikevin
2008-03-22, 01:02
Jag äter alltid middag precis innan träningen, väntar kanske en halvtimme innan jag tränar. Funkar utmärkt på mig !
Du får prova dig fram vad du tycker är bäst på just dig. Ingen kropp är sig lik o alla svarar olika på olika mängder protein, kolhydrater etc etc. Somliga behöver gainers efter träning medans andra svarar bättre på mer protein o mindre kolhydrater (jag är en av de).
Testa :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.