handdator

Visa fullständig version : Lagad mat?

jonny_puma
2008-03-20, 11:36
Jag är en snart 21 årig kille, som väger 92-93 kg.

Jag har inga problem med varken att gå upp i vikt eller att lägga på mig muskler (ekonomin är inga problem heller då jag bor hemma hos mina föräldrar (tjänar dock pengarna själv) :) .

Men problemet är att min far klagar på att jag äter för mycket lagad mat. Jag äter 6 mål om dagen (ca 4000-4500 kcal per dag), varav 3 stycken är lagade. Tex rester sen gårdagen till frukost, lagad lunch och middag (mellanmål kläms in mellan dessa, ibland även ett 7:e mål).

Men är det några problem att man äter mer lagad mat, rent hälsomässigt (maten vi äter är aldrig förproducerad, alltid bönsallad osv till, och vegetarisk mat finns även, då syskonen är vegetarianer)? Jag vet att de försvinner en del vid upphettning av livsmedel osv.

Tacksam för svar!

Alfred Nobel
2008-03-20, 11:48
Vad jämför du med? En portion kokt potatis och kyckling kontra havregrynsgröt med keso till frukost?

Att äta tillagade måltider är något du ska ha eloge för. Tänk på att sverige, eller norden, är i särklass unika med att äta smörgåsar till frukost. Kollar du till väster om oss har vi England som oftast äter scramble eggs, omeletter, stekt bacon, bönor i tomatsås, prinskorvar, bacon och andra läckerheter till frukost. Inte alls ovanligt, medan i sverige skulle personen i fråga som följer samma linje spår bli ifrågasatt eller fetto-stämplad.

Tummen upp för ordentlig frukost :thumbup:

Musselbank
2008-03-20, 12:51
Vad jämför du med? En portion kokt potatis och kyckling kontra havregrynsgröt med keso till frukost?

Att äta tillagade måltider är något du ska ha eloge för. Tänk på att sverige, eller norden, är i särklass unika med att äta smörgåsar till frukost. Kollar du till väster om oss har vi England som oftast äter scramble eggs, omeletter, stekt bacon, bönor i tomatsås, prinskorvar, bacon och andra läckerheter till frukost. Inte alls ovanligt, medan i sverige skulle personen i fråga som följer samma linje spår bli ifrågasatt eller fetto-stämplad.

Tummen upp för ordentlig frukost :thumbup:

Sen är det kanske vanligt att inte äta lagad mat till lunch i många länder, så det kanske jämnar ut sig :-)

Men jag förstår verkligen inte invändningen mot lagad mat tre gånger om dan.

King Grub
2008-03-20, 13:12
Behöver du energin är det inga nackdelar med att äta mycket mat - då är det inte för mycket.

jonny_puma
2008-03-24, 21:25
Tackar så mkt!

Och energin behöver jag, snart flyttar man hemifrån och då behöver ingen bry sig! ;)