handdator

Visa fullständig version : DUNE - blir film igen, regissör klart!!

Hobbes
2008-03-19, 21:29
Enligt DN:

Peter Berg regisserar "Dune"
Peter Berg är klar som regissör när Frank Herbert klassiska science fiction-roman "Dune" åter ska filmatiseras, skriver Variety.

Boken filmades av David Lynch 1984, och 2000 producerade Sci Fi Channel en minisierie baserad på romanen. Peter Bergs version skan enligt Variety röra sig om en biofilm av modell större.

"Dune" utspelar sig på planeten Arrakis, där man producerar kryddan Melange. Den används som bränsle till rynmdskepp och snart krigar olika raser om kontrollen över produktionen.
Peter Berg är mest känd för sin roll i sjukhusserien "Chicago Hope".

Men på senare år har han varit framgångsrik som regissör med bland annat "The kingdom".

IMDB är förtegna om det, men det lutar åt 2010 om man läser mellan raderna!

Hur som helst, älskade boken och nu blir den film igen, den har filmats både som långfilm och som miniserie.

Någon mer som läst och gillade boken? läste den själv första gången när jag var 10 år.

bollio
2008-03-19, 21:35
Lite onödigt ändå, både filmen och mini-serien är bra produktioner som kompletterar varandra väl.

Arf Pingvin
2008-03-19, 21:40
:hbang:

Hobbes
2008-03-19, 22:00
Lite onödigt ändå, både filmen och mini-serien är bra produktioner som kompletterar varandra väl.

David Lynch version är bra, men gammal! Klassiker, ja, men det är fortfarande kul med en ny version.

Peter Berg är duktig, tror som sagt mycket på denna version!

Hobbes
2008-03-19, 22:01

+ x10

Musselbank
2008-03-19, 22:02

+1, finns så mycket annat man skulle kunna filma

Rhino
2008-03-19, 22:04
Det enda jag har säga i saken är att Dune 2 var ett väldigt bra spel till PC på tidigt nittiotal! Jag minns fortfarande mycket saker från det, skulle vara kul att se en bra film på temat.

tjabon
2008-03-19, 22:18

Jag har läst boken, (mycket bra)
sett filmen (Max von Sydow e bra..)
sett miniserien (den suger)

Ännu en Dune-fantast som har något att se fram emot !.........:)

bollio
2008-03-19, 22:30
Ja, appropå boken så är den helt otroligt bra. Rekommenderas till alla som söker efter nånting att läsa.

Hobbes
2008-03-19, 22:41
Ja, appropå boken så är den helt otroligt bra. Rekommenderas till alla som söker efter nånting att läsa.

Insåg att det var massor med år sedan jag läste boken, ska ta tag i det igen. Nu på engelska, har bara läst den på svenska.

Någon som läst Frank Herberts andra böcker?

Hobbes
2008-03-19, 22:42
Jag har läst boken, (mycket bra)
sett filmen (Max von Sydow e bra..)
sett miniserien (den suger)

Ännu en Dune-fantast som har något att se fram emot !.........:)

Å spelat spelet, tyckte det var skoj!

Sleigh
2008-03-19, 22:51
mmm Melange...

The spice extends life
The spice expands conciousness
The spice is vital to space travel

Hobbes
2008-03-19, 23:03
mmm Melange...

The spice extends life
The spice expands conciousness
The spice is vital to space travel

Låter som det vore taget ur en produktkatalog från från SAN eller MuscleTech:D

Skämt åt sido, gav det inte lysande ögon oxå, eller vad är det jag minns?

Sleigh
2008-03-19, 23:33
Har inte läst böckerna men läste på wikipedia att om man äter för mycket så får man mörkblåa ögon :)

Kryss
2008-03-19, 23:57
Har precis beställt hem Dune Heretics, den 5e boken i serien. Underbart bra serie och som vanligt är det kul att se en annan persons tolkning av allting filmatiseras. Sen spelade man Dune 1/2/2000 spelen som liten och älskade det, så det var roligt hur mycket man kände igen när man läste böckerna :)

Sleigh
2008-03-20, 00:01
Sen spelade man Dune 1/2/2000 spelen

Fanns det en etta? Trodde det började på II.

Kryss
2008-03-20, 00:08
Fanns det en etta? Trodde det började på II.

Om jag inte är helt yr så tror jag det fanns ett riktigt stelt spel till 1a, men du kanske har rätt... inte var man gammal på den tiden.

Sleigh
2008-03-20, 00:49
http://en.wikipedia.org/wiki/Dune_%28video_game%29

Jo du hade rätt :)

stolpskott
2012-11-23, 00:35
Har inte hört av något mer av det här. Någon som har koll?

Gober
2012-11-23, 00:40
Filmen är mycket bra, Lynch hatar den dock eftersom han inte fick fria händer att göra den film han ville.

Edit, men vilken bump....

Hobbes
2012-11-23, 06:39
DUNE (2014) IMDB (http://www.imdb.com/title/tt1160419/)

Klippt från: http://janeiris.hubpages.com/hub/Dune-Movie-to-Watch-Out-For

The Dune 2014 film is yet another offshoot of the Dune franchise. The film will no longer be under Paramount Pictures which initially gave the project the green light. Also, other names have been removed from the project such as Peter Berg who was supposed to direct, and Josh Zetumer who had already wrote the script for the remake. Now, the names affiliated with the project include Chase Palmer as the screenplay writer, and Pierre Morel who will take on the directorial job. Pierre Morel is the one responsible for the film taken which was a commercial success. With this new team, the men and women behind this project are quite confident that big steps in terms of film completion are about to follow.

Pierre har gjort bland annat TAKEN och District 13.

Finns en hel del rykten om rollerna sökte mig fördärvad:D

Juxta
2012-11-23, 09:16
Wow.. läste boken för första gången nu i vintras men har alltid har en stark kärlek till det universumet ända sen jag spelade spelen när jag var liten.

de_dave
2012-11-23, 11:07
nostalgi :)

watertouch
2012-11-24, 02:07
Bumpar denna då o lägger till mitt nick.. Gillade Jurgen Prochnow bäst som the duke! Hans son dock Kyle Mcacklokan nått liknande. tog kommando om sandormarna... Bra skit. Helt klart ett måste förs om man gillar sci-fi!

Hemi
2012-11-24, 02:33
Aha, HR Giger, industridesignern som skapade Alien monstret mm, gjorde conceptart till den chilenska filmaren och serietecknaren mm mm Jadorowski som skulle regissera Dune. Langt senare regiserade Lynch filmen och anvande sig av Gigers grovskisser. intressant, for den som kanner till dessa snillen.

PRound
2012-11-24, 10:16
David Lynch version är bra, men gammal! Klassiker, ja, men det är fortfarande kul med en ny version.

Det håller han inte med om själv. Han blev så besviken att han bad om att de skulle stryka honom från filmen så att det inte syntes att han hade gjort den ;)

Hobbes
2012-11-24, 10:22
Det håller han inte med om själv. Han blev så besviken att han bad om att de skulle stryka honom från filmen så att det inte syntes att han hade gjort den ;)

Det får ju fullständigt stå för honom. Det sägs att Vangelis inte ville stå som namn för musiken till Blade Runner - antar att de båda ändrade sig om inte källorna går isär!

Hobbes
2012-11-24, 10:30
Lite mer om DUNE som film.

Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Dune_%28film%29)