handdator

Visa fullständig version : Kall Blodpudding?

-Englund
2008-03-19, 20:53
TjabbaTjenaHallå. Undrar bara om någon vet om det är något negativt (elr speciellt positivt) att käka kall blodpudding? Brukar käka de RELATIVT ofta eftersom jag e så j*vla slö å inte orkar steka och sen diska pannan :) tänkte i de banorna att det är skillnad på t ex proteinhalten i kokta och okokta ägg.

Scratch89
2008-03-19, 20:54
Steker du inte ens blodpuddingen? *spy*

-Englund
2008-03-19, 20:58
Steker du inte ens blodpuddingen? *spy*

Nästan goare ostekt... :D

Animalistic
2008-03-19, 21:18
Nästan goare ostekt... :D

:confused:

Kimball
2008-03-19, 21:21
Min syster är likadan, äter hellre blodpuddingen direkt när mamma skivat den ist. för att steka den. Gjorde det som liten jag också, vet inte vad det beror på. Kan inte tänka mig att de finns några egentliga nackdelar med det heller?

King Grub
2008-03-19, 21:28
Den är kokt, så det är ingen fara. Det är inte rått, levrat blod...

larkan
2008-03-19, 21:30
Blodpudding är opti för löpare och andra fysiska aktiviteter. Dock föredrar jag stekt:D

-Englund
2008-03-19, 21:48
Den är kokt, så det är ingen fara. Det är inte rått, levrat blod...

Det var det jag ville höra!:) att den var kokt alltså. så det inte blir nå knep med magen elr dyl.^^.

Undrar nu bara om det även var ett svar på att det inte är nån större skillnad på näringsämnena? Annars skulle ju det vara intressant att veta, om det nu går att få reda på.

King Grub
2008-03-19, 21:50
Undrar nu bara om det även var ett svar på att det inte är nån större skillnad på näringsämnena?

Ja, inte dyker det upp fler näringsämnen i stekpannan i alla fall.

Rahf
2008-03-19, 22:16
"Rå" blodpudding kan vara god ibland faktiskt. Jag föredrar dock stekt om det ska till en proper måltid, det känns bättre med varm mat.

-Englund
2008-03-19, 22:40
Ja det känns faktiskt bättre med varm mat, men det är inte värt att steka den för det anser jag ibland!^^ :)

Haha vilken otur Grub, jag som nästan hade hoppats på det eftersom det dyker upp näringsämnen i kastrullen när man kokar ägg. Aja nog sluttjatat om det, jag äter min kalla blodpudding slö å glad! :) Tack för alla svar

Rahf
2008-03-19, 22:49
Ja det känns faktiskt bättre med varm mat, men det är inte värt att steka den för det anser jag ibland!^^ :)

Haha vilken otur Grub, jag som nästan hade hoppats på det eftersom det dyker upp näringsämnen i kastrullen när man kokar ägg. Aja nog sluttjatat om det, jag äter min kalla blodpudding slö å glad! :) Tack för alla svar

De dyker inte upp, däremot kan de ändra struktur och bli mer mottagliga.

Cohen
2008-03-19, 22:50
När jag var liten tyckte jag också om kall blodpudding. Tycks ju vara ganska vanligt hos barn.

Nu kan jag dock knappt tänka mig blodpudding alls. Om det ska ner ska det så ske med keso, bacon och lingonsylt.

-Englund
2008-03-19, 22:56
De dyker inte upp, däremot kan de ändra struktur och bli mer mottagliga.

Jag försökte tala lite enklare å bildligt bara..? plz :P Finns nog inte många som tror att de poppar upp näringsämnen ur kastrullen/stekpannan:D Isf skulle jag lät steka å koka ALLT :)

Eddie Vedder
2008-03-19, 23:22
Finns nog inte många som tror att de poppar upp näringsämnen ur kastrullen/stekpannan:D

Järn frigörs ju från riktiga järngrytor.:D

Därför järnberikas messmör idag, de tillverkas inte i samma grytor längre och får därför inte samma järntillförsel vid tillverkningen. Borde vara samma princip med koppar från ett kopparkärl?

Nu menar jag inte att det varken är viktigt eller särskilt relevant men någon kanske uppskattar lite kuriosa:D

Sverker
2008-03-20, 07:14
Klart det är relevant:D

Jag kan bidraga med att järnet påskyndar brunfärgningsreaktionerna ( mailardreaktion ) och ger bättre smak på messmöret.

Salus
2008-03-20, 08:06

Därför järnberikas messmör idag, de tillverkas inte i samma grytor längre och får därför inte samma järntillförsel vid tillverkningen. Borde vara samma princip med koppar från ett kopparkärl?

Nu menar jag inte att det varken är viktigt eller särskilt relevant men någon kanske uppskattar lite kuriosa:D

heh, min gamla mor har alltid hävdat detta. Trodde det mest var en skröna :)

Eddie Vedder
2008-03-20, 08:10
heh, min gamla mor har alltid hävdat detta. Trodde det mest var en skröna :)

Då har hon helt rätt.:)

Ofta ligger det faktiskt en hel del i många gamla matsanningar, inte alltid så att folk kan förklara i detalj varför en viss typ av förvaring, tillagningsteknik, olika ingredienser tillsammans o.s.v. är bra men många gånger är det så.

Trial and error helt enkelt.;) Synd att sådana saker mer och mer dör ut, d.v.s. matkulturen som går i arv och lärs ut från generation till generation.

thatkrillesshow
2008-03-20, 09:24
Hur är det med rå falukorv då? Det kan väl innehålla bakterier otillagad?

Eddie Vedder
2008-03-20, 09:42
Hur är det med rå falukorv då? Det kan väl innehålla bakterier otillagad?

Jag skulle gissa att falukorven är ett tämligen säkert livsmedel även otillagad. Mycket nitrit, mycket salt och även antioxidantmedel (askorbinsyra) så att äta den rå innan den blivit för gammal lär inte vara någon fara alls.

Men man ska alltid skilja på öppnade och oöppnade produkter, har din falukorv legat i kylskåpet ett tag är ju förstås risken något större än om den just inhandlats och öppnats.:)

thatkrillesshow
2008-03-20, 09:58
Jag skulle gissa att falukorven är ett tämligen säkert livsmedel även otillagad. Mycket nitrit, mycket salt och även antioxidantmedel (askorbinsyra) så att äta den rå innan den blivit för gammal lär inte vara någon fara alls.

Men man ska alltid skilja på öppnade och oöppnade produkter, har din falukorv legat i kylskåpet ett tag är ju förstås risken något större än om den just inhandlats och öppnats.:)
Härligt, rå falukorv e gott*drool* Fast morsan har alltid sagt att man typ får salmonella av det, så jag har inte fått äta det:(

Eddie Vedder
2008-03-20, 10:08
Härligt, rå falukorv e gott*drool* Fast morsan har alltid sagt att man typ får salmonella av det, så jag har inte fått äta det:(

Hon har nog blandat ihop Salmonella med botulism kanske. I dagligt tal brukar nämligen botulism kallas "korvförgiftning". Finns ganska liten anledning att kalla den för det, t.ex. är fisk en större riskfaktor för C. Botulinum och det kan även förekomma i vegetabilier.

Men "somewhere along the way" fick den öknamnet "korvförgiftning" och kanske är det vad din mor oroar sig över. Men det är inget at oroa sig över, det är just mot den bakterien vi har nitrit (E250).

Alfred Nobel
2008-03-20, 10:45
Rå falukorv på knäckebröd med sötstark senap på ... :thumbup:

Ola Wallengren
2008-03-20, 11:13
Falukorven är redan kokt.

För övrigt går det hyfsat att värma blodpudding i micron, så slipper man ju äta den kall i alla fall.

King Grub
2008-03-20, 11:14
Tror ni att köttet i falukorv är rått? Det är ju redan kokt.

Edit: seeen.

MasterChief
2008-03-20, 11:21
I lumpen var det ett par i min grupp som glufsade i sig rå bacon på övningarna. Det kan väl åtminstone inte vara speciellt vettigt eller räcker den behandlingen den fått för att vara ok?

Alfred Nobel
2008-03-20, 11:50
Jag syftade inte på rå som i nyslaktad kalv, det tror jag de flesta förstod, men tack för upplysningen Ola och Grub :)

maRRtin
2008-03-20, 12:27

Jag bidrar med lite ostvetenskap, nu när vi är inne på kuriosa.
Den Schweiziska osten Emmentaler ska tillverkas i kopparkärl för att få rätt smak.