Visa fullständig version : Kost vid Bulk
Hejsan!
Efter en lång och hård period av konditionsträning (bl.a. boxning och löpning) känns det som att jag vill bli snäppet större. Har en bra grundfysik då jag har gymmat ett bra tag.
Ligger just nu på 75.5 kg (morgonvikt) och skulle vilja öka till 84-85 innan jag börjar deffa. Har en ganska bra baskoll på kost och så, har hållt en bra kost under hela tiden jag har bulkat men det känns som att något saknas. Därför skulle jag behöva ett bra måltidsschema och tips på vad jag ska trycka i mig.
Nuvarande vikt: 75.5
Mål: 85
En vanlig dag ser ut såhär för mig:
Vaknar cirka 7:00 innan skolan.
Frukost 07:20: En supergainer (390 kcal, 60g kolhydrater 15g protein), Och en tallrik havregrynsgröt. Ibland lägger jag till två ägg.
Lunch 11:15: Det som bjuds på skolan, har dock rätt stort urval. Blir ofta magert kött i mängder med grönsaker och pasta/potatis.
Går till gymmet runt 14:00-15:00 och kör ofta rätt tunga vikter med få reps, men försöker variera.
Efter gymmet blir det en gainer (650 kcal, 120g kolhydrater 25g protein).
Till middag blir det ungefär liknande lunchen. Magert kött i massor oftast, samt mycket kolhydrater. Ett exempel är kyckling och ris eller fisk och potatis.
Kvällsmat: Lättfil och två mackor med hamburgerkött, ibland blir det en kesella med nötter också.
Så nu till själva poängen. Ser ni något hål i min kost? Är det något speciellt jag ska tänka på när jag bulkar?
Tack på förhand!
Scratch89
2008-03-19, 15:53
Jag säger det vanliga;
Frukt? Grönsaker?
Varför dricker du en gainer till frukost? Kan du inte äta mat istället?
Jag säger det vanliga;
Frukt? Grönsaker?
Varför dricker du en gainer till frukost? Kan du inte äta mat istället?
Hört att det är grymt bra dagen efter man har kört ett träningspass att dricka en gainer på morgonen. Dels för att orka dagen också.
Men det är precis det här jag menar, det är sånna saker jag kan ha fel på, så det är bara att rekomendera andra saker.
Förresten är det bra att äta mycket frukt och grönsaker ofta när man bulkar? Äter redan det i mängder dock.
tigerofsweden
2008-03-19, 15:55
Ptja, håller med Scratch, gainer på morgonen?
Edit. Då rekommenderar jag mer mat :D
Så nu till själva poängen. Ser ni något hål i min kost? Är det något speciellt jag ska tänka på när jag bulkar?
Tack på förhand!
Lite fettfattigt kanske. Men det är något du lär märka isåfall, mår du bra och inte har några problem så är ju det ok på den fronten.
Överlag ser det bra ut. C-vitamin kanske, men om du äter potatis som kolhydrat till lunchen ibland så blir ju det bättre iaf, men om du lägger till ett par frukter om dagen så har du ju din C-vitamin helt klar.
Lycka till :thumbup:
Överlag ser det bra ut. C-vitamin kanske, men om du äter potatis som kolhydrat till lunchen ibland så blir ju det bättre iaf, men om du lägger till ett par frukter om dagen så har du ju din C-vitamin helt klar.
Lycka till :thumbup:
Äter väldigt mycket frukt, gjort ända sedan jag var liten =D Tänkte att det kanske inte var så viktigt att skriva med. Men tack då vet jag att det är viktigt iaf!
Så gainer på morgonen är alltså inte så bra? Det var en kille på ett annat ställe som sa att det är bra att ta morgnarna efter att man har tränat.
Tror ni att havregrynsgröt och två ägg räcker som frukost under en bra bulk eller har ni några andra förslag? :)
Ola Wallengren
2008-03-19, 16:01
Det är nog en fördel att skaffa en gainer med lite mer protein i. Jag skulle tagit ca 1/3 av gainern innan styrketräningen.
tigerofsweden
2008-03-19, 16:02
Så gainer på morgonen är alltså inte så bra? Det var en kille på ett annat ställe som sa att det är bra att ta morgnarna efter att man har tränat.
Tror ni att havregrynsgröt och två ägg räcker som frukost under en bra bulk eller har ni några andra förslag? :)
Släng in några mackor *drool*
Okej, tack för tipsen :)
Tänkte bara höra. Är kvarg det ultimata att äta innan man går och lägger sig eller är det bara när man deffar?
tigerofsweden
2008-03-19, 16:08
Tänkte bara höra. Är kvarg det ultimata att äta innan man går och lägger sig eller är det bara när man deffar?
Alltid optimalt med långsamt utsöndrat protein till mukklerna :thumbup:
Animalistic
2008-03-19, 16:10
Kvarg eller keso/minikeso eller annan kaseinkälla är det "ultimata" ;)
vågar jag påstå
Scratch89
2008-03-19, 16:11
Det var en kille på ett annat ställe som sa att det är bra att ta morgnarna efter att man har tränat.
Jag tror att du missförstått honom. Han menar säkert att han tränar på fastande mage på morgonen, och tar gainern direkt efter träningen, för att sedan gå hem och äta frukost. Då är det en annan femma.
Havregrynsgröt och ägg är alltid en bra frukost. Om det räcker eller ej får du känna av själv; frukost är för mig ett väldigt bra tillfälle att lassa in mat.
Det är proteinrikt och i princip fettfritt. Om man vill äta något som smakar som gammal fil om man inte "behöver", så ser jag inget fel i det. Men jag ser heller inget fel i att äta vanlig mat, eller upprepa frukostmaten som kvällsmat.
tigerofsweden
2008-03-19, 16:14
Jag tror att du missförstått honom. Han menar säkert att han tränar på fastande mage på morgonen, och tar gainern direkt efter träningen, för att sedan gå hem och äta frukost. Då är det en annan femma.
Havregrynsgröt och ägg är alltid en bra frukost. Om det räcker eller ej får du känna av själv; frukost är för mig ett väldigt bra tillfälle att lassa in mat.
Det är proteinrikt och i princip fettfritt. Om man vill äta något som smakar som gammal fil om man inte "behöver", så ser jag inget fel i det. Men jag ser heller inget fel i att äta vanlig mat, eller upprepa frukostmaten som kvällsmat.
Nu smakar det ju inte gammal fil om man är lite kreativ (funlight for teh win) :Virro
Scratch89
2008-03-19, 16:17
Nu smakar det ju inte gammal fil om man är lite kreativ (funlight for teh win) :Virro
Även om man sminkar grisen så är det fortfarande än gris, hur söt den än blir.
Det är absolut inga problem att dricka en gainer på morgonen. Särskilt inte eftersom du även äter gröt och ägg till. En mycket bra frukost i mina ögon.
En mycket bra frukost i mina ögon.
Möjligtvis okej ... men tror inte att någon får 2 ägg+en portion havregrynsgröt+sockerlösning till "mycket bra" ...
Möjligtvis okej ... men tror inte att någon får 2 ägg+en portion havregrynsgröt+sockerlösning till "mycket bra" ...
En gainer är inte sockerlösning. Och jo, den frukosten är mycket bra.
En gainer är inte sockerlösning. Och jo, den frukosten är mycket bra.
Vad är en gainer enligt dig?
Scratch89
2008-03-20, 16:43
Vad är det som är fel på frukosten? Ägg och havregryn är tamejfan två av de bästa livsmedlen vi har.
Vad är det som är fel på frukosten? Ägg och havregryn är tamejfan två av de bästa livsmedlen vi har.
Word! Helst ihopa också! *popcorn*
Scratch89
2008-03-20, 16:53
Gainern.
Gainern har vi väl redan påpekat? Frukosten blir ju inte dålig för att man lägger till saker; den består fortfarande av ägg och havregryn.
Word! Helst ihopa också! *popcorn*
Havregrynsgröt, mosade ägg och keso! *drool*
King Grub
2008-03-20, 16:56
Gainern.
Har maltodextrin och vassle svåra negativa metabola konsekvenser vid ett intag som en del av en måltid?
Eddie Vedder
2008-03-20, 17:02
Ja om ens matvanor ser ut som nedan är det inte konstigt om man har snedvridna uppfattningar om vad som är bra att käka.
När dagen är slut:
1kg kvarg
200g av kolos vasslepulver
omega-3
Vitamin-C tillskott/Fruktsaft från en apelsin till kvargen
Så mycket kakao jag vill (1dl kanske)
Tog Scratch på orden och höjde kaloriintaget idag: 1656 kcal.
Ja om ens matvanor ser ut som nedan är det inte konstigt om man har snedvridna uppfattningar om vad som är bra att käka.
Jag är djupt imponerad av att någon rent fysiskt lyckas truga i sig det där.
Vad har vad JAG äter att göra med vad som är nyttigt eller ej?
Leta gärna upp ett inlägg där jag skriver att min mat är nyttig.
Ungefär som när du för någon dag sen blev tilltalad av Yankee om huruvida du kunde prata om att öka i muskelmassa/vikt eller ej.
Tycker du själv att 2 ägg + en portion gröt + en portion gainer är en "mycket bra" frukost?
Har maltodextrin och vassle svåra negativa metabola konsekvenser vid ett intag som en del av en måltid?
Det har jag inte påstått. Men att påstå att den är "mycket bra" tycker jag är fel. Vad tycker du?
Det har jag inte påstått. Men att påstå att den är "mycket bra" tycker jag är fel. Vad tycker du?
Nu var det frukosten som helhet vi pratade om och inte enbart en gainer. Frukosten är fortfarande mycket bra.
Turbonisse
2008-03-20, 17:20
Håller mig utanför ovan förda diskussion.
Men blir det inte dyrt med en gainer varje morgon? Dra i lite kvarg och smör/ost och någon banan etc i gröten istället, blir billigare så :)
Scratch89
2008-03-20, 17:20
Om jag hade svårt att gå upp i vikt hade jag också druckit gainer i samband med måltid. Eller oboy.
Vad är en gainer enligt dig?
Vassle+malto
Vilket är annorlunda från sackaros+vatten
Eddie Vedder
2008-03-20, 17:29
Tycker du själv att 2 ägg + en portion gröt + en portion gainer är en "mycket bra" frukost?
Om en person vill upp i vikt, äter den frukosten och äter en allmänt bra kost så skulle jag inte säga emot quality nej.
Vill man ha mer energi från frukosten så känns det ju mer logiskt att göra portionen större än att lägga till en gainer... havregrynsgröt är ju så gott att man kan äta hur mycket som helst av den! *drool* Häll på lite rapsolja så blir den ännu energirikare.
Förövrigt vill jag en gång för alla fastslå att minikeso är supergott att äta som det är, eller varför inte på knäckebröd. :thumbup:
auToeXeC
2008-03-20, 19:49
minikeso på knäckebröd är väl väldigt energifattigt och han vill väl upp i antal kcal med om jag förstår rätt?
Håller mig utanför ovan förda diskussion.
Men blir det inte dyrt med en gainer varje morgon? Dra i lite kvarg och smör/ost och någon banan etc i gröten istället, blir billigare så :)
Frågan var väl rätt onödig egentligen då allting är relativt. Många skippar att bränna ett par tusen varje helg på alkohol medan vissa både har råd med kosttillskott och alkohol för att den ekonomiska situationen är mycket god.
Att dricka en gainer varje morgon behöver väl inte bli speciellt dyrt, med tanke på att priserna är väldigt konkurrenskraftiga. Vad kostar det om du ska få i dig samma mängd av de ämnen du behöver om du tillagar en vanlig frukost, samt att du kanske inte har tid eller att hungern kanske inte är så jättebra på morgonen så är gainer ett grymt bra alternativ.
En kompis till mig dricker 3 påsar Ny-Tro Pro 40 varje dag, förutom att han också äter några mål vanlig mat. Det finns 20 Påsar i en kartong Ny-Tro Pro 40 och detta är dyrt pulver, kartongen kostar 500 spänn. En kartong räcker inte länge och han bränner kopiösa mängder pengar på det där pulvret, men bra resultat har han fått och han har inte tid att laga till 3 extramål mat varje dag så enligt honom är det värt det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.