handdator

Visa fullständig version : Bostadsbidrag

manko
2008-03-19, 10:57
Jag fick i veckan en faktura från försäkringskassan att jag ska betala tillbaka bostadsbidrag från 2006. Men det jag tycker är så konstigt är att jag hade inget jobb när jag fick bidraget. Men sen sa jag upp bostadsbidraget och flyttade. En/två månader senare skaffade jag ett jobb. Och nu tycker dom att jag tjänade för mycket under 2006 och måste betala tillbaka...

Jag fattar inte. Någon annan som är lite mer insatt hur det funkar?

Mr.Cosybear
2008-03-19, 11:02
De räknar årsinkomsten, antagligen hann du tjäna lite pengar under 2006. Spelar ingen roll om du har jobb efter, innan eller under bostadsbidragperioden, sålänge du tjäna nåt samma år så räknas det in.

Hände exakt samma sak för mig, tvungen att betala tillbaka 3000 nu nångång :(

Prankie
2008-03-19, 11:10
Hann du jobba under 2006? De räkna på en månadsbelopp per år.
Låt säga du fick 1000kr per månad.
Men efter du har jobbat 2-3 månader så är du bara berrätigad till 800kr per månad.
Då ska du betala tillbaka 200kr per månad på de månader du redan har fått. Om det är 10 så 2000kr.

manko
2008-03-19, 11:13
Tycker inte om försäkringskassan. Först skickar dom bara en faktura från ingenstans och säger att dom skickat ett tidgiare brev som jag ej fått. Sedan så tar det över 2veckor att komma fram till kundtjänst. Men men, bara betala det och se glad ut. :)

adde
2008-03-19, 11:43
Du har alltså sökt och fått bostadbidrag utan att först ha tagit reda på vilka regler som finns gällande inkomster?

Snafu
2008-03-19, 11:50
Bostadsbidrag är för övrigt en sjuk företeelse.

Mr.Cosybear
2008-03-19, 11:51
Bostadsbidrag är för övrigt en sjuk företeelse.

Sjuk men bra för oss med lite pengar :)

Dreas
2013-01-29, 18:31
Läser jag första inläggen korrekt så ska jag alltså betala tillbaka de 5000kr(!!!!!) som försäkringskassan vill ha av mig?

2011 pluggade jag - Gick ut i juni - jobb i September, mitt bostadsbidrag hade jag fått ifrån augusti - augusti och varje år var jag tvungen att ansöka på nytt i just augusti.

Nu vill de ha tillbaka alla pengarna för det året. Hur ska jag veta att jag kommer få jobb när jag pluggat klart? När jag fick jobb slutade jag ju ansöka om förnyelse av bostadsbidraget.

Jag finner det helt ologiskt att man ska betala tillbaka pengarna på årsbasis och inte sett över vilken period man faktiskt haft bostadsbidraget.

Går det att prata vett med dom eller är jag körd?

Tjuckot
2013-01-29, 18:33
Körd som jag förstått det. Bostadsbidrag är det mest förrädiska som finns. Vet flera som fått betala tillbaka.

mattepatte
2013-01-29, 18:35
Hur går man tillväga för att fixa bostadsbidrag dessa dagar då alla med fast anställning inte ens får lägenhet?
"Hej jag söker denna lägenheten men jag kan bara betala om jag får bidrag".

Dreas
2013-01-29, 18:36
Körd som jag förstått det. Bostadsbidrag är det mest förrädiska som finns. Vet flera som fått betala tillbaka.Av allt att döma är det så ja.

Fast om de ska beräkna det på årsbasis så ska då jag också ha rätt till bostadsbidrag för hela det år där jag ansökte, det är ungefär lika logiskt.... *gah!*

Fishtank
2013-01-30, 12:20
Hur går man tillväga för att fixa bostadsbidrag dessa dagar då alla med fast anställning inte ens får lägenhet?
"Hej jag söker denna lägenheten men jag kan bara betala om jag får bidrag".

Typ, såg en alkis som fick bostadsbidrag till sin femma(!).

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mental
2013-01-30, 12:47
Läser jag första inläggen korrekt så ska jag alltså betala tillbaka de 5000kr(!!!!!) som försäkringskassan vill ha av mig?

2011 pluggade jag - Gick ut i juni - jobb i September, mitt bostadsbidrag hade jag fått ifrån augusti - augusti och varje år var jag tvungen att ansöka på nytt i just augusti.

Nu vill de ha tillbaka alla pengarna för det året. Hur ska jag veta att jag kommer få jobb när jag pluggat klart? När jag fick jobb slutade jag ju ansöka om förnyelse av bostadsbidraget.

Jag finner det helt ologiskt att man ska betala tillbaka pengarna på årsbasis och inte sett över vilken period man faktiskt haft bostadsbidraget.

Går det att prata vett med dom eller är jag körd?

Av allt att döma är det så ja.

Fast om de ska beräkna det på årsbasis så ska då jag också ha rätt till bostadsbidrag för hela det år där jag ansökte, det är ungefär lika logiskt.... *gah!*

Men det framgår ju hur de räknar när man ansöker? Jag lade undan till den kommande fakturan när jag fick jobb efter att haft bidrag på vårkanten.
Samma regler med CSN, tjänar man massor på sitt sommarjobb kan man få betala tillbaka bidrag från tidigare under våren osv. Inget konstigt i det, men man måste läsa på och ha koll på reglerna när man tar bidrag.

thunder
2013-01-30, 17:59
Eftersom detta gäller Sverige så borde alla kunna räkna ut att man gör bäst i att inte ens försöka skaffa ett arbete när man väl tagit sig in i bidragsystemen. Jobba svart om du behöver extrapengar.

Trodde skolan lärde ut hur man bäst söker bidrag nu för tiden?