Visa fullständig version : Hur blir man av med kackerlackor?
Jag har faktist nästan aldrig stött på de i Sverige förrän idag. Märkte att det fanns ett litet hål i väggen och det bo kackerlackor där. Det känns bara lite obehagligt med de omkring. Speciellt idag när en kröp på min jacka när jag var på väg ut. *spy*
Är det hyresvärden jag bör prata med eller finns det sprej jag kan köpa nånstans? Antar att folk inte skicka anticimex om det itne är massor med de.
Jag tycker du ska döda dem.
Det vill jag också, men frågan är hur. Har inte sett det säljs kackerlackorsprej här i sverige. man tycker ju att det borde vara för kallt.
Musselbank
2008-03-18, 00:33
Hör med värden...
Tycker att du hade en bra plan. Jag försökte mest vara dryg i förra inlägget. Fail.
Värden - sprayar/anticimexar - de dööör - Prankie nöjd. Lellan nöjd. :thumbup:
Jag har faktist nästan aldrig stött på de i Sverige förrän idag. Märkte att det fanns ett litet hål i väggen och det bo kackerlackor där. Det känns bara lite obehagligt med de omkring. Speciellt idag när en kröp på min jacka när jag var på väg ut. *spy*
Är det hyresvärden jag bör prata med eller finns det sprej jag kan köpa nånstans? Antar att folk inte skicka anticimex om det itne är massor med de.
Döda 1 efter 1, eller typ bygg för hålet om de går?
birra_peroni
2008-03-18, 14:16
Om du trampar på en så lockar deras odör tills sig flera, så kan du gillra en fälla :D
Hyresvärden. Skadedjursbekämpning behövs nog här för kackerlackor har en osannolik förmåga att överleva.
Ringde värden och hon bad mig ringa till skadedjurkontroll. De kom för en liten stund sen och la ut tre fällor och lite bekämpningsmedel. :thumbup: Allt var gratis också.
Om det blir värre så ska jag kontakta de igen.
Martin.V
2008-03-18, 14:20
Nuke dem maddefakkas.
Hade problem med silverfiskar i en lägenhet jag bodde i innan. Jag köpte en speciell flaska radar (inte den mot flugor, den här var röd) och sprutade längs alla lister i lägenheten INNAN jag gick till jobbet. När jag kom hem låg dem döda som fan. Det borde bita på kackerlackor också. Se till att du inte har några husdjur hemma bara och ha det släckt med gardiner och persienner neddragna så att det är mörkt, det är endast då de är aktiva. Gjorde det 3-4 ggr tills flaskan tog slut. Se till att vädra ordentligt när du kommer hem, tror inte det är särskilt nyttigt :)
Härligt med kackisar. Proteinrik föda! *popcorn*
Jag tycker du ska döda dem.
Skaffa Foppa-tofflor och gå en kurs i steppdans.......:D
Hade problem med silverfiskar i en lägenhet jag bodde i innan. Jag köpte en speciell flaska radar (inte den mot flugor, den här var röd) och sprutade längs alla lister i lägenheten INNAN jag gick till jobbet. När jag kom hem låg dem döda som fan. Det borde bita på kackerlackor också. Se till att du inte har några husdjur hemma bara och ha det släckt med gardiner och persienner neddragna så att det är mörkt, det är endast då de är aktiva. Gjorde det 3-4 ggr tills flaskan tog slut. Se till att vädra ordentligt när du kommer hem, tror inte det är särskilt nyttigt :)
Det måste varit jävligt temporärt för dom kommer tillbaka om du har fukt i lägenheten.
Det måste varit jävligt temporärt för dom kommer tillbaka om du har fukt i lägenheten.
Så kanske det är, dom kom aldrig tillbaks för mig dock. Mer intressant är kanske om samma gäller för kackerlackor?
shut teh face
2008-03-18, 15:22
Vad äckligt med massa äckelkräk där man bor .. :(
Har silverfisk i badrummet som kryper fram 1-2 st om det är släckt länge. De kommer ifrån avloppet typ.
De har aldrig gått omkring utanför badr.
Hur ska jag på bäst sätt mörda dem?
Vad äckligt med massa äckelkräk där man bor .. :(
Har silverfisk i badrummet som kryper fram 1-2 st om det är släckt länge. De kommer ifrån avloppet typ.
De har aldrig gått omkring utanför badr.
Hur ska jag på bäst sätt mörda dem?
Rådbråkning (http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5dbr%C3%A5kning)? Har hört att det ska vara ganska så avskräckande. *rolleyes*
Om dom kommer från avloppet så borde ju lite kaostiksoda+kokande vatten bränna rätt bra?!
Dom lär ju inte trivas om man fräter bort all skit i avloppet...
usch va äckligt med kackerlackor.
Du bor väl norrut med? Trodde inte dom grejade våra vintrar.
Jag får nästan panik. Var försiktig med maten. Dom gillar mat särskilt bröd och sånt.
Om jag vore fastighetsägaren skulle jag sanera hela fastigheten.
Jag tror inte en sekund på att dom bara finns i din lägenhet. Det vore unikt
Jag läste i en annan tråd att din hyresvärd är Bostaden? oväntat!
Jag läste i en annan tråd att din hyresvärd är Bostaden? oväntat!
De har ju avtal så det är bara ringa till Inspektera. Och min kvatersvärd är snällaste tanten nånsin. :)
hahavaffan
2008-03-18, 22:14
Fan vad skabbigt med kackerlackor i sverige :(
rememberence
2008-03-18, 23:20
Tycker att du ska börja ladda med genmodifiering och skit för att utrota dom.
Akta så att det inte går överstyr bara!
EDIT: pics or it didn't happen
De bor säkert hos din granne och springer omkring mellan lägenheterna via stammarna.
Jag märkte att jag hade kackerlackor hemma när jag skulle dricka vatten ur ett glas ,höll på att kräkas när jag såg en kackerlacka i glaset.
Otroligt vidriga odjur.
Kanske så har du en granne med intresse för t.ex. fågelspindlar och således har han kackerlacksodling för att mata dessa.. eventuellt vet han inget om att några flytt och förökat sig.
Man bör kontrollera dom närmsta lägenheterna också. du eller en granne har förmodligen fått med dom hem efter en utlandsresa (om jag inte missminner mig har väl du varit ute och rest?).
I vårt land finns bara skogskackerlacka och den lever utomhus ibland kan man få in nån enstaka, men det är ingen större risk för invasion.
förmodligen en tysk kackerlacka (Blattella germanica) du fått besök av.
Man bör kontrollera dom närmsta lägenheterna också. du eller en granne har förmodligen fått med dom hem efter en utlandsresa (om jag inte missminner mig har väl du varit ute och rest?).
I vårt land finns bara skogskackerlacka och den lever utomhus ibland kan man få in nån enstaka, men det är ingen större risk för invasion.
förmodligen en tysk kackerlacka (Blattella germanica) du fått besök av.
Lite OT, men jag vet att många hotell och bostadsbolag i Kina inte tillåter att indier eller någon som nyligen varit i Indien bor där, då de i princip alltid för med sig kackerlackor.
Jag misstänker också att jag har fått hem de från Kina. Men det var ju 3 månader sen jag var där. Det var tyska kackelackor jag såg, två st. Hitties har jag inte sett fler, inga har fastna i fällor heller.
EmCeeMike
2008-03-20, 12:57
Skulle va intressant att se vad det är för sorts kackerlackor. Hur stora är dom?
Kanske så har du en granne med intresse för t.ex. fågelspindlar och således har han kackerlacksodling för att mata dessa.. eventuellt vet han inget om att några flytt och förökat sig.
Smart. Du borde faktiskt höra med dina grannar.
Smart. Du borde faktiskt höra med dina grannar.
I know. Been there done that! *screwy*
Det var tyska kackelackor jag såg, två st.
skojar du?
hur kan du veta att det är tyska?
skojar du?
hur kan du veta att det är tyska?
Svensk kackerlacka
http://www.anticimex.se/fileobjects/3757_skogskackerlacka.jpg
Tysk kackerlacka
http://www.nomor.se/Bilder/skadedjur/kackerlacka.gif
Svensk kackerlacka
http://www.anticimex.se/fileobjects/3757_skogskackerlacka.jpg
Tysk kackerlacka
http://www.nomor.se/Bilder/skadedjur/kackerlacka.gif
så det var inget skämt.
Iofs så fanns det flygande kackerlackor när jag var i Mexico.
dom kunde landa i huvudet under kvällen. Riktigt äckligt
Jag skulle aldrig ha läst den här tråden. Fan vad jag hatar såna där vidriga djur *spy*
Coldsmith
2008-03-21, 02:44
Kryper i benen på en nu ju! :D
Hade lite silverfiskproblem i en lägenhet (bostaden, surprise). Jag rengjorde överallt där jag kom åt i köket, drog fram spis och allt. Vräkte in aceton och t-röd där jag inte kom åt sen stängde jag dörren till köket och öppnade balkogndörren. Mitt i vintern. Lät det stå så några dagar.
Sen såg jag dom aldrig mer.
så det var inget skämt.
Jag gissar att det var amerikansk kackerlacka, trots att den flög i Mexiko, som landade i ditt hår.
Både den australiensiska kackerlackan och den amerikanska är hyffsade flygare.
Den tyska kackerlackan kan inte flyga på samma sätt. Den har vinganlag och kan möjligen mjuklanda ifall den hoppar från diskbänken.
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter/kackerlackor/inomhuslevandearter.176.html
Guybrush
2008-03-21, 08:51
Fy fan! Nu åkte fötterna upp i soffan väldigt fort! Jag hatar dessa kryp och alla deras släktingar. Jag litar inte på något som överlever en atombomb!
Bra tips att höra med dina grannar. Att sanera endast din lägenhet låter som en tillfällig lösning bara.
Jag har nu lyckas fånga en levande med en plastmugg. Ska ta ett kort och sedan identifiera om det är en tysk kackerlacka. :hbang:
Jag har nu lyckas fånga en levande med en plastmugg. Ska ta ett kort och sedan identifiera om det är en tysk kackerlacka. :hbang:
Go prankie :hbang:
http://i4.photobucket.com/albums/y122/kaizokoh/IMAG0009.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/kaizokoh/IMAG0011Small.jpg
Lite närbilder.
Vad är det då?
Tycker den ser swedish ut =)
jeklar va liten... iofs aldrig sett en europeisk lacka förut..
äckligt ändå =/
leta upp communityt KRYP på google och släng upp bilderna där, det finns experter.
Vad är det då?
Tycker den ser swedish ut =)
Ser tysk ut men man måste se ryggen och nacken på den för att vara säker. De vuxna kackelackorna har två mörka ränder på nackskölden
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.anticimex.se/fileobjects/301_kackerlackor_big.gif&imgrefurl=http://www.anticimex.se/default.asp%3Fobjectid%3D427&h=116&w=100&sz=4&hl=sv&start=2&um=1&tbnid=P8WdNGHiJVjnSM:&tbnh=87&tbnw=75&prev=/images%3Fq%3Dtysk%2Bkackerlacka%26um%3D1%26hl%3Dsv %26rlz%3D1T4SUNA_svSE232SE233%26sa%3DG
Har du fångat några kackerlackor i klisterfällorna ?
Ingenting på klisterfällorna, den jag fångde släppte jag i naturen. Jag får hoppas karma hjälper mig slippa deras besök.
Jag bodde på ett halvsjaskigt hotell i Frankfurt/Main i förrgår.
Jag kände genast en konstig sur äcklig lukt i badrummet.
När jag skulle duscha såg jag en liten ljust rödbrun krabat på golvet i duschkabinen. Han var helt paralyserad och jag knäckte honom som en lus.
Samma sak inträffade på morgonen, alltså två kackerlackor avrättade.
Jag har aldrig sett några kackerlackor förr, men efter att ha läst denna tråd förstår jag vad det var.
Äckligt var det, men nu när jag kommit hem till S så är man ju rädd att man har med sig några hem.
Kanske i form av ägg som kläcks framåt jul?
Jag gjorde vad som stod i min makt:
• Klädde av mig helt naken innan jag gick in i min lägenhet och tog en rejäl dusch.
• Maskintvättade allt tvättbart i 40°C.
Frågan är om det räcker.
Kackerlackor lär ju vara enormt tåliga.
40°C, tvättmedel och centrifugering kanske dom upplever som en trevlig weekend med spa+Liseberg?
Jag gjorde vad som stod i min makt:
• Klädde av mig helt naken innan jag gick in i min lägenhet och tog en rejäl dusch.
• Maskintvättade allt tvättbart i 40°C.
Klädde du av dig naken i trapphuset?
Appropå naken, du vet väl att kackerlackorna är experter på att gömma sig i trånga och mörka utrymmen? Om jag hade varit du hade jag tagit mig en rejäl titt i bakstjärten, ta hjälp av en spegel. Lycka till!
Risken är väl att någon krypit in i en väska och följt med på resan.
Vore ruskigt illa om de liftade omkring på levande människor *spy*
Prankie det är alltså i Umeå du har haft kackerlacksproblem? Ush och fy, tänk om man kommer hem nu efter sommaren och så är huset invaderat. Iof har vi ju ett nybyggt hus, 2000 talet. Risken bör ju vara mindre då.
Risken är väl att någon krypit in i en väska och följt med på resan.
Vore ruskigt illa om de liftade omkring på levande människor *spy*
Ryggsäcken åkte med in i tvättmaskinen.
Passet+plånboken ligger i karantän tills vidare i en kraftig väl tillsluten plastpåse.
så det var inget skämt.
LA CUCARACHA LA CUCARACHA!
Att tvätta sängkläder och kläder i 40°C ger dig bara renare kackerlackor:D
Du måste tvätta allt i minst 60°C
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.