Visa fullständig version : Vikt - Morgon och kväll
HAde en disskussion med en kompis häromdagen om varför det kan skilja så mycket i vikt mellan kvällen och morgonen. Hade svårt att exakt förklara vad som sker i kroppen för att ge ett tillfredställande svar. Frågan var, vart tar vikten vägen åt medan man sover, då det kan vara en skillnad på nästan 4 kilo från kvällen till morgonen. Om man inte har pissat eller bajsat innan man väger sig, vad är det då som kan påverka vikten så mycket. Det kan väll inte allt svettas ut.
Uppskattar all hjälp för att få insyn i detta på ett bättre sätt.*gah!*
Whistler
2008-03-17, 22:59
Vattenavdunstning, alltså svett och utandningsluft. Sover du i 8 timmar hinner du ta rätt många andetag.
Vattenavdunstning, alltså svett och utandningsluft. Sover du i 8 timmar hinner du ta rätt många andetag.
Fasen kan det bli så mycket vikt på det.
Fasen kan det bli så mycket vikt på det.
Nej det verkar konstigt. 4kg i bara vattenavdunstning och utan toabesök. Låter väldigt osannolikt tycker jag. Trasig våg låter närmare sanningen i så fall. Själv har jag inte för vana att väga mig med så korta intervaller men något kilo möjligtvis kan jag gå ner över natten och det inklusive toabesök.
Nej det verkar konstigt. 4kg i bara vattenavdunstning och utan toabesök. Låter väldigt osannolikt tycker jag. Trasig våg låter närmare sanningen i så fall. Själv har jag inte för vana att väga mig med så korta intervaller men något kilo möjligtvis kan jag gå ner över natten och det inklusive toabesök.
Låter faktiskt som en mycket bra förklaring, kanske ska be han köpa en ny våg ;)
Alternativt att man vaknar till och går på toa, men inte vaknar till så mycket att man minns det som en händelse dagen efter.
Näe, 4kg vatten är typ en 5.7%ig viktförlust på en 70kilos kropp. Och ett så stort vätsketapp är inte normalt.
TheWonderingOne
2008-03-18, 09:18
Jag har vägt mellan 88 och 83.5 från morgon till kväll(samma dag), och ätit normalt.
Crille666
2008-03-18, 15:51
Jag har vägt mellan 88 och 83.5 från morgon till kväll(samma dag), och ätit normalt.
Vägde du dig med kläder kanske? väldigt stor skillnad väger man sig på kvällen med kläder så kan dom väga ca 2 kg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.