handdator

Visa fullständig version : Ev- att träna, händer inget!

govand7
2008-03-17, 20:27
Hej allihop. Är halvny på sidan och tänkte starta en tråd angående effektiv träning.
Jag har nu tränat från och till i snart tre år. Först var mitt mål att gå upp några kilo, men man kan konstatera att det inte hänt så mycket.
Visst jag har gått upp 7-8 kilo ( inte bara muskler) men det känns som att det inte händer något, jag märker knappt någon skillnad. Samtidigt så känns det som om jag tar en vecka break, så går allt "bort" och jag känner mig smal igen....
Förstår om ingen förstår sig på mig, det är bara lite tankar jag har. Undrar bara om någon känner likadant, har någon lösning till det hela eller förslag på vad jag borde ändra på osv??

Lite om mig: 172, väger 73kg, tränar 4-5 dagar veckan, 1 timma pass, 1-2 muskelgrupper om dagen, äter 4-5 måltider om dagen (fd fotbollsspelare)

Scratch89
2008-03-17, 20:36
Det är väldigt svårt att märka sina ökningar om man inte för någon slags journal. Börja skriva upp dina vikter du tränar med, och ta eventuellt mått på kroppsdelar, eller fotografera dig. Om ett år kan du ta fram de gamla resultaten och jämföra med de nya.

Anledningen till att man kan känna sig platt eller tråkig efter några dagars vila är att man tappar en del vatten och muskelbundna kolhydrater. Man känner sig mindre just för att detta försvinner. Du behöver inte oroa dig för att du tappat muskler, om du fortsatt äta vettigt.

Mr.Cosybear
2008-03-17, 20:39
Tror jag förstår hur du känner dig och det var så jag kände mig när jag började träna. Mitt problem var, jag träna för mycket. Jag överträna min kropp helt enkelt och resultaten kom väldigt sakta och väldigt lite. Bytte sen inställning till gymmandet och började faktiskt inse att man inte behöver pumpa 500set på gymmet för att bygga muskler.

Hur ser din träning ut nu? Tycker själv 1 timme låter som väldigt många övningar för att vara 1-2 muskelgrupper.

fajiwara
2008-03-17, 22:04
Det är väldigt svårt att märka sina ökningar om man inte för någon slags journal. Börja skriva upp dina vikter du tränar med, och ta eventuellt mått på kroppsdelar, eller fotografera dig. Om ett år kan du ta fram de gamla resultaten och jämföra med de nya.

Anledningen till att man kan känna sig platt eller tråkig efter några dagars vila är att man tappar en del vatten och muskelbundna kolhydrater. Man känner sig mindre just för att detta försvinner. Du behöver inte oroa dig för att du tappat muskler, om du fortsatt äta vettigt.

+1

hade kollat igenom mina saker om jag va dig, ditt schema, maten, vilan osv. Se ifall du kan göra förbättringar. Men man ska alltid ha i åtanka att det tar väldigt lång tid att bilda msukler