Logga in

Visa fullständig version : Protinsyntes-frågor

Snakebite
2008-03-17, 20:18
Har en fundering som jag tycker det är knepigt att läsa sig till:

1) Jag brukar ta en vassledrink tillsammans med rågbröd eller liknande som mellanmål. Hela grejen med att dricka protein är ju att snabbt få ut det i systemet för att på så vis stimulera proteinsyntesen. Hur mycket "sabbar" brödet detta? Om jag dricker drinken först för att sedan äta brödet hinner väl drycken lämna magsäcken hyfsat fort innan brödet bromsar upp? Kan väl tro att det är ev marginella nackdelar men är ändå nyfiken.

2) Insulinfrisättningen i samband med intag av kolhydrat ska ju förbättra upptaget av proteinet och även förhindra oxidation, men vasslet frisätter ju insulin i sig och borde ju stimulera detta på egen hand? Borde väl bara vara ev oxidation som blir nackdelen med intag av endast protein vid ett specifikt tillfälle?

Tacksam för kloka svar :)

King Grub
2008-03-17, 20:37
1. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2816264&postcount=2

2. Det räcker med fastenivåer av insulin för att essentiella aminosyror skall stimulera proteinsyntesen maximalt. Kolhydrat är inte nödvändigt.

Snakebite
2008-03-17, 20:51
Tack för det. Gäller svaret på fråga nr 1 även intaget innan ett träningspass?

King Grub
2008-03-17, 21:08
Antagligen, ja, det tror jag säkert. Det är dock inte undersökt med enbart EAA före träning. Här skall det dock vara snabba kolhydrater utan fiber eller fett, inte någon form av komplett måltid.

Men det finns inga nackdelar annat än ev kalorimässigt med kolhydrat, tvärtom; det agerar antikatabolt och ger energi, exogen kolhydratoxidation.

När man tittar på proteinbalansen är det inte bara proteinsyntesen man får ta hänsyn till, utan även proteinnedbrytningen. Intag av enbart EAA eller vassle reducerar inte proteinnedbrytningen.

Snakebite
2008-03-17, 21:14
Nu känner jag mig klokare. Tack för det!

Ello
2008-03-17, 21:17
Antagligen, ja, det tror jag säkert. Det är dock inte undersökt med enbart EAA före träning.

Men det finns inga nackdelar annat än ev kalorimässigt med kolhydrat, tvärtom; det agerar antikatabolt och ger energi, exogen kolhydratoxidation.

När man tittar på proteinbalansen är det inte bara proteinsyntesen man får ta hänsyn till, utan även proteinnedbrytningen. Intag av enbart EAA eller vassle reducerar inte proteinnedbrytningen.

Är det alltså kolhydraterna i sig som har antikatabol effekt under träning? Jag trodde det var insulinet vilket ju frisätts även av aminosyror.

King Grub
2008-03-17, 21:23
Är det alltså kolhydraterna i sig som har antikatabol effekt under träning? Jag trodde det var insulinet vilket ju frisätts även av aminosyror.

Ja, EAA under passet agerar antikatabolt. Inte vid andra tillfällen. Efter passet minskar inte små mängder kolhydrat heller proteinnedbrytningen (100 g gör det i viss mån, 35 g gör det inte).

Jag tror inte EAA under passet är speciellt lyckat, inte om man tagit EAA före i syfte att stimulera proteinsyntesen. Det är snabba tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte konstant tillgång, vilket blir fallet om man smuttar på en EAA-drink.